Wie wil even meekijken waar de kreupelheid van kan komen?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Nicje87

Berichten: 9849
Geregistreerd: 26-06-06

Re: Wie wil even meekijken waar de kreupelheid van kan komen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-24 00:12

Een goede osteopaat manipuleert niet zonder de locatie en oorzaak van het kreupellopen te weten. Paard probeert iets niet zonder reden te ontlasten.

Goed dat je een afspraak hebt gemaakt. Ik ben benieuwd wat er uit het kreupelheidsonderzoek komt.

Janneke2

Berichten: 22748
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Re: Wie wil even meekijken waar de kreupelheid van kan komen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-24 11:32

Inderdaad, Nicje.

Ik mis op dit moment in het topic de mening /"het weerwoord" van de osteopaath.

Uiteraard staat het TS vrij om dingen hier niet te melden.
En uiteraard staat het haar vrij om een kliniek of andere DA om een second opinion te vragen.

Maar op zich: dat een dier spierpijn aan de schouderspieren heeft,
nadat de rechterschouder is gemanipuleerd -
en dus stijf/ licht kreupel loopt:
dat kan en betekent totaal niet dat er een knoeier aan het werk is geweest.

Elisa2

Berichten: 37193
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Wie wil even meekijken waar de kreupelheid van kan komen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-24 10:23

Hoewel ik voorstander ben van osteopaten weet ik inmiddels wel dat de meeste "schouderblessures" veroorzaakt worden door kreupelheden in de ondervoet. Echte schouderblessures komen eigenlijk zelden voor.

Het vastzitten van de schouder is meestal een gevolg van de overbelasting door de compensatie van de kreupelheid.

In deze lijkt mij het kreupelheidsonderzoek dan ook erg belangrijk, fijn dat er een afspraak staat!

Babootje

Berichten: 26277
Geregistreerd: 25-06-05

Re: Wie wil even meekijken waar de kreupelheid van kan komen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-24 10:50

Om eerlijk te zijn vind ik de pony na de behandeling juist slechter geworden. Misschien ook wel omdat het aan de longe loopt.
Deze is niet licht kreupel zou ik zeggen.

Janneke2

Berichten: 22748
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-24 11:06

Babootje schreef:
Om eerlijk te zijn vind ik de pony na de behandeling juist slechter geworden. Misschien ook wel omdat het aan de longe loopt.
Deze is niet licht kreupel zou ik zeggen.


.... dit vind ik dus een kwestie van
"ik zou de reactie van de osteopaath willen weten".

Het zij herhaald, TS heeft het volste recht om uitsluitend dat te delen wat ze kwijt wil.

Babootje, verslechtering na een behandeling KAN betekenen dat de behandeling goed en juist is geweest.

@Elisa2: die compensatie waardoor de schouder vast gaat zitten 'kan heel goed'. (Mijn logische verstand zou dan verwachten dat het dier niet meer op rechtsvoor zou vallen,
"compensatie weggenomen"
maar de oorspronkelijke kreupelheid liet zien - maar ik ben geen osteopaath dus iedereen mag hier gaten in schieten.)

Babootje

Berichten: 26277
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-24 11:19

Janneke2 schreef:
Babootje, verslechtering na een behandeling KAN betekenen dat de behandeling goed en juist is geweest.


Klopt. Ik zeg ook niet dat de behandeling slecht was, maar dat het paard er na de behandeling slechter van is geworden. Een paard dat kreupel is, gaat compenseren en zich in zijn lijf vastzetten om om te gaan met die kreupelheid. Bij een kreupel paard is dan na de behandeling van de osteopaat de oorspronkelijke kreupelheid beter zichtbaar.
Ik vind het paard dus na de behandeling vooral achter slechter lopen waar je dat eerst niet zo opviel. Linksvoor zagen we m al kreupel. Kan komen doordat ie nu aan de longe werd getoond, maar het kan ook komen doordat ie behandeld is geweest.
Daarom zeggen osteopaten ook vaak, ik kan m 1 of 2 x behandelen, maar als hij niet verbetert moet je naar de veearts voor kreupelheidsonderzoek/beeldvorming. Kan ook best zijn dat deze osteopaat dit ook heeft gezegd.
Een chiropraktor zou een dergelijk kreupel paard nooit behandelen zonder een diagnose te hebben van de kreupelheid. Behandeling door een chiropraktor is ook intensiever.

ArtHorse
BKB 2024 winnaar 3D
Berichten: 54
Geregistreerd: 27-03-24

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-24 11:28

Freesialove schreef:
Osteopaat is ook dierenarts!
Ze heeft ook wel mok, die we nu aan het behandelen zijn. Maar als ik daaraan kom reageert ze wel. Voor de rest heeft ze geen dik been, niet warm, en nergens gevoelig.


