Paarden meerdere dagen op stal

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
BoktVerlaten
Berichten: 429
Geregistreerd: 29-10-21

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-24 11:40

Ik heb er eentje die zowel op de weide niet beweegt (behalve haar giegeltje om nonstop te eten) en in de paddock stilstaat of in de zon ligt….die haalt de 10.000 stappen per dag niet hoor. Als zij bij slecht weer even op stal blijft, vindt ze het prima. Ik ben wel blij met de stapmolen want daar mag ze dagelijks een kwartiertje in om extra te bewegen.
Ik heb er eentje die buiten mega actief is maar zodra hij het schone stro ziet in de stal, er ook heerlijk in gaat liggen slapen. Dat doet hij echt op stal dus die maak ik blij met nacht op stal. En ik heb er eentje die alles leuk vindt maar niet te lang. Veel afwisseling in paddock, stapmolen, stal, werk….. anders wordt ze ongedurig.
Geen ervaring met boxrust langer dan 3 dagen…. Maar dat ging altijd wel goed.
Hele dagen op stal geeft wel problemen door te weinig beweging(stalbenen, koliek) en mentaal (afhankelijk van het paard)
Als je paard niet naar buiten kan ivm het weer, dan heb je het gewoon even druk met extra stappen aan de hand, kort losgooien in de bak of longeren etc…Gewoon maar laten staan, lijkt me niet gezond.

hagelslag
Berichten: 9034
Geregistreerd: 18-09-10

Re: Paarden meerdere dagen op stal

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-24 12:09

Vele kennen natuurlijk iris haar topic al.
Ze heeft 9 november een flink ongeluk gehad en moest hierdoor op boxrust.
En pas sinds 13 januari komt ze eindelijk meer buiten.
Eerst kleine stukjes stappen.
En nu mag ze dan ook eindelijk in een kleine paddock(als het niet de hele dag regent).
Ik ben zo blij dat ze tot dusver geen stalondeugden heeft ontwikkelt.
Ondeugend is ze alsnog(logisch, het is een veulen).
Maar ik ben gruwelijk blij dat ze weer naar buiten mag!

MyWishMax

Berichten: 25322
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-24 12:19

Maar ook koliek en stalbenen is afhankelijk van het paard. Hier geen van de paarden koliek gehad en die moesten langer als 3 dagen op stal blijven en dus echt niet stappen oid. Ook geen stalbenen.
Dat is net als maagzweren bij langer al x uur zonder ruwvoer staan. De kans is er, maar het is geen zekerheid. Het ene paard is er gevoeliger voor als de ander.

Daarnaast vind ik her, zeker in het westen, gewoon niet slim als je niet zorgt voor genoeg gedraineerde buitenruimte. Het is al enorm uitzonderlijk dat de grond überhaupt goed genoeg is om zolang in het weiland te staan, maar als je elk jaar een periode hebt waar dat niet kan hoor je er imo wel voor te zorgen dat er een geschikte paddock oid is. Zeker als je het dus zo belangrijk vindt dat ze voldoende buiten komen is het vreemd om het die paar maanden ineens niet meer zo belangrijk te vinden.

sanowa

Berichten: 899
Geregistreerd: 12-07-10
Woonplaats: Wilp.

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-24 12:33

Vroeger bij mijn buurman...
Die pony stond altijd op stal, als de buurman zin had ging hij rijden met pony voor de kar, of hij werd evn gelongeerd op het naast gelegen maisland dat mega mul was. Het ging eigenlijk altijd goed :(
Paard was nooit ziek of kreupel, onvoorstelbaar eigenlijk

pluisje88

Berichten: 8076
Geregistreerd: 22-05-07
Woonplaats: Ergens in de Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-24 12:38

Lieser schreef:
Gombal schreef:
Een paar dagen is wat anders . Maar wat is een paar ? Bij mij is een paar 2. Bij een ander misschien 30 .

TS heeft het over gezonde paarden die binnen worden gehouden omdat het zo vreselijk nat is. Dat zal geen 30 dagen aaneengesloten zijn.


Ik heb ze in de rijbak lopen en een stukje weiland opgeofferd als paddock waar ze soms bijna kniehoog door het water gaan. En ja het zijn 3 grote paarden, geen Shetlanders. Gelukkig een stukje verharding met hooipunten zodat ze een beetje kunnen scharrelen en eten. Vanaf oktober kunnen ze de track en de wei al niet meer op. Ik ben super blij dat ik ze in de bak kan laten lopen anders hadden ze vanaf oktober de hele tijd binnen gestaan. En ja we zitten gewoon op zandgrond..

