Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 112 [ 2793 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5 ... 112  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

Hoefkatrolontsteking

 
Profiel   

Een veelvoorkomend probleem bij paarden is hoefkatrolonsteking, door veel mensen ook wel (foutief) hoefkatrol genoemd.

Er bestaat een aantal verschillende methoden van behandeling. De mate waarin die behandeling al dan niet effectief is, en welke behandeling voor welk paard geschikt zou kunnen zijn, is onderwerp van dit topic.

Op internet is het één en ander te vinden over hoefkatrolonsteking.

Een paar sites zijn:
http://www.hoofcare.nl/map_voor_hoefpro ... eking.html

http://www.hoefnatuurlijk.nl/index_js.h ... en/hko.htm

http://www.homeo-natura.nl/hoefkatrolon ... aarden.htm

http://www.e-hoefsmid.nl/bestanden-HTML ... teking.htm

http://www.hoefkatrol.com/hoefkatrol.asp

http://www.dierenkliniekdenheuvel.nl/si ... ml#tildren

Dit is slechts een greep uit de enorme hoeveelheid links.

Het is niet de bedoeling één specifieke methode aan de mens te brengen. Het is ook niet de bedoeling met regelmaat dezelfde links in dit topic te plaatsen.

Dit topic kan gebruikt worden voor vragen, adviezen en ervaringen m.b.t. hoefkatrolontsteking.



Laatst bijgewerkt door Gini op 26-01-16 17:43, in het totaal 4 keer bewerkt

Centraal topic tot 26/01/2016

Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-04-06 15:53 



 
Profiel   

Dan wil ik de eerste zijn.Ik heb hier een paard dat aan twee benen hoefkatrolontsteking heeft.Het ene voorbeen erger dan het ander.Ze heeft een periode op speciaal beslag gestaan en dat hielp erg goed.De laatste keer hebben we het toch weer met gewoon beslag geprobeerd maar ze loopt nu weer licht kreupel.Nou geloof ik dat het zeker ook met het rechtrichten van je paard een heel stuk beter kan worden,maar op een kreupel paard gaan zitten doe ik niet.Nou is mijn vraag....wat voor ervaring hebben jullie met een suplement en dan welke?Er is zoveel in de handel dat je door de bomen het bos niet meer ziet.Graag jullie ervaring hiermee.Voor de duidelijkheid ze wordt deze week weer op speciaal beslag gezet.

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-04-06 18:05 



 
Profiel   

Ben ik dan de enige met een paard met hoefkatrolontsteking????

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-04-06 22:50 



 
Profiel   

ik denk het wel, onze paarden worden Natuurlijk bekapt, en NOOOOOOIT heeft er een hoefkatrol gehad, mede omdat ze door NB het hoefbeen parralel staat met de grond ( Door lage hielen ) Bij traditioneel bekappen is dat niet zo en komt het veeeeeel vaker voor !

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-04-06 08:00 



 
Profiel   

Hallo,

Ik ben paardenosteopate en ben bezig een thesis te schrijven over hoefkatrolontsteking.
Wie heeft voor mij nog aanvullende info, of wil misschien zijn of haar paard beschikbaar stellen voor mijn onderzoek?
Ik wil middels onderzoek en behandeling aantonen dat osteopathie een waardevolle aanvulling is in de behandeling bij hoefkatrolontsteking.
Kijk anders eens op mijn site www.equios.nl en neem vrijblijvend contact met mij op.

