paard waarschijnlijk artrose

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
lorelei

Berichten: 2424
Geregistreerd: 30-06-05
Woonplaats: groningen

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-06 22:32

ben blij voor je dat het de goede kant op gaat en dat je weer voorzichtig kan rijden!als je met veel beleid met artrose omgaat dan kan je nog best ver komen hoor,artrose betekend echt niet altijd het einde.helaas had mijn paard van alles en en dan gaat het vaak met de artrose erg hard.geef je je paard ook een voedingssuplement om het te ondersteunen?

mylittlejoy

Berichten: 3293
Geregistreerd: 23-09-05
Woonplaats: Zoetermeer

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-06 22:54

Dat klopt. De dierenarts was erg negatief, wat ook logisch was gezien de foto's, maar aangezien mijn paard er niet kreupel op liep, hadden we al veel hoop dat het goed zou gaan. De foto's zijn verschrikkelijk en we moeten er ook zeker rekening mee houden (we gaan bijv. niet meer springen), maar het lijkt in de praktijk voorlopig heel erg mee te vallen.

Ze kreeg voordat we erachter kwamen al Feedbooster (Omega olie) en sinds twee maanden krijgt ze ook Primeval Gelatinaat. Daar doet ze het erg goed op. Ook heeft ze speciale (afgeronde) ijzers met zooltjes en siliconen. Ook al heeft ze er nu geen last van, als we nu voorzorgsmaatregelen nemen, kunnen we erger voorkomen!

BlacKjee

Berichten: 582
Geregistreerd: 07-04-05

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-06 20:04

@ mylittlejoy, ik zie dat jij je paard ook (Omega-olie geeft) hoe merk je dat ze het daar goed op doet, mijn paard heeft ook artrose en geef hem ook omega-olie, maar ik weet niet hoe ik moet zien of het werkt. Hij is in ieder geval veel minder stijf dan in het begin, soms is het nog wel stijf. hoop dat je me meer kan vertellen.

Bianca6
Berichten: 1319
Geregistreerd: 06-05-05
Woonplaats: Eerst Eindhoven nu KESSENICH BELGIE!

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-06 09:27

Atreyu krijgt nu al een maand naast gelatinaat ook cortaflex. Heb het idee dat dat ook goed helpt!

mylittlejoy

Berichten: 3293
Geregistreerd: 23-09-05
Woonplaats: Zoetermeer

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-06 12:46

Ik ben het ongeveer een jaar geleden gaan geven omdat iemand anders zijn paard en nogal heet van werd. Dat was voor mij juist het gewenste effect, dus hebben we het geprobeerd. Binnen een week nadat ik het begon te geven, was ze stukken vrolijker, opener, minder stijf en als gevolg van dit alles voorwaartser.

We kwamen er pas in maart achter dat ze artrose heeft en wat blijkt, Omega olie werkt daar ook goed tegen. Dus we zijn begonnen met de olie om hele andere redenen, maar bleken achteraf een hele goede keus te hebben gemaakt.

Je zal waarschijnlijk aan je paard merken dat ze idd sneller loskomen en minder stijf zijn. Mijn paard werd er ook vrolijker van, maar dat kan per paard verschillen.

Jol1
Berichten: 1843
Geregistreerd: 07-10-05

Re: paard waarschijnlijk artrose

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-06 15:52

Onze arabier heeft al jaren ernstige artrose. Van alles heb ik geprobeerd, maar niets hielp echt. Vaak lijkt het dat bepaalde dingen helpen, maar ik heb gemerkt dat er gewoon tijden zijn dat het beter of slechter gaat met ons paard. Kou en vocht zijn niet bepaald bevorderlijk, maar juist dat heb je in ons land niet in de hand. Een aantal zaken zijn wel erg belangrijk voor een paard met artrose. In beweging blijven is belangrijk en ervoor zorgen dat je paard niet te zwaar is. Ook de hoeven goed bijhouden is heel belangrijk. Wij laten haar altijd met korte tenen bekappen, om zo voor een goede afwikkeling van de hoef te zorgen. We rijden meer recreatief en als het een periode niet zo goed gaat, dan vragen we minder van haar door bijv. niet zo de achterhand eronder te rijden. Veel sterkte met je paard en ik hoop dat het uiteindelijk allemaal meevalt en je nog veel plezier van je paard zal hebben.

Mri

Berichten: 15309
Geregistreerd: 01-12-04

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-05-06 18:24

@ Jol1:
Mijn paard heeft duidelijk last als hij in de bak heeft gelopen (niet eens echt werken, maar puur de rondjes). Daardoor hebben wij besloten alleen nog maar buiten te rijden/wandelen.
T gaat echt prima nu. Sinds ik niet meer fanatiek in de bak rij, en alleen nog buiten loopt hij stukken ruimer en beter, niet "onregelmatig" (eigenlijk verkeerd woord, want dat liep hij ook niet, hij liep gewoon euuhh... niet helemaal lekker, niet als normaal)
We rijden nu dus alleen buiten, hij is vrolijk, actief, en loopt gewoon goed. Nu nog zonder suplementen, maar misschien gaat dat nog veranderen. we bekijken het nu per 2 maanden.
Alles wordt bijgehouden en op geschreven.
Zoals hij nu gaat, kan hij nog jaren mee!