Zoolgangster

Berichten: 9600
Geregistreerd: 08-04-06
Woonplaats: 587 km van Londen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-24 14:34

Ibbel schreef:
BarbaraNova schreef:
Paarden worden niet gewerkt. Dus komen niet de stal uit.


Ik zou bijna denken dat je het over mijn overburen hebt. Die fokken Gelderse paarden, en dat gaat net als bij de koeien: in oktober op stal, en in april weer naar buiten. Daar wordt verder idd ook geen bal mee gedaan, allemaal drachtige merries die 's winters gewoon niet buiten komen.
Gaat al zolang ik hier woon (30 jaar) voor zover ik kan beoordelen gewoon goed.

En dat is in het voorjaar ook gewoon direct hup de hele dag het gras op, niks voorzichtig opbouwen. Echt, ouderwets, zo deed opa het ook. Frustrerend dat het nog goed gaat ook, eigenlijk.

Net als mijn vorige buurman die salami Shetten vermeerderde. Man was nooit bij de geboortes, nooit red bags, nooit in de vliezen gestikte veulens, dat ging ook altijd goed. Echt, je snapt het niet.


Komt me ook bekend voor, iemand die Shetten fokte, wat geen premie kreeg ging naar manege Nijkerk,
geen graasmaskers, geen hoefbevangenheid, was trouwens wel op zandgrond, werpen ging "vanzelf". Waren wel echte Shetten, geen kruisingen ( geen mini paardjes en geen Falabella's). Misschien rekenen merries er ook wel op geholpen te worden, als ze gewend zijn dat baasje alles toch wel regelt...

De paardenfokker hield de fokmerries inderdaad op de uiterwaarden (rivierklei dus) tot oktober, dan alles binnen, alleen af en toe op het gras naast de dam. Waren ook Gelders, ik verdenk ze ervan eeuwenlang geselecteerd te zijn op veel op stal staan... wat daar niet tegenkon, werd uitgeschakeld uit de genenpoel, hoewel ook kan meespelen dat paarden vroeger ècht moesten werken... dus beweging kregen ze toch wel, zelfs bij helemaal geen weidegang.

Cioccolato

Berichten: 6614
Geregistreerd: 13-12-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-24 15:01

Theoretisch gezien kan een paard/pony ook heel goed zelf veulenen hé..
Wij vinden het alleen zielign (geld zal ook meespelen natuurlijk) als een veulen het niet red, of de merrie. Of beide. En eerlijk is eerlijk, her grootste gedeelte gaat ook goed. Het andere deel komt door social media veel meer aan het licht.

Zegt degene die eigenlijk 24 7 merrie waakt. Dus mij ook niet gezien dat ik het ze zelf uit laat zoeken hoor. Maar even een boeren nuchtere kijk erop.

En feit is; doe je je best gaat t mis. Doe je yolo; gaat het goed. Geen idee hoe dat komt :+

En weer naar t onderwerp van t topic terug.

Tancreda4

Berichten: 24043
Geregistreerd: 12-01-03
Woonplaats: ZuidHolland

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-24 16:03

Vroeger gebeurde dit vaak zat bij boeren. Mijn paard stond vroeger (als jaarling, nog njet van mij) in de winter ook hele dagen op stal en als ik dan kwam mocht ze even een uurtje in de bak waar ze dan uiteraard uit d'r panty ging. Ik denk dat je met zulke paarden sneller blessures hebt omdat hun pezen en spieren te stijf zijn voor hetgeen wat ze gaan doen als ze dan uiteindelijk wel buiten komen.

Maar ook de oudere paarden. 6 dagen in de week op stal, en dan de zaterdag voor de wagen. Maandag ziekte was toen ook wel een groter ding gok ik.

Of dat alles ook na paar dagen js vraag ik mij af. Voor mijn eigen paard is het wel een aanslag op de luchtwegen en benen (stalbenen), en uiteraard op d'r humeur. Maar zo heel soms staan ze wel langer dan een dag binnen. Een keer met flinke sneeuw bv, of met een flinke storm.

Popstra
Berichten: 13759
Geregistreerd: 21-06-08

Re: Paarden meerdere dagen op stal

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-24 10:41

mijn paarden die heel jaar rond dagellijks buiten staan gaan meerdere keren per seizoen een week op wedstrijd. zij staan dan ook al die dagen daar op stal. nog nooit koliek o.i.d gehad.
ze komen er dan 2x per dag uit voor beweging in de vorm van presteren en wandelen.
het is echt geen ramp ze eens een periode binnen staan mits ze er regelmatig uit komen om te bewegen