Hoefkatrolontsteking

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Yontheke

Berichten: 4436
Geregistreerd: 14-12-09
Woonplaats: Retie

Re: centraal topic voor hoefkatrolontsteking

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-11 11:56

Ik kan niet meer doen dan beamen wat skippy1 zegt..

Prinnie

Berichten: 925
Geregistreerd: 10-10-03
Woonplaats: Noord Veluwe

Re: centraal topic voor hoefkatrolontsteking

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-11 11:58

Wat is jullie ervaring met Tildren. Dat advies kreeg ik van DA.

marleen_usar

Berichten: 24685
Geregistreerd: 04-04-05
Woonplaats: Pernis

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-11 15:45

Dat is via een injectie of een infuus, het infuus schijnt beter te zijn.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-11 16:09

Ik heb geen ervaring met Tildren. Het bevat hyaluronzuur, een bestanddeel van de gewrichtsvloeistof. Het werkt als smeersel bij de bewging van gewrichten. Omdat bij HKO vaak de bursa beschadigd is tussen straalbeen en diepe buiger en gewrichtsvloeistof weglekt/is gelekt, gaat de diepe buiger schuren over het kapotte straalbeen. Dat doet pijn. Door hyaluronzuur toe te dienen komt er weer meer smeering tussen straalbeen en diepe buiger. Ik hoor verhalen die goed aflopen, maar ook verhalen die minder goed aflopen, zoals met alles. T is iig erg duur, dus goed het overdenken waard!

Vera

Berichten: 12176
Geregistreerd: 10-04-01

Re: centraal topic voor hoefkatrolontsteking

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-11 16:19

Wat is duur en waarom is het duur?
Ze hadden het er over dat ze Bambi ook zouden inspuiten in haaf slijmbeurs als ik volgende keer kom en er is geen verbetering. Is dat dan het zelfde?

Adin

Berichten: 2388
Geregistreerd: 07-08-05
Woonplaats: Vlakbij Leeuwarden

Re: centraal topic voor hoefkatrolontsteking

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-11 16:28

nee dat is gewoon een ontstekingsremmer. Hebben ze destijds ook bij mijn paard gedaan, hielp helaas niets

Kismetje

Berichten: 342
Geregistreerd: 12-01-11
Woonplaats: Leende

Re: centraal topic voor hoefkatrolontsteking

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-11 17:00

Hyalonzuur kan naar mijn weten geen kwaad, ik zou het ook krijgen in mijn knie, chirurg zei baad het niet dan schaadt het niet..het werkt wel of het werkt niet..maar dat geldt bij mensen..weet niet of het bij paarden hetzelfde werkt.

Anoniem

Re: centraal topic voor hoefkatrolontsteking

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-11 17:13

Hyaluronzuur is geen ontstekingsremmer maar een stofje dat in de gewrichtsvloeistof zit, maar bijv ook in het glasachtig lichaam in je oog en in nog meer weefsels in het lichaam. Bij het ene paard werkt t goed, bij t andere heeft t geen effect...dat is dus precies wat ik bedoel met t individu-zijn...er is niets dat voor alle HKO-paarden goed werkt.
Destijds was het echt duur, ik geloof 400 euro (kan ook t dubbele geweest zijn!) per infuus... Ik hoop dat t inmiddels goedkoper is!

Prinnie

Berichten: 925
Geregistreerd: 10-10-03
Woonplaats: Noord Veluwe

Re: centraal topic voor hoefkatrolontsteking

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-11 20:17

Tildren komt idd uit humane geneeskunde. Ik heb er ook positieve en minder positieve verhalen over gelezen. Lastige beslissing idd vanwege de kosten (een behandeling kost al snel 500-600 euro).

Adin

Berichten: 2388
Geregistreerd: 07-08-05
Woonplaats: Vlakbij Leeuwarden

Re: centraal topic voor hoefkatrolontsteking

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-11 21:15

ik weet dat hyaluronzuur geen onstekingsremmer is maar de injectie die ze in de slijmbeurs geven is geen hyaluronzuur maar een onstekingsremmer.

Anoniem

Re: centraal topic voor hoefkatrolontsteking

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-11 08:05

Oh ik heb niet helemaal goed gelezen. Idd is een injectie in de slijmbeurs een ontstekingsremmer. Dat is dus niet t zelfde als een Tildren infuus.

ilona1980
Berichten: 404
Geregistreerd: 24-11-06
Woonplaats: zuid limburg

Re: centraal topic voor hoefkatrolontsteking

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-11 12:00

Nou ik heb slecht nieuws wat ik natuurlijk al verwachtte. Andante heeft zowel links als rechts HKO. Links een 3 en rechts een 2. Dus nu maar gaan kijken wat we gaan doen. Ik ben er wel heel eerlijk in ,ik geef toe dat ik zelf fout ben geweest om haar niet te laten keuren. Maar voor zo'n minimaal bedrag vond ik dat niet nodig en natuurlijk een beetje het vertrouwen in de mens. Ik had me vantevoren idd moeten afvragen waarom ze bij de vorige eigenaresse twee maanden heeft stil gestaan. Zij gaf toen aan dat ze er geen plezier meer in had.

Maar goed ,we gaan kijken wat we gaan doen. Mocht er iemand interesse hebben in haar ,hoor ik het wel !!
Sorry ben er heel eerlijk in dat ik de financieen en energie er niet voor heb (zal wel een hoop commentaar krijgen)

Esther28

Berichten: 4833
Geregistreerd: 22-03-04
Woonplaats: onder een hunebed

Re: centraal topic voor hoefkatrolontsteking

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-11 12:04

Tildren remt de botafbraaf/verder vergroeiing. Ik heb er zowel positieve als negatieve verhalen over gehoord. Meest effectieve manier is via een infuus.
Zoals met iedere behandeling waar geinjecteerd wordt is er altijd een risico op ontsteking.
Andere behandelingen zijn inspuiten met een ontstekingsremmer aldan niet in combinatie met hyaluronzuur.
Dit laatste heb ik nij mijn paard gehad en dit heeft helaas niet mogen baten.
Tildren kan alleen effectief zijn in een vroeg stadium van beschadiging om het te beperken.

Vera

Berichten: 12176
Geregistreerd: 10-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-11 17:25

ilona1980 schreef:
Nou ik heb slecht nieuws wat ik natuurlijk al verwachtte. Andante heeft zowel links als rechts HKO. Links een 3 en rechts een 2. Dus nu maar gaan kijken wat we gaan doen. Ik ben er wel heel eerlijk in ,ik geef toe dat ik zelf fout ben geweest om haar niet te laten keuren. Maar voor zo'n minimaal bedrag vond ik dat niet nodig en natuurlijk een beetje het vertrouwen in de mens. Ik had me vantevoren idd moeten afvragen waarom ze bij de vorige eigenaresse twee maanden heeft stil gestaan. Zij gaf toen aan dat ze er geen plezier meer in had.

Maar goed ,we gaan kijken wat we gaan doen. Mocht er iemand interesse hebben in haar ,hoor ik het wel !!
Sorry ben er heel eerlijk in dat ik de financieen en energie er niet voor heb (zal wel een hoop commentaar krijgen)

Ik vind je niet onredelijk maar wel een beetje dom :)

Maar is dit niet een verborgen gebrek? Je had natuurlijk best een kans gehad dat dit in een klinische keuring niet naar voren had gekomen misschien?
Kleine kans maar niet geheel onredelijk en zeker een juridische insteek waard.
Zeker omdat het paard al 2 maanden stil had gestaan....

ilona1980
Berichten: 404
Geregistreerd: 24-11-06
Woonplaats: zuid limburg

Re: centraal topic voor hoefkatrolontsteking

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-11 18:52

Zou het het echt waard zijn vera ? Ik heb al wat gegoogled ,maar ze zijn er vrij negatief over ,omdat ik als koper zijnde geen vooronderzoek heb gedaan dmv een klinische keuring. Misschien weet hier iemand iets meer over ?

taverno

Berichten: 4217
Geregistreerd: 29-07-03
Woonplaats: Zoetermeer Aladin in Stompwijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-11 08:00

HKO is geen verborgen gebrek,het is nl aantoonbaar op X foto`s.

Ik laat mijn paarden altijd op de foto zetten ongeacht wat ze kosten,heb al te veel mee gemaakt.

@Vera,volgens mij ken ik jou Andante en heeft ze bij ons op stal gestaan.

Mijn paard heb ik 2 een gewrichtsinjectie laten geven en die is er goed van opgeknapt en is al weer 2,5 jaar niet meer op de kliniek geweest. ;)

Kismetje

Berichten: 342
Geregistreerd: 12-01-11
Woonplaats: Leende

Re: centraal topic voor hoefkatrolontsteking

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-11 08:07

Ik heb mijn paard dus ook niet laten keuren..maar terug geven was voor mij ook geen optie, heb het ook in goed vertrouwen gedaan..( dom achteraf) maar ik heb veel voor hem over..maar op het moment dat hij enorm veel last gaat krijgen en niet meer gelukkig is zal ik ook een knoop moeten doorhakken..dan kies ik voor hem en niet voor mijn plezier..maar gelukkig slaan op dit moment de ontstekingremmers aan..dus heb nog goede hoop dat dit over gaat..

Anoniem

Re: centraal topic voor hoefkatrolontsteking

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-11 11:14

Mijn merrie had dezelfde gradaties als Andante, links 3 rechts 2 maar klinisch veel slechter. Inmiddels is ze klinisch helemaal goed (al 6 jaar!). Dus echt...t kan ook goed aflopen!

Vera

Berichten: 12176
Geregistreerd: 10-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-11 11:31

taverno schreef:
@Vera,volgens mij ken ik jou Andante en heeft ze bij ons op stal gestaan.

Euuhhh, ik denk dat je me verward met iemand anders :D

In zoverre, het paard heeft stil gestaan voor de koop en dat zou kunnen zijn dat het toen al bekend was dat ze niet goed liep.
Ik kan me voorstellen dat als je een paard koopt en het HKO heeft, je niet blij bent.
Als je een paard al jaren hebt en het krijgt dan zoiets dan is dat kalote maar dat is nu eenmaal zo.

Ik vind je positieve berichten heel fijn, Skippy maar het geeft wel een beetje het gevoel dat iedereen dat kan hebben met haar paard.
Een paard met allebei de benen een 4tje en wat altijd al niet goed heeft gelopen, is geen rooskleurig vooruitzicht.
Ik ga zeker een traject maar haar in maar ik ga haar niet eindeloos dokteren om uiteindelijk er op uit te komen dat ze pijn gaat krijgen en alsnog moet worden afgemaakt.
IK heb haar sinds dat ze 1,5 jaar is en heb al heel wat gedokterd met haar.....Relatief heb ik maar weinig kunnen rijden nog en dat belooft weinig goeds voor de toekomst voor een paard wat nu 6 jaar is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-11 11:43

Vera schreef:
Ik vind je positieve berichten heel fijn, Skippy maar het geeft wel een beetje het gevoel dat iedereen dat kan hebben met haar paard.
Een paard met allebei de benen een 4tje en wat altijd al niet goed heeft gelopen, is geen rooskleurig vooruitzicht.
Ik ga zeker een traject maar haar in maar ik ga haar niet eindeloos dokteren om uiteindelijk er op uit te komen dat ze pijn gaat krijgen en alsnog moet worden afgemaakt.
IK heb haar sinds dat ze 1,5 jaar is en heb al heel wat gedokterd met haar.....Relatief heb ik maar weinig kunnen rijden nog en dat belooft weinig goeds voor de toekomst voor een paard wat nu 6 jaar is.

Dat is natuurlijk onzin, niet élk paard komt er bovenop en als je goed leest zie je ook dat ik dat absoluut niet zeg.

Helaas lezen we vaak alleen slechte ervaringen, deels omdat die in overvloed geschreven worden en goede aflopen weinig vermeld worden, deels omdat we er op focussen als we ermee te maken krijgen. Het betekent echter niet áltijd het einde... Het is afhankelijk van zoveel factoren. Ik weet zelf maar al te goed hoe diep ik in de put zat toen ik hoorde dat [naam] HKO had en klinisch nog veel slechter was dan op de Xray (zat links op een ruime 3, bijna 4, rechts een dikke 2)...en ze was drachtig op dat moment. Dat was verre van handig want ontstekingsremmers etc kon ik niet geven. Toch is ze er bovenop gekomen, althans...ze loopt helemaal goed, t bot zal niet beter worden. Dus ja...in een aantal gevallen kán het wel beter gaan, helaas niet bij iedereen, maar t is de moeite waard om een beetje moed te houden.
En ja...ook ik weet hoe moeilijk dat is. Je moest eens weten hoe vaak de smid op stel en sprong kwam omdat ik huilend bij de wei stond waar ze gewoon geen goede stap kon zetten en t alleen maar slechter leek te worden... Ik wou dat ik destijds wat positieve berichten had gevonden. ;)

Ik duim dan ook heel hard voor iedereen hier die ermee te maken heeft dat het toch net zo fijn afloopt als bij [naam]...

ilona1980
Berichten: 404
Geregistreerd: 24-11-06
Woonplaats: zuid limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-11 11:48

@taverno ,in welke gradaties heeft jouw paard het ?

marleen_usar

Berichten: 24685
Geregistreerd: 04-04-05
Woonplaats: Pernis

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-11 11:53

Mijn paard heeft 2 1/2 en 4 en loopt 24 7 buiten,dat moet wel anders loopt hij echt slecht.Nu buiten heeft hij geen stap verkeerd meer gelopen.

enniee

Berichten: 3022
Geregistreerd: 14-07-08
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-11 11:54

Ook ik heb een positief verhaal, helaas worden meestal de negatieve verhalen alleen op internet gezet..

Bij mijn pony is 2 jaar geleden hko ontdekt (+spat) de hko was in de gradatie 3, ik dacht dat het nooit meer wat zou worden. En nu rijdt ik nog steeds op haar, ze loopt rad en ik kan wedstrijden starten! :)

Hanneke84

Berichten: 3144
Geregistreerd: 10-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-11 12:10

Bij mijn pony is ook 2 jaar geleden hko ontdekt gradatie 3 en 4.
Hij zat erg vast in zijn lijf (voornamelijk schouders en rug) , was scheef en de doorbloeding was erg slecht. Hij is regelmatig behandeld door een ostheo/homeopaat en energetisch genezer en hij werd natuurlijk bekapt. Het hielp hem erg goed maar na een poos bleven we in een cirkel van zere voeten en stijf lijf of stijf lijf en zere voeten. Door die cirkel te doorbreken heeft hij aangepast beslag gekregen en ben ik hem gaan rechtrichten vanaf de grond. Hij is hierdoor veel zekerder gaan lopen en veel soepeler geworden. Hij staat 24/7 buiten maar ik merk wel dat als hij even stil heeft gestaan hij weer iets stijf wordt. Lange teugelen werkt voor ons heel fijn om hem dan weer los en soepel te krijgen :j

Ik denk dat het allerbelangrijkste is geweest om de oorzaak aan te pakken.
Helaas zijn niet alle verhalen positief, maar gelukkig bestaan ze wel :)

ilona1980
Berichten: 404
Geregistreerd: 24-11-06
Woonplaats: zuid limburg

Re: centraal topic voor hoefkatrolontsteking

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-11 14:35

Ik geloof best dat er paarden zijn die goed zijn gaan lopen ,maar bij mij gaat het nu gewoon erom dat ik haar pas een maand heb en dat ik met de gebakken peren zit ,omdat de vorige eigenaar waarschijnlijk niet eerlijk is geweest.

Het is ook wat Vera zegt ,als je je paard al langer hebt dan steek je sneller geld erin dan dat je het pas een maand hebt en nu al met financiele verplichtingen zit.

Heeft dit misschien al iemand mee gemaakt ?