Gekanteld hoefbeen, is het nog te redden?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Natal1a_J
Berichten: 1
Geregistreerd: 04-04-24

Gekanteld hoefbeen, is het nog te redden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-24 20:36

Ik heb mijn paard nu ruim een half jaar geleden gekocht, goed gekeurd alleen met opmerking erbij dat hij erg ongelijke hoeven heeft. Dit ging het hele half jaar top, ondertussen konden we een parcours 1,30 springen, hij gaf geen tekens van hoefbevangenheid. Nu een week geleden wouden we hem uit zijn stal houden, maar loopt hij oppeens zwaar kreupel erbij.
Paardenarts kwam langs met als diagnose dat het waarschijnlijk een hoefzweer was, hij moest in nat verband met 3 dagen boxrust. Hier werd hij alleen maar erger van, toen hebben we foto’s laten maken.
Blijkt dat linksvoor hij een gekanteld hoefbeen heeft van wel 17 graden. Rechtsvoor denken we dat er niets is maar dit weten we niet zeker omdat we geen foto’s konden maken omdat hij niet op linksvoor kon steunen.
We hebben alleen röntgenfoto’s van 5 jaar geleden, hier was hij nog niet hoefbevangen maar zag je wel al een klein snaveltje aan de onderkant.
Ik heb vanmiddag pas te horen gekregen dat dit aan de hand is, zelf heb ik nog nooit te maken gehad met hoefbevangenheid. Nu staat hij nogsteeds in natverband omdat er een kans is dat er ook een hoefzweer zit, nu moet hij ook nogsteeds absolute boxrust. Zelf vind ik de 17 graden het heftigst klinken. Wat denken jullie dat kansen van herstel zijn? Of heeft iemand gelijknamige ervaringen/verhalen? (Of überhaupt tips.)

goldyc

Berichten: 754
Geregistreerd: 31-10-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-24 21:44

Hoi TS, er is een algemeen topic over hoefbevangenheid:
[BEH] [INFO]Hoefbevangenheid- deel 4

Een hoedje aan het hoefbeen wil zeggen dat hij al eens bevangen geweest is. Als dit paard op foto's van 5 jaar terug al een hoedje had, is hij daarvoor al minstens 1x bevangen geweest. Zo te zien is hij daardoorgekomen.
Over het algemeen kan een paard met hoefbevangenheid genezen, maar het hangt ervan af hoe erg het is en hoe goed de behandeling(en) aanslaan.
Ik ken een merrie die ooit hoefbevangen geweest is en waaraan je nu niks ziet, ze heeft ook perfect mooie, gelijke voeten. Deze merrie is nu 11, ze raakte dus op erg jonge leeftijd hoefbevangen zonder duidelijke oorzaal. Maar ik ken ook een geval waarin het paard helaas ingeslapen moest worden.

Jasmijn159

Berichten: 4429
Geregistreerd: 04-11-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-24 21:44

Alles valt of staat met een goede hoefsmid die weet wat hij of zij doet. Hoek van het hoefbeen ten opzichte van de grond moet leidend zijn in het bekappen en beslaan (en niet hoe het er van buiten uit ziet). Waak voor een veel te lange teen en/of te dunne zool en geef zo nodig ondersteuning met een zooltje/opvulling. Een goede opzet doet vaak al wonderen.

Een randje aan het hoefbeen kan ook komen door enkele keren te kort bekappen..

tengeltje11
Berichten: 7139
Geregistreerd: 16-06-05
Woonplaats: w-vl,belgie

Re: Gekanteld hoefbeen, is het nog te redden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-24 22:04

Niet opgeven alvast.

Goeie, kundige smid doet wonderen. Zal sowieso al bevangen geweest zijn, en voor hetzelfde geld nu enkel een blein.

Eerst zien hoe de kreupelheid evolueert.