Prp behandeling bij peesblessure? Wat is wijsheid...

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Natasjaa

Berichten: 2763
Geregistreerd: 06-07-04
Woonplaats: Groningen > Crokydoos nr 88

Prp behandeling bij peesblessure? Wat is wijsheid...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-24 20:34

Hoi allemaal,

Ik zit met een dilemma en zou graag jullie ervaringen horen.
Merrie van n vriendin van me heeft een scheurtje in de diepe buigpees in de hoef, helaas is ze nu afgekeurd, de dierenarts had het nog over prp behandeling, maar het is vrij prijzig, zijn er mensen die dit ook bij hun paard hebben laten doen met een vergelijkbare blessure ? En is het er ook echt beter van geworden of niet? Ik hoor graag jullie ervaringen.

Nog even n link naar wat de behandeling inhoudt, voor t geval iemand dat graag weten wil
https://wellensiek.nl/faq-items/prp-beh ... bevorderen.

Kousen

Berichten: 14
Geregistreerd: 05-05-24
Woonplaats: Arnhem

Re: Prp behandeling bij peesblessure? Wat is wijsheid...

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-24 18:31

Is er beeld bij hoe lang dat scheurtje er al kan zitten? Had ze al wisselend kreupelheden of zwellingen bijvoorbeeld? Ik heb zelf geen ervaring met deze specifieke behandeling, maar helaas wel met peesblessures. Bij een chronische peesblessure (eentje die er dus al veel langer zit) zou ik niet geneigd zijn deze behandeling te doen. In een accuut stadium kan ik me voorstellen dat het ondersteunend aan het herstel van het lichaam zelf kan zijn.

Caresse07

Berichten: 9432
Geregistreerd: 19-02-07
Woonplaats: Bij Flipje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-24 18:36

Ik weet even niet meer welke pees bij mijn merrie stuk was maar ik heb dus wel de prp behandeling laten doen.

Er zat echt een flink gat in de pees. Nu was zij drachtig en heb haar rust gegeven tot het veulen er weer af was, maar mocht in principe na 2 maanden weer gaan opbouwen. Dit heb ik niet gedaan omdat ze toen 8 maanden drachtig was.

Inmiddels zijn we 1,5 jaar verder nadat ik weer ben gaan rijden en loopt ze nog steeds goed.

Ik zou het zelf dus zo weer doen.

Utixo

Berichten: 6605
Geregistreerd: 19-10-05
Woonplaats: Monster

Re: Prp behandeling bij peesblessure? Wat is wijsheid...

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-24 19:06

Ik heb het ook al 2x laten doen (verschillende pezen). Herstel ging boven verwachting snel. Nu kun je er natuurlijk niet heel veel over zeggen aangezien je geen controlepees hebt, maar ik ben dus wel positief.

lianne125

Berichten: 1431
Geregistreerd: 05-09-05
Woonplaats: Schagen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-24 19:30

Ja ik zou meteen weer behandelen met PRP bij peesblessures. Ik heb bij meerdere pezen dit laten doen en altijd met goed resultaat. Stamcellen zou nog mooier zijn maar is weer duurder dan PRP. Ik moet heel eerlijk zeggen dat ik de kosten nog wel mee vond vallen.

Popstra
Berichten: 13842
Geregistreerd: 21-06-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-24 19:38

Zijn er ook mensen met ervaring PRP bij een oude/chronische blessure?
Wat zijn de kosten voor PRP of stamcel therapie?

Ibbel

Berichten: 49229
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Re: Prp behandeling bij peesblessure? Wat is wijsheid...

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-24 19:41

Volgens mij is de theorie achter PRP bij oudere blessures dat je een chronische ontsteking daardoor weer actief maakt en is het daardoor ook bij oudere blessures (want wie komt er eigenlijk ooit direct in het acute stadium achter én begint dan ook direct te behandelen?) heel effectief.

Kousen

Berichten: 14
Geregistreerd: 05-05-24
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-24 19:48

Ibbel schreef:
Volgens mij is de theorie achter PRP bij oudere blessures dat je een chronische ontsteking daardoor weer actief maakt en is het daardoor ook bij oudere blessures (want wie komt er eigenlijk ooit direct in het acute stadium achter én begint dan ook direct te behandelen?) heel effectief.


Er is nog wel verschil tussen een semi-acute fase (2-3 weken na de initiële blessure), en helaas de chronische varianten waar een paard wisselend kreupel is (of permanent, maar dat wordt niet herkend) en daardoor er echt een chronische blessure is. Naar mijn weten is in de laatste variant (denk dus aan >1 jaar, wat helaas echt nog wel veel voorkomt) PRP maar heel beperkt zinvol.

Elfie

Berichten: 776
Geregistreerd: 31-08-03
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-24 21:38

Ik heb onlangs een prijsindicatie voor een PRP behandeling gekregen op de kliniek, 400 euro excl. BTW. Dit is wel in België.

Caresse07

Berichten: 9432
Geregistreerd: 19-02-07
Woonplaats: Bij Flipje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-24 07:22

Prp was 500 euro en stamceltherapie was 1500 euro. Op advies van mijn DA de prp laten doen omdat er volgens hem niet enorm veel verschil in werking zou zijn.

mavantos

Berichten: 3623
Geregistreerd: 14-05-08
Woonplaats: Midden-Delfland

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-24 07:50

Ik heb bij een kleine acute peesblessure een PRP behandeling laten doen. Pees is zo netjes hersteld dat het een jaar later bij een controle scan niet meer zichtbaar was waar het had gezeten.

Mijn dierenarts gaf toen aan dat het herstel niet sneller ervan ging, maar dat de kwaliteit pees die terug kwam beter was en de plek minder kwetsbaar blijft. Dat was bij die van mij duidelijk het geval.

Kosten waren toen +/- €500, maar is inmiddels wel 4 jaar geleden.

S_imonee

Berichten: 3845
Geregistreerd: 27-01-09
Woonplaats: Drenthe

Re: Prp behandeling bij peesblessure? Wat is wijsheid...

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 11:39

Ik heb voor mijn paard ook het advies gekregen om PRP toe te passen. Hij heeft een tussenpees blessure.
De kosten daarvan zullen rond de €550,- zijn.
Ik weet nog niet of ik dat ga doen. Ik lees graag even mee voor ervaringen van anderen.
Ik lees ook veel goede ervaringen over High Power laser therapie. Ik twijfel over wat ik moet gaan doen.

Achterom
Berichten: 23060
Geregistreerd: 28-09-04

Re: Prp behandeling bij peesblessure? Wat is wijsheid...

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 11:45

Ik heb het ook laten doen bij de eerste peesblessure van mijn paard, die pees was echt helemaal opgeblazen en is heel mooi hersteld. Alleen.... toen kreeg hij een peesblessure aan het andere been, en daarna nog weer aan een derde been. De genezing met PRP was echt wel beter en sneller dan zonder, maar gezien het aantal peesblessures dat mijn paard uiteindelijk heeft gehad, en vervolgens nog een blessure aan de hoefbandjes is het paard met pensioen.
Die eerste pees heeft hij echter geen last meer van gehad :n

Laser was voor mij geen optie, omdat dat niet op locatie kon.