Hoefkatrolontsteking

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
reiziger

Berichten: 918
Geregistreerd: 01-11-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-11 23:14

Rienne wat goed dat je hem nog een kans geeft!

Pin je idd niet vast op de gradaties. De mijne kreeg van de Uithof een 4, en van een andere dierenarts een 2/3
Succes!!

rienne
Berichten: 1754
Geregistreerd: 12-09-07
Woonplaats: Sint-Gillis-Waas

Re: centraal topic voor hoefkatrolontsteking

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-11 08:14

Ze wilde mij ook al eerst niet vertellen wat het was. Ik vond dat zo vreemd bij ons had ze dan ook nooit maar dan ook nooit iets. En zeker niet aan haar benen.

En ja het kan wel behandeld worden en ik begrijp dat het voor een manege verloren geld is. Alles wat geld kost in een bedrijf moet eruit.

Maar als ik haar kan helpen mag ze bij mij gewoon haar oude dag slijten...

wilma12

Berichten: 1003
Geregistreerd: 08-02-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-11 20:27

Ik heb ook een paard met hoefkatrol klasse 4.
Het paard heeft echter nog nooit een pas kreupel gelopen en staat voor op ijzers.
Ik kan de fotos digitaal toezenden als iemand belang heeft.

Groetjes

tdw
Berichten: 61
Geregistreerd: 03-01-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-12 01:18

wilma12 schreef:
Ik heb ook een paard met hoefkatrol klasse 4.
Het paard heeft echter nog nooit een pas kreupel gelopen en staat voor op ijzers.
Ik kan de fotos digitaal toezenden als iemand belang heeft.

Groetjes


ik heb wel belang bij de foto's
en rij jij ook nog gewoon op je paard?
en hoe kun je het beste met z'n paard omgaan.kwam rijden en bewegen enz
ben ik trouwens erg benieuwd bij.

Yontheke

Berichten: 4434
Geregistreerd: 14-12-09
Woonplaats: Retie

Re: centraal topic voor hoefkatrolontsteking

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-12 10:13

Mijn paard heeft ook klasse 4 :)
Heeft ook nog nooit gekreupeld buiten toen er een stukje van zijn straalbeen was afgescheurd (trauma) en hij staat niet op ijzers..
Ik train hem nu nog 4x in de week en toen ik na mijn enkelbreuk terug begonnen ben met longeren kon ik gerust 4x in de week longeren en dan loopt hij ook niet kreupel of onregelmatig :)

ingetje3012

Berichten: 464
Geregistreerd: 22-04-08
Woonplaats: Limburg

Re: centraal topic voor hoefkatrolontsteking

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-12 22:29

Die van mij is nu alweer bijna een half jaar goed.
Ze is tussen door nog 1 x 2 dagen wat onregelmatig geweest. Maar een paar dagen daarvoor had ze echt 4 super dikke benen. Bleek dat er een virus was. Dus misschien dat ze daar last van had.
Het gekke bij die van mij is, dat ze rechtsvoor klasse 4 heeft op haar straalbeen, maar links aan de longe toen wat onregelmatig was. Rechtsom is er niks te zien. Terwijl je toch eigenlijk zou zeggen dat rechtsom erger zou moeten zijn als ze op haar been valt.
Maar ze doet het echt super goed op het moment!! Rij alweer bijna een half jaar 3x per week! En ben zo ontzetten blij en trots!

Arabesk

Berichten: 28675
Geregistreerd: 19-03-04
Woonplaats: Aan de dijk tussen Hoorn en Enkhuizen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-12 00:59

ingetje3012 schreef:
Die van mij heeft ook HKO klasse 4,
en bij mij heb ik niks gedaan als, de ijzers er onder uit en lekker 24 uur per dag de wei in.
Ben alweer 3,5 maand 3 x per week aan het rijden.



+:)+

Anoniem

Re: centraal topic voor hoefkatrolontsteking

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-12 20:54

De mijne heeft HKO 3 (gehad) en loopt alweer bijna 7 jaar goed op breakover beslag!

taverno

Berichten: 4217
Geregistreerd: 29-07-03
Woonplaats: Zoetermeer Aladin in Stompwijk

Re: centraal topic voor hoefkatrolontsteking

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-12 20:58

De mijne loopt al bijna 3 jaar goed waarvan 2 jaar op comfortijzers(eerst equilibriums)

enniee

Berichten: 3022
Geregistreerd: 14-07-08
Woonplaats: Friesland

Re: centraal topic voor hoefkatrolontsteking

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-12 21:33

De mijne heeft 'gewone ijzers' in de zomer en loopt ook goed. In de winter heb ik de ijzers er onder vandaan.