Groet
Jori Wester,
paardenosteopaat

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-04-06 17:00 



 
Profiel   

Ben gisteren met mijn paard naar de kliniek geweest in Duitsland omdat ie al een tijdje vage klachten had. Hij was niet kreupel, maar linksom liep ie niet goed ingebogen en niet graag. Hij kwam constant tegen mijn been in. Ik wilde nu eens goed uitgezocht hebben waarom dit was omdat Jumper absoluut geen aansteller is en ook niet onder werk probeert uit te komen.
Tot mijn grote schrik constateerde de DA hoefkatrolontsteking aan beide voorbenen . Er zijn foto's gemaakt en eigenlijk viel dat nog wel mee. Hij had een 2 op beide straalbenen. Maar volgens de DA is de hele zaak nu aan het licht gekomen vanwege de hoefbevangenheid die hij 3 1/2 jaar geleden opgelopen heeft n.a.v. zijn koliekoperatie. Door de veranderde stand van zijn hoefbeen (door de kanteling van toen) waar hij op zich heel goed mee kan lopen, word zijn diepe buigpees nog eens extra overbelast en dat was in combinatie met zijn toontredende stand linksvoor net een extra zetje teveel. Volgens hem hadden we het waarschijnlijk nooit gemerkt als hij die twee extra dingen er niet bij had.
Nu komt morgen de hoefsmid en gaan we eens goed bekijken wat we hier aan kunnen gaan doen. Heb van de DA ook al wat adviezen hierover gehad. En ik las net bij het doorlezen van het archief ook wel het een en ander aan interessante dingen.
Ik geloof in een combinatie van dingen, zowel regulier als 'alternatief' (en dan bedoel in geen echte kwakzalvers!) dus ik denk wel dat er nog een hoop te doen valt. De DA was ook niet echt heel erg negatief. Volgens hem kan hij recreatief nog jaren mee (en Jumper is al 15...) en een B of L proef zal hij ook nog wel kunnen lopen. Alleen M/Z niveau leek hem geen goed idee. Dus we zullen wel eens kijken hoe het gaat lopen.
Maar heeft hier iemand nog ervaring met bepaalde voeding, supplementen etc.? A d B heb ik al genoeg over gelezen, sta ik niet negatief tegenover, maar daar heeft iedereen het al zo vaak over gehad dat ik daar al wel van op de hoogte ben . En zonder ijzers is geen optie, hebben we allemaal al geprobeerd, maar dan loopt ie echt helemaal niet meer, ook niet na al dan niet natuurlijk bekappen en ook niet na lange tijd!

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-04-06 21:26 



 
Profiel   

Mijn paard heeft paar jaar geleden ook HKO gekregen en ben via via terecht gekomen bij AdBt. Ben daar met klassieke rijkunst begonnen en heb daar veel van geleerd. Ben veel gaan kijken, veel paarden bekeken en moet zeggen, dat ik er baat bij heb gehad. Maar moet ook zeggen dat ik ook naar andere methodes ben gaan kijken, heb zelf ook ondertussen Orun gevolgd en overal wat van opgestoken en ga daar verder mee aan de slag. Ik ben wel van mening dat een zeer belangrijke factor tijdens rijden is: RECHTRICHTEN maar ook de kunst van de ruiter. Want als ruiter dit niet goed voor elkaar krijgt, dan is resultaat ook er naar. Tevens is ook het beste dat HKO paard met regelmaat gereden word. Mijn paard heeft door omstandigheden afgelopen winter paar maanden nauwelijk aan werk geweest en valt dan terug (wat overigens ook logisch is, hoef je niet altijd een "probleempaard"voor te hebben)Maar door het weer op juiste manier op te pakken heb je hem weer redelijk gauw terug waar je gebleven bent. Tevens ben ik Cortaflx erbij gaan geven en dat werkt ook goed, zeker als paard tijdje stilgestaan heeft. HKO wil niet altijd het einde betekenen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-04-06 12:32 



 
Profiel   

JollyJumper schreef
Door de veranderde stand van zijn hoefbeen (door de kanteling van toen) waar hij op zich heel goed mee kan lopen, word zijn diepe buigpees nog eens extra overbelast en dat was in combinatie met zijn toontredende stand linksvoor net een extra zetje teveel.

En zonder ijzers is geen optie, hebben we allemaal al geprobeerd, maar dan loopt ie echt helemaal niet meer, ook niet na al dan niet natuurlijk bekappen en ook niet na lange tijd!


De veranderde stand van het hoefbeen wordt opgeheven zodra de nieuwe hoefwand weer vast zit aan het hoefbeen. Er is dus geen sprake van dat dit een blijvende verandering zou zijn. Overmatige belasting van de diepe buigpees is een achterhaald verhaal. Het zijn niet de pezen die rekken maar de spieren die er boven aan vast zitten.
Als je paard toontreedt zullen de hielen wel te hoog of de tonen te lang zijn.

Als het paard werkelijk lange tijd natuurlijk is bekapt en hij loopt helemaal niet meer, dan heb je een veel serieuzer probleem dan alle dokters zeggen.

Als na 4 a 5 maanden natuurlijk bekappen geen verbetering intreedt dat zit het probleem naast de straalbeentjes in bijna alle gevallen hoger in het paard. Er daarna weer ijzers onderslaan zorgt alleen maar ervoor dat de symptomen misschien wel bestreden worden maar het probleem voortwoekert. De voet wordt nooit gezonder.
Het enige wat je voor de voeten kunt proberen is glucosamine van Natumed, een speciaal voor paarden samengestelde glucosamine www.natumed.nl

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-04-06 15:04 



 
Profiel   

Mijn paard had ook hoefkatrolontsteking, hij had op beide straalbenen (voor) een dikke 3.
Hij liep heel slecht, had heel veel pijn en 10 minuten stappen was al teveel voor hem. medicijnen en speciaal beslag haalden niets uit en in het land knapte hij ook niet op.
het was zo duidelijk dat hij helemaal op was dat ik heb besloten om hem in te laten slapen uiteindelijk.

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-04-06 18:53 



 
Profiel   

Goof schreef
Mijn paard had ook hoefkatrolontsteking, hij had op beide straalbenen (voor) een dikke 3.
Hij liep heel slecht, had heel veel pijn en 10 minuten stappen was al teveel voor hem. medicijnen en speciaal beslag haalden niets uit en in het land knapte hij ook niet op.
het was zo duidelijk dat hij helemaal op was dat ik heb besloten om hem in te laten slapen uiteindelijk.


Dat is heel erg, dat je je paard op zo'n manier verloren hebt.
Ik hoop dat je je zelf nu meer gaat verdiepen in het voorkomen van hoefkatrolontsteking. Heel internet staat vol met studies die aangeven dat er verbetering, zo niet genezing mogelijk is.
Ook mijn paard had in 2004 fase 3 toen ik hem overnam voor de vleesprijs.
Ijzers eraf, natuurlijk bekappen, veel vrije beweging, natuurlijk voer en zonder medicijnen en hij loopt beter dan ooit en er is geen enkele reden meer om hem niet in het land der levenden te laten verkeren...

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-04-06 19:05 



 

@bokkig: Ik begrijp dat jij heel positief bent over natuurlijk bekappen, omdat dit bij jouw paard heel goed heeft uitgepakt.

Dit wil echter niet zeggen dat mensen die het natuurlijk bekappen niet toepassen/hebben toegepast, zich dan automatisch ook helemaal niet in (het voorkomen/behandelen van) hoefkatrolontsteking hebben verdiept.

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-04-06 20:49 



 
Profiel   

Dat is juist wat het zo erg maakt. Zoveel kosten, zoveel pijn en ellende voor de eigenaar en het paard, met daarna een definitief opgeven, terwijl de oplossing zo dichtbij ligt.

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-04-06 21:06 



 

Denk je dat het bij alle hoefkatrolpaarden DE oplossing is?

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-04-06 21:21 



 
Profiel   

Ik WEET en met mij steeds meer mensen, dierenartsen en bekappers, dat het bij alle hoefkatrolontstekingpaarden minimaal een enorme verbetering brengt. ( het hangt er een beetje van af of het een echte hoefkatrol is of een klinische, een klinische is sowieso100 % beter te krijgen))
Als mensen de info die op het net gratis verkrijgbaar is van mensen sls Strasser, jackson en vele, vele andere soms wetenschappelijke sites eens werkelijk serieus gaan bestuderen, werd 90% van alle hoefkatrol paarden en 100% van alle laminitis, hoefbevangenheid gevallen binnen een jaar weer helemaal beter.

