Paarden meerdere dagen op stal

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Zonnetje81
Berichten: 18675
Geregistreerd: 15-08-01
Woonplaats: Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-24 11:35

Daar kunnen ze best een keer tegen. Als er een week sneeuw ligt en het is te gevaarlijk voor ze blijven ze ook een aantal dagen in hun stal.

Boxrust minimaal 3 maanden was wel funest voor 1 van de 2. De ene had boxrust dus de andere verplicht ook. De ene werd gewoon depressief, spierafbraak, stijf, sloom, heel naar.

DuoPenotti

Berichten: 29508
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-24 11:38

Ook dat gelukkig nog nooit hoeven doen, ook bij sneeuw naar buiten.
Dit jaar was ik voor het eerst bang ze niet buiten te kunnen zetten door de vele regenval en daarna meteen de flinke vorst, zodat de plassen ook niet door te trappen waren.
Gelukkig was de plas die echt zo lag dat ze erover moesten net op tijd weg. De andere kon ik afzetten.
En sneeuw maakt me niets uit.

BarbaraNova

Berichten: 4205
Geregistreerd: 11-01-05
Woonplaats: Vierpolders

Re: Paarden meerdere dagen op stal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-24 11:54

ik ga voor de vorst altijd heel mijn paddock door om het zo glad mogelijk te maken...is eigenlijk niet te doen maar ja met een hark kom je best ver haha

En die paarden staan grootste deel van de winter vaak binnen omdat de wei het niet toelaat...maar ja, schijnbaar gebeurd dat inderdaad nog vaker.

Ibbel

Berichten: 49135
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Re: Paarden meerdere dagen op stal

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-24 11:58

Als ik voor de vorst nog even kan slepen dan doe ik dat. Maar dat lukte afgelopen winter dus echt niet. Kan nog steeds niet slepen trouwens.
Maar paarden zijn niet echt dom en hebben 4 van die balanceerstokken onder hun lijf hè. Zo snel gaan ze niet onderuit op ongelijke grond. Anders waren ze ergens halverwege de evolutie wel een keer uitgestorven.

Shirley

Berichten: 26905
Geregistreerd: 17-09-01
Woonplaats: West-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-24 12:04

Hier blijft ook niks verplicht binnen, kunnen in en uit naar eigen behoefte.
Degene die het nodig hebben krijgen wel een dekentje op, maar verder zoeken ze het maar uit.
Ook de wei op, ondanks de nattigheid.
Dat groeit wel weer aan...

Maar binnenhouden in een verhouding piepkleine ruimte?

DuoPenotti

Berichten: 29508
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-24 12:12

Slepen doen we zo ;)
Dit heb ik 29 januari nog kunnen doen, maar voor de vorst dit jaar dus niet.

Het ongelijke kunnen ze idd wel hebben, maar is het gelijk is het wel fijn en kun je er zelf rustig aan wat mee werken

Afbeelding

Ibbel

Berichten: 49135
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Re: Paarden meerdere dagen op stal

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-24 12:20

Als het zo droog is kan ik er ook met een trekker overheen :D

MirandaMalik

Berichten: 9884
Geregistreerd: 13-06-05
Woonplaats: Groningen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-24 12:23

Denk dat het ook afhangt van hoe ze daarvoor stonden, een paard wat 24/7 op gras staat en heel actief is, de overgang naar in een hokje opgesloten met hooi zonder te kunnen stappen, draven en galopperen heel groot is. Net als andersom, paarden die veel op stal staan en dan opeens de zomer 24/7 op de wei worden geknald. Denk dat als je een paard hebt die constant bij de hooibak staat en uit zichzelf niet zo veel doet de overgang kleiner is.

Dan zeggen mensen het ging vroeger zo en dat ging goed, maar wie weet hoeveel dieren geleden hebben onder die omstandigheden. Er werd ook nergens naar gekeken behalve als ze er bij neer vielen.

Mijne hebben deze winter ook gewoon los gelopen, was gelukkig net een klein beetje opgedroogd voor de vorst.

DuoPenotti

Berichten: 29508
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-24 12:24

Ibbel schreef:
Als het zo droog is kan ik er ook met een trekker overheen :D

Ja hier ook, is de dag later gedaan :D

Ik kan zelf de trekker niet rijden, dus als het gaat vriezen en mijn vriend heeft geen tijd dan pak ik even de pony :P
Ook als ik zo vind dat het wel weer eens mag.

Maar doe het voornamelijk voor de lol.
De pony vind dit echt heeeel erg leuk om te doen.
Lekker ff rouwdouwen.

Moet alleen ff op zoek naar een ander sleepje, deze is eigenlijk net wat te zwaar, niet alleen voor de pony, maar ook voor mij met in de bak leggen.

Lindsey_99
Berichten: 2488
Geregistreerd: 20-12-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-24 12:35

Buiten het zich kapotvervelen en wat al is genoemd, ligt de ontwikkeling van stalondeugden wel op de loer. Rondjes gaan draaien in de stal, wat niet echt goed is voor de benen. Dat is dan wel mentaal maar heeft fysiek ook gevolgen.
Koliek door te weinig beweging. Dagen in de mest en urine staan, ondanks uitmesten elke dag staan ze toch in hun eigen toilet. Niet erg fris en ook voor de hoeven niet goed.

Er zit nog wel verschil in of een paard zelf kan kiezen of hij even de neus 'buiten de deur' kan steken en een rondje rondsjokken, en dan weer naar binnen om te sukkelen of de hooizak verder te plunderen of dat hij op een 10m2 alleen maar staat te niksen.

Zonnetje81
Berichten: 18675
Geregistreerd: 15-08-01
Woonplaats: Noord-Brabant

Re: Paarden meerdere dagen op stal

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-24 13:01

Ik denk dat het ook per dier verschilt. Ik heb er vroeger gehad die kon je nog niet eens een halve dag op stal laten dan ontplofte die. Mijn 2 pony's geven er geen snars om als ik ze een week ophok. Staan nog net zo rustig, no problem.

Earth

Berichten: 7915
Geregistreerd: 09-04-20
Woonplaats: 1,5 meter

Re: Paarden meerdere dagen op stal

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-24 18:06

Ik heb het zelf meegemaakt, bij een oud boertje. Paarden stonden soms zo 3 dagen op stal, echt zonder eruit gehaald te worden. Waar deze vooral last van hadden waren gedragsproblemen. Ze waren alle 3 een beetje gek, logisch als je het mij vraagt. Gek genoeg waren ze wel redelijk braaf als ze de stal uit mochten, maar ze hadden dus wel allerlei rare dingetjes. Vooral waren ze ook heel drammerig, wat ik ook logisch vond. :+
Ik kan me niet zo direct herinneren of ze lichamelijke problemen hadden. Die ik toen reed had wel wat stalbenen achter, maar niet heel gek ofzo.

(Laat duidelijk zijn, ik keurde de situatie absoluut niet goed, ik zette ze ook altijd eerst buiten als ik kwam maar ook dat was lastig want er was maar 1 weiland voor 4 paarden := Dus het was nogal behelpen. Ik ben er ook gestopt omdat k niet met de eigenaren kon.)

Cioccolato

Berichten: 6613
Geregistreerd: 13-12-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-24 18:11

Ik denk dat er ook een deel gewenning zit. Een dier dat 24 7 buiten leeft ineens 24 7 binnen zetten zal net zo vervelend zijn als andersom. Het lichaam went bijvoorbeeld aan veel beweging, onbeperkt ruwvoer wat ze dan niet krijgen. En omgekeerd.
Laat je ze rustig wennen, gaat t vaak wel prima. Je hebt natuurlijk uitzonderingen die bepaalde dingen echt niet willen.

En in geval van blessures.. tja. Vervelend. Maar ik denk niet dat het gelijk heel ongezond is om paarden op te hokken. Maar ik geloof ook dat er sommige paarden zijn die er heel ongelukkig van worden. En dat er problemen kunnen ontstaan zoals luchtzuigen, weven als ze zich gaan vervelen. Maar daar kun je ook weer iets aan doen..

Ladygiroc

Berichten: 5077
Geregistreerd: 08-02-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-24 18:25

Ik heb een aantal jaar geleden droes gehad in een kudde (pp). Mijn pony kon dus heel de dag bewegen en werkte daarnaast nog 5 a 6 dagen in de week.
Bij klachten gingen ze uit de groep, op stal in quarantaine. So far so good. Alleen beleid was, niet uit de box ivm besmettingsgevaar. Stonden op een kinderboerderij met vele andere hoefdieren.

Ik begreep dit beleid echt hoor, maar van volop beweging naar boxrust heb ik vreselijk mee gezeten. Was echt bang voor koliek etc maar eerlijk is eerlijk, ik vond het erger dan mijn pony. Ze heeft een week of 3 binnen gestaan maar prima overleefd.

