Opbouwen rijden na stalrust

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
jenmgc
Berichten: 77
Geregistreerd: 07-10-23

Opbouwen rijden na stalrust

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-02-24 16:28

Hi bokkers,

Ik zou graag wat tips willen over het opbouwen van het rijden na stalrust. Mijn paardje heeft 8 weken boxrust gehad (met 20-25 minuten aan de hand stappen) door een schiefel en overbelaste pees. 3 weken geleden heeft die dierenarts een nieuwe echo gemaakt en zag alles er goed uit. Vanaf toen moest hij nog 2 weken op stal blijven, maar mochten we wel onder de man gaan stappen. Dit heeft hij super gedaan, mega braaf. Nu hebben we deze week weer een kort drafje gedaan en groen licht gekregen van de dierenarts om weer te gaan opbouwen.
Het stappen gaat super goed, echter zodra ik een kort drafje heb gedaan, is hij niet meer te houden. Heel erg dribbelig in stap, met zijn hoofd schudden en kleine sprongetjes maken. Dit is absoluut niet de bedoeling natuurlijk. Ook in de draf is hij zo voorwaarts en gespannen dat hij totaal zijn rug niet gebruikt. Sinds gister staat hij weer op de paddock, in de hoop dat dit het scherpe randje eraf haalt. Voor zijn stalrust was hij altijd onwijs braaf met rijden, dus ik ken dit gedrag ook niet van hem.

Hebben mensen tips om hem rustig te krijgen in de draf zodat hij goed opgebouwd kan worden en hierbij dan ook weer de juiste spieren gaat gebruiken en ook tussen het draven door weer rust te krijgen?

Sky_As

Berichten: 4724
Geregistreerd: 12-05-10
Woonplaats: naast de buren

Re: Opbouwen rijden na stalrust

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-24 16:33

Beetje spul geven om hem wat kalmer te houden. Je kunt ze in het begin namelijk niet voldoende rijden om ze moe te krijgen. Opbouwen moet je natuurlijk echt doen per rondje extra, en niet ineens 5 minuten achter elkaar draven natuurlijk.
Tegen die frisheid is gewoon niet zo veel te doen, want het is super logisch dat zo'n paard energie over heeft.
Als je ze wat geeft zodat ze wat rustiger zijn, kun je ze vaak ook wat beter door het lijf houden.
Andere optie is bijvoorbeeld laten zwemmen/aquatrainen. Dan kun je ze onbelast moe laten worden.....

Ineke2

Berichten: 33119
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-24 16:35

In het begin zou ik hem lichte sedatie geven om hem rustig te houden. Het is vervelend, maar als hij uit zijn plaat gaat en/of zich vasthoudt door spanning is dat ook niet goed.

Eventueel aqua training is wel een goede optie inderdaad.

jenmgc
Berichten: 77
Geregistreerd: 07-10-23

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-02-24 16:37

Sky_As schreef:
Beetje spul geven om hem wat kalmer te houden. Je kunt ze in het begin namelijk niet voldoende rijden om ze moe te krijgen. Opbouwen moet je natuurlijk echt doen per rondje extra, en niet ineens 5 minuten achter elkaar draven natuurlijk.
Tegen die frisheid is gewoon niet zo veel te doen, want het is super logisch dat zo'n paard energie over heeft.
Als je ze wat geeft zodat ze wat rustiger zijn, kun je ze vaak ook wat beter door het lijf houden.
Andere optie is bijvoorbeeld laten zwemmen/aquatrainen. Dan kun je ze onbelast moe laten worden.....


Hi dankjewel voor je tip! Afgelopen week heb ik elke dag maar 1 ronde gedraafd en dan meteen weer gestapt en in totaal maar 3/4 rondes gedraafd om het inderdaad rustig op te bouwen. Ik heb een tijdje geleden hem NAF magic bijgevoerd toen hij begin winter wat frisser was, maar merkte toen niet echt verschil. Zijn er vergelijkbare of andere middeltjes die wel kunnen werken?

Sky_As

Berichten: 4724
Geregistreerd: 12-05-10
Woonplaats: naast de buren

Re: Opbouwen rijden na stalrust

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-24 16:46

iets van de dierenarts. Die hebben vaak of korrels, of gel voor in de mond. Is iets sterker dan de vrij verkrijgbare middelen.....

Tilmar

Berichten: 3316
Geregistreerd: 05-08-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-24 12:41

Ik had hetzelfde probleem met boxrust na OCD operatie van mijn PRE merrie. Zo lief en rustig als ze normaal was, zo heftig was ze nu.
Van de dierenarts had ik tranquigel gekregen, ik had 2 streepjes (aanbevolen dosering) gegeven voordat ik de eerste keer ging longeren. Ze stond echt heel suf in de stal en het stukje over de weg ging zo traag dat ik dacht hoe kan ze ooit zo lopen? Maarrr toen ze eenmaal mocht lopen ging ze er toch behoorlijk doorheen.