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-04-06 21:40 



 
Profiel   

Sinds een week weet ik via rontgenfoto's dat mijn paard 3/4 heeft op haar straalbeentjes.

De kliniek in Utrecht heeft mijn paard op orthopedisch beslag gezet, waarbij de hielen juist hoger worden gezet om het HKO gebied te ontlasten.

Bokkig, het internet staat ook vol met onderzoeken die jouw stelling volledig onderuit halen en die zeer slechte ervaringen hebben met de NB methode.

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-04-06 14:36 



 
Profiel   

Vasthi schreef
Sinds een week weet ik via rontgenfoto's dat mijn paard 3/4 heeft op haar straalbeentjes.

De kliniek in Utrecht heeft mijn paard op orthopedisch beslag gezet, waarbij de hielen juist hoger worden gezet om het HKO gebied te ontlasten.

Bokkig, het internet staat ook vol met onderzoeken die jouw stelling volledig onderuit halen en die zeer slechte ervaringen hebben met de NB methode.


Het is jammer voor je paard , 3/4 is heel ernstig. Ik hoop dat hij nu ook weer helemaal goed loopt en dat het niet erger wordt.
Ben wel nieuwschierig waar die zeer slechte ervaringen staan, die niet afkomstig zijn van een hoefsmid ?

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-04-06 14:42 



 
Profiel   

Natuurlijk bekappen bestaat niet want bekappen is eigenlijk niet natuurlijk!

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-04-06 17:03 



 
Profiel   

aerdenhout1 schreef
Natuurlijk bekappen bestaat niet want bekappen is eigenlijk niet natuurlijk!


slijtage is wel natuurlijk, is dan het nabootsen van slijtage onnatuurlijk? Want dat is natuurlijk bekappen

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-04-06 17:06 



 
Profiel   

Als je een paard ''natuurlijk wil houden moet je er ook niet op gaan zitten en hem of haar los laten lopen in een stuk natuur waar de hoeven vanzelf slijten!Ik ben zeker geen tegenstander van alle natuurmethodes iedereen moet het zelf weten,maar het zogenaamde natuurlijk bekappen mag mijns inziens deze naam niet dragen!Bekappen is uiteindelijk niet natuurlijk!Mijn paarden en pony's staan bijna allemaal op blote voeten en worden gewoon bekapt en dat bevalt me prima maar er zijn er een paar die echt niet zonder ijzers kunnen waar o.a het paard bijzit met hoefkatrol.Ze is deze week weer op speciaal beslag gezet en loopt aanzienlijk beter.

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-04-06 17:14 



 
Profiel   

Citaat
Dat is juist wat het zo erg maakt. Zoveel kosten, zoveel pijn en ellende voor de eigenaar en het paard, met daarna een definitief opgeven, terwijl de oplossing zo dichtbij ligt.


Hier word ik dus even niet goed van he.
Mij vertellen dat ik eigenlijk dus de verkeerde keuze heb gemaakt door mijn paard in te laten slapen, terwijl de oplossing voor mij zo dichtbij had gelegen.
Mijn paard had zo ontzettend veel pijn en het enige wat ik voor hem kon doen was hem ervan verlossen. Je hebt geen flauw idee hoe mijn paard erbij stond en hoe ik ermee bezig ben geweest en je hebt geen flauw idee hoe mensen zich voelen als ze dan zo'n opmerking te horen krijgen.
Natuurlijk bekappen, prima, maar er zijn ook gevallen van hoefkatrolontsteking die niet te verhelpen zijn en eigenaren die na zo'n rottige periode kiezen voor de eeuwige rust van hun paard, maken de juiste keuze!

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-04-06 19:19 



 
Profiel   

Ik ben het helemaal met je eens goof!Ik vind ook niet dat je zoiets kan zeggen eigenlijk, want iedere paardenliefhebber weet hoe ontzettend moeilijk het is om je dier in te laten slapen!Dat doe je niet zo maar even en daar gaat meestal een hele lange weg aan vooraf!Ik denk ook dat iedereen die liefde voor het paard heeft zijn paard zelf het beste kent en daardoor ook ziet wanneer de tijd daar is.En niemand maar dan ook echt niemand mag jou dat kwalijk nemen!!!!

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-04-06 09:39 



 
Profiel   

Ook ik vind de reactie van Bokkig vreselijk bot! Voorstander van NB ok, maar sommige NB-fans worden wel erg fanatiek, ik sta open voor alles, maar niet voor mensen die hun mening (want dat is het!) door iemands strot willen duwen en daarbij een ander ook nog eens de grond in trappen.

Even on-topic. Gisteren heb ik de DVD " Waarom paarden kreupel worden" van Antoine de Both bekeken. HKO, Artrose en kissing spines zouden voortkomen vanuit de rug van het paard. Omdat het paard niet los in de rug is en veel spanning heeft in zijn rug gaat het kreupel lopen. Een links- of rechtsgebogen paard moet onder het rijden constant worden rechtgericht d.m.v. contrastelling. Er werden meerdere paarden getoond met ernstige aandoeningen die via deze methode weer helemaal goed liepen (ook met beeldmateriaal hoe ze ervoor liepen).

Klonk wel logisch allemaal, maar toch heb ik nog een hoop vragen.
Werkt AdB ook samen met een fysio? Is zijn methode ook voor " andere" (niet-dressuur) paarden? Wat als het paard slechts recreatief wordt bereden? Als het paard geen kreupelheid meer toont, verbeterd het beeld van HKO/Artrose dan ook op de foto?

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-04-06 10:03 



 
Profiel   

Vasthi ik kan enkele vragen beantwoorden voor je:
Werkt AdB ook samen met een fysio?
Nee die werkt niet met fysio. Hij laat eigenaar/ruiter/amazone zelf rijden en indien paard bij hem gebracht word, heeft hij een amazone die de paarden voor hem rijd en expert hierin is. Het is puur rijtechnisch.

Is zijn methode ook voor " andere" (niet-dressuur) paarden? Hij werkt ook met paarden in springsport, mensport, western. Recreatief dus ook, maar je zult wel rijtechnisch aan de gang om paard te laten veranderen.

Als het paard geen kreupelheid meer toont, verbeterd het beeld van HKO/Artrose dan ook op de foto?
Volgens verhalen is dit wel het geval, maar ik kan daar zelf niet over meepraten, omdat ik geen nieuwe foto's heb laten maken.

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-04-06 10:13 



 
Profiel   

Bedankt voor je antwoorden.

De rug van het paard is dus al ontspannen te krijgen door anders te rijden? Zou onde0rsteuning van een fysio niet nog meer resultaat geven? Zeker in het begin?

Paarden die vooral recreatief gereden worden en dus voornamelijk rechtuit gaan vallen toch niet op de binnenschouder? Waar komen bij deze paarden dan de problemen vandaan?

Ben wel benieuwd of er mensen zijn die wel voor- en na foto's hebben laten maken......

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-04-06 10:24 



 
Profiel   

De rug van het paard is dus al ontspannen te krijgen door anders te rijden? Zou onde0rsteuning van een fysio niet nog meer resultaat geven? Zeker in het begin?
Nou persoonlijk zeg ik eerlijk, het verlicht zeker voor paard als je ook fysio erbij haalt, mijn paard is bij Marijke Boinck www.cherokeepaarden.nl geweest (niet in begin hoor) maar na tijdje toen ik ook in training was bij AdBt toendertijd en dat werkte wel natuurlijk.

Paarden die vooral recreatief gereden worden en dus voornamelijk rechtuit gaan vallen toch niet op de binnenschouder? Waar komen bij deze paarden dan de problemen vandaan?Elk paard heeft te kampen met natuurlijke buiging/scheefheid. Dus elk paard heeft een korte bespieringskant en lange bespieringskant. Als je die korte bespieringskant niet oprekt, zal je paard schever en schever gaan worden. Dus maakt niet uit of je rechtuit rijd of niet.
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-04-06 10:29 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 112 [ 2793 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5 ... 112  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen