pony ijzers of niet?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
OemmiejO
Berichten: 14218
Geregistreerd: 29-07-05

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-06 23:04

Als je pony nu slecht loopt, zou ik dr ijzers onder doen..

Arabesk

Berichten: 28675
Geregistreerd: 19-03-04
Woonplaats: Aan de dijk tussen Hoorn en Enkhuizen

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-06 01:24

OemmiejO schreef:
Als je pony nu slecht loopt, zou ik dr ijzers onder doen..


Nee juist niet, zo los je het probleem niet op.

Ik adviseer:

1. Verbeter de levensomstandigheden van je paard (zie www.paardnatuurlijk.nl) op het gebied van, huisvesting, voeding, beweging
2. Laat een Natuurlijk Bekapper komen of een Strasser bekapper

Het gaat veel tijd en moeite kosten, misschien ben je wel een jaar verder, maar dan heb je ook wat.

Heb je dit geduld niet, sla er dan een ijzer onder, maar dan wordt de oorzaak van dit probleem NIET opgelost en zullen de problemen alleen maar van kwaad tot erger worden.

marleen_usar

Berichten: 24685
Geregistreerd: 04-04-05
Woonplaats: Pernis

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-06 06:44

Helemaal mee eens geen ijzers nemen word alles alleen maar erger.

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-06 07:35

Als die pony pijn heeft met lopen, dan mag je er gerust wel een ijzer onder doen....... Je laat een dier niet ONNODIG pijn lijden! Zeker als de oplossing zo simpel is! Ronduit verbazingwekkend dat jullie kosten wat kost zo een dier dan met pijn in de poten rond laten lopen.

Fronton
Berichten: 855
Geregistreerd: 17-12-05

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-06 10:52

En dat een jaar lang.

Als een paard pijn heeft omdat ie op blote voeten loopt, dan los je dat niet op door hem nog langer op blote voeten te laten lopen.

Arabesk

Berichten: 28675
Geregistreerd: 19-03-04
Woonplaats: Aan de dijk tussen Hoorn en Enkhuizen

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-06 11:08

Met een ijzer bestrijd je alleen het symptoon, nl de pijn, maar je lost de oorzaak ongezonde hoeven niet op.

Zo lang een paard pijnvrij op de weide kan grazen vind ik dat je er geen ijzer onder moet slaan. Dan moet je maar even je eigen ambities aan de kant zetten. Na dat jaar op de wei is de kan 99% dat je paard genezen is en geen pijnlijke hoeven meer heeft.

Sla je er een ijzer onder is de pijn wel weg, omdat de hoef als het ware verdoofd wordt door het ijzer. Na een jaar heb je dan nog steeds hetzelfde probleem. Alleen kan je wel veel sneller gebruik maken van je paard.

Het is maar vanuit wie je het bekijkt, het paard of jezelf.

Wanneer een hoef beslagen wordt kan deze nauwelijks meer uitzetten op het moment dat het gewicht op het been komt. Immers, het ijzer wordt onder de hoef genageld waardoor deze gefixeerd wordt. Het hoefmechanisme wordt hierdoor ernstig beperkt met als gevolg een verminderde bloedcirculatie in het hele paard, en minder productie van hoefhoorn. En het hoefhoorn dat nog geproduceerd wordt is van mindere kwaliteit.

Het hoefmechanisme is van cruciaal belang voor de gezondheid van het hele paard, niet alleen de hoeven. Op het moment dat het gewicht op een hoef komt zet deze uit waardoor er ruimte ontstaat in het zachte weefsel tussen de zool en het hoefbeen. Dit weefsel (de lederhuid) is zeer rijk aan bloedvaten. De ruimte die ontstaat zorgt voor een soort vacuum in de lederhuid waardoor er bloed in stroomt. Wanneer het gewicht weer van de hoef af gaat "krimpt" de hoef en wordt het bloed uit de lederhuid geperst, terug omhoog richting lichaam. Het paard heeft een relatief klein hart en de vier hoeven functioneren dankzij het hoefmechanisme als vier extra pompen die de bloedcirculatie ondersteunen.


bron: www.paardenwerkplaats.nl

"Maar m'n paard kan niet bewegen zonder ijzers!"

Dit is geen reden om een paard te beslaan, verre van. Het is een bewijs dat de hoeven in zo'n slechte staat zijn en de leefomstandigheden van het paard zo onnatuurlijk dat het niet langer zonder menselijke tussenkomst kan. Dat een onbeslagen paard, dat leeft in omstandigheden die z'n behoeftes tegemoet komen, tot grote prestaties in staat is, wordt bewezen door de vele eeuwen heen dat paarden ten dienste van de mens gestaan hebben.