Hieperdi
Berichten: 2547
Geregistreerd: 24-01-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-24 23:53

Onze paarden staan sinds vrijdag binnen. Er is donderdagavond enorm veel regen gevallen waardoor er nu echt teveel water staat op de weides. Ieder eigenaar zorgt zelf voor zijn beestje. We zijn nu even afhankelijk met los zetten van de rijbak en het achterpad. Ik zet onze weigroep (4 pony’s) los in de bak of achterpad en ik ga dan zijn stal doen etc . Erna meestal nog even rijden wandelen of longeren en als het mee zit en er is plek zetten de eigenaren van de andere pony’s ze ook nog even los die dag. Het is even niet anders.
Vanochtend uur buiten gestaan. Vanmiddag ook. En vanavond heb ik nog even lekker gereden, expres wat langer dan normaal door ook veel tussendoor te stappen.

Ik hoop dat ze volgend weekend weer naar buiten kunnen. Ze staan van 9 tot 5 en over 8 weken staan ze weer lekker 24/7 op de wei en zijn we dit allemaal weer vergeten :') ik ben die regen modder en grijze lucht ook wel echt zat nu :') Alle paarden (20) staan ondanks nu minder buiten allemaal erg rustig en ze hebben echt genoeg ruwvoer/hooi!! Het enige nadeel vind ik nu bij die van mij.. zijn stalbenen -O-
Maar daar heeft hij helaas al snel last van. Vaak al na 2/3 uur op stal staan. Nog niet echt een oplossing ervoor kunnen vinden. Voer dan nu sinds vandaag wel weer kleefkruid

Ps we hebben 4 paddocks maar die zijn nu ook allemaal modder en bagger. Door deze dagen nu ze meer op stal staan waardeer ik het ook weer meer dat ze straks/volgende weer lekker buiten staan. Vooral in het westen van het land is het echt heel moeilijk om een stal te vinden waar ze veel buiten komen. Ik denk dat onze stal dan ook een soort van uniek is hier in de omgeving. Een stal waar ze 24/7 of veel binnen staan zou ik nooit meer willen. Vreselijk dat dat nog steeds heel veel voorkomt. Manege’s en pensionstallen hechten meer waarde aan een grote stapmolen dan ipv die plek te benutten voor paddocks. En nee een stapmolen is niet perse slecht. Maar in mijn opinie geen basisbehoefte

SjonnieZ

Berichten: 2323
Geregistreerd: 09-07-08
Woonplaats: In het zuiden des lands

Re: Paarden meerdere dagen op stal

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-24 01:03

Paarden worden echt niet slechter van een periode binnen staan, mits je het voer aanpast bij paarden die niet sober gevoerd worden. Teveel voeren kan leiden tot koliek of de maandag ziekte.
Mentaal zullen ze verschillend reageren. De een wordt er heet van de ander zal er in berusten.

Hieperdi
Berichten: 2547
Geregistreerd: 24-01-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-24 01:08

SjonnieZ schreef:
Paarden worden echt niet slechter van een periode binnen staan, mits je het voer aanpast bij paarden die niet sober gevoerd worden. Teveel voeren kan leiden tot koliek of de maandag ziekte.
Mentaal zullen ze verschillend reageren. De een wordt er heet van de ander zal er in berusten.

Nou inderdaad een Paddock Paradise is ook niet altijd alles. Onderling gezeik tussen de paarden, jouw paard die weer weg gejaagd wordt bij voer of slaapplekken etc.

kiki1976

Berichten: 16856
Geregistreerd: 17-04-10
Woonplaats: Kop van Noord Holland

Re: Paarden meerdere dagen op stal

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-24 08:43

Mijn merrie had vorig jaar letsel aan haar hoef wat absoluut niet nat mocht worden, ze had op dat moment een veulen van 2 mnd aan de voet.
Natuurlijk was het toen ook enorm nat, zal je altijd zien.
Ik haalde ze er 3x per dag uit. Merrie bleef op het straatje en veulen croste door de rijbak.
Bij wat droger dan ging de merrie mee met een waterdichte hoefzak erom heen mee naar buiten.
Gelukkig werd het na 3 weken weer war droger en konden ze er weer langer uit.
Beide hebben er geen klachten van gekregen Gelukkig, maar ideaal was het absoluut niet

Gombal
Berichten: 119
Geregistreerd: 22-12-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-24 09:35

Er zijn ook nog genoeg adressen waar de jonkies van april tot nov de begrazing in gaan, en van nov tot eind maart met 2 in een “opfok” box van 3x6. En dan niet los de paddock in. Gewoon 6 maanden op stal .
Het zou mijn keus niet zijn. De ontwikkeling van botten en spieren gaat hier toch minder van lijkt mij. Ze kunnen elkaar niet ontlopen en rust nemen. Ergens zei net iemand , ze berusten zich er in. Maar je ergens in berusten is ook een stuk je afsluiten. Vind dat mentaal voor een dier niet goed .