Vala

Berichten: 6728
Geregistreerd: 31-05-05
Woonplaats: Werkendam

Re: centraal topic voor hoefkatrolontsteking

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-12 21:42

Ik meld me hier ook eens als dat mag.
Ik ben met mijn paard afgelopen oktober naar Visdonk gereden omdat hij af en aan kreupel was aan zijn linkervoorbeen. Na foto's bleek hij een 3 te hebben op het straalbeen. Hij is op break-overbeslag gezet met een balk en liep binnen 2 weken weer helemaal goed. Echter na een paar weken begon de ellende weer. Ik stapte veel op de harde weg maar had toch het gevoel dat dit niet fijn voor hem was. In de bak was hij de ene keer wel goed dan weer niet. Gebeld met Roosendaal en die adviseerden om hem anders toch in te laten spuiten. Afgelopen dinsdag is er een echo gemaakt van het linkervoorbeen, diepe buiger en een bandje zijn vervormd/geirriteerd door de onregelmatigheden op het straalbeentje. Hier is eigenlijk niks aan te doen, de pees is een beetje hobbelig geworden en het bandje 2x zo dik. De structuren waren niet kapot en er zat geen vocht in het gewricht. Woensdagochtend is het gewricht ingespoten. Ik moet nu 2 maanden stappen, opbouwen naar 45 minuten en dan weer eens een rustig drafje proberen. Licht recreatief zal wrs het hoogst haalbare zijn voor mijn paard. Na een nachtje janken heb ik besloten positief te blijven en ervoor te gaan.
Ik moet nu in de bak stappen en juist niet op het harde. We hebben een goede stabiele bodem in de bak, dat was wel een voorwaarde. Ik hoop er het beste van. Mijn paard is in ieder geval superlevenslustig en vrolijk, dat geeft weer moed.

merel_gomez
Berichten: 10041
Geregistreerd: 14-01-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-12 11:17

.
Laatst bijgewerkt door merel_gomez op 06-03-24 23:15, in het totaal 1 keer bewerkt

Dniekje
Berichten: 4679
Geregistreerd: 20-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-12 10:42

ik heb hier al eerder gepost (aantal jaren terug), ik heb zelf een pony met HKO gehad.
Nu heb ik een vraag, naar jullie ervaringen. ik zit namelijk met de handen in mijn haar, want hoe dit toch kan?
Aantal jaren geleden toen ik overstapte naar een grotere pony, hadden we een D pony gekocht met het oog op de sport.
Hij was op dat moment 5 jaar oud, en ik heb hem een zomer gestart. Op het begin ging het heel goed, sleepte heel wat prijzen binnen.
Na een tijdje begon hij vervelend te worden, bokken stijgeren e.d en uiteindelijk ook onregelmatig en daarna kreupel.
We zijn naar de kliniek geweest, daar kregen we te horen dat hij hoefkatrol had in stadium 3/4 aan beide voorbenen. met een vervormd straalbeen en verkalte bloedvaatjes.
We hebben een second opinion gedaan, maar de DA's zagen het voor de sport zéker niet positief in, aangezien hij wss nog geen B proefje zou kunnen lopen. Hij moest op boxrust. Toen hij na de boxrust weer wat beter liep, is hij verkocht (bijna 'weggegeven') aan iemand waar hij als gezelsschapspony op de wei kon, en voor zover het kon, zou herstellen. we vertrouwden deze persoon volledig. Helaas is het toch ergens misgegaan, en ben ik er een aantal weken geleden achter gekomen dat hij in de sport terecht is gekomen. (verschrikkelijk ;( ) We zijn het een en ander gaan achterhalen, maar het ware verhaal kom je toch niet achter. We weten wel via wie hij verkocht is, en ik kan zeggen dit is een smerig type handelaar. Pony loopt in M dressuur met 3x winst per proef, en springt/sprong ook in het L. Nooit kreupel geweest, nooit onregelmatig, staat op normale ijzers. Is bij aankoop niet gekeurd. Iemand ervaringen hiermee, en hoe is dit mogelijk? :?

Yontheke

Berichten: 4434
Geregistreerd: 14-12-09
Woonplaats: Retie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-12 12:12

Hebben ze hem niet ingespoten of een zenuwschede laten uitvoeren?

Sommige herstellen zich soms ook wonderwel. Mijne heeft ook op beide een straalbenen een 4 en loopt nog gewoon het niveau van voor ik de diagnose wist. Is nooit onregelmatig en staat niet op ijzers..
Wordt overigens volgende week 7. Diagnose is gesteld via foto's in de kliniek op 5,5 jarige leeftijd.

Dniekje
Berichten: 4679
Geregistreerd: 20-08-06

Re: centraal topic voor hoefkatrolontsteking

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-12 13:19

Daar zaten wij ook al aan te denken, maar daar komen we helaas toch nooit achter..
Ik denk wel dat er zoiets is gebeurd aangezien hij gewoon sprong, en hóe!

