Kanteling van hoefbeentje bij hoefbevangenheid...

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Victory-Boy

Berichten: 2418
Geregistreerd: 08-05-01

Re: Kanteling van hoefbeentje bij hoefbevangenheid...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-12-05 14:44

Even een up-date over Victor.

Vanaf woensdag krijgt hij nog maar een half zakje Equipalazone per dag en ik heb nog geen verandering in het lopen gezien. Met andere woorden...hij blijft goed lopen!
Vrijdag zijn we met hem naar de hoefsmid geweest en die heeft hem voor op ijzers gezet. Bij de teen heeft hij de ijzers holler gemaakt, zodat er geen druk op komt. Het leek mij een goede hoefsmid, helaas neemt hij geen nieuwe klanten meer aan op de route, maar we kunnen wel altijd met Victor naar hem toe. Hij heeft ook een telefoonnummer van een andere hoefsmid gegeven die hij ook goed vindt en die wel bij ons thuis komt.
Victor loopt weer te galopperen en te bokken en heeft schijnbaar nergens meer last van. Ook op het harde loopt hij goed. Helaas hebben we wel schapengaas om de bak en de weiden ivm de schapen en is hij daar vanochtend met een ijzer in vast blijven haken. Het is ook echt een ongelukspony... Gelukkig kreeg ik hem zonder veel kleerscheuren los (moest wel het gaas kapot knippen) en het ijzer zit er nog stevig onder. Hopenlijk gebeurt dit niet al te vaak.

Ik heb gisteren wat foto's gemaakt van z'n hoeven met ijzers en ook wat filmpjes van Vick en Mouse in een dulle bui. Foto's erop zetten lukt me nog wel, die zet ik er straks op wanneer ik wat meer tijd heb. De filmpjes erop zetten zal wat lastiger worden....geen idee hoe ik die van m'n camerakaartje af krijg! Ik probeer gewoon wat, wie weet lukt het me!!

jacqueline

Berichten: 5549
Geregistreerd: 19-01-01
Woonplaats: apeldoorn

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-05 16:58

Wat ontzettend fijn dat het nu zo goed gaat met Victor.

Helaas heb ik momenteel ook een hoefbevangen pony lopen en ook wij moeten in overleg met onze smid over speciaal beslag.
HIj zit nu aan de pijnstillers ...helaas is het bij hem een terugkerende kwaal en elke keer is een aanslag op zijn hoefbeen.

Wat is equiplazone?

Victory-Boy

Berichten: 2418
Geregistreerd: 08-05-01

Re: Kanteling van hoefbeentje bij hoefbevangenheid...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-12-05 21:44

Equipalazone is een pijnstiller (poeder) met Phenylbutazon als hoofdbestanddeel. Het is in Nederland verboden, maar wordt in Duitsland nog vollop gebruikt. Ik heb het wel via een Nederlandse kliniek gekregen, maar niet elke DA heeft het. Mijn eigen DA heeft het ook niet.

Victor is er ook nog niet vanaf, hoor! Dit is ook zijn tweede keer. Ik denk niet dat hij (met deze mate van kanteling èn verzakking...) een derde keer overleefd... Momenteel gaat het goed, maar hij moet natuurlijk wel een keer van de pijnstillers af en dan maar hopen dat hij goed blijft lopen. Hij zal altijd een zorgenkindje blijven.

Heel veel sterkte met jouw pony! Wil je me een beetje op de hoogte houden?

Hier de foto's van z'n hoeven.....de filmpjes krijg ik nog niet geupdated.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

jacqueline

Berichten: 5549
Geregistreerd: 19-01-01
Woonplaats: apeldoorn

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-05 13:43

Ik wil je heel veel sterkte wensen en hoop echt heel erg dat dit de laatste keer is dat hij hoefbevangen is geweest.
Helaas weet ik dat als ze het eenmaal hebben gehad ze er veel gevoeliger voor zijn.
Zijn voeten zien erg netjes uit zo op het ijzer.

