Opbouwen rijden na stalrust

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
jenmgc
Berichten: 77
Geregistreerd: 07-10-23

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-02-24 15:05

Rubs schreef:
Ik vind dit echt omgekeerde wereld. Eerst moet je basis op orde zijn. Paard moet voldoende buiten lopen in de groep en is mentaal en fysiek weer in balans.
Pas je krachtvoer aan aan het werk.
Wandelen en lange lijnen volgens een goed uitgedacht opbouwschema.
Hierna pas er op.
Je paard opsluiten en drogeren om te kunnen rijden, levensgevaarlijk. Maar goed dat is mijn mening.


Ik snap heel goed waar je vandaan komt. In de ideale wereld zou hij overdag de hele dag in de wei staan en lekker kunnen rennen. Helaas is bij een pees blessure boxrust de enige oplossing met gecontroleerd bewegen. Als ik hem nu op een open wei gooi kan ik hem opruimen denk ik en als ik hem even moet opsluiten zodat zijn pees 100% kan genezen vind ik dat het absoluut waard. Bij gecontroleerd bewegen hoort nou eenmaal in de eerste fase aan de hand stappen (dat hebben we al 5 weken gedaan), daarna gecontroleerd onder de man stappen voor spieropbouw (dat hebben we nu 3 weken gedaan). Vorige week nieuwe echo gehad en nu dus groen licht gekregen om GECONTROLEERD onder de man weer op te gaan bouwen. De pees is herstellende nogsteeds en kan dus nog niet ongecontroleerd buiten belast worden.

jenmgc
Berichten: 77
Geregistreerd: 07-10-23

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-02-24 15:06

Babootje schreef:
Ik zou beginnen met een opbouwschema aan de DA te vragen. Die gaan er vaak vanuit dat de eigenaar dat zelf wel weet, maar heel vaak gaat juist dat mis (d.w.z. gaat het opbouwen veel en veel te snel).
Verder voor het opbouwen idd tranquigel gebruiken. Even proberen hoeveel je nodig hebt; hij moet ook weer niet onstabiel worden in de benen. Alleen even het scherpe kantje eraf,
Verder vind ik NAF Magic ook heel goed helpen om het scherpe kantje eraf te halen zonder dat je hoeft te sederen.


Dankjewel voor je reactie! ik ga inderdaad beginnen met ‘maar’ 1ml ipv 2ml om te kijken of dat al genoeg is voor het scherpe randje. Ik heb hem NAf magic geven, dat werkte niet, maar misschien dat de rand nu nog iets te scherp is :) en dat dat later in de opbouwfase wel van pas kan komen

jenmgc
Berichten: 77
Geregistreerd: 07-10-23

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-02-24 15:09

Kirrietje schreef:
Opsluiten en drogeren vind ik echt weer overdreven om het zo te noemen + TS verzint het niet zelf en luistert gewoon naar de arts als ik het zo lees.

Wat ik wel nog een goed punt vind is het krachtvoer. Krijgt ie dat nu nog? Eigenlijk kan je dit (met voldoende ruwvoer) weg laten of enkel een handje/kwartje tegen de voernijd :j
Krachtvoer is een bron van energie die er nu dus niet uit kan.


Hij krijg al 8 weken geen krachtvoer meer, eerste wat ik eruit heb gehaald. Hij krijgt naast 3 keer per dag hooi, 2 keer per dag vitalbix brokjes voor de vitamintjes met een handje luzerne. En ‘s avonds na het stappen krijgt die een klein beetje mash als beloning, dit krijgt hij al jaren maar nu maar een klein beetje met wat supplementen.

Kabayo

Berichten: 13987
Geregistreerd: 30-05-12
Woonplaats: Fryslân

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-24 15:10

Maar bij peesblessures moet je op het harde stappen. In lees alleen in de bak. Dat klopt al niet. De trillingen van op het harde stappen stimuleert het herstellen van een pees veel beter dan in zacht zand

Paard is dus helemaal niet buiten geweest? Stalrust is immers al een tijd lang achterhaald... En maakt het herstel juist nog lastiger

jenmgc
Berichten: 77
Geregistreerd: 07-10-23

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-02-24 15:11

Ineke2 schreef:
Het is dan ook niet echt rijden. Het is opbouwen na een blessure. Dat is een groot verschil. Je wilt niet dat een paard dan uit zijn plaat gaat en gekke bewegingen maakt.


Het gaat momenteel ook inderdaad om 25 minuten stappen en 1/2 minuutjes draven, dus niet echt rijden. Ook is inderdaad het advies van alle boxrust een beetje onnodig want die 8 weken hebben we er al opzitten :)

jenmgc
Berichten: 77
Geregistreerd: 07-10-23

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-02-24 15:14

Kabayo schreef:
Maar bij peesblessures moet je op het harde stappen. In lees alleen in de bak. Dat klopt al niet. De trillingen van op het harde stappen stimuleert het herstellen van een pees veel beter dan in zacht zand

Paard is dus helemaal niet buiten geweest? Stalrust is immers al een tijd lang achterhaald... En maakt het herstel juist nog lastiger


Ik heb inderdaad in de bak moeten stappen, vanwege dat hij ook een schiefel had op hetzelfde been, welke hij de eerste week van rust had gestijgerd. Voor die schieffel was het zachte het beste, die moest eerst 6 weken herstellen. De laatste twee weken heb ik afwisselend hard en zacht gestapt. Hij is in die 8 weken een aantal keer kort naar buiten geweest als ik er zelf bij was zodat die zeker niet aan de kletter ging. Hij staat sinds zondag weer buiten in een kleine paddock zodat die niet heel gek kan doen. Buiten is die wel heel rustig gelukkig. Stalrust is voor veel blessures inderdaad achterhaald, maar met een peesblessure een paard in een natte paddock zetten is zelfmoord voor het been

Lenexa

Berichten: 604
Geregistreerd: 05-12-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-24 15:25

Kabayo schreef:
Maar bij peesblessures moet je op het harde stappen. In lees alleen in de bak. Dat klopt al niet.


