Hoefkatrolontsteking

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
taverno

Berichten: 4216
Geregistreerd: 29-07-03
Woonplaats: Zoetermeer Aladin in Stompwijk

Re: centraal topic voor hoefkatrolontsteking

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-12 20:15

Nee,dat heeft mijn paard niet,die heeft mooie strakke benen,zelfs geen galletje!

Debola_89

Berichten: 959
Geregistreerd: 18-03-07
Woonplaats: Belgie

Re: centraal topic voor hoefkatrolontsteking

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-12 12:56

Mijne hebben beide galletjes (waar de ergste zelfs geen HKO'er is). Maar wat je bedoelt vermoed ik is een opzetting van de peesschede van de voet. Mijn vermoeden is dat er misschien een letsel is ter hoogte van de diepe buiger (vaak longitudinale scheurtjes) ofwel een soort afsnoering van het drainagesysteem die ervoor zorgt dat het overtollige vocht kan afgevoerd worden (ligamentum anulare desmitis)..
Ik zou er even de echo op laten zetten...

quibje

Berichten: 2930
Geregistreerd: 24-05-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-12 19:12

kan dat aan beide benen tegelijk?
nu probeerde ik dit te googelen, maar kwam er niet echt uit :D
wat houdt het precies in?

Debola_89

Berichten: 959
Geregistreerd: 18-03-07
Woonplaats: Belgie

Re: centraal topic voor hoefkatrolontsteking

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-12 20:59

Wat houdt wat precies in Quibje?
Zowel die gallen als HKO kan aan beide benen ja.

quibje

Berichten: 2930
Geregistreerd: 24-05-10

Re: centraal topic voor hoefkatrolontsteking

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-12 00:55

Wat houdt die afsnoering van het drainage systeem in
Kon daar te weinig over vinden (misschien verkeerde zoektermen gebruikt)
En die gallen zitten toch meestal boven de kogel?
En niet in de kootholte? Ben pas net aan het zoeken wat hij kan hebben dus weet er nog vrij weinig vanaf
Waarschijnlijk kan ik vrijdag met hem naar de DA om foto's te laten maken

Debola_89

Berichten: 959
Geregistreerd: 18-03-07
Woonplaats: Belgie

Re: centraal topic voor hoefkatrolontsteking

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-12 10:27

Oja juist, het is in de kootholte, nee, die afsnoering is ook zichtbaar in de kogel, excuses... ;-)

line18
Berichten: 724
Geregistreerd: 27-03-07
Woonplaats: roosendaal

Re: centraal topic voor hoefkatrolontsteking

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-12 22:11

vandaag bij de DA geweest.
mijn merrie blijkt hoefkatrol te hebben graat 4.
loopt erg stijf van achter, en kan zelfs wat slepen achter.
ook voor liep ze niet 100% rat, dus besloten om uittevlakken
hierdoor ging ze beter lopen ( bijde benen zijn verdooft uitijndelijk)
en dus op de foto gezet.
daaruit kwam dat ze hoefkatrol heeft.

dit is voor mij helemaal nieuw.
maar lees zo hier en daar dat de paarden ingeslapen worden.
speciaal beslag.
medicijnen.

nu weet ik dus echt niet wat ik moet doen.
ze laat wijnig pijn merken ( heeft zeer hoge pijngrens)
ze staat overdag op het land ( in de winter ook met sneeuw) dus lijkt me eizers niet altijd even handig.
medicijne werken die dan echt.
en zijn deze oplossingen alleen tijdelijk ( zo ja voor hoelang ongeveer)

sorry zit vol met vragen

insun
Berichten: 677
Geregistreerd: 20-09-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-12 00:48

line18 schreef:
sorry zit vol met vragen

Misschien kun je het beste al die vragen voor jezelf op papier zetten en deze stellen aan de dierenarts die je paard onderzocht heeft?

Een pasklaar antwoord kan niemand je geven, helaas. :(:) Het ene paard reageert goed op een rustperiode 24/7 ijzerloos op het land. Dit is de goedkoopste optie. Een ander doet het goed na inspuiten van het gewricht met een ontstekingsremmer en/of hyaluronzuur al dan niet gecombineerd met aangepast beslag (en ook daar zijn weer verschillende soorten waar het ene paard goed en het andere paard minder goed op reageert). Tildren infuus is eventueel ook een optie, helaas wel een kostbare optie die geen garantie biedt.
Verder zijn er nog voedingssupplementen die voor een betere kwaliteit synovia (gewrichtsvloeistof) kunnen ( met de nadruk op kunnen) zorgen.
Als je paard op welke manier dan ook weer pijnvrij loopt zul je zoveel mogelijk moeten zorgen dat overbelasting voorkomen wordt (rijden op een goede bodem, regelmatig naar een goede smid enz. enz.)

Al naar gelang je beurs groot is, kun je dus heel veel proberen. Wat je ook probeert, het eigenlijke probleem ( de degeneratie van het straalbeentje) los je niet op. Al deze remedies zijn erop gericht de irritatie en daardoor ontstekingsreactie van het aangedane gebied op te lossen en weg te houden waardoor je paardje weer pijnvrij kan lopen.

Ik lees ook dat je paard achter problemen heeft. Wat was de diagnose van dat probleem?
Je kunt wel heel veel doen tegen die hoefkatrolontsteking, maar als hij dan achter nog steeds kreupel is, schiet het ook niet op.

Ik denk echt dat je contact moet opnemen met de behandelend dierenarts, zodat deze je nog eens alles duidelijk kan uitleggen en je eventueel een advies mbt een behandeling kan geven.

Heel veel succes!!!

quibje

Berichten: 2930
Geregistreerd: 24-05-10

Re: centraal topic voor hoefkatrolontsteking

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-12 19:27

ik ga jullie weer verlaten en wens jullie veel sterkte
de foto's vandaag hebben duidelijk gemaakt dat hij geen HO heeft

vickylover

Berichten: 1265
Geregistreerd: 16-05-08
Woonplaats: ridderkerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-12 01:19

@line18 : lees mijn verslag hier ook een paard met hko 4 .
wij zijn ook al meer als 2 jaar aan het tobben en heb uiteindelijk deze keus gemaakt .
ging 2 weken goed en weer terug bij af helaas .

en nu gaat helemaal super en zoë is vrolijker als dat ze ooit geweest is .

[EJL-ITP] mijn liefste zoë morgen 3 jaar !!

line18
Berichten: 724
Geregistreerd: 27-03-07
Woonplaats: roosendaal

Re: centraal topic voor hoefkatrolontsteking

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-12 12:16

Maxi krijgt vrijdag of zaterdag speciaal beslag, ben benieuwt wat het doet.
En hoe ze hier op gaat reageren.
Een operatie en zo weet nie of ik dat zou overwegen.

vickylover

Berichten: 1265
Geregistreerd: 16-05-08
Woonplaats: ridderkerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-12 14:14

line18 schreef:
Maxi krijgt vrijdag of zaterdag speciaal beslag, ben benieuwt wat het doet.
En hoe ze hier op gaat reageren.
Een operatie en zo weet nie of ik dat zou overwegen.


speciaal beslag heeft bij die van mij ook een tijdje geholpen .
ik was ook niet voor die operatie , maar als ik zie hoe ze nu is ben ik er super blij mee .
die van mij staat ook nog steeds op speciaal beslag .

wens je veel succes en hoop dat het werkt :)

Vala

Berichten: 6728
Geregistreerd: 31-05-05
Woonplaats: Werkendam

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-12 17:18

De mijne heeft ook een zenuwsnede gehad en nu nog steeds op speciaal beslag. We hebben een moeizame start gehad na de zenuwsnede maar het gaat nu supergoed met hem. Alleen speciaal beslag heeft maar kort geholpen, helaas.
Hopelijk helpt het bij jouw paard wel @line18

line18
Berichten: 724
Geregistreerd: 27-03-07
Woonplaats: roosendaal

Re: centraal topic voor hoefkatrolontsteking

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-13 13:57

Aller eerst de beste wensen voor het komend jaar.

Ben erg benieuw hoe maxi op eizers gaat reageren.
Ik weet dat ze ( als het helpt) nooit meer van af komt.
Zeenuw snede gaan we niet doen, dan voelt ze ook nooit meer als ze een steentje of iets in haar hoef heeft.
En hoor dat ze dan ook weer op nieuw moet leren lopen, en dat is niet haalbaar bij mij op stal, en de verzekering vergoed dan ook niet alles.
Hoop dat maxi snel opknapt als ze beslag heeft.

Hoe reageerde jullie paarden, de eerste keer op beslag?
Pijnlijk, geschrokken of hoe?

vickylover

Berichten: 1265
Geregistreerd: 16-05-08
Woonplaats: ridderkerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-13 14:25

line18 schreef:
Aller eerst de beste wensen voor het komend jaar.

Ben erg benieuw hoe maxi op eizers gaat reageren.
Ik weet dat ze ( als het helpt) nooit meer van af komt.
Zeenuw snede gaan we niet doen, dan voelt ze ook nooit meer als ze een steentje of iets in haar hoef heeft.
En hoor dat ze dan ook weer op nieuw moet leren lopen, en dat is niet haalbaar bij mij op stal, en de verzekering vergoed dan ook niet alles.
Hoop dat maxi snel opknapt als ze beslag heeft.

Hoe reageerde jullie paarden, de eerste keer op beslag?
Pijnlijk, geschrokken of hoe?


zoë de eerste keer op speciaal beslag ging gewoon goed .
merkte zelf weinig verschil .
zoë staat nu nog steeds op speciaal beslag na de operatie .

die van mij heeft een hoofpad , een zooltje en een rol ijzer .
hele kleine kans dat daar een spijker of iets doorheen gaat .

opnieuw moeten leren lopen is niet zo , naja bij zoë was het gewoon voorzichtig .
natuurlijk vond ze het raar en liep echt voorzichtig .
in die tijd van de boxrust had ik zoiets van jeetje zal die ooit nog wel normaal gaan lopen ?
week later kwam de dierenarts weer kijken en er was niks meer te zien .
mevrouw ging bokkend de parkeerplaats over , iets wat ze anders nooit deed .

ik hoop dat de ijzers gaan werken bij jou paard .
bij mij was het een tijd goed gegaan , en toen elke keer kreupel dus heb ik deze keus moeten maken .
overigens is ook niet de hele hoef gevoel loos , alleen het achterste deel .

MarliesR

Berichten: 3289
Geregistreerd: 15-10-07
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-13 18:32

line18 schreef:
Hoe reageerde jullie paarden, de eerste keer op beslag?
Pijnlijk, geschrokken of hoe?


Mijn paard heb ik uiteindelijk een aantal weken na de diagnose laten beslaan met equilibrium beslag + verbrede takken + zooltje en silliconen. De eerste week liep hij echt voor geen meter, al hielp het niet dat het toen ook net ontzettend sneeuwde en glad was. Na een week was de dikste sneeuw weg en ging hij steeds beter lopen en nu ongeveer 4 weken verder loopt hij eigenlijk zoveel beter dat ik waarschijnlijk over ongeveer 3/4 weken weer voorzichtig onder het zadel aan de slag mag :) . Op dit moment wandel ik 3-4 keer per week ongeveer een uur met hem.

line18
Berichten: 724
Geregistreerd: 27-03-07
Woonplaats: roosendaal

Re: centraal topic voor hoefkatrolontsteking

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-13 21:56

maxi heeft vandaag speciaal beslag gekregen.
ik hoop dat het goed gaat.
ze leek gelijk al iets minder pijnlijk te lopen.
morgen weer kijken hoe het gaat.

ze heeft aan de voor kant iets om hoogstaande rand ( dat ze beter af kan rollen)
een zoltje er tussen (tussen hoef en eizer) en daar tussen een speciaal iets wat met blouw rolze werd gemaakt ( werd beetje paars)
foto is helaas niet van al te beste kwalietijd ( met me telefoon gemaakt)
Afbeelding

vickylover

Berichten: 1265
Geregistreerd: 16-05-08
Woonplaats: ridderkerk

Re: centraal topic voor hoefkatrolontsteking

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-13 01:18

mijn paard heeft precies hetzelfde beslag :)

line18
Berichten: 724
Geregistreerd: 27-03-07
Woonplaats: roosendaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-13 10:11

Doen jullie je paard gewonen laten enten?
En hoe doen jullie paarden het zo met de sneeuw en gladheid?

line18
Berichten: 724
Geregistreerd: 27-03-07
Woonplaats: roosendaal

Re: centraal topic voor hoefkatrolontsteking

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-13 10:08

Ik laat even weten hoe het met maxi gaat.
Ze is ineens heel erg aan het veranderen.
Ze geeft sinalen af die op pijn duiden.
Zondag mocht ik er voor het eerst op.
Ik liep 3 a 4 dagen in de week ongeveer 20 min met haar.
Zowel op harde als zachte bodum.
Maar zondag met rijden klapte ze steeds door beide voorbenen.
En zowel in de bak als buiten was het niet zo fijn met rijden.
Nu gisteren overleg gehad met de DA en ze gaat nu op de buut.
Zware pijnstillers en gelijk een ontsteking remment middel.
Hopelijk knapt ze wat op.
Ik moet dit 10 dagen geven, en dan na die 10 dagen stoppen om te kijken wat ze doet.

EsterW
Berichten: 650
Geregistreerd: 08-08-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-14 17:09

Hoi!

-- Is dit nog steeds hét centrale topic over HKO? Er loopt ook een topic in de Huiskamer zie ik, waar ik een bericht gepost heb, maar dat is meer een 'kletstopic', terwijl ik nog echt met een aantal vragen zit --

Achtergrond: paard met HK(O), klinisch in orde, slechte röntgenfoto's
Ik ben sinds ruim een half jaar trotse eigenaar van een 7-jarige grote zwarte ruin. Bij de aankoopkeuring (RO) kwamen slechte cijfers op de HK van beide voorbenen aan het licht: "dikke 2-en, eigenlijk 3-en" - in de woorden van de DA. Toch heb ik de aankoop doorgezet. Je kunt me dom noemen, onverstandig of naief, maar het is werkelijk een top-paard en ik heb er nog geen moment spijt van gehad.

Eén van de redenen om de aankoop ondanks de '2-eigenlijk-3-tjes' op de röntgenfoto's toch door te zetten was dat de foto's t.o.v. foto's van ruim 2 jaar daarvóór, niets veranderd waren. (Toen kregen ze overigens een 2, geen 3). En paard was toen en is nu nog steeds klinisch goed. Dus risico genomen. Hoe lang het goed gaat... we gaan het meemaken. Als ik een aantal jaren heel erg van hem kan genieten, is het me al meer dan waard. (En ik heb niet de hoofdprijs betaald, we zijn tijdens de aankoopkeuring opnieuw gaan onderhandelen, dat moge duidelijk zijn.)

Wat doe ik al?
Ik doe een paar dingen om hem klinisch zo lang mogelijk in orde te houden:
- geen springen, geen cross;
- wel veel werken aan het rechtrichten (en daar hebben we nog véél werk in te verzetten, is een meerjarenproject!) - ik heb wekelijks les + 1x per maand nog specifiek les voor mijn eigen houding & zit;
- geen ijzers meer (hij stond vierkant op ijzers, gewoon normaal beslag), smid werkt er stapje voor stapje aan om paard rechter op z'n voeten te laten staan;
- regelmatig bezoek van de osteopaat om zijn lijf rechter te krijgen.

Ik vind het met vlagen wel heel moeilijk. Die foto's zitten altijd ergens in mijn achterhoofd. Bij ieder klein dingetje - als paard bijv. meer struikelt of een periode minder voorwaarts is - denk ik er onmiddellijk aan dat het mis is. Het is een dreiging die ik niet helemaal van me af kan zetten. Maar tegelijkertijd een heel bewust genomen risico, dus dan moet ik er ook voor gaan. Maar wel fijn als ik af en toe mijn twijfel in dit topic kan uiten, leek me.

Vraag: wat kan ik nog meer doen?
Mijn vraag: zijn er - naast bovenstaande - nog meer dingen die ik kan doen om het risico zo laag mogelijk te houden? En waar moet ik op letten, w.b. pijnklachten? Overduidelijk kreupel is één ding natuurlijk, maar als paard minder voorwaarts is, zijn dat ook dingen die ik aan de HK(O) moet relateren?

En wat doe ik als het mis gaat?
Ik lees veel over de échte behandelingen als het mis gaat (als paard echt kreupel wordt/pijn laat zien):
- speciaal beslag: wat zijn daar - grofweg - de opties in en wanneer kies je daar voor?
- inspuiten: waarmee dan? Is dat puur tegen de ontsteking, of doet dat meer/iets anders?
- zenuwdoorsnijding (als ik het goed zeg): wanneer kies je daar voor? Lijkt behoolijk ingrijpend?

Ik ben al wel veel topics aan het lezen, maar er is zo veel informatie dat ik er ook in verdwaal...

Groeten,
Ester

ingetje3012

Berichten: 464
Geregistreerd: 22-04-08
Woonplaats: Limburg

Re: centraal topic voor hoefkatrolontsteking

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-14 17:16

Mijn paard heeft veel baat bij 24/7 op de wei staan.
Bewegen is er goed voor. Zo veel als het kan!

EsterW
Berichten: 650
Geregistreerd: 08-08-08

Re: centraal topic voor hoefkatrolontsteking

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-14 17:22

Mooi, dan zijn we wat dat betreft goed bezig. Paard staat sinds halverwege mei 24/7 op de wei. In de Randstad (op de klei), dus in het najaar wordt de grond weer te nat en moeten ze weer meer op stal (anders hebben we volgend jaar geen wei meer). Winter alleen in de paddock naar buiten en helemaal niet op de wei. Maar goed, het is nu nog zomer. En paard werkt 5-6x per week (grofweg 3x dressuur, 1x longe en 1-2x buitenrit). Dank je Ingetje3012

ingetje3012

Berichten: 464
Geregistreerd: 22-04-08
Woonplaats: Limburg

Re: centraal topic voor hoefkatrolontsteking

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-14 18:59

ik rij vooral in het bos en wat dressuurwerk. we reden M op wedstrijd, maar daarmee ben ik gestopt. Met tijden loopt ze in draf net iets onregelmatig en wil haar dat werk besparen. ik rij 4 soms 5 keer in de week. de rest mag ze lekker zelf vermaken in de wei..:-)

lightmorebh

Berichten: 1513
Geregistreerd: 22-09-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-14 21:42

Hallo,

ik meld me hier ook. 2 jaar geleden is bij mijn paardje he geconstateerd. Op Dat Moment Had Ze Ook een gebroken hoefbeen. Dat is super genezen. Ze heeft aan haar slechte been een zenuwsnede gehad. Helaas werkte dat maar voor een half jaar.
Daarna is ze met pensioen gegaan en is ze erg opgeknapt.
Vorig jaar was ze even heel slecht en vreesde we get ergste maar na een paar dagen Bute liep ze weer veel beter.
Ook de winter was ze erg goed doorgekomen, zelfs het rijden weer een beetje opgepakt.
Ze is in mei dit jaar het land op gegaan en staat samen met mijn andere paard dus erg rustig.
Nou kwam ik gister aan en merkte dat ze dat ze erg stijf liep voor. Ik heb haar net op stal gezet omdat ze duidelijk last heeft. Na overleg met de da staat ze nu weer ff op de Bute. Ik zie ook duidelijk een verdikking bij haar pees. Het is geen grote bult , het voelt aan als vocht. Het is niet warm verder. Ik heb net ook de hoefsmid gebeld of hij wat eerder kan komen want haar hoeven zijn erg hard gegroeid zie ik. Ze staat voor op gewone ijzers en haar hoef komt er nu al een beetje overheen en dat met 7.5 week!
Heeft iemand tips/ ervaringen hiermee,?
Ik weet dat het ooit een keer klaar is maar het moeilijke is je ziet ze wilt nog zo graag ze is er gewoon nog niet klaar mee.
Ze heeft vroeger op ijzers met zooltjes gestaan, miss dat Ik die er weer onder moet laten gooien. Ook heb ik het idee dat haar straal een beetje geknepen lijkt.
Ik laat haar nu iig op stal vannacht en miss morgen , ligt eraan hoe ze loopt, ff voor een paar uurtjes de wei opgooi.
Miss haar pees overbelast door de te natte wei, al valt die nog mee.
Vroeger heeft ze ook op dat been een pers blessure gehad miss dat die weer terug is....

Alvast bedankt!