pony ijzers of niet?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Lizzzzz

Berichten: 1441
Geregistreerd: 24-08-05
Woonplaats: allebei ergens in Alkmaar

pony ijzers of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-03-06 22:04

Hallo allemaal,

Ik heb een ponytje.. Ze loopt voor de kar en daarom altijd op de stenen. Maar als ze naast de fiets loopt loopt ze in draf heel vrolijk door de berm heen. Maar zodra ze over de stukken oprijlanen moet gaat ze heeeeel voorzichtig/krampachtig lopen. Een vriendje van mn pony die loopt op die stukken ook wat voorzichtiger maar de mijne loopt echt dan onwijs op eieren.
Vorig jaar wilde ik dat er ijzers onder kwamen. Maar mijn hoefsmid vond het niet nodig omdat ze in stap normaal liep.
Nu loopt ze nog veel 'erger' dan vorig jaar.
Ik heb met een stalgenoot gepraat.. En die vind dat er gewoon ijzers onder moeten, want als het over de oprijlanen niet beter wordt dan heeft het ook geen nut, dan weten we dat dan ook weer..
Dat wou ik even kwijt..
Iemand reacties hierop??

Groetjes

Tierania_
Berichten: 4509
Geregistreerd: 29-11-05

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-06 22:05

ik zou de pony gewoon ijzers geven als de hoefsmid zegt van niet nou je mag toch zelf weten wat je doet ??
En je pony loopt dan veel fijner

Sjaad

Berichten: 4728
Geregistreerd: 04-04-04
Woonplaats: Nederland

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-06 22:06

Ik zou hem ook op ijzers zetten. Die van mij staat sinds kort ook op ijzers en het bevalt kei goed

Lizzzzz

Berichten: 1441
Geregistreerd: 24-08-05
Woonplaats: allebei ergens in Alkmaar

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-03-06 22:07

Ja idd..
Maar haar hoefjes zijn echt zo klein.. Hij had ze wel hoor die kleine ijzers zei die. Maar gelukkig hebben we veel ijslanders op stal met kleine voetjes

broadway
Berichten: 945
Geregistreerd: 03-01-06

Re: pony ijzers of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-06 22:33

jij geeft duidelijk een beeld van hoe het niet hoort te zijn....op eieren lopen....eerste gedachte is ook bij mij .....ijzers!!!
Mocht het dan niet overgaan dan dan moet je verder zoeken!

Fredt

Berichten: 7984
Geregistreerd: 24-08-03
Woonplaats: NL

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-06 22:38

Jij moet je hoefsmid aangeven wat jij wilt, hij kan toch moeilijk zeggen dat jij dat niet mag.
Als jij het idee hebt dat het beter is voor je paardje, doen!

Steff_

Berichten: 5394
Geregistreerd: 27-12-03
Woonplaats: Rotterdam

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-06 23:29

Als jij haar op ijzers wil dan zet je haar op ijzers Je hoefsmid kan moeilijk weigeren neem ik aan ? En zo wel, neem je een ander.
Zeker als ze zovaak op steen loopt, zou ik er zeker ijzers onder laten zetten.

Achterom
Berichten: 23040
Geregistreerd: 28-09-04

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-06 23:31

Hoe vaak loopt ze nu eigenlijk op de weg? Komt ze verder weleens op het harde?

merrieveulen

Berichten: 13889
Geregistreerd: 24-11-04
Woonplaats: Zwolle

Re: pony ijzers of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-06 01:34

het pijnlijk lopen komt uit de zool, niet uit de hoefwand. de zool moet aangroeien, dus rustig aan trainen, en het lopen op harde weg rustig opbouwen, zodat de hoef de kans krijgt om te groeien. een ijzer beschermt de zool niet, enkel de hoefwand, en daar zit geen gevoel in.
daarnaast beschadigen de nagels de witte lijn van de hoef, waardoor deze kwetsbaar wordt. daarbij an het hoefmechanisme zijn meer optimaal werken met ijzers, waardoor de hoefgroei niet goed gestimuleerd wordt.
hou je pony een tijdje wat meer op het zachte, zodat de hoef wat bij kan groeien. voor het mechanisme en groei wel een beetje op de weg blijven lopen met de pony. als de hoeven goed groeien kan je het weer rustig opbouwen, en zal je zien dat de hoeven zichzelf herstellen.

let wel: ik ga ervan uit dat deze pony niet met één of ander hoefprobleem kampt. ik denk hier aan overmatige slijtage door teveel ineens op de weg. nogmaals, rustig opbouwen!

succes!