Volstaat het om de ijzers er gewoon af te halen?

Helaas niet. Onbeslagen paarden moeten ook op een gezonde en natuurlijke wijze gehouden worden, om gezonde hoeven te krijgen. Een paard dat altijd opgestald staat en slechts 3 km per dag aflegt, zal nooit gezonde hoeven hebben.

Gezonde en natuurlijke omstandigheden zijn:

24 uur per dag mogelijkheid tot bewegen, zodat ongeveer 20 km afgelegd wordt, waarvan een deel op harde bodem
frisse lucht,
zonlicht,
gezelschap van andere paarden dat op z'n beurt ook voor meer beweging zorgt,
gepaste voeding, nl. doorlopende opname van hoofdzakelijk ruwvoeder,
geen verveling,
dagelijks contact van de hoeven met water (hoefvet & -olie zijn uit den boze),
niet scheren,
geen dekens of bandages,
regelmatig trimmen van de hoeven om de natuurlijke slijtage te imiteren.


bron: www.horsemanship.org

esziiY
Berichten: 2379
Geregistreerd: 21-07-04
Woonplaats: Veenendaal

Re: pony ijzers of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-06 11:23

Het is sowieso slim als je ijzers onder je pony doet alstie voor de kar op asvalt loopt.
Dus ja!!

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-06 13:22

tja call me crazy, maar ik heb mijn paard voor mij Kost me een hoop geld elke maand. En ik wil optimaal gebruik kunnen maken van mijn paard.......... anders had ik nog wel een hond bijgenomen

marleen_usar

Berichten: 24685
Geregistreerd: 04-04-05
Woonplaats: Pernis

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-06 19:11

Er zijn vele manieren om een paard goed te laten lopen, ijzers is een makkelijke optie maar niet voor ieder paard de juiste optie. Geduld en nog eens geduld om die hoeven goed te laten groeien, maar nee het paard moet lopen dus hup ijzers eronder. Bij mijn paard zijn ijzers echt ongeschikt en dat terwijl hij ook gevoelig liep, maar ijzers komen er bij hem nooit meer onder.

Alet

Berichten: 5512
Geregistreerd: 05-08-03
Woonplaats: Yde

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-06 19:25

Mijn IJslander staat sinds gister ook weer op ijzers. Ik ben er voor om ze blootvoets te laten lopen als dat kan, maar haar hoeven sleten zo ontzettend snel, dat ijzers noodzakelijk waren. Ik ga per keer zo'n 100 meter over de verharde weg, maar toch is dat teveel voor haar hoeven. Voor mij is het dan ook snel bekeken hoor; ijzers eronder.
En over de werking van het hoefmechanisme en de belemmering daarvan door een ijzer, daar ben ik het mee eens. De mogelijkheid van hoefschoenen werd ook genoemd, maar ook van die schoenen vraag ik me af of ze niet teveel grip hebben en dus het doorglijden van de hoef belemmeren.
Hoe dan ook, het blijft lastig, maar als een paard op eieren loopt zou ik ook voor een ijzer gaan. Symptoombestrijding of niet, de hoeven krijgen tijd om bij te groeien en daarna kun je wel weer verder kijken naar alternatieven.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-06 23:34

Alet schreef:
De mogelijkheid van hoefschoenen werd ook genoemd, maar ook van die schoenen vraag ik me af of ze niet teveel grip hebben en dus het doorglijden van de hoef belemmeren.
Hoe dan ook, het blijft lastig, maar als een paard op eieren loopt zou ik ook voor een ijzer gaan. Symptoombestrijding of niet, de hoeven krijgen tijd om bij te groeien en daarna kun je wel weer verder kijken naar alternatieven.

'Het doorglijden van de hoef' is een misvatting. Een hoef glijdt niet door op asfalt.

Hoefschoenen is altijd een betere optie dan ijzers. De hoefschoenen gaan aan wanneer je op de weg gaat rijden en gaan uit wanneer je weer thuis bent. Tijdens het lopen met schoenen vindt er nog steeds volop hoefmechanisme plaats, de hoeven slijten niet en het paard heeft geen last van z'n gevoeligheid. De hoeven krijgen hierdoor alle gelegenheid om weer gezond en sterk te worden. Dit in tegenstelling tot ijzers.

xxliesjexx
Berichten: 523
Geregistreerd: 13-09-05
Woonplaats: zoeterwoude

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-06 23:58

Ik zou em op ijzers zetten,onnodig met pijn laten lopen is belachelijk.
Maar als jouw paardje veel op de weg loopt zou ik zoiezo ijzers nemen,of ie nou pijn heeft of niet.

Fronton
Berichten: 855
Geregistreerd: 17-12-05

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-06 17:35

Doorglijden van de hoef is geen misvatting, het is juist een van de essentiele factoren van het gebruik van de hoef. Heeft ook alles te maken met de natuurkunde van het lopen.

Maar goed, ik vroeg een tijdje terug wat het aangrijpingspunt dan was, maar daar moet ik ook nog een betrouwbaar, eenduiding, eensluidend en uitsluitend antwoord op krijgen.

Arabesk

Berichten: 28675
Geregistreerd: 19-03-04
Woonplaats: Aan de dijk tussen Hoorn en Enkhuizen

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-06 17:39

Ooit een paard zonder ijzers zien doorglijden??

Dat doorglijden noodzakelijk is is net zo'n misverstand als ' mijn paard heeft het koud zonder deken/kan niet zonder deken', 'paarden kunnen niet zonder biks' etc

Als je uitsluitsel wil over je aangrijpingspunt mail dan iemand van www.paardenwerkplaats.nl

Ik wil wel antwoord geven maar snap de vraag niet helemaal.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-06 17:45

Arabesk schreef:
OemmiejO schreef:
Als je pony nu slecht loopt, zou ik dr ijzers onder doen..


Nee juist niet, zo los je het probleem niet op.

Ik adviseer:

1. Verbeter de levensomstandigheden van je paard (zie www.paardnatuurlijk.nl) op het gebied van, huisvesting, voeding, beweging
2. Laat een Natuurlijk Bekapper komen of een Strasser bekapper

Het gaat veel tijd en moeite kosten, misschien ben je wel een jaar verder, maar dan heb je ook wat.

Heb je dit geduld niet, sla er dan een ijzer onder, maar dan wordt de oorzaak van dit probleem NIET opgelost en zullen de problemen alleen maar van kwaad tot erger worden.


Dat absoluut niet! Strasser is helemaal net goed voor een paard misschien als het echt slecht gaat dat het dan kan helpen maar het is een vervelende pijnlijke methode.

Wel ben ik het eens met een NB erbij halen, maar dan wel een professionele.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-06 21:25

Fronton schreef:
Doorglijden van de hoef is geen misvatting, het is juist een van de essentiele factoren van het gebruik van de hoef. Heeft ook alles te maken met de natuurkunde van het lopen.

Essentiële factor?? Kennis van natuurkunde?? Dat mag je eens uitleggen.

Een essentiële functie van de hoef is dat het paard *als prooi- en dus vluchtdier zijnde* goede grip heeft op de grond waarop hij zich begeeft. Het zou niet best zijn als het paard tijdens z'n vlucht in volle rengalop het risico loopt om door- of uit te glijden.
De hoeven bieden een uitstekende grip op alle soorten ondergrond.

Paarden op ijzers glijden echter wèl door en dat is dus weer één van de vele nadelen van ijzers.

Lizzzzz

Berichten: 1441
Geregistreerd: 24-08-05
Woonplaats: allebei ergens in Alkmaar

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-06 14:08

Ik vind zelf dat als je paard om het asfalt loopt maar je verder niks ziet aan de hoeven dat er dan echt niks onder hoeft.
Van de zomer ga ik ook weer lekker naar buiten met mijn fjordje, zij heeft dan ook echt nergens last van. We stappen dan wel hoor.. Maar dat ik haar net had, ging een stalgenoot haar verzorgen omdat ik op vakantie ging, mijn moeder was zo gestressed dat als Eshter en mn paardje naar buiten gingen haar hoeven kapot zouden gaan (tja, mn moeder weet er niks van hoor paarden), dus die heeft Es gebeld en er meteen ijzers onder laten zetten. Nu bleek dat mijn paardje er helemaal niet mee om kon gaan.. Ze vond het ook niet echt meer nodig om dr voeten op te tillen.. Dus zonder loopt ze echt beter.
Dus om een lang verhaal kort te maken.. Ik denk dat je per paardje moet kijken of ze geschikt zijn voor ijzers..

En dan kan je natuurlijk ook nog even aanduiden dat het in het wild niet zo is, er zit niks wilds meer in onze paarden hoor.. (niet qua karakter hoor) Ik bedoel: ze staan op stal, ze krijgen biks, hebben dekens om, ze worden bereden of moeten een kar trekken..

