Hoefsmit beslaat 2de paard kreupel.....Hoekse Waard

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Michelle_Don
Berichten: 179
Geregistreerd: 06-11-04
Woonplaats: `s-Gravendeel

Hoefsmit beslaat 2de paard kreupel.....Hoekse Waard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-06 22:15

Hallo allemaal,

Vorige week is Don mijn paardje bij de smit geweest die er een veel te klein hoefijzer onder heeft geslagen. Hij liep ook kreupel. Heb meteen de Hoefsmit gebeld en zij heeft er een nieuw groter hoefijzer onder geslagen......maar Don bleef kreupel.

Omdat er bij ons op stal al eerder een paard kreupel was beslagen, (wat naar bleek toen hij is onderzocht in de dierenkliniek in Roosendaal.) Heb ik geen moment meer gewacht en heb ik daar ook meteen een afspraak gemaakt.

Nadat een buigproef, volte harde en zachte bodem en 8 rontgenfoto´s alleen bewezen dat Don tip top in orde is, kwamen we daar uiteindelijk bij de hoefsmit terecht.

Hij kijkt naar zijn hoeven en zecht gelijk dit is BAGGER!!!!
`vrouwen moeten ook geen hoefsmit willen zijn´

Ze heeft alle sterke delen en verbanden uit zijn hoeven gesneden. Het duurd ongeveer een half jaar voordat dit weer is aangegroeid.

Uiteraard heb ik haar hier op aangesproken en ze heeft zelfs een uitnodiging gekregen van de smit in roosendaal om een dagje mee te lopen.
Het enige dat ze kon zeggen was dat ze toch genoeg klanten heeft!!!
Het intereseerd haar gewoon geen klap!!

Dus let echt op......ze verziekt je paard letterlijk!!!!!
Het gaat haar niet om de paarden maar puur om het geld blijkt nu.


PS. ik heb foto´s van het oude beslag.......dus als je het wil zien stuur een PM.

MIJN PAARD RAAKT ZE NOOIT MEER AAN.

groetjes michelle

Mieke_Cunna

Berichten: 2633
Geregistreerd: 28-11-04
Woonplaats: Gelderland

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-06 11:23

hej meid
Jeetje zeg wat een rotverhaal.
En vooral stom van die hoefsmid dat ze dat zo eventjes doet ze bied gewoon niet dr excuses aan schandalig!!
Geldwolven zijn het.
Sterkte met het betermaken van je paardje!!
En je mag me de foto's wel pm'en..
Sterkte!!

arinda

Berichten: 2542
Geregistreerd: 23-05-04
Woonplaats: 's-Gravendeel

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-06 11:27

om wie gaat het of mogen hier geen namen genoemd worden

kan je hier verder niets uithalen dan? ze heeft wel je paard verziekt voor het komende half jaar
ombudsman ofzoiets?

Michelle_Don
Berichten: 179
Geregistreerd: 06-11-04
Woonplaats: `s-Gravendeel

Re: Hoefsmit beslaat 2de paard kreupel.....Hoekse Waard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-06 21:59

Afbeelding


Dit is de foto van het beslag. De foto is gemaakt de dag dat het ijzer er onder is geslagen. Je ziet de nagels uitsteken waar een paard zich ook flink aan kan bezeren. Zeker als ze even raar doen in de wei.

Hij heeft hier een eggbarijzer. Die bieden aan de achterzijde extra steun. alleen dit ijzer is veel te klein. Hij heeft dus geen enkele steun. En daardoor knikt hij door met zn benen.

De hoefsmit bij de dierenkliniek zei dat het te vergelijken is met iemand die bv maat 39 van schoenen heeft. Ze geeft een maar 37 dat past niet waardoor ze je kleineteen moet wegsnijden....dan pas het wel.
Toen mijn nieuwe smit er weer nagels in sloeg, zei hij dat het leek of hij in de boter sloeg. Zo dun is het horn geworden.

Hij heeft nu ook platvoeten zoals je op de foto kunt zien. dat komt omdat de aan de achterkantveel te veel weghaald.

Ik kan er gewoon niet over uit dat iemand dit een dier aan doet en als je er op en nette manier iets van zecht je alleen te horen krijgt. IK HEB TOCH GENOEG KLANTEN.
Mijn pony heeft pijn.....dat kan haar blijkbaar niet schelen!!!

Sorry hoor maar ik ben hier echt heel boos en verdrietig om.

