Slechte hoeven

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
judithM
Berichten: 1495
Geregistreerd: 17-02-01

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-06 18:30

Cobijtje schreef:
Wat alleen nog wel een goede tip kan zijn is dat je de hoeven na het afspuiten in kan smeren met hoefvet. Hierdoor blijft het water langer in de hoef. Dus nog minder kans op brokkelhoefjes.

Hopelijk heb je dr nog wat aan


Wel afspuiten of in water zetten maar niet vetten, het duurt te lang voordat het vet eraf is en de hoef weer water op kan nemen!

Fjordenmaniak

Berichten: 1337
Geregistreerd: 23-01-02
Woonplaats: Leersum

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-06 16:19

Cobijtje schreef:
Hierdoor blijft het water langer in de hoef. Dus nog minder kans op brokkelhoefjes.
Hopelijk heb je dr nog wat aan

Dat is een juist een nadeel, omdat je daar vaak een paar dagen last van hebt dat het water net zo hard van de hoeven afgedreven wordt.
Het sluit de hoeven namelijk ook af van vocht van buiten af. Manenvet heeft die eigenschap in vele mindere mate, die laat wel een groot gedeelte vocht door.
Hoefvet staat bij mij in het verdoemhoekje Je was me net voor JudithM

4pleasure
Berichten: 897
Geregistreerd: 22-08-05
Woonplaats: Zuid-Holland

Re: Slechte hoeven

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-06 18:51

Hi,

Mijn paardje heeft ook niet de beste hoeven. Ze groeide slecht en waren niet erg sterk. Heb een hele tijd biotine gegeven, dat hielp wel iets maar nog niet super. Op advies van de DA ben ik kerabol gaan geven (daar zit ook biotine in) alleen is het in plaats van poeder, vloeibaar (het is niet overal verkrijgbaar en heb een bedrijf op het internet gevonden). Ik vind het super werken en geef het nog steeds, alleen stop ik er altijd een maandje per jaar mee omdat ik weleens vernomen heb als je het lang achter elkaar geeft (geldt ook voor andere producten dat ze er immuun voor kunnen worden). Daarnaast heb ik een periode spertie (ja ja aambeienzalf) op de kroonrand gesmeerd om de hoefgroei extra te stimuleren (zou ik alleen niet al te lang doen, ik heb het een maandje gedaan).

Succes ermee.

grt

Fjordenmaniak

Berichten: 1337
Geregistreerd: 23-01-02
Woonplaats: Leersum

Re: Slechte hoeven

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-06 16:13

pwaaijer schreef:
Op advies van de DA ben ik kerabol gaan geven (daar zit ook biotine in) alleen is het in plaats van poeder, vloeibaar (het is niet overal verkrijgbaar en heb een bedrijf op het internet gevonden).
Ik heb wel een tijd vloeibare biotine gevoerd (wittige fles, met doseer'bakje' bovenop en een rode dop) is dat hetzelfde of is Kerabol weer iets anders?
En in hoeverre vond je de hoeven ervan op vooruit gaan?

4pleasure
Berichten: 897
Geregistreerd: 22-08-05
Woonplaats: Zuid-Holland

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-06 16:47

@ fjordenmaniak: de kerabol die ik gebruik zit in een zilveren fles met blauwe letters, er zit wel een dosseerbakje op (als je knijpt in de fles komt het naar boven) en er zit een zilveren dop op.
Naar mijn idee is de hoefkwaliteit vooruit gegaan. In het begin groeide haar hoeven ook niet echt snel, maar tegenwoordig moet zij om de max. 7 weken naar de smid en gaat er behoorlijk wat vanaf.

Grt. Patricia

Tieme
Berichten: 4959
Geregistreerd: 16-03-06
Woonplaats: Zeeland

Re: Slechte hoeven

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-06 22:21

De mijne krijgt ook sinds een paar maanden kerabol op aanraden van de dierenarts. het werkt echt super. ik merk nu al verschil. z'n hoeven zijn echt sterker geworden. ze brokkelen niet meer en groeien harder.
z'n hoeven groeide eerst zo langzaam dat hij een tijdje 3 rijen met nagelgaten had zitten. Nu nog maar 1. de oude net nog op het randje.

Fjordenmaniak

Berichten: 1337
Geregistreerd: 23-01-02
Woonplaats: Leersum

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-06 16:07

Oke, dan is dat Kerabol hetzelfde idee maar misschein andere samenstelling/merk dan die ik had.

z0rr0
Berichten: 3069
Geregistreerd: 19-07-04
Woonplaats: Huizen

Re: Slechte hoeven

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-06 13:27

mijn verzorgpaardje had het snel
gewoon vaker en optijd naar de smid.

MissUtopia
Berichten: 23
Geregistreerd: 20-04-06

Re: Slechte hoeven

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-06 14:16

Hoi beste paardenliefhebbers,


Hoefproblemen kunnen diverse oorzaken hebben, van nature, erfelijk, te natte stal/ weide enz enz, maar voeding is ook een belangrijke factor. Een goed rantsoen wil iedereen verstrekken aan een paard maar daarnaast is het goed om het dier niet OVER te voeren. Oftewel om maar te denken dat het dier iets te kort komt veel te veel geven. Wat ik zelf altijd extra geef is een mineraalblok Equiphos.
Dit is geen normaal zout of melasse blok zoals Rockies, licks, KNZ enz enz. maar de Basis/ drager van dit ECHTE mineraal bloc is Maerl(Zeewier afkomstig van koraalriffen uit de oceaan), die heel erg rijk is aan mineralen en sporenelementen.
color=#BF0040]Erg goed voor de hoeven(betere sterker hoeven en minder kans op problemen)[/color]

Een mineraal bloc wat niet TE lekker is ( zoals tegenwoordig alle lekkernijen, licks, zoutblokken, melasseblokken enz enz.) Deze worden vaak sneller opgenomen puur omdat het lekker is maar bevat vaak nog geen 10% van de voedingstoffen die in dit blok zitten) Is vaak 97% zout (PS Rode Rockies de zogeheten “mineraalblokken” ed bevatten maar 3% mineralen dus is helemaal GEEN mineraalblok maar puur een zoutblok maar je betaalt wel het dubbele.

Tevens heb je veel blokken met melasse(suiker soort van lolly lekker maar voegt niets toe).

Tevens zit het boordevol tot wel 90% opneembare Calcium het geen goed is voor de groei en onderhoud etc etc van vele lichaamsfunties.

Veel Calciums verwerkt in voeders of als los mineraal zijn veel slechter opneembaar bijv.:

Calcium van planten(dus bijv, hooi, haver, luzerne enz enz) is maar 30% opneembaar
Calcium uit fosfaat is 50% opneembaar
Calcium uit krijt is heel slecht opneembaar
Calcium uit Maerl is tot wel 90% opneembaar dus de dieren hebben veel minder nodig om toch een goed effect te hebben

Ideaal dus voor merries met veulens omdat deze door het geven van melk een aanvulling van Calcium het hardst nodig hebben, jonge dieren die in de groei zijn, maar ook presterende dieren die extra mineralen en sporenelementen nodig hebben om in top conditie te blijven.

Tevens voldoen de blokken aan alle hoog gestelde nieuwe voedereisen: dus GMP waardig, Biologisch keurmerk, Iso norm enz enz

Een heel verhaal heb ik bij opgezocht maar ik moet zeggen het werkt echt en dus ook voor de hoeven omdat het allemaal zo goed wordt opgenomen beter dan vele andere voeders en suplementen is het ook nog eens goedkoop. Je kunt ze op veel plaatsen krijgen maar ik haal ze meestal via van Gorp diervoeders in Waalwijk

Groetjes Anne


Lottie84
Berichten: 8689
Geregistreerd: 17-11-05

Re: Slechte hoeven

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-06 14:17

Staat ze op ijzers?

MissUtopia
Berichten: 23
Geregistreerd: 20-04-06

Re: Slechte hoeven

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-06 14:21

Oh ja,

Voor brokkelhoeven en een rotstraal ed probeer eens de hoefspray van Cavalor(belgische firma) scheelt je een hoop gestink en gesmeer met teer ed alleen op sprayen en het zorgt voor hele mooie sterke hoeven

groetjes anne