Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 110 van de 112 [ 2793 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1 ... 107, 108, 109, 110, 111, 112  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

Hoefkatrolontsteking

 
Profiel   

Gewoon de hoeven goed bijhouden, ik krab 2x per dag de hoeven uit en controleer ze goed op rare dingen. Verder merk ik weinig bijzonders aan mijn paard. En dat zenuwsnedes niet gedaan mogen worden is een fabeltje, op basis van een medische reden(ik zou overigens niet weten met welke andere reden je eht zou doen) mogen ze gewoon uitgevoerd worden.
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-10-12 14:54 



 
Profiel   

ik moet eerlijk zeggen dat ik het wel een beetje eng vind .
het is ook nog niet zo lang geleden en we zijn nog aan het opbouwen .
vind me paard wel een stuk vrolijker als voorheen .
ben benieuwd hoe het straks allemaal uit gaat pakken .
heb er wel vertrouwen in :)
die van mij is ook geopereerd aan 2 voorbenen .

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-10-12 15:38 



 
Profiel   

Ik vond het ook eng en gezien de complicatie weet ik niet of ik dit ooit nog eens zou doen. Mijn paard heeft echt niet opnieuw moeten leren lopen, hij heeft wel moeten leren weer normaal te lopen en zich niet te ontzien.
Ik ben heel precies op hoeven krabben maar verder vind ik het nu absoluut niet meer eng.

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-10-12 17:26 



 
Profiel   

@vala : dat vond ik wel appart bij mijn paardje , die gingen we toen ophalen en die stapte echt heel voorzichtig was zo zielig .
had zelfs zoiets van ach als dit nog maar goedkomt , maar wordt met de dag beter je ziet er nu niks meer aan .
echt geweldig als je ziet dat ze zo opknappen en dat het zo snel gaat .

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-10-12 09:54 



 
Profiel   

Mijn pony is vandaag ingespoten, hopelijk gaat het haar goed doen.
Ze moet vandaag even in haar box blijven omdat het verband niet nat mag worden.
Verder 2 weken rust en daarna het rijden weer oppakken!

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-10-12 11:35 



 
Profiel   

Hallo, ik meld mij ook even. Mijn merrie die ik op 5 dec 2011 (dus vandaag precies een jaar geleden) heb gekocht én heb laten keuren (had met de keuring op allebij de straalbenen een 2tje mbt de rontgenfotos, was geen probleem volgens veearts en internet dus heb dr gekocht), Mijn meisje was ruim 3,5 jr oud toen ik haar kocht. Eind januari dit jaar ben heb ik met een val van haar rug mijn rug gebroken. vanaf eind jan tot half april is ze 1x per week bereden door een vriendin. Verder heb ik haar 4x pw gelongeerd (eerste weken zonder lijnen, daarna met dubbele lijnen). In juni begon ze licht onregelmatig te lopen. Aangezien we al wat fase doorlopen waren, dacht mijn instructeur aan teugelkreupelen. Zonder ruiter ook op het harde, was er niets te zien. Als ik meer voorwaards reed, was het nl weg. Het kwam en het ging. Het is in augustus zowat de hele maand weggeweest (ik had mijn bijrijder niet meer laten rijden omdat ik dacht dat mijn paard misschien in de war raakte van twee ruiters) tot ik mijn bijrijdster er weer op zette. Dag daarna liep ze weer onregelmatig. Ik dacht toen idd dat het kwam doordat mijn meisje niet met twee ruiters om kon gaan. Mijn instructuer dacht dat ook. Na weer hard gewerkt te hebben met voorwaards en tempowisselingen, was het weer voor 95% weg. Een week of 2 later, zonder aanwijsbare reden dit keer, liep ze weer onregelmatig. Ik heb toen de veearts laten komen (gedurende de onregelmatige periodes heb ik al 2x een osteopaat laten komen en een zadelpasser).
Maandag 26 november is de veearts langsgeweest die haar op de harde volte plaatste en heeft uitverdoofd. Hij constateerde Hoefkatrol irritatie. Hij heeft ook fotos gemaakt en die zien er wat mij betreft exact het zelfde uit als de fotos van 1 jaar geleden. Hij vertelde dat er op de fotos niets te zien was, en dat het een beginnende hoefkatrol irritatie was. Ik zou een poedertje moeten gebruiken, haar op aangepast beslag moeten zetten en gewoon gaan rijden. Na 6 weken, zou ze weer goed moeten lopen en dan was t over.

