Staande castratie herstel

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Des_sie

Berichten: 122
Geregistreerd: 28-06-20
Woonplaats: Marum

Staande castratie herstel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-03-24 02:26

Hey allemaal,

Vandaag is mijn mini tinker staand gecastreerd nu vraag ik me af of de wond er wel normaal uit ziet?
Het bloed bijna niet meer en hij is gewoon vrolijk en wil graag weer buiten spelen haha.
Is dit een normale wond na castratie?
Hij is nu ongeveer 1,5/2 exacte geboortedatum is niet bekend


Spoiler:
Afbeelding


Spoiler:
Afbeelding
Laatst bijgewerkt door Nicole288 op 29-03-24 23:33, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Op verzoek in spoiler gezet

criollo_yess

Berichten: 1074
Geregistreerd: 11-11-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-24 08:49

Ik volg, die van mij (20 maanden oud) wordt as dinsdag staand gecastreerd.

Hingarden

Berichten: 250
Geregistreerd: 04-02-22

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-24 09:37

Dat ziet er oké uit hoor.

Mijn paarden laat ik altijd staand castreren, nooit geen problemen mee gehad.
Wel is mijn advies om ze naar buiten te doen.
Binnen op stal is de kans groot dat het heel erg dik wordt.
Buiten kunnen ze lopen, dan blijft het misschien iets langer bloeden, maar dan komt de troep er ook goed uit.

Elisa2

Berichten: 37193
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Staande castratie herstel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-24 09:44

Ziet er inderdaad normaal uit, ik deed altijd afspuiten met koud water 3 dagen lang en inderdaad veel laten bewegen. Belangrijk is dat de wond zoveel mogelijk open blijft zodat de zooi er uit kan komen als het nodig is. (pus e.d.)

Wat Hingarden zegt dus..

Heb veel staande castraties meegemaakt, alleen zijn goed gegaan op 1 na. Dat paard kreeg een infectie waarbij het ook mega dik werd.

tengeltje11
Berichten: 7138
Geregistreerd: 16-06-05
Woonplaats: w-vl,belgie

Re: Staande castratie herstel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-24 10:03

Idd, ziet er normaal uit.

Vooral buiten gooien nu, ideaal, er zitten nog geen insecten en beweging gaat de zwelling tegen.

Des_sie

Berichten: 122
Geregistreerd: 28-06-20
Woonplaats: Marum

Re: Staande castratie herstel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-03-24 11:35

Ja van mijn dierenarts mocht die inderdaad gewoon na buiten, alleen loopt hij dan wel op het zand, komt er dan niet allemaal zand in de wond? Waardoor dit gaat ontsteken

tengeltje11
Berichten: 7138
Geregistreerd: 16-06-05
Woonplaats: w-vl,belgie

Re: Staande castratie herstel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-24 11:45

‘S morgens en ‘S avonds afspuiten met koud water en normaal kreeg hij antibiotica na de ingreep, dat gaat het ontsteken tegen

Des_sie

Berichten: 122
Geregistreerd: 28-06-20
Woonplaats: Marum

Re: Staande castratie herstel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-03-24 17:11

Oke top! Hij is vandaag alweer buiten geweest ziet er allemaal netjes uit en hij is hartstikke vrolijk

Persevero

Berichten: 2349
Geregistreerd: 17-09-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-24 19:56

Misschien fijn ter vergelijking. Mijne is gisteren eind van de dag gegaan en ziet er soortgelijk uit.
Vanmorgen zag alles er nagenoeg hetzelfde uit. Nu tegen de avond zie ik een lichte algehele zwelling.
Verder ook vrolijk en alert. Lopen ziet er wat stijf uit.

Des_sie

Berichten: 122
Geregistreerd: 28-06-20
Woonplaats: Marum

Re: Staande castratie herstel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-24 14:29

Fijn dat het met die van jou ook goed gaat! Hier ook wat zwelling inderdaad maar veder alles goed

Des_sie

Berichten: 122
Geregistreerd: 28-06-20
Woonplaats: Marum

Re: Staande castratie herstel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-03-24 01:32

Afbeelding

Dit lijkt me wel erg dik? Of is dit normaal? Anders bel ik morgen de DA even

Furst
Berichten: 606
Geregistreerd: 15-06-17
Woonplaats: Vlaams-Brabant, België

Re: Staande castratie herstel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-24 01:34

Geen ervaring met staande castratie, maar zou toch de dierenarts even sturen inderdaad. Veel verschil met de foto van in je OP

Des_sie

Berichten: 122
Geregistreerd: 28-06-20
Woonplaats: Marum

Re: Staande castratie herstel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-03-24 01:41

Ja klopt maar lijkt me enigzins ook logisch de eerste foto was een paar uur na de castratie en het zwelt natuurlijk niet gelijk op, maar vind het nu wel erg dik. Ik zal morgen sowieso even bellen voor de zekerheid

Naat3
Berichten: 235
Geregistreerd: 20-08-11

Re: Staande castratie herstel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-24 08:19

Die van ons werd even heel dik. Geen koorts en at gewoon. Werd van één op andere dag weer dun

Suzanne F.

