kniebanden

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
LindsyImmie
Berichten: 348
Geregistreerd: 18-12-05
Woonplaats: Den Haag

kniebanden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-03-06 16:59

Hallo!

Het paard van een vriendin van mij heeft last van zijn kniebanden. Het is een Friese merrie van 6 jaar. Haar achtergrond is zeer ontwikkelt, maar ze heeft een kleine voorhand.

Ze heeft het paardje nu pas 6 maanden en pas de laatste tijd kreeg zij last met het draven in de bak. Röntgenfoto's laten maken en nu blijkt het dus aan haar kniebanden te liggen.

Hoogstwaarschijnlijk zal ze nooit meer in het zand kunnen werken. Wel een beetje stappen enzo, maar een rit door de duinen zit er niet meer in.

Heeft iemand ervaring met een paard met slechte kniebanden?

Ik had er zelf nog nooit van gehoord en zou er graag wat meer over willen weten. Ook voor m'n vriendin.

Ik hoor het graag!

kiana
Berichten: 1646
Geregistreerd: 29-06-04
Woonplaats: brabant

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-06 00:42

Het is mogelijk om de kniebanden in te spuiten om ze sterker te maken. Veel paarden van bekende ned. dressuurruiters zijn hiermee behandeld. je moet daarna een dag of 5 rustig aan doen. Het is een zwart goedje, ik weet de naam niet, want heb het zelf niet gebruikt.
Vraag even op een goede kliniek

Chely

Berichten: 982
Geregistreerd: 30-10-04
Woonplaats: born

Re: kniebanden

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-06 08:26

en het lijkt mij sterk dat je op een rontgenfoto spieren kunt zien

spieren zijn relatief zacht weefsel. Rontgen toont alleen hard weefsel aan (botten e.d) *zover ik weet*

Wat voor last heeft ze, loopt ze onregelmatig, blijft haar been achter 'hangen', springt de knie op slot....

LindsyImmie
Berichten: 348
Geregistreerd: 18-12-05
Woonplaats: Den Haag

Re: kniebanden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-06 13:36

Nou ze is naar de kliniek geweest en een knieband is best te zien op een röntgen, net zoals spieren... je ziet ze alleen niet zo duidelijk als botten : )

Zodra het paard in het zand loopt, loopt ze kreupel en dan niet zo'n beetje.. maar echt onwijs! Ze loopt onwijs met haar hoofd te knikken en zakt elke keer door dat been heen.

Zodra je de straat op gaat is er helemaal niets aan de hand.

Ik zal eens doorgeven dat je het in kan laten spuiten, voor de eigenaaresse is het geen probleem om niet meer de duinen te rijden, maar het zal voor het paard ook wel lekker zijn om beter te kunnen lopen.

dierfysio

Berichten: 5288
Geregistreerd: 16-10-05
Woonplaats: Leusden

Re: kniebanden

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-06 11:02

op rontgenfoto's zijn spieren en banden NIET zichtbaar. je kunt hooguit de contouren van het lichaamsdeel zien.
door goed orthopedisch onderzoek, evt. i.c.m. geleidingsanaesthesie (verdoven) kun je wel op knieband-problemen uitkomen.
inspuiten gebeurt soms met hyaluronzuur, erg pijnlijk trouwens!
goed overleggen met de arts over wat nu het slimst is om te doen lijkt mij 't meest zinvol.
succes, ik hoop dat 'ie gauw opknapt!

LindsyImmie
Berichten: 348
Geregistreerd: 18-12-05
Woonplaats: Den Haag

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-04-06 13:53

Ja, nou het ook niet over m'n eigen paard

Wanda is nu voor de 2e keer daar geweest en weer alles gecheked, maar het zag er goed uit. Ze mag nu weer een beetje gaan opbouwen met beweging.