Op t moment dat ik dit hoorde, was ik eigenlijk wel positief. Er was iets gevonden en het was op te lossen! Maar ja, wat wist ik nou van HKO:(... savons op internet gezocht en... compleet overstuur natuurlijk. Vrijdag 30-11 is ze voor beslagen met lederen zooltjes en een twee compenenten rubber materiaal tussen de hoef en het leertje. De volgende dag heb ik haar bereden en hoewel ik het niet voelde, vertelde een vriendin van me dat ze niet in takt liep. Dus, na 5 minuten gedraaft te hebben heb ik naast het 15 minuten instappen, ook maar weer direct 15 minuten uitgestapt. Het staat me tegen mijn meisje te rijden terwijl ze pijn heeft (dat weet ik nu immers). Ik vind het lastig te bepalen wat ik nu moet doen. Daarom heb ik een second opinion gevraagd bij Visdonk in Roosendaal. Daar heb ik as vrijdag een afspraak (nu maar hopen dat t niet gaat sneeuwen zodat ik er ook echt kan komen met de trailer). Ik hoop dat ze me daar kunnen vertellen hoe het komt en nog belangrijker, wat ik er nu aan kan doen om het (voor zover mogelijk) te genezen (wil sowieso met rechrichten gaan beginnen). De opmerking van mijn veearts met dat t over 6 weken over zou zijn, lijkt me wat te opportunistisch en ik durf nu niet te rijden omdat ik bang ben serieuze schade te veroorzaken. Ik heb nu ook een nieuwe stal gevonden waar ik per 1/1 terecht kan en waar mijn meisje 6 uur per dag in de wei kan spelen. dat blijkt goed te zijn voor het genezingsproces aldus een aantal fora (is natuurlijk altijd goed, buitenspelen, maar nu noodzaak).

Zou ik mijn paardje nu wel kunnen longeren (ik vrees dat ik met de huidige weersverwachting mijn afspraak bij visdonk een week moet uitstellen en wil haar niet nog een week enkel in de paddock doen en vrijheidsdressuren)? Of zou ik dan schade kunnen veroorzaken?

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-12-12 21:34 



 
Profiel   

Door te longeren dwing je je paard wel op een bepaalde manier continu in een bocht te lopen en dat is voor de meeste HKO paarden niet fijn.
Of je moet hele stukken rechtuit kunnen longeren en zelf flink meelopen.
Je zou anders ook rechtuit kunnen langeteugelen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-12-12 22:20 



 
Profiel   

Bij HKO hoort je DA je af te raden ooit nog te longeren, is echt heel slecht voor HKO-paarden. Ik mag dat van Visdonk en van Nassau echt niet meer doen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-12-12 11:15 



 
Profiel   

Andor heeft graad 4 op zijn straalbenen en die ben ik gewoon altijd minstens 2x per week blijven longeren/parelli grondwerken.
Hij heeft daar nooit last van ondervonden.

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-12-12 11:22 



 
Profiel   

Mijn paard kreeg 4 jaar geleden klachten,heb 2 jaar niet gelongeerd en doe het al 2 jaar weer wel.Alleen niet te lang en te vaak.Hij loopt op het moment super ondanks dat de HKO verergerd is.

Ieder paard reageert anders en je moet gewoon uitzoeken wat voor jou paard het beste is.Mijn paard wordt nooit meer dan 3 dagen achter elkaar gereden en nooit meer dan 4x per week.Mijn paard doet het goed door dressuurwerk af te wisselen,al gaat dat in de winter iets moeilijker.

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-12-12 11:22 



 
Profiel   

Hebben jullie je paarden ook zo veel mogelijk buitenstaan? Had je ze al veel buitenlopen voordat HKO werd geconstateerd, of daarna juist. Hoe was de ontwikkeling nadat ze dan eventueel buiten konden lopen? In de zomer staan mijn paard 7 uur buiten en in de winter nu enkel als iemand dr buiten wil zetten (ik weet het... niet tof) Daarom heb ik nu een andere stalling gevonden waar ze wel buiten komt.

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-12-12 22:18 



 
Profiel   

Onwijs bedankt voor jullie reacties. Je zult begrijpen dat ik vol met vragen zit in deze fase. Hebben jullie een idee of klinische HKO echt kan genezen? Of is dat een fabeltje?

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-12-12 22:19 



 

Mijn merrie had HKO, klinisch beeld slechter dan rontgenologisch en loopt al ruim 7 jaar weer goed!

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-12-12 22:20 



 
Profiel   

skippy1 schreef
Mijn merrie had HKO, klinisch beeld slechter dan rontgenologisch en loopt al ruim 7 jaar weer goed!


Skippy, wat heb je gedaan om haar weer goed te laten lopen?

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-12-12 22:33 



 

Volgens mij heb ik je dat gepbt als antwoord op je pb naar mij. ;)

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-12-12 22:35 



 
Profiel   

skippy1 schreef
Volgens mij heb ik je dat gepbt als antwoord op je pb naar mij. ;)

:z jep:) heb je een PBtje teruggestuurd;-)

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-12-12 23:19 



 
Profiel   

Andor was rontgen dus een graad 4 en klinisch heeft hij x kreupel gelopen door een afgescheurd botsplintertje van het straalbeen. Sindsdien heeft hij geen pas kreupel of onregelmatig gelopen.
Hij staat 24/24 7/7 buiten maar dat was voor de diagnose ook al.