Berichten: 49226
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-24 08:41

Elisa2 schreef:
Ziet er inderdaad normaal uit, ik deed altijd afspuiten met koud water 3 dagen lang en inderdaad veel laten bewegen. Belangrijk is dat de wond zoveel mogelijk open blijft zodat de zooi er uit kan komen als het nodig is. (pus e.d.)

Wat Hingarden zegt dus..

Heb veel staande castraties meegemaakt, alleen zijn goed gegaan op 1 na. Dat paard kreeg een infectie waarbij het ook mega dik werd.


Hier hetzelfde. Heb het maar 1 x mis zien gaan met een infectie. Maar die bewoog ook niet. Dit ziet er oké uit hoor. Afspoelen met koud water kan inderdaad of gewoon met rust laten en inderdaad naar buiten. Er zijn nu nog geen vliegen dus perfect weer.

DuoPenotti

Berichten: 29523
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Re: Staande castratie herstel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-24 08:47

Ik heb het 2 keer mis zien gaan met dood tot gevolg. Dus hier nooit meer staand.

Zwelling is niet raar al vind ik dit best veel.

Cioccolato

Berichten: 6614
Geregistreerd: 13-12-11

Re: Staande castratie herstel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-24 09:03

Ik schrik hier ook niet zo van. Bewegen en je kan eventueel afspoelen. Met afspoelen hou je de wond soms ook wat mooier open.

Elisa2

Berichten: 37193
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-24 09:26

Cioccolato schreef:
Ik schrik hier ook niet zo van. Bewegen en je kan eventueel afspoelen. Met afspoelen hou je de wond soms ook wat mooier open.


Dit :j

Escada

Berichten: 3848
Geregistreerd: 25-10-07
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-24 09:47

Bij die van mij werd het ook erg dik, gewoon temperatuur in de gaten houden en zolang hij vrolijk is en lekker eet zou ik me niet druk maken :)

mavantos

Berichten: 3597
Geregistreerd: 14-05-08
Woonplaats: Midden-Delfland

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-24 10:16

Zou gewoon even je dierenarts bellen voor advies. Dat kost meestal niks en weet je exact wat je moet doen. Die zijn er voor opgeleid ;)

Bij mij werd namelijk gezegd dat het niet afgespoten mocht worden, maar dat was wel een liggende castratie. Staand is wat mij betreft geen optie.

tengeltje11
Berichten: 7138
Geregistreerd: 16-06-05
Woonplaats: w-vl,belgie

Re: Staande castratie herstel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-24 10:36

Idd, is niet zo abnormaal.
Zolang hij geen koorts maakt en verder ok is, gewoon buiten en aankijken. Het blijft meestal niet lang zo dik.

hoogendroog
Berichten: 3282
Geregistreerd: 24-06-05
Woonplaats: Achterhoek

Re: Staande castratie herstel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-24 11:29

Hier, recent, twee jonkies van nog geen jaar staand laten castreren op de kliniek. SUPER gegaan, wij laten het niet meer elders doen. Drie daagjes kort naar buiten gehad en daarna weer de hele dag buiten. Er was niet eens een wonde te zien, zo netjes zag het eruit. Heb het vroeger wel anders meegemaakt, bungelende zaadstrengen, abcessen etc.. Om nog maar te zwijgen over de risico's tijdens het opstaan bij een liggende castratie.

criollo_yess

Berichten: 1074
Geregistreerd: 11-11-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-24 16:12

Hier inmiddels ook de castratie achter de rug. Toch niet staand, maar even neergelegd en op de rug in de zandpaddock gelegd. Ging netjes en snel. Bij het wakker worden stond hij in 1x, maar was nog wel een klein half uurtje aardig wankel. Nu draaft hij alweer in zijn weitje. Nu hopen dat de wond voorspoedig geneest.

mavantos

Berichten: 3597
Geregistreerd: 14-05-08
Woonplaats: Midden-Delfland

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-24 16:25

hoogendroog schreef:
Hier, recent, twee jonkies van nog geen jaar staand laten castreren op de kliniek. SUPER gegaan, wij laten het niet meer elders doen. Drie daagjes kort naar buiten gehad en daarna weer de hele dag buiten. Er was niet eens een wonde te zien, zo netjes zag het eruit. Heb het vroeger wel anders meegemaakt, bungelende zaadstrengen, abcessen etc.. Om nog maar te zwijgen over de risico's tijdens het opstaan bij een liggende castratie.


Ik had het in mijn post over een liggende castratie, maar daarbij bedoel ik op de kliniek en via de lies. Dan heb je echt maar een heel klein sneetje ipv een grote wind.

Persevero

Berichten: 2349
Geregistreerd: 17-09-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-24 23:08

Hier ook flinke zwellingen. Daar heeft hij een poedertjes voor gekregen. Van het weekend iets verhoging maar zakte ook steeds, dus DA heeft uiteindelijk besloten daar niets tegen te doen. Verhoging is sinds gisteren ook weg en de zwelling neemt ook aanzienlijk af.


Afbeelding