Gr. Michelle

imhotep
Berichten: 280
Geregistreerd: 16-03-06

Re: Hoefsmit beslaat 2de paard kreupel.....Hoekse Waard

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-06 22:21

Oh god, er is maar 1 vrouwelijke hoefsmid die in de Hoekse Waard beslaat dan weet ik wel wie je bedoeld. Ze is erg nors en on symphatiek tegenover paard en klant. Ik hoor de laatste tijd alleen maar negatieve berichten over haar. Gelukkig dat ik haar niet hebt en meerdere kennissen van mij zijn ook overgestapt.
Zoals zij ook altijd binnenstapt op stal met d'r gezicht op half 7 dan begrijp je toch dat ze haar werk afraffelt en het alleen om de poen doet, dat gun je je paard toch niet, bah!
Ik wens je veel sterkte want dit is niet niks en het probleem is ook nog dat je machteloos staat want zij zal niet toegeven dat ze het verkeerd heeft gedaan.
Neem toch een bekende hoefsmid op dit eiland joh, er zijn zat bekende en ik weet dat je dan langer moet wachten maar de risico's op verkeerd beslag zal zeker nihil zijn.

Ibalia

Berichten: 2256
Geregistreerd: 27-02-05
Woonplaats: Een-city

Re: Hoefsmit beslaat 2de paard kreupel.....Hoekse Waard

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-06 22:40

Ok, tweede verhaal over verkeerd beslag die ik lees deze avond.

Ik kan er vanaf de pc natuurlijk niet over oordelen.
Maar ik hoop dat het goed komt met je paard.

Ben wel blij dat mijn hoefsmid al jaren (en al jaren heel trevreden) onze paarden beslaat. Hij staat altijd open voor vragen en maakt altijd goed duidelijk wat, waarom en hoe

Anoniem

Re: Hoefsmit beslaat 2de paard kreupel.....Hoekse Waard

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-06 23:10

Jemig, die foto is echt verschrikkelijk! Lijkt gewoon werkelijk helemaal nergens naar. Gelukkig ben je zo slim geweest om nader onderzoek te laten verrichten en een nieuwe, goede smid te raadplegen. Ik denk dat je paard je hier erg dankbaar voor zal zijn.

Fouten maken is menselijk, maar de reactie van deze smid op de gemaakte fout vind ik, zoals ik uit jouw verhaal op kan maken, ronduit belachelijk en ongeinteresseerd.

Jasmijn76

Berichten: 3236
Geregistreerd: 01-09-04

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-06 09:04

he mies!....jij moest duidelijk ook je verhaal kwijt...als ik dat had geweten hadden we er beter 1 topic van kunnen maken ...


ik had ook al een topic geplaats over dezelfde hoefsmid..we staan op dezelfde stal, zal eens kijken of ik hem kan linken aan deze, ben niet zo'n techneut

viewtopic.php?f=1&t=563970&hilit=

misspapaya
Berichten: 196
Geregistreerd: 20-08-05
Woonplaats: zaanstad

Re: Hoefsmit beslaat 2de paard kreupel.....Hoekse Waard

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-06 09:16

hmmm....
verrot zeg..
en als ik dat 2de topic zo lees dan is dat niet meer een fout!!
tenminste lijkt mij...
als dat al de 2e keer is zullen er echt nog wel meer zijn met zulke hoeven
belagelijk en dan die reactie..
heel veel sterkte met je paardje
kan begrijpen dat je ongeloofelijk boos bent

groetjes miss papaya

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-06 09:37

Jeetje zeg staat die er slecht op!

Jasmijn76

Berichten: 3236
Geregistreerd: 01-09-04

Re: Hoefsmit beslaat 2de paard kreupel.....Hoekse Waard

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-06 09:38

imhotep schreef:
Oh god, er is maar 1 vrouwelijke hoefsmid die in de Hoekse Waard beslaat dan weet ik wel wie je bedoeld. Ze is erg nors en on symphatiek tegenover paard en klant. Ik hoor de laatste tijd alleen maar negatieve berichten over haar. Gelukkig dat ik haar niet hebt en meerdere kennissen van mij zijn ook overgestapt.
Zoals zij ook altijd binnenstapt op stal met d'r gezicht op half 7 dan begrijp je toch dat ze haar werk afraffelt en het alleen om de poen doet, dat gun je je paard toch niet, bah!
Ik wens je veel sterkte want dit is niet niks en het probleem is ook nog dat je machteloos staat want zij zal niet toegeven dat ze het verkeerd heeft gedaan.
Neem toch een bekende hoefsmid op dit eiland joh, er zijn zat bekende en ik weet dat je dan langer moet wachten maar de risico's op verkeerd beslag zal zeker nihil zijn.



als je alles weet kan je met een dubbeltje de wereld rond......hier hebben we ook weer van geleerd...en we gunde haar gewoon haar klantjes...ze was nog niet zolang bezig..maar wel opleiding gedaan en geslaagd!..tja, dan zie je daar niet zoveel verkeerds in(nu weten we wel beter en geef je ook groot gelijk)..

Ik ben er trouwens wel achter gekomen dat er nog een vrouwelijke hoefsmid is in de Hoekse waard die ook totaal niet goed te boek staat en dat daar ook al paarden van naar van Nassau zijn gegaan omdat ze kreupel liepen...dus hoe dan ook, wij blijven bij van Nassau...we tuffen wel heen en weer...maken er gewoon een gezellig dagje uit van

FlairS

Berichten: 4755
Geregistreerd: 29-07-02
Woonplaats: Heiloo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-06 09:42

Is dat die zelfde hoefsmid van een tijdje geleden die zadels meenam omdat er niet betaald was??Als dat zo is ,is het een lekker proffesionele smid.Gauw terug naar van Nassau en noooooit meer weggaan!

Whoops1
Berichten: 6226
Geregistreerd: 31-08-02
Woonplaats: Hoeksche Waard

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-06 09:48

Ik zie dat jullie in 's-gravendeel wonen.
Ik in Strijen en ben wel benieuwd wie die smid is,
je kan me een pbtje sturen!

Dimitri..?
Ken jij trouwens Stephanie nog..?
Ze heeft vroeger tijdje je paarden gereden.
Is een vriendin van mij.

En een van je broertjes zit toch op het Molenschaar,
daar werkt mijn moeder. Die kent hem.

Jasmijn76

Berichten: 3236
Geregistreerd: 01-09-04

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-06 09:51

klopt bijna, ik stuur je een pm'tje!

Liesbethje

Berichten: 1070
Geregistreerd: 04-01-03
Woonplaats: Oud Beijerland

Re: Hoefsmit beslaat 2de paard kreupel.....Hoekse Waard

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-06 12:59

Jeetje, nog eentje zeg! Jullie kunnen beter gaan carpoolen naar Van Nassau Maar wel balen hoor!

Ik ben blij dat mn eigen smid niet hier van het eiland af komt Joey heeft er juist voor gezorgd dat mn paard weer keurig op zn hoefjes staat.

Als jullie nou weer bij Van Nassau zijn, moet je even vragen naar degene die ik Dimitri al had gepb't, hoeven jullie niet iedere keer heen en weer.

Veel sterkte nog

Ibbel

Berichten: 49187
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Re: Hoefsmit beslaat 2de paard kreupel.....Hoekse Waard

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-06 13:06

Even een officiële opmerking van modzijde:

Tot nu toe blijft de discussie netjes, en dat waarderen wij heel erg.

Om de discussie ook netjes te blíjven houden verzoek ik jullie om inderdaad geen namen te noemen (ook niet van andere hoefsmeden die beter werk zouden leveren), en ook niet te speculeren of het hoe of waarom. 'Ze doet het alleen maar voor het geld' is zo'n speculatie die aan de discussie niet veel bijdraagt.

Een herhaling van zetten: 'o, wat erg', of 'jeetje, wat staat dat paard slecht op z'n voeten', is ook niet nodig. Dat het er niet best uitziet is duidelijk.

Een positieve discussie over hoe de voeten van het betreffende paard weer beter kunnen worden, mag uiteraard - en graag zelfs - hier gevoerd worden.
Andere minder goede ervaringen met deze of andere hoefsmeden mogen natuurlijk ook vermeld worden, maar alleen als het uit de eerste hand is. Dus geen van horen zeggen verhalen.

Alvast bedankt voor jullie medewerking.

Dennis

Berichten: 31472
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Re: Hoefsmit beslaat 2de paard kreupel.....Hoekse Waard

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-06 14:22

Michelle_Don schreef:
`vrouwen moeten ook geen hoefsmit willen zijn´


Hier ben ik het helemaal niet mee eens. Ik ben ook hard bezig smid te worden .

Hij staat er idd wel erg slecht op. Onwijs slecht afgewerkt en helemaal uit z'n verband getrokken.

Succes met je paardje!

Anoniem

Re: Hoefsmit beslaat 2de paard kreupel.....Hoekse Waard

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-06 16:55

Dennis schreef:
Michelle_Don schreef:
`vrouwen moeten ook geen hoefsmit willen zijn´


Hier ben ik het helemaal niet mee eens. Ik ben ook hard bezig smid te worden .


En toevallig heb ik laatst ook een vrouwelijke smid bezig gezien die (in ieder geval bij dat paard dan) netjes werk had afgeleverd (midden nederland, andere smid dan die hier in dit topic wordt bedoeld). En wie weet word jij straks een van de beste smeden in nederland en kun je iedereen laten zien, dat het niet met het geslacht van de smid te maken heeft .

Dennis

Berichten: 31472
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-06 21:22

Ik hoop het. Tot nu toe(ben nog maar een beginnertje hoor, ben pas een half jaar bezig en pas 1,5 maand mee op stage) gaat het me wel aardig af.
IJzertjes er af halen, ijzertjes afwerken als de smid ze er onder geslagen heeft en wat straaltjes uitsnijden. Meer wil ik me nog niet aan wagen(dat doe ik op school wel op dode voetjes, dan kan er niets fout gaan ).

Fronton
Berichten: 855
Geregistreerd: 17-12-05

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-06 00:36

Aan de hoornopbouw te zien, heeft dit paard al wat langer problemen, ik hoop echt dat er nu een goede smid mee bezig is, die kan heel veel eer uit deze klus halen.
Sterkte!

CooLLady
Berichten: 186
Geregistreerd: 20-04-04
Woonplaats: Bobbelonia

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-06 01:07

Sorry hoor je staat toch ergens bij en je kijkt toch watvoor werk er wordt afgeleverd..moet je denk ik iets meer gaan verdiepen en in hoeven het hoe en wat en niet maar uitgaan van dat een smid het wel weet je moet zel fook een beetje bijblijven in hoe e paard in elkaar zit..

bokkig
Berichten: 122
Geregistreerd: 13-09-05

Re: Hoefsmit beslaat 2de paard kreupel.....Hoekse Waard

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-06 11:55

Michelle_Don schreef:
Afbeelding




Hij heeft hier een eggbarijzer. Die bieden aan de achterzijde extra steun. alleen dit ijzer is veel te klein. Hij heeft dus geen enkele steun. En daardoor knikt hij door met zn benen.


Foto van een typische geknepen ijzervoet met ondergeschoven hiel.
Hoefmechanisme, dus een goede doorbloeding van de voet is hierbij door de vorm alleen al nauwelijks mogelijk. Het lijkt alsof de hoef bij de kroonrand bijna breder is dan bij de zool. Dan nog een eggbarijzer eronder en je zorgt er helemaal voor dat je pony op "houten pootjes" loopt.
Vergeet die ijzers eens en bel een goede natuurlijk bekapper. Deze zal zorgen dat de hoef weer breder wordt, dat de ondergeschoven hiel verdwijnt en dat het hoorn weer hard wordt doordat optimale voeding door de betere doorbloeding mogelijk wordt.
Deze narigheid met de voeten is nog maar het begin ben ik bang als hier niet goed ingegrepen wordt.
Zorg dat je zelf kennis verzameld over hoeven, bezoek goede sites en lees over nieuwe inzichten, zodat ze je dit niet meer flikken.

lampjerulez

Berichten: 3497
Geregistreerd: 28-10-05

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-06 12:00

Oh mijn hemel die hoef is gewoon te erg die nagels steken door de hoef zelf!! verschrikkelijk. Sterkte

prisca11
Berichten: 117
Geregistreerd: 04-02-06
Woonplaats: kleine-brogel, belgenland [ben wel nederlands hoor:P]

Re: Hoefsmit beslaat 2de paard kreupel.....Hoekse Waard

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-06 21:32

jeeemig wat erg! zoiets heb ik nog nooit meegemaakt. ik heb een hele fijne smid, hij praat wel veel over de hoeven enzo en het advies is erg handig. hoe is het nu met de hoeven? veeeel succes ermee

Armaris

Berichten: 9535
Geregistreerd: 17-02-05

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-06 01:13

lampjerulez schreef:
Oh mijn hemel die hoef is gewoon te erg die nagels steken door de hoef zelf!! verschrikkelijk. Sterkte



Dat is toch normaal?Of zit ik ernaast?