Voordat de diagnose werd gesteld was hij 3 maand zadelmak, en liep op B niveau dus het werk is er alleen maar zwaarder op geworden. Die 'smerige' handelaar, heeft ons ooit eens verteld; ja die pony van jullie springt derby in duitsland, toen is mijn moeder hier niet op ingegaan omdat we 'wisten/dachten' dat hij gewoon op de wei stond. heel raar verhaal allemaal! vindt het echt vreselijk, maargoed je doet er niks aan..

Bar

Berichten: 3993
Geregistreerd: 09-02-05
Woonplaats: Bathmen

Re: centraal topic voor hoefkatrolontsteking

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-12 18:13

De paardenhandel is een rare handel....zou me niet verbazen als die pony dan een zenuwsnede oid heeft gehad.....Heel sneu.

Dniekje
Berichten: 4679
Geregistreerd: 20-08-06

Re: centraal topic voor hoefkatrolontsteking

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-12 16:32

Je kent hem wel toch Bar? :)
Zou ons idd ook niets verbazen.. ontzettend triest dat mensen zo geld willen verdienen, echt heel triest.

Bar

Berichten: 3993
Geregistreerd: 09-02-05
Woonplaats: Bathmen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-12 16:50

De pony of de handelaar. Ik ken maar een handelaar bij jullie in de buurt en daar hoor ik niet al te beste verhalen over....
De pony heb ik nooit gezien, zag net de foto in je profiel, was wel erg mooi ding. KOn wel een Connemara zijn qua uitstraling.

de DA heeft het mij destijds nog wel als optie gegeven, een zenuwsnede bij mijn paard. Maar geen haar op mijn hoofd die daar aan dacht. Ze staat nu al een paar jaar van haar pensioen te genieten.

Dniekje
Berichten: 4679
Geregistreerd: 20-08-06

Re: centraal topic voor hoefkatrolontsteking

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-12 16:55

Als ik dit allemaal had geweten was de pony ook nooit weggegaan, maargoed wij hadden er de ruimte niet voor helaas.. en in héél goed vertrouwen is hij weggegaan. (dat goede vertrouwen blijkt wel weer van niet).
De pony kende je wel denk ik! Ik weet niet welke handelaar je bedoeld?

furykim
Berichten: 104
Geregistreerd: 29-12-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-12 18:08

rechtrichten helpt super!

nadita

Berichten: 5032
Geregistreerd: 28-04-05
Woonplaats: Grunneger Laand

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-12 09:21

Heb het gelukkig nog nooit meegemaakt, een paard met HKO.
Mijn vriendin heeft nu sinds kort haar tweede paard met HKO. Daarom deze post, ik wil graag het topic doorlezen om te kijken wat voor waardevolle dingen ik voor haar kan vinden. (ze zit zelf niet op Bokt.)

Yontheke

Berichten: 4434
Geregistreerd: 14-12-09
Woonplaats: Retie

Re: centraal topic voor hoefkatrolontsteking

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-12 09:56

Een tweede paard met HKO, dit kan natuurlijk brute pech zijn. Maar misschien handig om toch een keer haar trainingsmethodes even onder de loep te nemen?

simodi

Berichten: 8609
Geregistreerd: 21-04-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-12 13:52

Yontheke schreef:
Een tweede paard met HKO, dit kan natuurlijk brute pech zijn. Maar misschien handig om toch een keer haar trainingsmethodes even onder de loep te nemen?

Dat is wel een beetje botte reactie! Er zijn gewoon heel veel paarden met (aanleg voor) HKO!

Yontheke

Berichten: 4434
Geregistreerd: 14-12-09
Woonplaats: Retie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-12 14:29

simodi schreef:
Yontheke schreef:
Een tweede paard met HKO, dit kan natuurlijk brute pech zijn. Maar misschien handig om toch een keer haar trainingsmethodes even onder de loep te nemen?

Dat is wel een beetje botte reactie! Er zijn gewoon heel veel paarden met (aanleg voor) HKO!


Jah en dan kan je ook gaan kijken waardoor ze HKO krijgen of die HKO ontwikkelen en zo HKO voorkomen ipv behandelen :)
Ik heb er trouwens zelf 1 met op beide straalbenen een 4 en deze heeft erfelijke HKO.

Debola_89

Berichten: 959
Geregistreerd: 18-03-07
Woonplaats: Belgie

Re: centraal topic voor hoefkatrolontsteking

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-12 15:27

De aanleg is inderdaad algemeen verspreid en Yontheke heeft op een bepaalde manier wel gelijk hoor... De trainingsmethode doet er veel aan of de HKO-aanleg ook effectief klinisch van belang wordt.