Die combinatie wilde ik net aanraden. De mijne is ook en en, en geeft ook meteen aan als ze een probleem te groot/diepliggend/acuut vindt voor een osteopatische behandeling.

Een stalgenoot had maandenlang een osteopaat die haar paard behandelde voor vage kreupelheden vanuit scheefheid of de schouder, inclusief wortelstretches en andere oefeningen die ze zelf moest doen. Toen dat niets opleverde is ze drie maanden later alsnog naar de dierenarts gestuurd en bleek het paard hoefkatrolontsteking aan beide voorhoeven te hebben. Daar zit je dan met al je oefeningen..

Elisa2

Berichten: 37193
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-24 12:20

Janneke2 schreef:
Babootje schreef:
Om eerlijk te zijn vind ik de pony na de behandeling juist slechter geworden. Misschien ook wel omdat het aan de longe loopt.
Deze is niet licht kreupel zou ik zeggen.


.... dit vind ik dus een kwestie van
"ik zou de reactie van de osteopaath willen weten".

Het zij herhaald, TS heeft het volste recht om uitsluitend dat te delen wat ze kwijt wil.

Babootje, verslechtering na een behandeling KAN betekenen dat de behandeling goed en juist is geweest.

@Elisa2: die compensatie waardoor de schouder vast gaat zitten 'kan heel goed'. (Mijn logische verstand zou dan verwachten dat het dier niet meer op rechtsvoor zou vallen,
"compensatie weggenomen"
maar de oorspronkelijke kreupelheid liet zien - maar ik ben geen osteopaath dus iedereen mag hier gaten in schieten.)


Mijn logische verstand zegt, compensatie is direct weer terug omdat de onderliggende oorzaak niet weggenomen is. Als jij pijn in je heup krijgt doordat je op je tenen loopt omdat je je hak niet kunt belasten en iemand behandeld jouw heup maar niet je hak, dan is het zo weer terug. :)

ArtHorse
BKB 2024 winnaar 3D
Berichten: 54
Geregistreerd: 27-03-24

Re: Wie wil even meekijken waar de kreupelheid van kan komen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-24 12:54

Dat is ook mijn ervaring.
Dat (over) compensatie uit bepaalde lichaamsdelen gekneed/behandeld wordt, betekent niet dat ze niet meer kunnen over compenseren. Juist wel.

Janneke2

Berichten: 22748
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Re: Wie wil even meekijken waar de kreupelheid van kan komen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-24 23:15

... ja, de compensatie komt terug - maar kan op een andere plaats terechtkomen.
(Gesteld dat het dier blij is met de lossere schouder, al dan niet met spierpijn, blijft de schouder voorlopig nog los - maar idd komt er een nieuwe compensatie.)

...en soms is het zo, dat de oorspronkelijke blessure genezen is, maar dat de compensatie(s) in stand is/zijn gebleven.
Etc. ('Moeder Natuur is creatief...')

pol013

Berichten: 8997
Geregistreerd: 18-05-04
Woonplaats: Omg breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-24 09:42

Ik krijg van mijn osteo altijd te horen dat een behandeling tijd moet krijgen. Ik heb nog nooit te horen gekregen dat ik de volgende dag al resultaat moet verwachten?
Sowieso een paar dagen rust, of actieve rust als het niet te intens was. En daarna moet het lichaam zelf aan de slag.

Dus áls je iets hebt met osteopathie vind ik het wat raar om de volgende dag al resultaat te verwachten. Tenzij jouw osteo iets anders gezegd heeft?
Maar binnen 1 dag lijkt mij wat snel om te oordelen over het nut van een behandeling.

Dan kan het nog wel een goed idee zijn om naar een dierenarts te gaan. Maar dan was deze behandeling eerst inplannen misschien niet heel logisch.

Babootje

Berichten: 26277
Geregistreerd: 25-06-05

Re: Wie wil even meekijken waar de kreupelheid van kan komen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-24 11:43

Met een dag of drie moet je wel iets van de behandeling kunnen zien.

lailapri

Berichten: 22121
Geregistreerd: 09-05-03
Woonplaats: Heerhugowaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-24 00:18

PipMarly schreef:
Om iets zinnigs te kunnen zeggen over eventuele pijnlijkheid/kreupelheid moet er echt een volledig onderzoek gedaan worden door een erkend professional. Goed dat je er al een osteopaat naar hebt laten kijken.
Wat ik op het filmpje zie: een paard met een kreupelheid/pijnlijkheid 3/5 rechts achter en 2/5 links voor. Het zou kunnen dat de oorzaak re achter zit waardoor hij/zij compenseert op links voor en hierdoor ook LV kreupelheid toont. Dat de osteopaat spanning rondom de schouder RV vond kan ik ook nog wel begrijpen, vanwege de verhoogde belasting.
Wellicht nog een andere professional naar laten kijken, als je onderbuik gevoel wat anders zegt dan de osteopaat?
Maar nogmaals, voor conclusies of diagnoses is echt een volledig onderzoek nodig. Dat is niet te zeggen vanaf filmpjes helaas…

Grappig, ik vind haar ook achter niet goed en het het idee dat het been niet naar achter wil bewegen/strekken. Tevens lijkt de pony optisch recht gezet door de hoefsmid voor waardoor voor een rare extra beweging krijgt.

Wat betreft osteopaten, kijk hiermee uit bij dieren die niet zuiver lopen. Als ze het compensatie mechanisme weghalen kan het allemaal vele malen erger worden. Door pijn verstrakt het paard en dat is niet voor niets. Eerst de pijn en blessure weg en dan het lijf weer leren functioneel te bewegen.

Hutcherson

Berichten: 7356
Geregistreerd: 21-07-13
Woonplaats: --

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-24 12:12

Nicje87 schreef:
Een goede osteopaat manipuleert niet zonder de locatie en oorzaak van het kreupellopen te weten. Paard probeert iets niet zonder reden te ontlasten.

Goed dat je een afspraak hebt gemaakt. Ik ben benieuwd wat er uit het kreupelheidsonderzoek komt.


Kreupelheid kan ook door iets worden veroorzaakt wat niet door de DA gediagnosticeerd kan worden. Soms ligt het niet in het been of schouder zelf.
Dus als de DA geen duidelijkheid kan geven, ze kunnen niks vinden...dan is het paard uitbehandeld?

Nouvel

Berichten: 28563
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-24 13:16

Goed dat je een afspraak hebt gemaakt, succes, ik ben benieuwd wat eruit komt.

Hutcherson schreef:
Nicje87 schreef:
Een goede osteopaat manipuleert niet zonder de locatie en oorzaak van het kreupellopen te weten. Paard probeert iets niet zonder reden te ontlasten.

Goed dat je een afspraak hebt gemaakt. Ik ben benieuwd wat er uit het kreupelheidsonderzoek komt.


Kreupelheid kan ook door iets worden veroorzaakt wat niet door de DA gediagnosticeerd kan worden. Soms ligt het niet in het been of schouder zelf.
Dus als de DA geen duidelijkheid kan geven, ze kunnen niks vinden...dan is het paard uitbehandeld?


Hier zoeken ze dan door steeds verder naar boven, dus rug, achterhand, SI, hals, nek etc…
Bijna altijd komt er dan wel iets uit, je ziet alleen niet alles op foto’s omdat het ook in weke delen kan zitten.

pol013

Berichten: 8997
Geregistreerd: 18-05-04
Woonplaats: Omg breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-24 08:50

Nouvel schreef:
Hier zoeken ze dan door steeds verder naar boven, dus rug, achterhand, SI, hals, nek etc…
Bijna altijd komt er dan wel iets uit, je ziet alleen niet alles op foto’s omdat het ook in weke delen kan zitten.


Ik heb als mens zelf juist een keer het tegenovergestelde traject meegemaakt. DA (aka de huisarts, de sportarts, de oefentherapeut, de fysio, de rontgen beelden en de MRI) hebben mij niet op weg geholpen. Met een osteopaat heb ik vervolgens mijn klachten na jaren wél onder controle gekregen.
Ik ging er met zeer grote scepsis heen maar sindsdien denk ik wel wat minder zwart wit of de inzet van dit soort behandel vormen en schakel net zo makkelijk eerst een osteopaat in voor mijn paarden, als eerst een DA.

Freesialove
Berichten: 24
Geregistreerd: 24-03-24

Re: Wie wil even meekijken waar de kreupelheid van kan komen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-24 20:21

Dus.
Vandaag naar de kliniek geweest.

Zaterdag tijdens het longeren, loepzuiver. Ik dacht, de dochter kan misschien toch eens rijden. Eerst 20 min gestapt. Eerste pas draf onder zadel =stokkreupel linksvoor.
Dus ik was al voorzien en had het zadel mee naar de kliniek

Vandaag in de kliniek liep ze niet kreupel. Die DA vond haar wel wat stijf op de 4 benen. Maar niks opvallend.
Op het zachte iets gevoeliger, maar niks buiten proportie. Onder het zadel geprobeerd. En ook daar wel af en toe stappen onregelmatig, maar ook zuivere passen.
Geen gevoeligheden aan het been, nergens warm of verdikt.

