Stijve achterbenen/ achterhand, osteopaat of fysiotherapeut?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Anita_D

Berichten: 1507
Geregistreerd: 15-11-03
Woonplaats: Lopik

Re: Stijve achterbenen/ achterhand, osteopaat of fysiotherap

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-06 12:37

Jippie schreef:
Zou het aan je training kunnen liggen? Een paard dat last van rug/achterhand heeft kan heel heftig reageren met eenr uiter op zijn rug. Ben je eerst begonnen met longeren of is er direct een ruiter opgesstapt? Waarom stel je niet samen met eric Laarakkers een trainingssschema op?


Ik ben eerst begonnen met longeren voordat er een ruiter op stapte.
Ik heb niks aan een trainingsprogramma zolang de pony zich niet goed voelt en niet goed loopt.
Ik zie ook het nut niet in van een trainingsprogramma dat door iemand gemaakt is die de pony amper kent en haar nooit ziet lopen.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-06 17:03

Ik dacht begrepen te hebben dat je deze pony hebt laten behandelen door Larakkers. Dan lijkt het me logisch dat je in overleg met de DA [in jouw geval Laarakkers] een behandelplan en een trainingsschema opstelt. Na een aantal weken consulteer je opnieuw de DA om te laten zien en te bespreken wat de vorderingen/knelpunten zijn. Aand e hand daarvan wordt het aanvankelijk opgestelde trainingsprogramma aangepast of niet.

Zo lang je pony zich niet goed voelt en niet goed loopt lijkt het me niet verstandig om er een ruiter op te zetten of om te gaan longeren. Maar ook dat besluit je toch altijd in overleg met de behandelend arts.

Misschien ligt het aan mij hoor maar ik krijg hieruit de indruk dat je in het proces van herstel/revaliadatie amper input van de behandelend arts hebt gevraagd.

casanova

Berichten: 10939
Geregistreerd: 04-11-03
Woonplaats: maassluis

Re: Stijve achterbenen/ achterhand, osteopaat of fysiotherap

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-06 19:18

ik zou denken aan een bekken/heup probleem,een osteopaat of fysiotherapeut laten nakijken is altijd goed vind ik!

hoe is het met het zadel?
is het zadel te lang(bijv drukt op lendenen ofzo?)

als de ponys zo reageert op zadel,ruiter,training ,hoe zou het reageren op een singel met alleen dekje ,ruiter en longe?

zit er geen beetje ondeugendheid bij?

heleenxx

Berichten: 3796
Geregistreerd: 16-11-04
Woonplaats: Noord-Holland

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-06 19:59

charmar schreef:
@ heleenxx: aangezien jij fysio én osteopaat bent kan jij waarschijnlijk ook zeggen wat doorgaans zo'n consult kost?
snap dat dat waarschijnlijk per paard zal verschillen, afhankelijk wat er aan de hand is etc etc. maar ik bedoel gewoon zo'n 1e consult, kan je daar een zinnig cijfer op noemen?



De prijzen die osteopaten rekenen liggen normaal gesproken tussen de 50 en 100 euro. Soms komen daar nog voorrijkosten bij.
Ik vraag zelf 60 euro, voor een onderzoek inclusief behandeling.
Ik werk het liefst in Noord-Holland, heb het daar al druk genoeg mee. Daarom hoef ik ook geen extra reiskosten te vragen.

charmar

Berichten: 281
Geregistreerd: 31-10-05
Woonplaats: Zuid-Holland

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-06 12:10

thanx 4 the info heleenxx, ik woon zelf helaas in z-holland maar ik denk dat't een vak is van "ons kent ons" dus mocht het nodig zijn dan hoop ik dat jij eventueel een naam voor me zou hebben in z-holland?


Anita_D

Berichten: 1507
Geregistreerd: 15-11-03
Woonplaats: Lopik

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-06 22:06

Jippie schreef:
Ik dacht begrepen te hebben dat je deze pony hebt laten behandelen door Larakkers. Dan lijkt het me logisch dat je in overleg met de DA [in jouw geval Laarakkers] een behandelplan en een trainingsschema opstelt. Na een aantal weken consulteer je opnieuw de DA om te laten zien en te bespreken wat de vorderingen/knelpunten zijn. Aand e hand daarvan wordt het aanvankelijk opgestelde trainingsprogramma aangepast of niet.

Zo lang je pony zich niet goed voelt en niet goed loopt lijkt het me niet verstandig om er een ruiter op te zetten of om te gaan longeren. Maar ook dat besluit je toch altijd in overleg met de behandelend arts.

Misschien ligt het aan mij hoor maar ik krijg hieruit de indruk dat je in het proces van herstel/revaliadatie amper input van de behandelend arts hebt gevraagd.


De pony was in 2004 6 maanden onder behandeling bij Eric.
Dat had toendertijd resultaat, maar mischien was dat ook wel omdat de pony niet meer getraind werd.
Blijkbaar komen alle klachten terug zodra er wat van haar gevraagd wordt en daarom wil ik nu weleens wat anders proberen.
Daarnaast blijft mijn eigen DA altijd de eerste die we raadplegen en waarmee we overleggen wat de mogelijkheden zijn.
Alles gaat dus zeker wel in overleg met mijn DA!

En natuurlijk wordt de pony niet gereden!
Zodra ik merkte dat de pony niet goed meer liep zijn we gestopt met trainen.
Ik heb deze pony trouwens al bijna 14 jaar (vanaf dat ze een veulen was) en ik ben zelf 26 jaar, dus ik ben geen "penny" die onverantwoordelijk te werk gaat

Wat het herstel betreft, de pony leek eind 2004 weer in orde, hoewel ze altijd wat overgevoelig rondom de flanken bleef.
Ze mocht in principe gewoon weer getraind worden, en ja ik snap ook wel dat dat opgebouwd moet worden!
Omdat de pony zolang ziek is geweest, was de ruiter die haar trainde voordat ze ziek werd, er allang vandoor.
We hebben toen besloten om eerst eens aan te kijken hoe ze de komende maanden door zou komen, in de zomer ging ze lekker de wei op en na de zomer gingen we op zoek naar een geschikte ruiter.
Voordat ze weer onder het zadel getraind werd, begon ik weken van tevoren met longeren, om te kijken hoe ze het oppakte en om conditie op te bouwen.

Anita_D

Berichten: 1507
Geregistreerd: 15-11-03
Woonplaats: Lopik

Re: Stijve achterbenen/ achterhand, osteopaat of fysiotherap

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-06 22:20

casanova schreef:
ik zou denken aan een bekken/heup probleem,een osteopaat of fysiotherapeut laten nakijken is altijd goed vind ik!

hoe is het met het zadel?
is het zadel te lang(bijv drukt op lendenen ofzo?)

als de ponys zo reageert op zadel,ruiter,training ,hoe zou het reageren op een singel met alleen dekje ,ruiter en longe?

zit er geen beetje ondeugendheid bij?


Het zadel ligt wel goed, Eric heeft dat nog nagekeken.
De pony was op het laatst aan de longe helemaal niet meer vooruit te branden, ze viel bijna letterlijk in slaap.

Wat betreft jouw vraag hoe ze zou reageren zonder zadel, ik denk hetzelfde als met zadel.
Maar sinds de DA is geweest staat ze volledig op rust in verband met het kort/ stijf lopen met de achterbenen.
En dat korte loopje zou ze niet faken, dus ik denk niet aan ondeugendheid.

casanova

Berichten: 10939
Geregistreerd: 04-11-03
Woonplaats: maassluis

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-06 16:15

ik bedoelde niet het korte loopje=ondeugendheid,maar het wegracen onder het zadel..

Anita_D

Berichten: 1507
Geregistreerd: 15-11-03
Woonplaats: Lopik

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-05-06 16:40

We dachten in het begin wel dat ze gewoon niet wilde werken, maar dat gedrag heeft ze aardig lang vol gehouden (drie keer per week, meerdere weken).
Na een week deed ze het wel wat minder vaak, maar tussen het trainen door probeerde ze het nog regelmatig.
Als ik er achteraf op terug kijk was het wel extreem voor haar doen en denk ik niet dat het ondeugendheid was, omdat ze het zelfs nog probeerde aan het eind van een training, terwijl ze dan wel moe was.

Anita_D

Berichten: 1507
Geregistreerd: 15-11-03
Woonplaats: Lopik

Re: Stijve achterbenen/ achterhand, osteopaat of fysiotherapeut?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-08-06 16:00

Het is alweer een ouder topic geworden, maar ik wilde jullie toch even laten weten hoe het verder is gegaan met Sweetness.
Afgelopen woensdag is Osteopaat Martine Burgers geweest.
Zij heeft bij Sweetness 3 blokades gevonden:

- Een onder het zadel ter hoogte van de borstwervelkolom
- Een bij de lendenen ter hoogte van de nieren
- Een blokade bij het heiligbeen

Verder nog een te hoge spanning van de eerste halswervel.

Ze heeft Sweetness behandeld en nu is het afwachten.
Het zadel lag ook te ver achterover (de pony is nogal afgevallen dus het zadel ligt ook anders dan voorheen), Martine adviseerd om daar eerst een "ophogend" bontje onder te doen en als ze het goed blijft doen met rijden straks, dan krijgt ze een nieuw zadel.
Het is nu twee dagen na de behandeling en de pony lijkt veel vrolijker en draaft er vrolijk op los met haar staart op haar rug als ze in de bak loopt.
Voorheen rende ze naar achteren en ging dan met een chagerijnig hoofd een beetje aan het gras staan knabbelen aan de zijkant van de bak.

Volgende week beginnen we weer met longeren, eerst zonder bijzet, als dat goed gaat de week erop met bijzetteugels.
Over vier weken kijken we of ze een tweede behandeling nodig heeft.

DiantaM
Berichten: 11279
Geregistreerd: 10-04-04

Re: Stijve achterbenen/ achterhand, osteopaat of fysiotherapeut?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-06 17:26

Klinkt geweldig, ik ben ook geweldig geholpen, alleen dan door een manueel therapeut. Houd ons op de hoogte,dat is altijd interessant!