Later werd me afgeraden om met tranquigel te gaan rijden omdat ze ook een soort onverwacht kunnen reageren of bv ineens hun benen niet meer goed neer kunnen zetten.
Wel heb ik het nog een keer gebruikt toen de hoefsmid kwam, dat ging wel goed.

jenmgc
Berichten: 77
Geregistreerd: 07-10-23

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-02-24 13:02

Tilmar schreef:
Ik had hetzelfde probleem met boxrust na OCD operatie van mijn PRE merrie. Zo lief en rustig als ze normaal was, zo heftig was ze nu.
Van de dierenarts had ik tranquigel gekregen, ik had 2 streepjes (aanbevolen dosering) gegeven voordat ik de eerste keer ging longeren. Ze stond echt heel suf in de stal en het stukje over de weg ging zo traag dat ik dacht hoe kan ze ooit zo lopen? Maarrr toen ze eenmaal mocht lopen ging ze er toch behoorlijk doorheen.

Later werd me afgeraden om met tranquigel te gaan rijden omdat ze ook een soort onverwacht kunnen reageren of bv ineens hun benen niet meer goed neer kunnen zetten.
Wel heb ik het nog een keer gebruikt toen de hoefsmid kwam, dat ging wel goed.


Dankjewel voor je reactie, ik ben toevallig nu onderweg naar de dierenarts om tranqigel te halen en mort dan ook 2ml per keer gaan geven. Vind dat eigenlijk ook best veel, maar hij is zo paniekerig dat we iets moeten proberen. Ik moet het voor het rijden geven, zou dat kwaad kunnen?

Rubs

Berichten: 510
Geregistreerd: 29-03-11
Woonplaats: Zaanstad

Re: Opbouwen rijden na stalrust

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-24 13:31

Ook hier de vraag, hoeveel uur per dag loopt hij buiten in de groep?
Ik vind het opbouwen onder de nan veel te snel. Eerder lekker wandelen er naast. Drogeren zou ik echt nooit doen, symptoombestrijding!

jenmgc
Berichten: 77
Geregistreerd: 07-10-23

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-02-24 13:34

Rubs schreef:
Ook hier de vraag, hoeveel uur per dag loopt hij buiten in de groep?
Ik vind het opbouwen onder de nan veel te snel. Eerder lekker wandelen er naast. Drogeren zou ik echt nooit doen, symptoombestrijding!


Ik heb hem 5 weken al aan de hand gestapt 30 minuten per dag en ben al 2 weken onder de man aan het stappen, dat ging heel goed. Echter sinds ik vorige week weer ben begonnen met draven is die los en zodra ik opstap is die heel paniekerig, op elk geluid draaid hij en en wilt hij omhoog komen, wat hij nooit eerder onder de man heeft gedaan.
Hij komt maar 2 uurtjes buiten op een kleine paddock, helaas mag dat niet langer vanwege zijn pees want gecontroleerd bewegen is het belangrijkste wat er is.

Kabayo

Berichten: 13987
Geregistreerd: 30-05-12
Woonplaats: Fryslân

Re: Opbouwen rijden na stalrust

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-24 13:35

Ik zou zeker niet sederen nee. Dan maar niet rijden...

jenmgc
Berichten: 77
Geregistreerd: 07-10-23

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-02-24 13:37

Kabayo schreef:
Ik zou zeker niet sederen nee. Dan maar niet rijden...


Hoe zou ik hem dan weer kunnen gaan opbouwen als we al 7 weken aan het stappen zijn en longeren echt geen optie is?

Kabayo

Berichten: 13987
Geregistreerd: 30-05-12
Woonplaats: Fryslân

Re: Opbouwen rijden na stalrust

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-24 13:39

Ik zou dit dier gewoon de hele dag buiten laten, juist met genoeg ruimte
Ik ken wel genoeg paarden met peesblessures die daar juist van opgeknapt zijn. Maar ja, dat is wat ik zou doen

Ineke2

Berichten: 33119
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Re: Opbouwen rijden na stalrust

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-24 13:55

Ja en er zijn genoeg paarden die juist buiten in de paddock of op het land stuk gaan. Kortom ts luister vooral naar je eigen gevoel wat bij jouw paard past.

Kirrietje
Berichten: 492
Geregistreerd: 09-11-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-24 14:15

Eens met bovenstaande comment.
En luister ook vooral naar je DA, dat spul geven ze niet zomaar mee :j

Mijne krijgt het als ze naar de hoefsmid moet anders is ze helaas niet te beslaan.
Een stalgenootje heeft hetzelfde probleem gehad als jij, opbouwen maar echt een mega bom. Ook zij met advies van de DA tranqigel gegeven en daarmee kunnen opbouwen.
Dit probleem kan je altijd met je DA bespreken (heb je volgens mij al gedaan zo te lezen) die kent de situatie natuurlijk ook beter dan de mensen op Bokt

jenmgc
Berichten: 77
Geregistreerd: 07-10-23

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-02-24 14:17

Kirrietje schreef:
Eens met bovenstaande comment.
En luister ook vooral naar je DA, dat spul geven ze niet zomaar mee :j

Mijne krijgt het als ze naar de hoefsmid moet anders is ze helaas niet te beslaan.
Een stalgenootje heeft hetzelfde probleem gehad als jij, opbouwen maar echt een mega bom. Ook zij met advies van de DA tranqigel gegeven en daarmee kunnen opbouwen.
Dit probleem kan je altijd met je DA bespreken (heb je volgens mij al gedaan zo te lezen) die kent de situatie natuurlijk ook beter dan de mensen op Bokt


Dankjewel voor je berichtje! Fijn dat het voor jullie werkt, nu hopen dat dat hier ook geldt. Het geeft in ieder geval wel rust om te lezen dat er mensen zijn met positievere ervaringen :)

Elisa2

Berichten: 37191
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Opbouwen rijden na stalrust

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-24 14:21

Het kan ook helpen om hem aan de dubbele longe te pakken, kun je zelf het tempo controleren. Nadeel is alleen dat je wel rechtuit kunt stappen maar rechtuit draven een stuk lastiger is dus dan zit je met de belasting op de volte.

BigOne
Berichten: 38263
Geregistreerd: 03-08-09

Re: Opbouwen rijden na stalrust

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-24 14:34

Ik neem aan dat je op het harde gestapt hebt? Waarom niet een half uur stappen op het harde en dan als afsluiting een rondje draf? En dan klaar en zo rustig uitbouwen.

jenmgc
Berichten: 77
Geregistreerd: 07-10-23

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-02-24 14:37

BigOne schreef:
Ik neem aan dat je op het harde gestapt hebt? Waarom niet een half uur stappen op het harde en dan als afsluiting een rondje draf? En dan klaar en zo rustig uitbouwen.


Ik heb hem elke dag in de bak moeten stappen. Hij had zich namelijk de eerste week rust een schieffel getrapt op hetzelfde voorbeen, tja… en daarvoor was de bak weer beter. Ik probeer elke keer ook minimaal 20 minuten al te stappen voordat ik een drafje ga maken, echter wilt die nu al meteen beginnen waardoor er veel onrust ontstaat en dat was voorheen niet omdat die toen wist dat we niet zouden gaan draven. ik heb dus al 3 weken onder de man gestapt en dat ging dus in eerste instantie heel erg goed

Celebi
Berichten: 3654
Geregistreerd: 04-11-20

Re: Opbouwen rijden na stalrust

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-24 14:48

Hoe is je paard aan de hand? Sommigen zijn vanaf de grond beter te hanteren, anderen weer vanuit het zadel. Ik denk dat ik de mijne in dit geval aan de hand zou gaan laten draven in de bak. Flink meerennen is dat wel, maar ik weet dat ik mijn pony mid winter ook gerust buiten mee kan nemen voor een rondje wandelen/joggen als hij eigenlijk te fris is om relaxt mee buiten te rijden.

Overigens lijkt me een beetje sederen ook helemaal geen gek idee als de dierenarts dat meegegeven heeft. Je hoeft ze niet plat te spuiten, maar net wat scherpe randjes eraf kan net genoeg zijn om wat rustiger die eerste paar keren de bak door te gaan. Daarna went het vanzelf.

En misschien iets van hersenwerk doen? Om je paard mentaal wat te prikkelen voordat je opstapt. Een beetje grondwerk op de plaats of in stap, wat simpele clickertraining kunstjes zoals wegkijken, flemen of als het mag qua belasting een stapje achterwaarts. Als ze mentaal wat gestimuleerd worden kan dat soms ook de scherpe randjes eraf halen.

Succes met opbouwen!

jenmgc
Berichten: 77
Geregistreerd: 07-10-23

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-02-24 14:54

Celebi schreef:
Hoe is je paard aan de hand? Sommigen zijn vanaf de grond beter te hanteren, anderen weer vanuit het zadel. Ik denk dat ik de mijne in dit geval aan de hand zou gaan laten draven in de bak. Flink meerennen is dat wel, maar ik weet dat ik mijn pony mid winter ook gerust buiten mee kan nemen voor een rondje wandelen/joggen als hij eigenlijk te fris is om relaxt mee buiten te rijden.

Overigens lijkt me een beetje sederen ook helemaal geen gek idee als de dierenarts dat meegegeven heeft. Je hoeft ze niet plat te spuiten, maar net wat scherpe randjes eraf kan net genoeg zijn om wat rustiger die eerste paar keren de bak door te gaan. Daarna went het vanzelf.

En misschien iets van hersenwerk doen? Om je paard mentaal wat te prikkelen voordat je opstapt. Een beetje grondwerk op de plaats of in stap, wat simpele clickertraining kunstjes zoals wegkijken, flemen of als het mag qua belasting een stapje achterwaarts. Als ze mentaal wat gestimuleerd worden kan dat soms ook de scherpe randjes eraf halen.

Succes met opbouwen!


Dankjewel!! Aan de hand stappen ging in eerste instantie heel goed, draven niet zo haha dat is een stijger feestje, dan wordt die knetter druk. We werken veel met kunstjes op de grond, hij kan links/rechts helemaal buigen, helemaal door de voorbenen buigen, kusjes, flemen, spaanse pas (maar die slaan we nu maar even over) en zijn achterbenen om de beurt optillen en op commando achterwaarts. Echter wordt hij daar momenteel aan de hand niet perce rustiger van, eerder een beetje opdringerig, maar dat komt denk ik ook door de hoeveelheid energie. Hij blijft dan maar beentjes geven en draaien in de hoop dat die wat krijgt. Ik ben heel erg benieuwd of de gel wat gaat doen, het is alleen voor het scherpe randje inderdaad. Ik heb hem al 5 jaar en kan der normaal gesproken alles mee. Zo gek voor te stellen dat ik deze zomer zonder zadel en hoofdstel buiten reed en nu bang ben in de bak. Maar dat is weer even vertrouwen zoeken :)

Rubs

Berichten: 510
Geregistreerd: 29-03-11
Woonplaats: Zaanstad

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-24 14:59

Ik vind dit echt omgekeerde wereld. Eerst moet je basis op orde zijn. Paard moet voldoende buiten lopen in de groep en is mentaal en fysiek weer in balans.
Pas je krachtvoer aan aan het werk.
Wandelen en lange lijnen volgens een goed uitgedacht opbouwschema.
Hierna pas er op.
Je paard opsluiten en drogeren om te kunnen rijden, levensgevaarlijk. Maar goed dat is mijn mening.

Kirrietje
Berichten: 492
Geregistreerd: 09-11-10

Re: Opbouwen rijden na stalrust

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-24 15:01

Opsluiten en drogeren vind ik echt weer overdreven om het zo te noemen + TS verzint het niet zelf en luistert gewoon naar de arts als ik het zo lees.

Wat ik wel nog een goed punt vind is het krachtvoer. Krijgt ie dat nu nog? Eigenlijk kan je dit (met voldoende ruwvoer) weg laten of enkel een handje/kwartje tegen de voernijd :j
Krachtvoer is een bron van energie die er nu dus niet uit kan.

Ineke2

Berichten: 33119
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-24 15:03

Het is dan ook niet echt rijden. Het is opbouwen na een blessure. Dat is een groot verschil. Je wilt niet dat een paard dan uit zijn plaat gaat en gekke bewegingen maakt.

Popstra
Berichten: 13758
Geregistreerd: 21-06-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-24 15:03

waarom nou gelijk zeiken over de basis? paard had boxrust vanwege een blessure en staat nu weer op de paddock en de TS vraagt raad voor het opbouwen!

Babootje

Berichten: 26277
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-24 15:05

Ik zou beginnen met een opbouwschema aan de DA te vragen. Die gaan er vaak vanuit dat de eigenaar dat zelf wel weet, maar heel vaak gaat juist dat mis (d.w.z. gaat het opbouwen veel en veel te snel). In het opbouwen gewoon rechtuit, geen zijgangen of andere kunstjes.
Verder voor het opbouwen idd tranquigel gebruiken. Even proberen hoeveel je nodig hebt; hij moet ook weer niet onstabiel worden in de benen. Alleen even het scherpe kantje eraf,
Verder vind ik NAF Magic ook heel goed helpen om het scherpe kantje eraf te halen zonder dat je hoeft te sederen.
ALS je grondwerkt ook draaien vermijden.
Laatst bijgewerkt door Babootje op 13-02-24 15:08, in het totaal 1 keer bewerkt