zachte hoeven

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Murkje
Berichten: 812
Geregistreerd: 16-10-05
Woonplaats: Burdaard, Frieslân

zachte hoeven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-04-06 17:47

heej

mijn paard heeft vrij zachte hoeven...
en als je dan op buitenrit gaat en dan een klein stukje over de weg gaat is dat niet handig want dan gaan ze vrij snel brokkelen...
heeft iemand een oplossing hoe ik dit kan oplossen??

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-06 18:26

Biotine voeren; is wel vrij prijzig. (handje brokken, nat maken en poeder erop, of gewoon de hoeveelheid zoals op de verpakking aangeven staat over het voer)
Hoof and Sool (Paardendrogist) is een erg goed middel.
En je hebt ook nog iets van een hardener, maar daar weet ik verder niet veel over.

Memuska

Berichten: 5013
Geregistreerd: 08-07-03
Woonplaats: Belgenland

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-06 19:11

Ik heb ook heel goeie ervaring met biotine

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-06 20:31

Je moet het trouwens wel zo'n 6 maanden doorvoeren, maar het schijnt de moeite waard te zijn! Ik zou gewoon eens rond kijken wat er aan middeltjes zijn, iets inwendig en uitwendigs samen lijkt mij't beste.

Lenneke_
Berichten: 18614
Geregistreerd: 08-07-03
Woonplaats: Garderen

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-06 20:58

De hoeven trainen door steeds iets langer over de harde weg te rijden. Zo worden ze steeds harder.

Elsemieke
Berichten: 6198
Geregistreerd: 26-03-05

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-06 20:59

Net wat Miirthe zegt; gewoon een beetje rondkijken. Waarschijnlijk weten de mensen in de paardenwinkel er ook wel wat vanaf!
@ anour15; als ze steeds op de weg rijdt heeft ze straks niets meer over om hard te laten worden.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-06 21:02

Lijkt mij ook
Dat geldt eerder voor gezondere hoeven, dat er daardoor sterkere hoeven ontwikkeld worden?

Lenneke_
Berichten: 18614
Geregistreerd: 08-07-03
Woonplaats: Garderen

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-06 21:21

Kijk anders even op www.hoefnatuurlijk.nl Niet om het natuurlijk bekappen te promoten, maar daar staat wel heel veel interesante info over hoeven

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-06 21:26

Ken de site & info.
Maar om nou met zacht, snel brokkelende hoeven vrolijk over het asfalt te rijden?
Ik zou eerst de hoeven aansterken en het langzaamaan opbouwen dan.

xLuus

Berichten: 1905
Geregistreerd: 27-02-06
Woonplaats: Oirschot

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-06 21:27

Mijn pony heeft dat ook we smeren ze nu in met hoefolie echt het werkt perfecto!

Allejandro
Berichten: 18540
Geregistreerd: 21-09-03

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-06 22:25

Anouar15 schreef:
De hoeven trainen door steeds iets langer over de harde weg te rijden. Zo worden ze steeds harder.


Nou..
Haflinger die ik rijd is nu 5..
En heeft erg korte hoeven (sliijten snel)
ook dat op de harde weg lopen , hebben we gedaan..
steeds beetje langer
maar ze blijven slijten dusja..
ze groeien ook totaal niet hard dus biotine is wel een idee
en anders maar ijzers

Lenneke_
Berichten: 18614
Geregistreerd: 08-07-03
Woonplaats: Garderen

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-06 22:38

Miirthe schreef:
Ken de site & info.
Maar om nou met zacht, snel brokkelende hoeven vrolijk over het asfalt te rijden?
Ik zou eerst de hoeven aansterken en het langzaamaan opbouwen dan.