Dat is ook niet bij alle peesblessures zo, vorig jaar hadden een stalgenoot en ik beide een peesblessure. Ik moest op het harde stappen en zij in de bak. Andere pezen, andere (goede) klinieken.

Ik zou het stappen aan de hand doen, de mijne is dan makkelijker rustig te krijgen en er dan voor de draf stukjes op gaan denk. Ik weet niet of je kan kort teugelen? Maar dan kun je aan de hand ook al van alles vragen, waardoor ze (hopelijk) hun hersens bezig houden en niet gaan klooien.
Maar ik heb de mijne in het begin alleen maar naast de fiets gehad, tot ze 8 minuten kon draven. Toen ben ik er pas weer op gegaan.

Popstra
Berichten: 13760
Geregistreerd: 21-06-08

Re: Opbouwen rijden na stalrust

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-24 10:09

ik moest ook gewoon opbouwen in de rijbak met zachte bodem. en dan hebben wij een reining bodem met veel zand. dat is ook allemaal prima gegaan.

Aife
Berichten: 79
Geregistreerd: 12-03-21

Re: Opbouwen rijden na stalrust

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-24 12:50

Wat je ook kan doen is een ruimte buiten maken, een klein weitje afmaken ten grootte van de stal. En dat stelselmatig groter maken. Dat heb ik gedaan met mijn merrie toen ze boxrust had gehad (ook voor een peesblessure). Dan zorg je ervoor dat ze mentaal toch 'buiten' staan. Maar beperkt je de ruimte dat het zot doen ook beperkt is.
Wel erop letten dat je dat paard bv eerst binnen zet bij het voeren. Anders kunnen ze een levade doen ter plekke :=

jenmgc
Berichten: 77
Geregistreerd: 07-10-23

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-02-24 23:40

Aife schreef:
Wat je ook kan doen is een ruimte buiten maken, een klein weitje afmaken ten grootte van de stal. En dat stelselmatig groter maken. Dat heb ik gedaan met mijn merrie toen ze boxrust had gehad (ook voor een peesblessure). Dan zorg je ervoor dat ze mentaal toch 'buiten' staan. Maar beperkt je de ruimte dat het zot doen ook beperkt is.
Wel erop letten dat je dat paard bv eerst binnen zet bij het voeren. Anders kunnen ze een levade doen ter plekke :=


Dankjewel voor je antwoord, hij staat nu sinds deze week in een kleine paddock buiten, ik denk ongeveer 8 x 6, hierin zou hij opzich wel kunnen rennen, maar dat doet hij eigenlijk nooit. Ook is zijn pees goedgekeurd en in principe ‘genezen’ het gaat dan ook vooral bij het opbouwen van het rijden, waarmee hij erg druk is. Hoe hebben jullie dat opgelost? :)

ruitje

Berichten: 12319
Geregistreerd: 29-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-24 23:58

Ik zou eens mailen naar de Freestyle Acadamy van Emiel Voest. Ik heb daar de training tot revalidatietrainer gedaan en daar krijg je zoveel out of the box trainingsopties om dit soort paarden aan de hand sterker te maken :)

Ze kunnen je doorverwijzen naar afgestudeerde trainers, maar er is nu ook een lichting leerlingen bezig waarvan enkele misschien nog wel een casus zoeken.

Deze denken in alles met je mee, van huisvesting tot een opbouwschema.

EefK
Berichten: 15
Geregistreerd: 03-01-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-24 21:15

Kabayo schreef:
Maar bij peesblessures moet je op het harde stappen. In lees alleen in de bak. Dat klopt al niet. De trillingen van op het harde stappen stimuleert het herstellen van een pees veel beter dan in zacht zand

Paard is dus helemaal niet buiten geweest? Stalrust is immers al een tijd lang achterhaald... En maakt het herstel juist nog lastiger


Of ze nou op het harde of in de bak heeft gestapt, TS zei dat de pees er goed uitzag op de echo. Dus of ze op het harde of in de bak heeft gestapt is niet meer relevant :)

Jetta

Berichten: 3987
Geregistreerd: 19-01-02
Woonplaats: Aan de rand van de stad

Re: Opbouwen rijden na stalrust

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-24 22:09

Ik bouw altijd eerst op van de grond. Dus niet erop, maar aan de dubbele longe. Niet alleen op de cirkel, liever niet zelfs, maar rechtuit. Dat kan in de rijbak of misschien wel op het erf, als je die ruimte hebt.Voordeel: je belast het paard niet meteen met gewicht, je ziet hoe je paard zijn lichaam gebruikt.
Als dat goed gaat, na een paar dagen tot een week er weer op. Rustig aan.

Sky_As

Berichten: 4724
Geregistreerd: 12-05-10
Woonplaats: naast de buren

Re: Opbouwen rijden na stalrust

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-24 20:32

Jullie hebben allemaal wel heel brave paarden als je die in draf op rechte lijnen met dubbele longe op kan bouwen..... Want dan moet je stukjes mee rennen of je paard moet een heel rustig draftempo van nature hebben.

Ik ken paarden waar dit inderdaad bij zou gaan. Maar ik ken ook paarden waarbij dit kamikaze zou zijn....
Een peesblessure moet je in sommige gevallen gewoon rustig opbouwen omdat je het litteken weefsel zo belastbaar en soepel mogelijk wilt maken. Simpel gezegd de wei opgooien en dan maar zien is gewoon niet altijd de oplossing.