Even aan de voorstanders van natuurbekappers:
Het paard van een vriendin van mij heeft super slechte hoeven, 1 keer de oprijlaan op en af en er komt al een brokkel hoef af. Moet zij haar paard ook laten natuurlijk bekappen dan, met de kans dat die hoeven helemaal stuk gaan (omdat het erg lang duurt)?? Want ze heeft nu echt al 2 jaar (of langer) ijzers en ze worden al mooier.
En dan kan je natuurlijk wel zeggen van: jaa niet op de stenen meer lopen.. Maar ons hele erf is hard.

Laurine

Berichten: 1675
Geregistreerd: 01-05-05
Woonplaats: ´t Harde

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-06 14:11

Als je je pony voor de kar zet vind ik dat je je pony op hoefijzers moet zetten het is slecht als je lange stukken over de weg loopt zonder hoefijzers dan slijten de hoefen helemaal af ik zou er hoefijzers onder doen als ik jou was en al helemaal als die slecht gaat lopen op asvalt!!!!

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-06 14:27

Silenkai schreef:
En dan kan je natuurlijk ook nog even aanduiden dat het in het wild niet zo is, er zit niks wilds meer in onze paarden hoor.. (niet qua karakter hoor) Ik bedoel: ze staan op stal, ze krijgen biks, hebben dekens om, ze worden bereden of moeten een kar trekken..

Wat is hier je punt precies?

Silenkai schreef:
Even aan de voorstanders van natuurbekappers:
Het paard van een vriendin van mij heeft super slechte hoeven, 1 keer de oprijlaan op en af en er komt al een brokkel hoef af. Moet zij haar paard ook laten natuurlijk bekappen dan, met de kans dat die hoeven helemaal stuk gaan (omdat het erg lang duurt)?? Want ze heeft nu echt al 2 jaar (of langer) ijzers en ze worden al mooier.
En dan kan je natuurlijk wel zeggen van: jaa niet op de stenen meer lopen.. Maar ons hele erf is hard.

Wanneer je of jouw vriendin meer wilt weten over natuurlijk bekappen, kun je je vragen stellen op [VNA] of op het forum van Hoefnatuurlijk.

Schimmelig

Berichten: 6926
Geregistreerd: 07-06-04
Woonplaats: Amsterdam

Re: pony ijzers of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-06 14:30

Hoefschoenen, of hoe heten ze ... easy boots! Is dat geen oplossing. Die kun je gewoon aan en uit trekken

Anoniem

Re: pony ijzers of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-06 14:46

Precies, hoefschoenen! (van welk merk dan ook)

Er wordt in het algemeen nog steeds vaak in ijzers gedacht, terwijl hoefschoenen - naast optimaal hoefonderhoud - een veel beter alternatief zijn.

Fronton
Berichten: 855
Geregistreerd: 17-12-05

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-06 16:42

Jammer dat de voorstanders van natuurlijk bekappen niet weten hoe een hoef met de ondergrond omgaat. Met doorglijden wordt namelijk niet uitglijden bedoeld. Een hoef raakt de grond, maar voordat deze vol contact maakt en 'staat', glijdt deze nog even een heel klein stukje door. Dat is dus juist om grip te krijgen en bodem-wijsheid te hebben.

Achterom
Berichten: 23061
Geregistreerd: 28-09-04

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-06 16:45

Fronton schreef:
Jammer dat de voorstanders van natuurlijk bekappen niet weten hoe een hoef met de ondergrond omgaat. Met doorglijden wordt namelijk niet uitglijden bedoeld. Een hoef raakt de grond, maar voordat deze vol contact maakt en 'staat', glijdt deze nog even een heel klein stukje door. Dat is dus juist om grip te krijgen en bodem-wijsheid te hebben.

Klopt, maar dat doorglijden is een stuk minder dan wat op ijzers gebeurt.

Jammer dat fronton denkt te weten wat de voorstanders van natuurlijk bekappen allemaal wel en niet weten

Fronton
Berichten: 855
Geregistreerd: 17-12-05

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-06 18:01

Het blijkt heel duidelijk uit de posts .

Needje

Berichten: 19213
Geregistreerd: 02-02-05
Woonplaats: Hoogland

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-06 18:09

GOd t blik met de natuurlijke bekappers is were opengetrokken hoor. Pffff.
Hoezo gebrainwashed?! Een hoef kan gewoon uitzetten hoor, met een ijzer er onder. Het hoefmechanisme zit achterin de hoef, en daar wordt niet genageld. Een hoef groeit met ijzer in principe net zo hard als zonder. En met d edoorbloeding van mijn paard z'n hoeven is ook nix mis hoor.
Het is fijn dat jullie achter een bepaalde manier staan, maar jullie doen net alsof die methode heilig is.
Ik sla liever een ijzer onder dan dat ik me paard weet ik hoe lang met pijn in z'n voeten laat staan!