arabier laten beslaan??

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Aurora3

Berichten: 9716
Geregistreerd: 28-05-05

arabier laten beslaan??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-06 00:10

Hey iedereen,
Voor alle mensen met een arabier die regelmatig buiten rijden: Heeft jou arab hoefijzers of niet??

Onze smid zegt namelijk dat arabieren hele sterke hoeven hebben en dat ze dus makkelijk zonder ijzers over straat kunnen lopen. Misschien heeft hij hier wel gelijk in, maar hij was afgelopen week voor de eerste keer bij ons, dus we kennen hem eigenlijk helemaal niet. Zelf vonden we de hoeven al behoorlijk kort, daarom hadden we al een paar weken niet buiten gereden. Dit hebben we ook tegen de smid verteld, maar hij vond beslaan toch niet nodig.

Wat zouden jullie doen??

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-06 00:29

IJzertje eronder. Voorkomen is beter dat genezen.

Aurora3

Berichten: 9716
Geregistreerd: 28-05-05

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-06 00:39

@ Cassidy: ik heb gehoord dat hoeven juist slechter worden van ijzers. Op het moment is er natuurlijk niet echt een probleem met zn hoeven, behalve dan dat we minder naar buiten kunnen dan dat we zouden willen.

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-06 00:42

Heb je het geprobeerd? Worden de hoeven van jouw paard slechter door ijzers? Dan kun je er over meepraten.
Of je gelooft de anderen, en laat je beperken door wat je eigenlijk met je paard wilt doen. Het is jouw feestje.
Je kunt natuurlijk ook veel geld uitgeven aan hoefschoenen...alle types proberen en er uiteindelijk achter komen dat een ijzertje toch het makkelijkste is....

KingSize
Berichten: 33
Geregistreerd: 19-10-04
Woonplaats: Leiden

Re: arabier laten beslaan??

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-06 09:29

Aurora3 schreef:
Zelf vonden we de hoeven al behoorlijk kort, daarom hadden we al een paar weken niet buiten gereden.


Als jouw paard voornamelijk op zachte grond (bak/wei) loopt en je gaat dan een eind over straat rijden, zullen de hoeven waarschijnlijk behoorlijk slijten. De kwaliteit van het hoorn, en de snelheid van groeien worden namelijk afgestemd op de slijtage> veel op het zand> weinig slijtage> zacht hoorn, langzame groei. Als je meer over de weg wil gaan rijden, moet je dit opbouwen zodat de hoeven de kans hebben om harder te worden en harder te gaan groeien. Het is een beetje vergelijkbaar met onze eigen voeten, wij zouden ook best zonder schoenen door het leven kunnen, maar onze voeten hebben wel een tijd nodig om zich daaraan aan te passen.

Of de hoeven te kort zijn kan je eigenlijk alleen maar vanaf de onderkant beoordelen, als de zool erg mee gaat slijten dan worden ze te kort, misschien kan je foto's van de onderkant van de hoeven in dit topic zetten? Overigens merk je het vanzelf wel aan je paard als de hoeven echt te kort zijn, je paard zal dan waarschijnlijk wat gevoelig gaan lopen. Dat is geen ramp, groeit vanzelf weer aan! Ik zou dus gewoon het advies van je hoefsmid opvolgen!

Janneke148
Berichten: 594
Geregistreerd: 22-07-05

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-06 18:17

Helemaal mee eens! Gewoon lekker op blote voeten laten lopen en rustig opbouwen met over de straat lopen...uiteindelijk heb je er meer plezier van dan wanneer je er een ijzer onder laat slaan.

Aurora3

Berichten: 9716
Geregistreerd: 28-05-05

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-06 19:04

thnx KingSize en Janneke 148, ik denk dat ik dat maar ga doen

Armaris

Berichten: 9535
Geregistreerd: 17-02-05

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-06 20:01

Elk paard kan zonder ijzers lopen(te horen gekregen van DA Wim De Leeuw)als je het maar opbouwt.

Laat die ijzers er lekker af en ga lopen op asfalt,in het begin doe je dat maar eventjes en stilletjes aan bouw je op.

Laurine

Berichten: 1675
Geregistreerd: 01-05-05
Woonplaats: ´t Harde

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-06 21:08

Gewoon lekker ijzertjes eronder je kunt er beter ijzers onder doen anders worden ze nog korter en slijten ze tot het lever en dan kan je paard amper lopen ik zou er beter te vroeg willen bij zijn dan te laat!!

Arabesk

Berichten: 28675
Geregistreerd: 19-03-04
Woonplaats: Aan de dijk tussen Hoorn en Enkhuizen

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-06 15:53

Er is nog nooit een paard te kort afgesleten..

Ik bekap mijn paard volgens het natuurlijk bekappen systeem en rij kilometers over het asfalt zonder problemen.

Fjordenmaniak

Berichten: 1337
Geregistreerd: 23-01-02
Woonplaats: Leersum

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-06 15:58

van de 2 arabieren bij ons op stal heeft de een geen ijzers en loopt een paar keer per week in de bak, de andere heeft rondom ijzers en gaat regelmatig naar het bos.
Als ze gevoelig gaan lopen omdat ze te kort zijn, dan moet er ws wel een ijzer onder, of je moet dan even wat minder naar buiten gaan.
Maar een smid moet daar eigenlijk wel de kijk op hebben.
Laatst bijgewerkt door Fjordenmaniak op 12-04-06 16:05, in het totaal 1 keer bewerkt

Hilli

Berichten: 22949
Geregistreerd: 28-07-04
Woonplaats: My home is where my horse is...

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-06 16:03

Onze beiden Arabjes hebben ijzers, rondom. We rijden eigenlijk altijd buiten en daar zitten veel stukken verharde weg tussen.

Als het mijn eigen paarden waren, zou ik het best eens ijzerloos willen proberen, maar die keuze heb ik nu niet.

De ijzers bevallen OK, we hebben een goede hoefsmid.

Nadeel van ijzers en glad asfalt is dat het enorm glijdt en dat je dus goed moet uitkijken, zo gauw het asfalt ouder is of wat groffer heb je er geen last van.

RhealLover

Berichten: 1692
Geregistreerd: 03-04-05
Woonplaats: In het Brabantse land

Re: arabier laten beslaan??

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-06 16:08

Ik ga met mijn arabier zeer vaak de straat op, maar ik laat hem dus absoluut niet beslaan, alle paarden die ik op ijzers heb zien lopen hebben allen ongezonde hoeven gekregen, brokkellen, hoefwand die los zat. Als je paard gezonde hoeven heeft waarom laten beslaan?

En anders veel in de bermen rijden, bij ons is dit meestal niet mogelijk door beplanting etc. Dus loop gewoon over straat met zn blote voeten. De ene keer slijten ze meer als de andere keer, maar zodra ik thuis kom hup de rasp/vijl erbij en de scherpe kantjes eraf en mn paard de wei in.

Zelfs met trektocht heeft mijn arabier op blote voeten gelopen, bij de eindbestemming vond ik ook zijn hoeven wat aan de korte kant, maar geen reden om me druk te maken.


Mocht het echter niet gaan zou ik gaan voor hoefschoenen, deze kan je afdoen wanneer je wilt, dus enkelt als je de straat op gaat de schoenen aan en rijden maar, zodra je terug bent hupsa eraf en je paard heeft weer blote voeten.



Groetjes

opala

Berichten: 6374
Geregistreerd: 14-06-01
Woonplaats: Almere

Re: arabier laten beslaan??

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-06 16:26

Aurora3 schreef:
Wat zouden jullie doen??


Ik zou de raad van de smid opvolgen en hem koesteren als smid. Je paard onbeslagen laten, dan hou je de hoeven gezond. Zo veel mogelijk op verschillende ondergronden je paard laten lopen, zo passen de hoeven zichzelf op den duur op de situatie aan. De hoeven kunnen echt veel hebben.

Angela

Berichten: 25692
Geregistreerd: 21-03-05
Woonplaats: Beuningen

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-06 17:35

Ik heb een half-arabier, die zonder ijzers staat. Ik rij zonder problemen met haar over alle soorten ondergronden, in alle gangen.

dekoezegtboe

Berichten: 3568
Geregistreerd: 15-12-03
Woonplaats: Vlaardingen

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-06 17:54

ik zou er geen ijzers onder doen... als je gewoon langzaam opbouwd met de ondergrond.
vraag anders Anouar15 eens zij heeft een arabier en rijd endurance... zonder ijzers.

Birta
Berichten: 145
Geregistreerd: 28-09-05
Woonplaats: UK

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-06 18:00

Leuke hoefsmid, zou ik zeggen! Hij verdient toch snel even heel wat meer als hij wel je paard beslaat, maar laat zich leiden door wat hij denkt dat het beste voor je paard is. Tenzij je paard heel gevoelig gaat lopen, zou ik gewoon het advies van de hoefsmid opvolgen.

Janneke148
Berichten: 594
Geregistreerd: 22-07-05

Re: arabier laten beslaan??

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-06 11:22

opala schreef:
Aurora3 schreef:
Wat zouden jullie doen??


Ik zou de raad van de smid opvolgen en hem koesteren als smid. Je paard onbeslagen laten, dan hou je de hoeven gezond. Zo veel mogelijk op verschillende ondergronden je paard laten lopen, zo passen de hoeven zichzelf op den duur op de situatie aan. De hoeven kunnen echt veel hebben.


Precies, alleen als je paard gevoelig loopt op een bepaalde ondergrond moet je daar gewoon nog niet overheen lopen. Als de hoeven straks sterker worden kan dat wel.

_JL_

Berichten: 2210
Geregistreerd: 11-03-06

Re: arabier laten beslaan??

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-06 11:27

ik zou hem niet beslaan hoor,
goed van de hoefsmid dat ie eerlijk is,
ik heb een arabier met super hoeven,
mijn smid heeft gezegd hem niet te beslaan,
zou zonde zijn zei hij !
Laat hem nu maar eerst eens aanpassen aan asfalt,
als het ECHT te snel slijt,
ook na een tijdje, kun je nog altijd ijzers overwegen !

Djilna

Berichten: 31009
Geregistreerd: 20-09-02
Woonplaats: On the trails

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-06 11:28

dekoezegtboe schreef:
ik zou er geen ijzers onder doen... als je gewoon langzaam opbouwd met de ondergrond.
vraag anders Anouar15 eens zij heeft een arabier en rijd endurance... zonder ijzers.


Maar pas klasse I hè
Ik weet ook een enduranceamazone die t/m klase II ijzerloos heeft gereden, maar vanaf klasse III toch beslag heeft ondergelegd. Maar dan geen ijzers, maar kunststof.

Mijn eigen paard heeft bijna zijn hele leven voor ijzers gehad omdat ze anders schuin afsleten door iets verkeerde beenstand en zijn hoeven hebben dus echt nooit gebrokkeld of gescheurd...

Als ik straks een ander paardje heb (arabier) probeer ik het ook zonder ijzers, maar als het niet werkt ivm teveel slijtage gaat er kunststof beslag onder.

Je moet dus gewoon één en ander uitproberen.

Arabesk

Berichten: 28675
Geregistreerd: 19-03-04
Woonplaats: Aan de dijk tussen Hoorn en Enkhuizen

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-06 12:08

volgens mij is er een klasse IV ruiter die zonder ijzers haar paard rijdt

*edit*

ja gevonden Lucia Hofman


Djilna

Berichten: 31009
Geregistreerd: 20-09-02
Woonplaats: On the trails

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-06 12:17

Duitse toch? Maar dan moeten de hoeven van je paard wel zo mega hard zijn! Anders overleven ze zo'n slijtageslag niet
Ik denk dat je dat met bijna geen 1 paard lukt, hoogstens een Mustang of een Camarquepony...

elmo1
Berichten: 608
Geregistreerd: 12-10-04

Re: arabier laten beslaan??

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-06 18:01

lekker zo laten, onze arabier loopt altijd gewoon op blote voeten, we rijden veel buiten, nu gaat hij wedstrijden springen en moet hij op ijzers, na het seizoen gaat hij er weer af!
niets beter dan blote voeten

Janneke148
Berichten: 594
Geregistreerd: 22-07-05

Re: arabier laten beslaan??

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-06 18:45

elmo1 schreef:
lekker zo laten, onze arabier loopt altijd gewoon op blote voeten, we rijden veel buiten, nu gaat hij wedstrijden springen en moet hij op ijzers, na het seizoen gaat hij er weer af!
niets beter dan blote voeten


Waarom moet hij dan op ijzers?

elmo1
Berichten: 608
Geregistreerd: 12-10-04

Re: arabier laten beslaan??

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-06 18:56

omdat bij hoogtes van een meter, de hoeven toch een hele klap te verwerken krijgen, de ijzers ondersteunen dan de hoef, tevens is het springen op bv nat gras veiliger met ijzers die je scherp kunt zetten dan zonder ijzers op de blote hoef springen.
Geadviseerd door de hoefsmid die bang is voor glij partijen.
Na het buiten seizoen kan hij er weer af en zal dan gewoon binnen springen zonder ijzers.
Tenminste dat is het plan.