kneuzinkjes onderkant hoef

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
klavertje
Berichten: 433
Geregistreerd: 08-07-05

kneuzinkjes onderkant hoef

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-04-06 09:20

Van de week is de smid weer langs geweest. Hoefijzertjes mochten eronder uit. Na het bekappen ontdekte hij allemaal piepkleine kneuzinkjes. Het ziet als kleine rode bloedvaatjes. Hoe kan zoiets ontstaan ? Met dat voetje kwakkelt ze al een tijdje. DA heeft haar eerst behandeld voor hoefbevangenheid ( bleek niet zo te zijn ) Fysio erbij gehad en ook die kon geen duidelijke oorzaak vinden. Nu de smid dit ontdekte dacht ik dat dit wel eens die onregelmatigheid kon geven. Of kan het komen door de hoefijzertjes eronder "slaan", ze had namelijk nog nooit ijzertjes gehad. ( moest van fysio ).Ze had er echter VOOR die tijd ook al last van hoor.

naam
Berichten: 532
Geregistreerd: 11-07-04

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-06 12:31

Haha
mijn paard heeft ook regelmatig van die kneuzingetjes in de hoef!
en hoe komt het bij die van mij??

Door stampen op de trailer!!

Het is zo;n enorme draak op de trailer en hij staat de hele weg boos te stampen.. en krijgt daarvan dus gewoon kneuzingen in de hoef!

Na lange tijd zoeken zijn we er dus uiteindelijk achter gekomen dat dat de oorzaak was!

doet jou paard ook wel eens zo raar?
of op stal tegen de deur slaan zodra je eten geeft?
misschien is dat dan bij die van jou ook de oorzaak!

Alytje
Berichten: 3264
Geregistreerd: 19-06-04

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-06 19:39

Die kneuzingen zijn heel normaal. Ik zag het laatst ook ineens bij mijn paard toen hij bekapt werd. En de hoefsmid zei dat het vaak voorkomt, als een paard ergens tegenaan stoot met zijn hoef, je ziet het ook alleen (of beter )bij witte hoeven. dus heeft je paard aan dat been toevallig een witte hoef?

klavertje
Berichten: 433
Geregistreerd: 08-07-05

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-04-06 09:56

Inderdaad het is een witte hoef. En nee ze stampt nooit. Volgens mij komt het door steentjes dan ,die liggen op het pad voor ik de weg op kan .

Achterom
Berichten: 23040
Geregistreerd: 28-09-04

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-06 09:58

Zit het tegen de hoefwand of echt onder de zool van de hoef?

naam
Berichten: 532
Geregistreerd: 11-07-04

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-06 12:31

Alytje schreef:
Die kneuzingen zijn heel normaal. Ik zag het laatst ook ineens bij mijn paard toen hij bekapt werd. En de hoefsmid zei dat het vaak voorkomt, als een paard ergens tegenaan stoot met zijn hoef, je ziet het ook alleen (of beter )bij witte hoeven. dus heeft je paard aan dat been toevallig een witte hoef?


bij mijn paard zie je het bij de voorhoeven (door het stampen...)
en hij heeft voor geen witte hoeven! dus het kan ook heeeel duidelijk zichtbaar zijn op donkere hoeven, weet ik uit ervaring.

Roihi

Berichten: 2891
Geregistreerd: 29-03-05
Woonplaats: i te taha whenua

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-06 12:39

mijn paard heeft ook op haar achterhoeven (die gestreept zijn) ook kneuzingkjes gehad.
Dit kwam door harde ondergrond.
Wij kunnen enkel op straat wandelen, vandaar.
en stenen kunnen dit ook veroorzaken.

Mijn smid vertelde me dat je dit kan vermijden door zoveel mogelijk te proberen op een zachte ondergrond te rijden, dus in het gras aan de kant van de weg en grindpaden proberen vermijden.

Alytje
Berichten: 3264
Geregistreerd: 19-06-04

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-06 14:54

naam schreef:
Alytje schreef:
je ziet het ook alleen (of beter )bij witte hoeven.


bij mijn paard zie je het bij de voorhoeven (door het stampen...)
en hij heeft voor geen witte hoeven! dus het kan ook heeeel duidelijk zichtbaar zijn op donkere hoeven, weet ik uit ervaring.


ja dat durfde ik al niet met zekerheid te zeggen, maar je ziet het dus ook op donkere hoeven