(Wat jullie misschien niet zien is dat ze zo ongeveer 150kg te zwaar is voor een C pony van 137 cm) dus misschien hoefbevangen?

Foto’s genomen, met haar voorgeschiedenis ook van het kootbeen. Niks op te zien.

DA raadt ons aan om vooraan te beslaan, want ze heeft dunne zooltjes en is best gevoelig op haar zolen.
Ze moet ook afvallen, want daardoor loopt ze achteraan heel wijd. Dus geen grasweide meer, beperkter hooi en suikerarm krachtvoer.

Al bij al een positieve diagnose denk ik dan..

Babootje

Berichten: 26277
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-24 20:27

Welke kliniek ben je geweest? Heeft de DA kreupelheidsonderzoek gedaan met buigproeven en uitverdoven?
Ik lees m.u.v. het monsteren niets van onderzoek wat ik normaal gesproken zou verwachten.
Mag ook via PB.
Bevangen kan, maar hoefbevangen moet je op foto kunnen zien.

Freesialove
Berichten: 24
Geregistreerd: 24-03-24

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-24 20:30

Babootje schreef:
Welke kliniek ben je geweest? Heeft de DA kreupelheidsonderzoek gedaan met buigproeven en uitverdoven? Mag ook via PB.
Bevangen kan, maar hoefbevangen moet je op foto kunnen zien.


Naar “het bokt” in peer.
Buigproef is gebeurd, was ok.
Uitverdoven niet omdat ze niet duidelijk kreupel was op 1 been.
Ze is niet bevangen. Hoefbeen liep nog mooi gelijk.

Furst
Berichten: 606
Geregistreerd: 15-06-17
Woonplaats: Vlaams-Brabant, België

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-24 20:35

Dus gewoon beslaan en er is niets aan de hand? Ik vind dit van klinieken altijd zulk raar advies eerlijk gezegd. Dunne zolen, oke. Maar je rijd er mee in de bak en dus super zachte ondergrond? Ik zou er een goede bekapper bijhalen en inderdaad ook werken aan dat gewicht van de pony. Als je niet kan rijden, dan longeren of toch lekker gaan wandelen aan de hand ofzo? Kijken naar het voer en wat ze krijgt. Alles goed onder de loep nemen. Beperken in ruwvoer zou ik niet doen. Wel goed ruwvoer aanbieden. Laag in suikers dus. Ben benieuwd. Houd je ons op de hoogte?

lailapri

Berichten: 22121
Geregistreerd: 09-05-03
Woonplaats: Heerhugowaard

Re: Wie wil even meekijken waar de kreupelheid van kan komen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-24 20:41

Ik kan ook nooit zoveel met zulk advies. Dunne zolen wil je dikker hebben toch? Dan zou ik daar het dieet op aanpassen dus bouwstoffen voor hoefaanmaak. En te dik is bij mij ook juist meer voeren, maar wel anders ... dus meer mineralen ed en minder suikers en ballast.

Freesialove
Berichten: 24
Geregistreerd: 24-03-24

Re: Wie wil even meekijken waar de kreupelheid van kan komen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-24 20:58

Op stal krijgen ze voordroog, op praktische redenen. Maar ze krijgt momenteel gewoon veel te veel. Ik ben vandaag al fiberforce gaan halen ter vervanging van hun krachtvoer.

lailapri

Berichten: 22121
Geregistreerd: 09-05-03
Woonplaats: Heerhugowaard

Re: Wie wil even meekijken waar de kreupelheid van kan komen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-24 21:04

Voordroog en gevoelige voeten vind ik niet vreemd, daar ken ik er veel meer van. Het duurt na overschakelen op hooi ook nog wel maanden/een jaar. Maar als je dan weer voordroog geeft is het wel veel sneller weer terug -O-

Furst
Berichten: 606
Geregistreerd: 15-06-17
Woonplaats: Vlaams-Brabant, België

Re: Wie wil even meekijken waar de kreupelheid van kan komen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-24 21:17

Daar heb je al een antwoord. Dat verpakt hooi is echt zo ontzettend slecht voor de darmen van je paard en de gehele gezondheid. Vele stallen geven dat natuurlijk om te kunnen stockeren, maar het is echt niet goed voor ze. Ik vrees een beetje met de kraan open dweilen -O-

Elisa2

Berichten: 37193
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Wie wil even meekijken waar de kreupelheid van kan komen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-24 21:26

Van gevoelige zolen gaan ze niet zo lopen en worden ze ook niet kreupel aan 1 been. Het klinkt als een (sorry) flut diagnose in mijn ogen. Heb ook weleens zo,n soort diagnose gehad. Probleem bleek in de rug te zitten. Rug behandeld, nooit meer last gehad.