Lieser
Berichten: 1500
Geregistreerd: 15-03-21

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-24 09:53

Gombal schreef:
Er zijn ook nog genoeg adressen waar de jonkies van april tot nov de begrazing in gaan, en van nov tot eind maart met 2 in een “opfok” box van 3x6. En dan niet los de paddock in. Gewoon 6 maanden op stal .
Het zou mijn keus niet zijn. De ontwikkeling van botten en spieren gaat hier toch minder van lijkt mij. Ze kunnen elkaar niet ontlopen en rust nemen. Ergens zei net iemand , ze berusten zich er in. Maar je ergens in berusten is ook een stuk je afsluiten. Vind dat mentaal voor een dier niet goed .

Maar zes maanden in een (groeps)stal is toch wat anders dan de paar dagen waar TS het over heeft?

Gombal
Berichten: 119
Geregistreerd: 22-12-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-24 09:58

Lieser schreef:
Gombal schreef:
Er zijn ook nog genoeg adressen waar de jonkies van april tot nov de begrazing in gaan, en van nov tot eind maart met 2 in een “opfok” box van 3x6. En dan niet los de paddock in. Gewoon 6 maanden op stal .
Het zou mijn keus niet zijn. De ontwikkeling van botten en spieren gaat hier toch minder van lijkt mij. Ze kunnen elkaar niet ontlopen en rust nemen. Ergens zei net iemand , ze berusten zich er in. Maar je ergens in berusten is ook een stuk je afsluiten. Vind dat mentaal voor een dier niet goed .

Maar zes maanden in een (groeps)stal is toch wat anders dan de paar dagen waar TS het over heeft?


Een paar dagen is wat anders . Maar wat is een paar ? Bij mij is een paar 2. Bij een ander misschien 30 .

Lieser
Berichten: 1500
Geregistreerd: 15-03-21

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-24 10:14

Gombal schreef:
Een paar dagen is wat anders . Maar wat is een paar ? Bij mij is een paar 2. Bij een ander misschien 30 .

TS heeft het over gezonde paarden die binnen worden gehouden omdat het zo vreselijk nat is. Dat zal geen 30 dagen aaneengesloten zijn.

Mizora

Berichten: 18098
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Oudenhoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-24 10:18

Lieser schreef:
Gombal schreef:
Een paar dagen is wat anders . Maar wat is een paar ? Bij mij is een paar 2. Bij een ander misschien 30 .

TS heeft het over gezonde paarden die binnen worden gehouden omdat het zo vreselijk nat is. Dat zal geen 30 dagen aaneengesloten zijn.


Of wel, want sommige stukken land hier zijn al sinds half oktober niet begaanbaar door de regen.

BoktVerlaten
Berichten: 429
Geregistreerd: 29-10-21

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-24 11:26

Ibbel schreef:
Als ik voor de vorst nog even kan slepen dan doe ik dat. Maar dat lukte afgelopen winter dus echt niet. Kan nog steeds niet slepen trouwens.
Maar paarden zijn niet echt dom en hebben 4 van die balanceerstokken onder hun lijf hè. Zo snel gaan ze niet onderuit op ongelijke grond. Anders waren ze ergens halverwege de evolutie wel een keer uitgestorven.



Dat zijn ze ook he….. het is dat we als mens het nuttige dieren vonden en zijn gaan domesticeren en fokken met die paar wilde paardachtigen die nog over waren want anders waren er geen paarden meer geweest. De huidige kwpn-er heeft niet zoveel meer te maken met het oorspronkelijke paard. Maar ik ben het met je eens….ze kunnen meer hebben dan we denken!

Amber_anne

Berichten: 6919
Geregistreerd: 09-04-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-24 11:27

Hieperdi schreef:
SjonnieZ schreef:
Paarden worden echt niet slechter van een periode binnen staan, mits je het voer aanpast bij paarden die niet sober gevoerd worden. Teveel voeren kan leiden tot koliek of de maandag ziekte.
Mentaal zullen ze verschillend reageren. De een wordt er heet van de ander zal er in berusten.

Nou inderdaad een Paddock Paradise is ook niet altijd alles. Onderling gezeik tussen de paarden, jouw paard die weer weg gejaagd wordt bij voer of slaapplekken etc.


Er moet altijd 1 overtrokken reactie komen :') :(:)