Ik had het idee vandaag dat hij iets beter liep (en dan was de grond ook nog bevroren, dus ik blijf hoop houden), mocht hij met ene paar weken niet goed lopen dan laten we foto's maken om te zien hoever het hoefbeen is gekanteld.

De eerste keer dat hij bevangen was(2.5 jaar geleden) liep hij echt niet meer.....en na een 1.5 week liep hij al aanzienlijk beter.....nu heeft hij al die tijd nog gelopen en vanmorgen kwam hij zelfs weer meteen aanlopen toen hij mijn auto zag, gisteren deed hij alweer een klein drafje.

Ik zal je op de hoogte houden over onze pony.

Cookies
Berichten: 6574
Geregistreerd: 30-10-02
Woonplaats: Tuinzania

Re: Kanteling van hoefbeentje bij hoefbevangenheid...

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-05 13:55

Met Phenylbutazon moet je wel oppassen want het kan ook hoefbevangenheid in stand houden. Dat ze chronisch hoefbevangen raken van dat spul. Ik heb zelf voor Ponto, ascal 600 op de plank staan. Dat werkte heel erg goed bij Ponto toen hij hoefbevangen was.
Probeer de oorzaak te achterhalen van zijn hoefbevangenheid dan kun je daar al vast wat aan doen.

Victory-Boy

Berichten: 2418
Geregistreerd: 08-05-01

Re: Kanteling van hoefbeentje bij hoefbevangenheid...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-05 16:03

Ik heb geen idee waar hij deze keer hoefbevangen van is geworden. De eerste keer was hij gewoon veels te dik, kreeg iets brok (handje per dag, maar toch...) en stond hij voor het eerst dag en nacht op de wei (ook nog eens een nieuwe wei). Dus ja....helemaal mijn eigen schuld.
Nu krijgt hij al 3,5 jaar geen brok, is behoorlijk afgevallen (DA kon de ribben nog voelen, al houdt hij wel vetophopingen, o.a. bij z'n kont) en staat minimaal op het gras. Alleen stond hij vlak voor hij weer bevangen raakte weer ongeveer 4 à 5 uur op het gras, omdat het toen al oktober/november was. Moest kunnen, dacht ik, deed ik de voorgaande 3 jaren ook. Maar helaas kon het dit keer dus niet, waarschijnlijk door het late mooie weer (eigenlijk een tè goed najaar... ). Tenminste...dat vermoedt de DA. Anders zou ik het echt niet weten.

Ik hoop hem ook over niet al te lange tijd helemaal van de pijnstillers af te krijgen, zie er wel een beetje tegen op. En natuurlijk ben ik helemaal bang voor het volgende voorjaar!

@ jacqueline: dat je pony loopt is altijd een goed teken! Ik zou sowieso foto's laten maken als ik jou was, dan heb je wat meer zekerheid. Ik ben iig heel blij dat ik nu weet hoe het ervoor staat, ookal is zijn prognose niet gunstig.

Ik heb m'n filmpjes nu opgeslagen op m'n computer, maar ik kan ze niet op het internet krijgen. Ben een vreselijke digibeet. Ik hoop dat ik ze er toch een keertje opkrijg, want ik vind het leuke filmpjes geworden en zo kunnen jullie Vick zijn ravotten met Mouse.

Cookies
Berichten: 6574
Geregistreerd: 30-10-02
Woonplaats: Tuinzania

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-05 16:25

Ja in het najaar komt hoefbevangenheid ook nogal eens voor. Wist ik ook niet. Maar het fructaangehalte loopt dan weer ineens op in het gras, wat dan hoefbevangenheid veroorzaakt.
Ik ben blij dat het weer wat beter gaat met je paard, het is vreselijk om je paard zo te zien met veel pijn. Mijn pony is ook weer helemaal opgeknapt en zelf zijn zolen zijn niet meer gevoelig.

jacqueline

Berichten: 5549
Geregistreerd: 19-01-01
Woonplaats: apeldoorn

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-05 16:46

Cookies schreef:
Ja in het najaar komt hoefbevangenheid ook nogal eens voor. Wist ik ook niet. Maar het fructaangehalte loopt dan weer ineens op in het gras, wat dan hoefbevangenheid veroorzaakt.
Ik ben blij dat het weer wat beter gaat met je paard, het is vreselijk om je paard zo te zien met veel pijn. Mijn pony is ook weer helemaal opgeknapt en zelf zijn zolen zijn niet meer gevoelig.


Dat is bij de onze wel het geval, die is over geweid en ook al stond er bijna niks....juist het korte gras is funnest voor hem.
Het is volgens de DA dus juist de voersverandering .
De allereerste keer dat de onze bevangen raakte was juist omdat hij te weinig kreeg!!!
Het was heeeeeel warm die zomer en al het gras was verbrand dus geen voedingswaarde er meer in,, de pony was op dat moment veel te dik en is op zijn vetreservers gaan teren.
We moesten hem toen een halve schep brok per dag gaan voeren.

Onze smid zij vorige jaar dat het geen uitzondering meer is dat paarden/ponys in de winter bevangen raken (eerder was dat echt een voorjaars ziekte), het zal idd komen door het lange mooie weer.

Cookies
Berichten: 6574
Geregistreerd: 30-10-02
Woonplaats: Tuinzania

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-05 16:59

Kort gras bevat veel fructaan. Vooral in de winter. Lees maar eens op www.paardnatuurlijk.nl en dan het stuk over fructaan. Daar kun je precies lezen waarom er in de herfst en winter ook paarden bevangen raken.

romeorowan

Berichten: 2751
Geregistreerd: 29-11-03
Woonplaats: Asperen

Re: Kanteling van hoefbeentje bij hoefbevangenheid...

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-05 15:01

en op paardnatuurlijk staat ook een artikel over magnesium.
Viktor-boy (Ik weet niet meer precies hoe je naam is) een van mijn paarden is hoefbevangen geweest afgelopen voorjaar door insuline resistentie. Op bovengenoemde site staat bij magnesium een aantal dingen die heel goed op mijn paard slaan, zoals enorme vetopslag in nek en rond staart, geen mooie vacht, onverklaarbaar hoefbevangen.
Ik ben met magnesium begonnen. Ze zeggen in dat artikel dat na 6 weken de enorme speknek beduidend dunner moet zijn.

Cookies
Berichten: 6574
Geregistreerd: 30-10-02
Woonplaats: Tuinzania

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-05 15:07

@ romeorowan: heeft jouw paard ook Cushing??

jacqueline

Berichten: 5549
Geregistreerd: 19-01-01
Woonplaats: apeldoorn

Re: Kanteling van hoefbeentje bij hoefbevangenheid...

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-05 16:30

romeorowan schreef:
en op paardnatuurlijk staat ook een artikel over magnesium.
Viktor-boy (Ik weet niet meer precies hoe je naam is) een van mijn paarden is hoefbevangen geweest afgelopen voorjaar door insuline resistentie. Op bovengenoemde site staat bij magnesium een aantal dingen die heel goed op mijn paard slaan, zoals enorme vetopslag in nek en rond staart, geen mooie vacht, onverklaarbaar hoefbevangen.
Ik ben met magnesium begonnen. Ze zeggen in dat artikel dat na 6 weken de enorme speknek beduidend dunner moet zijn.


1 van onze ponys had dat ook toen die bevangen was en wij kregen daar een soort rode likeur voor, toen was het zo weg.
De andere heeft juist helemaal geen harde manenkam.

Het gaat overigens slechter met hem
We gaan vanaf vandaag weer 2 keer per dag pijnstiller geven.

romeorowan

Berichten: 2751
Geregistreerd: 29-11-03
Woonplaats: Asperen

Re: Kanteling van hoefbeentje bij hoefbevangenheid...

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-05 20:56

Cookies: nee Indiana heeft geen Cushing. Daar is eerst wel aan gedacht. Toen dachten ze (dierenartsen) aan perifere Cushing, of te wel Equine Metabolic Syndrom.
Na meerdere bloedtesten, die zijn opgestuurd naar New Market in Engeland (omdat Utrecht op dat moment niemand had die dit kon doen) is het getest op insuline en dat was veel te hoog.

romeorowan

Berichten: 2751
Geregistreerd: 29-11-03
Woonplaats: Asperen

Re: Kanteling van hoefbeentje bij hoefbevangenheid...

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-05 20:56

Jacqueline: wat voor rode likeur?

Mist

Berichten: 9493
Geregistreerd: 17-02-03
Woonplaats: noord brabant

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-05 21:16

Heeft jouw paard toevallig een Ventipulmin kuur gehad recentelijk ?

Victory-Boy

Berichten: 2418
Geregistreerd: 08-05-01

Re: Kanteling van hoefbeentje bij hoefbevangenheid...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-05 22:06

Mist schreef:
Heeft jouw paard toevallig een Ventipulmin kuur gehad recentelijk ?


Ik weet niet of je mij bedoelt, maar ja....Victor heeft kort geleden een kuurtje Ventipulmin gehad.
In een ander topic wat ik had gestart (chronische hoester in de winter...nat hooi?) had iemand al gemeld dat Ventipulmin hoefbevangenheid kan veroorzaken. Ik ben toen ook gelijk gestopt, maar toen was het al te laat.

@ Romeorowan: Ik zit idd ook te denken aan een magnesiumkuurtje. Victor krijgt alleen lang stengelig hooi en wat wortels (ben al met de 2 appels per dag gestopt, misschien stop ik ook met de wortels) en die vetophopingen blijven. Idd ook een harde manenkam...zie foto (misschien wat moeilijk te zien).
Afbeelding

@ jacqueline: Echt veselijk balen dat het weer wat slechter gaat met je pony. Ik hoop echt dat ie er weer bovenop komt. Ik zal voor je duimen!

@ Cookies: Ik baal echt van dat stukje over fructaan! Het lijkt wel of Victor zo nooit meer op de wei mag. Maar goed, iig bedankt voor de tip, zo kan ik er tenminste rekening mee houden. Vick mag absoluut niet nog een keertje bevangen raken.

Ik zal binnenkort ook weer met de kliniek moeten bellen voor het verder afbouwen van de pijnstillers. Daar zie ik behoorlijk tegen op. Filmpjes downloaden lukt nog steeds niet...stomme computers!

jacqueline

Berichten: 5549
Geregistreerd: 19-01-01
Woonplaats: apeldoorn

Re: Kanteling van hoefbeentje bij hoefbevangenheid...

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-05 23:02

romeorowan schreef:
Jacqueline: wat voor rode likeur?


Ik weet dus niet meer hoe het heet, wel dat het fel rood was (het leek net bloed).
Waarschijnlijk komt vrijdag de DA weer dan zal ik eens vragen hoe dat spul heet.

jacqueline

Berichten: 5549
Geregistreerd: 19-01-01
Woonplaats: apeldoorn

Re: Kanteling van hoefbeentje bij hoefbevangenheid...

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-05 23:05

Victory-Boy schreef:
Ik zal binnenkort ook weer met de kliniek moeten bellen voor het verder afbouwen van de pijnstillers. Daar zie ik behoorlijk tegen op. Filmpjes downloaden lukt nog steeds niet...stomme computers!

Succes en hopelijk pakt het allemaal goed uit.
Wat een mooierd is het

Als ik de naam van die rode likeur weet misschien heb jij er dan ook wat aan, kan je altijd informeren bij je DA.

Cookies
Berichten: 6574
Geregistreerd: 30-10-02
Woonplaats: Tuinzania

Re: Kanteling van hoefbeentje bij hoefbevangenheid...

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-05 15:01

Ja dat stukje over fructaan is zeer intresant. Ook het gedeelte over insuline resitentie is heel goed. Binnenkort ga ik Ponto ook magnesium geven. Kijken of dat helpt.
Als ik het goed lees is bij jou waarschijnlijk Ventipulmin de oorzaak. Hoe kan dat eigenlijk? Wat zit daar in dat dat kan veroorzaken?

@ romeo: Gelukkig dat je paard geen Cushing of Metabolic Syndrom heeft.

romeorowan

Berichten: 2751
Geregistreerd: 29-11-03
Woonplaats: Asperen

Re: Kanteling van hoefbeentje bij hoefbevangenheid...

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-05 18:52

Wat hebben we toch een hobby uitgekozen! Het is mentaal zo ontzettend zwaar om iets waar je zoveel om geeft zo te zien lijden. Ik moet het afkloppen maar met Indiana gaat het heel erg goed. En nu duimen dat de magnesium wat met haar enorme vetopslag doet.
Ik heb ook foto's van haar speknek en haar voeten maar ik weet niet hoe ik die hier op moet zetten.
Iedereen hier heel veel sterkte!!!

Mist

Berichten: 9493
Geregistreerd: 17-02-03
Woonplaats: noord brabant

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-05 19:27

Sommige paarden reageren heel heftig op Ventipulmin. Mijn schimmel is ook ooit door Ventipulmin bevangen geraakt- niet erg want ik had het zelfs niet gemerkt, de hoefsmid zag het aan de verbrede witte lijn. Ze heeft er niet kreupel door gelopen.

Ik was dus hoogst verbaasd, hoefsmid vroeg nog: is ze ziek geweest ? medicijnen gehad ? mijn antwoorden waren NEE ! toen vroeg hij letterlijk of ze Ventipulmin had gehad...toen moest ik ja zeggen

Mijn andere paard was verkouden geweest en had dus een pot Ventipulmin gehad- maar omdat ze altijd bij elkaar staan, en ik teveel had heb ik de laatste 2 dagen mijn schimmel ook wat gegeven dom dom dom, ik weet het, en zal het NOOIT meer doen

Cookies
Berichten: 6574
Geregistreerd: 30-10-02
Woonplaats: Tuinzania

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-05 20:44

Goed dat ik het weet, dank je wel Mist voor de informatie.

@romeorowan: ja het is vreselijk om je paard te zien lijden. Helemaal als je weet dat hij ook nog eens ernstig ziek is. Ponto heeft de ziekte van Cushing en daar werd hij dus hoefbevangen van. Ik was er helemaal kapot van en de dierenarts had het al over inslapen. Gelukkig heb ik nu een medicijn gevonden voor Ponto en hij is helemaal opgeknapt.

jacqueline

Berichten: 5549
Geregistreerd: 19-01-01
Woonplaats: apeldoorn

Re: Kanteling van hoefbeentje bij hoefbevangenheid...

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-05 19:49

Wij hebben vandaag weer de DA gehad (deze keer een andere ), omdat hij zo onwijs slecht liep.
Het blijkt nu dat de bevangheid over is....het is in ieder geval redelijk op tijd gestopt (voordat het nog meer schade zou aanrichten).
De DA heeft direct met de smid gebeld omdat hij zo snel mogelijk op speciaal beslag moet.
We zijn er volgens de DA en de smid zekers op tijd bij en het zit er heel goed in dat hij weer helemaal goed komt te lopen
We hebben hem nu op schuimrubber met tape staan.
Wat ik heb begrepen krijgt hij zooltjes ertussen, en mocht dat niet helemaal werken dan gaat zijn teen open...wij hebben gelukkig een heel gespecialeseerde smid.

bokkig
Berichten: 122
Geregistreerd: 13-09-05

Re: Kanteling van hoefbeentje bij hoefbevangenheid...

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-05 12:54

Victory-Boy schreef:
Equipalazone is een pijnstiller (poeder) met Phenylbutazon als hoofdbestanddeel. Het is in Nederland verboden, maar wordt in Duitsland nog vollop gebruikt. Ik heb het wel via een Nederlandse kliniek gekregen, maar niet elke DA heeft het. Mijn eigen DA heeft het ook niet.

Victor is er ook nog niet vanaf, hoor! Dit is ook zijn tweede keer. Ik denk niet dat hij (met deze mate van kanteling èn verzakking...) een derde keer overleefd... Momenteel gaat het goed, maar hij moet natuurlijk wel een keer van de pijnstillers af en dan maar hopen dat hij goed blijft lopen. Hij zal altijd een zorgenkindje blijven.

Heel veel sterkte met jouw pony! Wil je me een beetje op de hoogte houden?

Hier de foto's van z'n hoeven.....de filmpjes krijg ik nog niet geupdated.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding


Duidelijk is op deze foto's te zien dat er verkeerde spanningen in de voet zitten. Vanaf de zijkant heeft de hoef veel te veel een kokervorm De losse hoefwand aan de zijkant en aan de teen is, (hoewel een heel eind aan het zicht onttrokken omdat ze weggeraspt zijn) ook duidelijk te zien.
Ik denk dat de zool plat is en het hoefbeen niet horizontaal staat.
Het minste geringste probleem wat ontstaat in de doorbloeding van de voeten zal het hoefbeen verder doen kantelen omdat de witte lijn weer verder loslaat.
Deze voeten zijn echt niet te vergelijken met goed natuurlijk bekapte voeten hoor.
Als het aan mij lag, dan waren vandaag nog die ijzers er onderuit en werd de hiel veel meer naar het breedste punt van de straal gehaald zodat de druk daar verdwijnt, de flares niet meer dragend gemaakt en de teen werd zoveel mogelijk afgerond.
Dat is de enige manier om een hoefbeen vlak te zetten en een op termijn goede verbinding tussen hoefwand en hoefbeen te krijgen zodat de zool uit zich zelf hol trekt en je dus een gezonde voet hebt gekregen. Veel beweging en een defensief voer regime zal dan verdere bevangenheid voorkomen, als hij ook niet nog eens allerlei hormonenmedicijnen krijgt natuurlijk.
Als je een derde keer wilt voorkomen, zou ik proberen om alle onderzoek dat de laatste jaren op dit gebied door te spitten, want het is absoluut niet nodig.

gvo
Berichten: 23
Geregistreerd: 11-10-05

Re: Kanteling van hoefbeentje bij hoefbevangenheid...

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-05 14:15

Victory-Boy schreef:
Equipalazone is een pijnstiller (poeder) met Phenylbutazon als hoofdbestanddeel. Het is in Nederland verboden, maar wordt in Duitsland nog vollop gebruikt. Ik heb het wel via een Nederlandse kliniek gekregen, maar niet elke DA heeft het. Mijn eigen DA heeft het ook niet.

Victor is er ook nog niet vanaf, hoor! Dit is ook zijn tweede keer. Ik denk niet dat hij (met deze mate van kanteling èn verzakking...) een derde keer overleefd... Momenteel gaat het goed, maar hij moet natuurlijk wel een keer van de pijnstillers af en dan maar hopen dat hij goed blijft lopen. Hij zal altijd een zorgenkindje blijven.

Heel veel sterkte met jouw pony! Wil je me een beetje op de hoogte houden?

Hier de foto's van z'n hoeven.....de filmpjes krijg ik nog niet geupdated.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding


jammer van de teenlip op het ijzer.
Deze geeft juist daar druk waar het probleem zit. Helaas weer niet over nagedacht.