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-12-12 06:46 



 
Profiel   

Mijn merrie heeft RV een klasse 4.
Vorig jaar maart geconstateerd (bleek ze wel al langer te hebben), maar ze liep toen kreupel.
5 maanden lang onregelmatig gelopen in de draf.
Heb niks anders gedaan dan ijzers eronder uit en 24/7 op de wei. Na 3 weken was het weg.
Ben al meer dan een jaar weer aan het rijden. Nu is ze vorige week verhuisd naar de pensionstal waar ze eerst ook stond, maar wel met de afspraak dat ze in de loopstal staat en van 8 tot 22u buiten staat.
Ze moest even wennen, maar het gaat heel goed. Tegen de zomer aan gaat ze weer de wei op.

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-12-12 16:40 



 
Profiel   

Hallo iedereen,

Ik heb een vraag..

Ik heb een 4 jarige KWPN merrie. Ik had haar gekocht voor de sport. Zij is echt een super merrie heeft nooit een stap verkeerd gezet en zal dit ook nooit gaan doen.
Ze is heel bijzonder omdat ze zo lief is en ze is erg werkwillig. Alleen is er 1 probleem zij heeft hoefkatrol ontsteking gehad omdat ze wat aan haar straalbeen heeft wat in het hoefkatrol gewricht irriteerd.
Ze heeft op ontstekings remmers gestaan en staat nu op break over ijzers en wonder boven wonder liep ze de laatste keer (bijna 4 weken geleden) weer goed toen de DA langs kwam.
Nu mag ik heel langzaam weer opbouwen en hopen dat ze goed blijft. En over 4 weken komt de DA weer en zitten we op om de dag erop 30 min stappen en 15 min draven.

Ik heb helemaal geen ervaring gelukkig met dit probleem daarom wil ik jullie meningen/ ervaringen horen??
Over huisvestingen, trainingsmethodes, medicatie, erfelijkheid, echt alles is welkom!
Ik weet niet waar ik goed aan doe en hoe ik haar kan helpen, want ik wil echt het beste voor haar want dat verdiend zij!

Groetjes Amber

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-12-12 19:36 



 
Profiel   

Ik ben vandaag voor een second opinion naar de Visdonck Roosendaal geweest. Mijn meisje liep met buigproeven én op de harde volte rad! Conclusie veearts: Fotos waren op beide voorbenen een 2tje net zoals tijdens de keuring. Verder had paard irritatie van de weke delen van het hoefkatrolgebied of gevoelige hoeven. Dit doordat ze proneert (zet dr voeten niet recht neer). Het toeval wil dat ik zelf ook proneer met hardlopen en steunzolen draag. Mijn paardje heeft nu ook speciaal breakover beslag en volgens de veearts kan ze nog nét iets beter op de ijzers worden geplaatst waardoor ze ruimer gaat lopen. Dus over week of 6 terug naar roosendaal om er ander soort ijzers met balkjes onder te plaatsen bij de gebr. Nassau. Al met al ben ik enorm opgelucht. Komende weken rustig aan opbouwen, lang in- en uitstappen, rechtuit rijden etc etc. Ik ga dr ook met instructeur rechrichten om dr voorhand te ontlasten. Maar.... ik kan straks uiteindelijk weer alles doen en de veearts verwacht niet dat ze weer gaat kreupelen:) Ik ben zoooo blij!!!!!! Volgende week verhuizing naar stal waar ze 6h per dag buiten in de wei komt en ik ga nog ff door met poedertje.

Allemaal onwijs bedankt dat jullie mijn vragen tijdens deze stresvolle periode hebben willen beantwoorden. Hier heb ik onwijs veel aan gehad. Bedankt:)

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-12-12 21:08 



 
Profiel   

heb al een hoop gelezen, maar nog niet alles
daarom nu een vraagje
hoe zagen bij jullie paarden de kootholtes eruit?

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-12-12 18:01 



 
Profiel   

Bij de mijne gewoon normaal :)

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-12-12 18:22 



 
Profiel   

ok, dank je
hoop dat er nog anderen reageren

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-12-12 18:23 



 
Profiel   

quibje schreef
hoe zagen bij jullie paarden de kootholtes eruit?

Bij de mijne ook normaal.

Wat bedoel je precies met de vraag?

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-12-12 19:06 



 
Profiel   

nou mijn paard heeft vrij vage klachten, ( veel struikelen, draagt ineens de staart wat hoger met rijden, aanleuning is niet best meer etc)
maar wat er iig aan de hand is, is dat zijn (voorbenen) kootholtes helemaal dik zijn, zijn geen holtes meer, maar lijken wel overvuld met vocht

ps, ga dus ook naar de DA om dit te laten nakijken
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-12-12 19:10 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 110 van de 112 [ 2793 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1 ... 107, 108, 109, 110, 111, 112  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen