barst in hoef

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Natje_Spirit

Berichten: 1225
Geregistreerd: 25-02-06
Woonplaats: België

barst in hoef

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-06 19:38

hoi
mijn paardje heeft rechtsvoor een grote barst in zijn hoef, weet iemand of dit kwaad kan en hoe die daar gekomen is
en is dit waar dat die barst maar na een paar jaar verdwijnt
morgen zal ik de hoefsmid bellen maar toch wil ik dit zo rap mogelijk weten
hij heeft het namelijk al van toen ik het kocht(een paar maand geleden) en volgens de veearts kan het niet z'on kwaad maar toch..
alvast bedankt!
groetjes xxx

Jellie

Berichten: 10283
Geregistreerd: 11-07-03

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-06 19:42

Hangt er wel een beetje vanaf hoe de barst loopt.....
maar ik zou als ik er niet gerust op was absoluut de smid er naar laten kijken...
Heeft hij er nooit eerder iets van gezegd?

lampjerulez

Berichten: 3497
Geregistreerd: 28-10-05

Re: barst in hoef

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-06 19:58

Natje_Spirit schreef:
hoi
mijn paardje heeft rechtsvoor een grote barst in zijn hoef, weet iemand of dit kwaad kan en hoe die daar gekomen is
en is dit waar dat die barst maar na een paar jaar verdwijnt
morgen zal ik de hoefsmid bellen maar toch wil ik dit zo rap mogelijk weten
hij heeft het namelijk al van toen ik het kocht(een paar maand geleden) en volgens de veearts kan het niet z'on kwaad maar toch..
alvast bedankt!
groetjes xxx


Lumiere (lampje) had ook een keer een barst in haar hoef. Maar dat scheurde toen verder door en toen moest de hoefsmid een heel stuk van haar hoef weghalen en daarna hebben we het 3/4 maanden moeten behandelen. En we moesten het ook helemaal inpakken met gaas en allemaal spul en na een paar weken kon ze er weer op staan. Maar ik geloof dat het bij jou niet zo erg is? Tenminste wel in de gaten houden of het verder door scheurt en idd hoefsmid. (maar je ziet meestal niet of de scheur naar binne door scheurt wat bij lampje dus wel was gebeurd) Maar dan merk je dat snel genoeg hoor. Toch even naar de smid.

Natje_Spirit

Berichten: 1225
Geregistreerd: 25-02-06
Woonplaats: België

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-06 21:21

iedere keer als de hoefsmid kwam waren wij er niet dus kon ik er ook niets over vragen
de barst zelf is verticaal maar ik heb nog niets gezien aan de binnen kant, ook loopt hij normaal, dus niet mank of stijf of zoiets..
en ook heeft hij niet gemakkelijk zijn voetjes zeker niet voet met die barst

@lampjerulez: is alles weer goed met lumiere?

Sjaad

Berichten: 4728
Geregistreerd: 04-04-04
Woonplaats: Nederland

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-06 21:23

Co had het ook. Toen heeft de DA dat eruit gesneden zeg maar. Toen was er een soort driehoek uit haar hoef. Nu is het er al ongeveer uitgegroeid. Ze staat nu ook op ijzers, dat raad ik ook aan mocht je dat nog niet hebben. Is veel fijner en de hoeven brokkelen of scheuren minder snel lijkt het.

PatsyDB

Berichten: 205
Geregistreerd: 16-02-06
Woonplaats: New Jersey, USA

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-06 21:12

Die van mij had ook een scheur (quarter crack) in zijn hoef. Als die barst niet naar boven toe blijft scheuren dan kan dat niet zo'n kwaad. Wanneer die toch groter wordt of naar de kroonrand toe dreigt te scheuren, dan moet je er wel iets aan doen, anders komt je paard toch wel mank te staan. Zo'n scheur kan maanden duren vooraleer die uitgroeit. Bij ons duurde het 4 smidbeurten vooraleer we de scheur stabiel kregen. Belangrijk is dat de voet goed in balans bekapt en/of beslaan wordt. Wij hebben ook schokabsorbeerdende pads eronder gezet om beter de schokken over de ganse hoef te verdelen en niet enkel op de hoefwand. Met ijzers komen de schokken toch vaak enkel op de hoefwand terecht, dus wanneer je dit kunt gaan spreiden over de volledige zool/hoef dan helpt dit bij het voorkomen van verder scheuren van die barst.
Ook kan de smid er een nietje in slaan en de scheur ontlasten door er -zoals hierboven door anderen reeds vermeld- een gat in te maken. Dit gat kan je dan wel of niet gaan opvullen, zelf denk ik dat het beter is dit niet op te vullen want dit houdt toch de groei ietwat tegen.
Als je paard een trage hoorngroei heeft, kan je misschien ook een biotin supplement bijvoeren. Verwacht hier wel geen mirakels bij, want dit duurt meestal zo'n 4 a 6 maand vooraleer je echt resultaat hiervan ziet.

PS, dit is het toch wat je bedoelt met barst? http://www.horseshoes.com/anatomy/freem ... rcrack.htm
Ik weet niet wat de vertaling naar het Nederlands voor quarter crack is (iemand een idee?), maar alvast toch een fotootje. Sommige scheuren starten onder naar boven toe, ook wel 'sand crack' genoemd, anderen starten vanuit de kroonrand.
Ook is het mogelijk dat een paard in het verleden een ongeval voorhad en de kroonrand beschadigde en dit kan dan voor steeds terugkerende scheuren zorgen van de kroonrand uit. Bevoorbeeld een paard dat vastgezeten heeft in prikkeldraad (ik zeg maar iets), dit laatste heeft dan niets met de balans van de hoef te maken.

Zie misschien ook 'produkten Equi-Build'. Dit is een Nederlands produkt en dit heeft mede geholpen om de scheur bij mijn paard te stabilizeren.
http://www.vettec.com/nederlands/ Het is eenvoudig aan te brengen, je kan het in principe ook zelf doen onmiddelijk nadat de smid het ijzer er op gezet heeft.

Groetjes, Patsy.

lampjerulez

Berichten: 3497
Geregistreerd: 28-10-05

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-06 10:55

Natje_Spirit schreef:
iedere keer als de hoefsmid kwam waren wij er niet dus kon ik er ook niets over vragen
de barst zelf is verticaal maar ik heb nog niets gezien aan de binnen kant, ook loopt hij normaal, dus niet mank of stijf of zoiets..
en ook heeft hij niet gemakkelijk zijn voetjes zeker niet voet met die barst

@lampjerulez: is alles weer goed met lumiere?


Ja lampje maakt het goed hoor. Na 2 maanden kon ze al weer behoorlijk lopen. Het was vorige zomer dus ze heeft er niks aan overgehouden gelukkig . Maar de scheur was ons nooit opgevallen maar zat echt binnen in de hoef dus kon je het niet zien. De hoefsmid had het op een of andere manier wel weten te vinden (toen was ik er niet bij). Toen ik hoorde wat er gebeurd was wel meteen naar de manege gecrossed.

juudje86
Berichten: 210
Geregistreerd: 30-12-05
Woonplaats: provincie Utrecht

Re: barst in hoef

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-06 15:49

wat ik sommige hoefsmeden ook wel zie doen om de barst wat in te vijlen, zodat hij niet verder kan barsten.

vaak afspuiten zorgt dat de hoef wat zachtiger wordt, zodat hij ook minder snel zou barsten

Jellie

Berichten: 10283
Geregistreerd: 11-07-03

Re: barst in hoef

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-06 15:55

juudje86 schreef:
wat ik sommige hoefsmeden ook wel zie doen om de barst wat in te vijlen, zodat hij niet verder kan barsten.

Dat heeft de vorige smid van ons idd ook bij Flan gedaan. Werkte wel...

bokkig
Berichten: 122
Geregistreerd: 13-09-05

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-06 11:20

Scheuren in de hoefwand zijn altijd het gevolg van een verkeerde, te late, bekapping.
Door een te lange hoefwand of te hoge hielen ontstaat er zoveel druk op bepaalde plaatsen dat het hoorn niet anders kan dan gaan scheuren.
Dit is bijna altijd in de toon in het midden, doordat de wand daar te lang is of in de kwartieren, ook omdat de hoefwand daar te lang is.
De wand dunner vijlen om de scheur te stoppen is enorm achterhaald. Hij zal juist op de dunnere, zwakkere plaats gemakkelijker scheuren. Waarom zou het niet verder kunnen barsten?
Er is maar een manier om scheuren ter voorkomen, zoek een goede bekapper, die je paard op het binnenste deel van de hoefwand, de buitenste cm zool, op de hiel en straal laat lopen en je hebt nooit scheuren meer, omdat een paard van nature ook zo loopt.

zorro

Berichten: 8764
Geregistreerd: 19-02-05

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-06 16:51

Mijn paard heeft al vanaf dat ik hem heb (paar jaar) scheurtjes in zijn voorhoeven. Uiteraard een hoefsmid naar laten kijken, maar die zei dat het geen kwaad kon. Later nog 2 andere hoefsmeden naar laten kijken, en vonden ook dat het geen kwaad kon. Het zijn super dunne scheurtjes, en ze gaan niet diep, en hij is nog nooit kreupel geweest (ik klop het gelijk even af). Ik laat hem gewoon op tijd bekappen. De scheurtjes groeien er wel uit, maar dat duurt heel lang. Meestal is 1 hoef even scheurvrij, en even later zit er weer een klein scheurtje in. 1 scheurtje is tot bovenaan toe geweest, maar die scheen zo dun te zijn dat het geen kwaad kon. Ik heb een kundige hoefsmid, dus ik vertrouw erop dat het idd geen kwaad kan.

Hamer
Berichten: 14
Geregistreerd: 08-04-06

Re: barst in hoef

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-06 22:10

er zijn verschillende scheuren en barsten in e voet deze staan allemaal omschreven bij ******* hier zie je ze allemaal
jean robert.
Laatst bijgewerkt door Justy op 11-05-06 17:29, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Spam verwijderd, zie sticky met links

bokkig
Berichten: 122
Geregistreerd: 13-09-05

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-06 08:45

Een paard met goed uitgebalanceerde voeten heeft geen scheuren in de hoef. Ook geen "kleine" of "ondiepe".
De hoefwand zit er gedeeltelijk om op te lopen, maar zeker ook gewoon ter bescherming.
Hetzelfde als waarom wij nagels hebben. Scheuren zijn invalspoorten voor bacterieen. Ik zou niet aan mijn smid vragen of het kwaad kan, ik zou vragen "waarom" de hoefwand van jouw paard scheurt. Er is nl geen bevredigend antwoord op, simpelweg omdat hij het niet kan oplossen.Anders zou het niet iedere keer weer gebeuren. Het kleinste scheurtje kan besmet raken en door de dierenarts tot een joekel van een gat uitgesneden moeten worden, alleen maar omdat het allemaal geen kwaad kon.

lampjerulez

Berichten: 3497
Geregistreerd: 28-10-05

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-06 11:52

En natje_spirit weet je al iets meer? Ik hoop dat je je geen zorgen meer hoef te maken.

NessaX

Berichten: 3080
Geregistreerd: 29-03-06
Woonplaats: België

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-06 00:10

eum mijn vzpaardje had dit ook
maar de eigenaar zei dat het niks uitmaakte en na 3weken ongeveer was het gat dicht

kweet niet hoe dit gebeurt is, ma zal wel iets met de groei van de hoef te maken hebben

Brennie

Berichten: 1770
Geregistreerd: 13-07-05

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-06 21:12

Mijn merrie had ook vericale scheuren in haar voorhoeven toen ik haar kocht, waarschijnlijk nooit goede hoefsmid bijgeweest en geen goede voeding gehad. Ben toen begonnen met Biotine bijvoeren en de hoefsmid brandde tot voor kort de scheur steeds dicht, zodat hij niet verder kon scheuren. Nu 3 jaar later is het er bijna uit en de hoefsmid zegt ook dat haar hoeven veel beter zijn geworden.

Lynn_Nikita

Berichten: 25498
Geregistreerd: 29-03-06
Woonplaats: Limburg

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-06 11:37

mijne heeft ooka ltijd scheuren voor, niet al te diep maar toch. Nu staat ze op ijzers en kunnen ze eruit groeien, Vna winter wilde ik alleen kappen, ijzers eronderuit gehaald, gelijk kruepel door gevoeligheid en scheuren begonnen verder te gaan. Nu weer ijzertjes en niks meer aan de hand

Natje_Spirit

Berichten: 1225
Geregistreerd: 25-02-06
Woonplaats: België

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-06 23:14

Volgens de hoefsmid is er niets aan de hand, voor ik hem had, had hij meer dan een jaar op de wei gelopen en daardoor geen hoefsmid gezien. De hoefsmid zei dat dit wel de reden kon zijn waarom hij scheurtjes geeft...