Ik zeg toch ook langzaam opbouwen.
De hoeven van mijn paard sleten ook altijd heel snel en brokkelde aan alle kanten. Nu zijn de hoeven zo sterk dat ik makkelijk een hele dag over de harde weg kan stappen en draven. Heeft wel een jaartje gekost, maar wat is een jaar als je er daarna jaren plezier van hebt

opala

Berichten: 6374
Geregistreerd: 14-06-01
Woonplaats: Almere

Re: zachte hoeven

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-06 00:52

Dacht het vroeger ook niet op de harde weg anders slijten de hoeven te erg. Nu ga ik expres stukken over de harde weg. Een hoefwand brokkelt makkelijk omdat deze gewoonweg te lang is, dus regelmatig vijlen. Zo simpel is het (of klinkt het).

Janneke148
Berichten: 594
Geregistreerd: 22-07-05

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-06 10:31

Helemaal mee eens. En dat ze snel slijten en te kort zijn....is niet altijd zo.

De hoeven van een paard slijten totdat ze de goede lengte hebben, en meestal word dat gezien als te kort terwijl het dan pas goed is. Vanaf dat moment groeien ze net zo hard aan als dat ze slijten.

Om brokkelen te voorkomen is het verstandig op de hoefwand steeds af te ronden (mustangroll).

Murkje
Berichten: 812
Geregistreerd: 16-10-05
Woonplaats: Burdaard, Frieslân

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-06 11:40

heej

ik rijd nu niet meer zo veel met haar buiten vanwege het slechte weer alleen is ze sinds kort naar de hoefsmid geweest en die heeft de hoeven ook zeg maar een beetje rond afgemaakt...en dat helpt wel...

ik ga al jullie tips eens proberen sommige vond ik heel erg handig

Lenneke_
Berichten: 18614
Geregistreerd: 08-07-03
Woonplaats: Garderen

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-06 11:48

Ander probleem is dat de straal de hoefgroei regelt. De straal maakt normaal ligt contact met de grond, slijten de hoeven teveel dan komt er meer druk op de straal en weet de hoef dat hij even harder moet gaan groeien.
Wordt de hoef te lang dan komt de straal los van de grond, en weet de hoef dat hij even moet stoppen met groeien.
Wat doen de meeste hoefsmeden, die snijden te straal zo kort dat hij geen contact meer maakt met de grond. De hoef denk dat hij te lang is en gaat minder groeien. Daardoor krijg je dus dat de hoef sneller slijt dan groeit

CherokeeChum

Berichten: 2082
Geregistreerd: 10-01-06

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-06 18:44

Zonnebloemolie op het voer, een halve fles per week, wel even op bouwen, werkt net zo goed of zelfs beter dan biotine.
En het kost geen drol.Voeten goed schoon houden , dus met een zachte wasborstel ook goed de zolen en stralen boenen, regelmatig bewegen in een vochtige bodem, hoef je ook niet in te vetten .Elke 8 weken laten bekappen,als je een klein los stukje ziet
meteen wegsnijden, niet vijlen als leek , want je haalt bij zulke voeten gauw teveel materiaal weg. Als de voeten na 2 a3mnd niet
meer brokkelen, ga je ze harder maken door gelijdelijk werk op een hardere bodem op te bouwen . ( Ben hoefsmid) succes

Lenneke_
Berichten: 18614
Geregistreerd: 08-07-03
Woonplaats: Garderen

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-06 19:42

Als je je paard door de modder laat lopen moet je de hoeven niet uitkrabben.
Dan blijft de modder erin zitten totdat de modder is uitgedroogd en het vocht in de hoeven is getrokken en dan valt het er vanzelf uit en kan er weer nieuwe modder in.

Janneke148
Berichten: 594
Geregistreerd: 22-07-05

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-06 22:56

Citaat:
Voeten goed schoon houden , dus met een zachte wasborstel ook goed de zolen en stralen boenen, regelmatig bewegen in een vochtige bodem, hoef je ook niet in te vetten.


Invetten en vochtig houden zijn wel 2 totaal andere dingen. Als je de hoeven invet laten ze geen vocht meer toe, ze glimmen dan wel mooi maar voor de hoeven is het alleen maar slecht.

Achterom
Berichten: 23048
Geregistreerd: 28-09-04

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-06 09:57

Zonnebloemolie? Waar is die werking op gebaseerd?

En eerlijk gezegd vind ik het nogal vreemd dat een hoefsmid begint over 'niet meer moeten invetten'

CherokeeChum

Berichten: 2082
Geregistreerd: 10-01-06

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-06 21:51

Dat van dat invetten was cynisch bedoeld.Zonnebloemolie werkt conditie verhogend op huid en haar, ze krijgen er een prachtige vacht van. Die uitwerking heeft het ook op de hoeven , ze gaan er zichtbaar sneller van groeien . Een goed groeiende hoef is belastbaarder dan een slechtgroeiende, logischerwijze ivm met de slijtage.Hoefproblemen ontstaan vaak door een slechte (STAL)hygiene, slecht onderhoud(te laat of verkeerd bekappen)te weinig
beweging(doorbloeding) rijden op een verkeerde bodem(stenen,grind) voeding waar wat aan ontbreekt, en dan zijn er ook nog een hele rits medische oorzaken voor te bedenken,
Bottomline,je moet de conditie van het paard en zijn hoeven verhogen, om van dit probleem af te komen. Ik heb een aantal mogelijkheden genoemd hoe je dit kan doen.Hoe die zonnebloemolie nou precies werkzaam is voor de hoef(werkzame stof) weet ik niet precies . Dat het werkt zie ik elke dag in de praktijk. O, er zit heel veel vitamine E in , dat heeft een gunstige werking op huid en haar, word me net verteld. Hoorn is samengegroeid haar van oorsprong. Ik gebruik het zelf ook voor mn paarden, die bekap ik elke 4 weken en lopen zonder ijzers op elke ondergrond. Alleen voor de wedstrijden heb ik ze achter wel op ijzers ivm slidingstops. Buiten het seizoen zonder.

Lenneke_
Berichten: 18614
Geregistreerd: 08-07-03
Woonplaats: Garderen

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-06 21:56

Ik masseer de kroonrand ook regelmatig met wat olie of shampoo (wordt hij nog mooi schoon ook, wel afspoelen) Zorgt voor een betere doorbloeding en dat is altijd goed.

PatsyDB

Berichten: 205
Geregistreerd: 16-02-06
Woonplaats: New Jersey, USA

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-06 16:18

Hebben jullie in Nederland dan geen 'hoof hardener' produkten? Ik meende me toch te herinner in Ndl Keratex in de paardenwinkels aan te treffen.
Ik ga akkoord met alles wat hierboven gezegd werd. Verwacht geen mirakels en sterke hoeven moeten vaak van binnen uit komen.
Zelf had ik ook dit probleem en een beetje mijn eigen schuld want ik had de hoeven door overmatig in te vetten zo zacht gemaakt, dat de smid ze zelfs niet meer kon beslaan.
Idd een biotine complex bijgevoerd, maar voor een sneller resultaat enkele weken behandeld met Keratex.
Dit produkt bindt zich met de proteine in het hoorn van de hoef en vormt hierdoor een nieuwe verharde structuur. Zelfs na 1 behandeling merk je al verschil. Na slechts 2 weken had ik echt een superresultaat.
http://www.keratex.net/hoof_hardener.htm (Moet vast wel in Ndl te verkrijgen zijn).
Groetjes.

Arabesk

Berichten: 28675
Geregistreerd: 19-03-04
Woonplaats: Aan de dijk tussen Hoorn en Enkhuizen

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-06 23:16

Anouar15 schreef:
Kijk anders even op www.hoefnatuurlijk.nl Niet om het natuurlijk bekappen te promoten, maar daar staat wel heel veel interesante info over hoeven


nee dat schijnt niet meer te mogen