Lizzzzz

Berichten: 1441
Geregistreerd: 24-08-05
Woonplaats: allebei ergens in Alkmaar

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-06 09:39

@ merrieveulen Ik snap dat je dat denkt. Maar daar heeft ze geen last van. Ze stond van de winter zo goed als stil wat de kar betreft, en liep wel in de bak.

merrieveulen

Berichten: 13889
Geregistreerd: 24-11-04
Woonplaats: Zwolle

Re: pony ijzers of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-06 09:45

precies, en het vele stilstaan, of op zachte grond, bevordert de hoefgroei soms onvoldoende. wat je kunt proberen (mijn paard heeft ook een tijdje last gehad van gevoelige zolen), is het teren. daar wordt de zoll hard en droog van. je kunt gewoon hoefteer kopen bij de ruitersportzaak.
en rustig op het harde, dan kunnen de zolen aansterken en bijgroeien.

marleen_usar

Berichten: 24663
Geregistreerd: 04-04-05
Woonplaats: Pernis

Re: pony ijzers of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-06 09:52

Misschien bedoelde de smit te zeggen dat de hoeven te kort waren om er ijzers onder te zetten, ik weet niet ik zeg maar wat. Mijn paard heeft ook gevoelige zolen maar ik neem nooit geen ijzers meer, de smit heeft hem vernageld. Ik probeer zijn hoeven goed te laten groeien en dat lukt aardig, maar soms moet je veel over de weg en dan moet je inderdaad ijzers nemen.

merrieveulen

Berichten: 13889
Geregistreerd: 24-11-04
Woonplaats: Zwolle

Re: pony ijzers of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-06 10:06

dat blijkt reuze mee te vallen, zolang je het goed opbouwt. de hoef moet eraan kunnen wennen zeg maar. in de zomer rij ik bijna elke dag zo'n twee uur, voor een groot deel over het asfalt. Faram's hoeven (witte) slijten daarbij nauwelijks, en aan het einde van de zomer zien zijn hoefjes er hetzelfde uit als aan het begin...

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-06 10:12

als een paard gevoelig loopt heeft het pijn. Een paard onnodig pijn laten lijden zie ik als zinloos geweld.

Gewoon een ijzertje onder timmeren, paard blij, eigenaar blij...... iedereen blij

merrieveulen

Berichten: 13889
Geregistreerd: 24-11-04
Woonplaats: Zwolle

Re: pony ijzers of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-06 10:24

je kunt ook de hoef met goed beleid helpen goed te groeien, ipv er gelijk een ijzer onder te doen. zoals hierboven al een voorbeeld staat, ijzers brengen ook nadelen mee, en de hoef moet gezond worden. een ijzer is in zo'n geval slechts symptoombestrijding. ik zou toch eerst de hoef zelf laten herstellen, en als het dan nodig is kan er altijd nog een ijzer onder. laten lijden is natuurlijk hartstikke fout, maar als je het nu goed begeleidt dan is dat ook niet nodig.

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-06 10:27

en hoelang moet zo een proces duren??? een jaar, twee jaar?? en ondertussen dat dier maar gevoelig lopen op het harde........ en dus pijn hebben. terwijl de "oplossing" heel simpel een ijzertje is.

merrieveulen

Berichten: 13889
Geregistreerd: 24-11-04
Woonplaats: Zwolle

Re: pony ijzers of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-06 10:32

ijzers helpen niet tegen een gevoelige zool. het is geen oplossing, maar in dit geval symptoombestrijding. ik zou eerst uitzoeken wat het precies is, wat pijn doet. bij mijn paard heeft het een week of drie/ vier geduurd.
vraag je smid om de zool even niet bij de snijden als hij komt bekappen, dat was bij mij ook het probleem. gewoon even lekker laten groeien, beetje teer, en je zult zien dat het snel verbetert.

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-06 10:36

en wat is er mis met symptoombestrijding? Als het dier gevoellige zolen heeft???

Snap ik dus niet. Dus nogmaals hoe lang is voor jou acceptabel dat een beest pijn aan zn poten heeft? helemaal niet, een week, een maand, een jaar?? Hoelang moet je door modderen? terwijl zo een beessie in 10 minuten tijd van de symptomen van gevoelige zolen af is door er gewoon een ijzertje onder te slaan

Fronton
Berichten: 855
Geregistreerd: 17-12-05

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-06 10:59

Merrieveulen, hoe kan jij nou vanaf hier zien dat dat diertje te dunne zolen heeft? Bovendien raad je haar een aanpak aan die juist de oorzaak is van het probleem, dus hoe kan ze het daarmee in vredesnaam oplossen?

marleen_usar

Berichten: 24663
Geregistreerd: 04-04-05
Woonplaats: Pernis

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-06 12:06

Hoefschoenen??????????

Lizzzzz

Berichten: 1441
Geregistreerd: 24-08-05
Woonplaats: allebei ergens in Alkmaar

Re: pony ijzers of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-06 12:12

humpz..
Ja ik ga er wel gewoon ijzers onder laten slaan. Heb al het nummer van een 'ijslandersbekapper'
Mijn hoefsmid had laatst tegen em vertelt dat het helemaal niet goed is om je paard 'zomaar' te bekappen. Dus ik snap het wel van hem.. Hij heeft natuurlijk zoiets van: Als je in stap niks zit waarom zou je er dan ijzers onderzetten.
Want de mijne had wel zoiets van ik heb ze wel zulke kleine ijzers

Arabesk

Berichten: 28675
Geregistreerd: 19-03-04
Woonplaats: Aan de dijk tussen Hoorn en Enkhuizen

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-06 19:22


marleen_usar

Berichten: 24663
Geregistreerd: 04-04-05
Woonplaats: Pernis

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-06 07:23

Ik neem nooit geen ijzers meer, mijn paard heeft ook gevoelige zolen maar ik los het op een andere manier op.

merrieveulen

Berichten: 13889
Geregistreerd: 24-11-04
Woonplaats: Zwolle

Re: pony ijzers of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-06 20:27

precies, ik ook niet.

wat is er mis met symptoombestrijding? niks, als het het probleem oplost. en in dit geval is dat niet zo, de hoef moet gewoon groeien. in dit geval neem je misschien de last even weg, maar aan het probleem zal nooit een einde komen.

Luckystory
Berichten: 3467
Geregistreerd: 13-12-05

Re: pony ijzers of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-06 21:52

Als je er ijzers onderslaat, zorg je ervoor dat de hoeven minder gevoel hebben, want de doorbloeding is minder. Door het mindere hoefmechanisme.
Ok, gevoelig zal hij niet meer lopen. Maar het probleem is er nog steeds. Je verbergt het alleen.

Je zegt dat je je pony een hele winter op het zachte hebt gehouden. Dan vind ik het eerlijk gezegd logisch dat ie wat gevoelig is. Zoiets moet je opbouwen. Hoe meer je op het harde wandelt, hoe minder gevoelig hij wordt.

Hoefijzers hebben volgens mij alleen maar nadelen. Ze belasten de gewrichten extra en zorgen voor een mindere doorbloeding, een zwakke witte lijn enz....

Ik denk dat de link van hoefnatuurlijk al gegeven is.
Lees die eerst!!!!!!!
en beslis dan of je nog ijzers wilt. (Onder mijn paarden komt alleszins NOOIT meer een ijzer onder)