Jol1
Berichten: 1843
Geregistreerd: 07-10-05

Re: paard waarschijnlijk artrose

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-06 00:33

Ik denk inderdaad dat je op deze manier nog vele jaren plezier van en met je paard zal hebben. Ik heb het idee dat de meeste paarden sowieso buitenritjes veel leuker vinden dan in de bak. Die van ons geniet er echt van, oortjes naar voren en heel enthousiast. Veel succes verder met je paard. Als je toch nog eens in de bak rijdt, zorg dan dat die zo licht mogelijk is. Dus goed slepen en aanrijden. Hoe lichter de bak, hoe beter. Een mulle bak is echt superslecht.

daantjuhhh

Berichten: 26874
Geregistreerd: 23-11-04
Woonplaats: The Netherlands

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-06 00:40

Even een vraag tussendoor (als ik zo brutaal mag zijn?)

Stel je vermoed dat je paard atrose,
Zou je dan ook zonder eerst naar de DA te gaan supplumenten kunnen geven om te kijken hoe ze reageert?
Dat zou namelijk een soort uitsluitsel kunnen zijn? (misschien)

(ik laat haar binnenkort wel keuren.)

TeuntjeK
Berichten: 893
Geregistreerd: 26-06-05
Woonplaats: Overschie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-06 00:50

mn tante der paard heeft dit ook en ze heeft eerst gelatinaat op voorschrift van de DA gegeven,, Dit vond laarakkers niet nodig en hij doet het naar mijn weten super zonder dit dure goedje.
Je paard kan hier heel oud mee worden de DA zei tegen mn tante dat het einde verhaal was nou bij ons op stal zijn er al vele paarden oud mee geworden zonder pijn te hebben.

daantjuhhh

Berichten: 26874
Geregistreerd: 23-11-04
Woonplaats: The Netherlands

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-06 00:55

Floris schreef:
mn tante der paard heeft dit ook en ze heeft eerst gelatinaat op voorschrift van de DA gegeven,, Dit vond laarakkers niet nodig en hij doet het naar mijn weten super zonder dit dure goedje.
Je paard kan hier heel oud mee worden de DA zei tegen mn tante dat het einde verhaal was nou bij ons op stal zijn er al vele paarden oud mee geworden zonder pijn te hebben.

Ja met hko kunnen paarden ook heel oud worden.
En toch werd mijn pony niet ouder dan 8.
Het zal vast in verschillende gradatie's zijn.
En dan zal de pijngrens van paard en paard ook verschillen.

(p.S. mijn hond heeft HD en is 8 jaar oud en kan en doet alles nog zonder stijf te worden of ergens last van te hebben.
Terwijl een andere hond er de 2 jaar nog niet mee haald.)

TeuntjeK
Berichten: 893
Geregistreerd: 26-06-05
Woonplaats: Overschie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-06 01:29

Zo bedoelde ik het ook niet maar bij ons zijn ze er allemaal oud mee geworden, er zullen ook paarden zijn die niet oud worden en idd de pijngrens telt daar erg in mee dat is ook met mensen zo..

en HD bij honden ken ik ik heb zelf een labrador waar de kogel niet in de kom past en de buurhond is hier ook niet oud mee geworden. maar daar gaat dit topic niet over

Mri

Berichten: 15309
Geregistreerd: 01-12-04

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-05-06 08:10

@daantjuhhh:

Je kan allerlei suplementen kopen, de meeste zelfs niet eens via de DA. Daarbij als je er toch 1 via de DA wilt hebben zou je die gewoon meoten kunnen krijgen.

Bianca6
Berichten: 1319
Geregistreerd: 06-05-05
Woonplaats: Eerst Eindhoven nu KESSENICH BELGIE!

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-06 14:11

Het is alleen zo dat niet alles werkt bij alle paarden. de ene heeft baat bij gelatinaat, de andere bij cortaflex... Je kunt natuurlijk dit altijd ana een paard geven, volgens mij doen veel mensen dat ook preventief, maar het is wel een dure hobby want je ziet pas binnen 3 maaden echt resulktaat bij gelatinaat en dan ben je toch 130 euro verder. Kun je beter eerst foto´s laten maken.

Bianca6
Berichten: 1319
Geregistreerd: 06-05-05
Woonplaats: Eerst Eindhoven nu KESSENICH BELGIE!

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-06 14:11

sorry te snel getypt...

Jol1
Berichten: 1843
Geregistreerd: 07-10-05

Re: paard waarschijnlijk artrose

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-06 17:08

Daantjuhhh, ik zou toch een foto laten maken van het gewricht. Als je de kosten van al die supplementen rekent, die vaak erg duur zijn, dan kun je voor dat geld beter een foto laten maken. Dan heb je tenminste zekerheid.