paard deze zomer zonder ijzers

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
angelaxx
Berichten: 491
Geregistreerd: 29-06-05

paard deze zomer zonder ijzers

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-04-06 09:52

Ik heb een arabiertje en die loopt eigenlijk altijd met rondom ijzers, nu is het zo dat ze zomers 24/7 in de wei staat en haar hoeven dan door het vocht en de nagels gaan scheuren, hebben jullie er ervaring mee om de ijzers er in de zomer af te hallen

skessa

Berichten: 3317
Geregistreerd: 23-06-05
Woonplaats: Friesland

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-06 10:05

Lijkt mij geen probleem. Je kunt prima rijden met een onbeslagen paard.
Eventueel kun je hoefschoenen aanschaffen ter overbrugging.
Die gaan alleen aan als je rijdt en daarna kan je paard weer op blote voeten de wei in.

a3a

Berichten: 160
Geregistreerd: 21-12-05
Woonplaats: Utrecht

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-06 11:09

Op zich geen probleem als je de ijzers er af haalt. Heb ik ook bij mijn paard gedaan nadat ie jaren ijzers onder had (alleen voor). Hij heeft daarna wel een poos behoorlijk last van zijn hoeven gehad. Volgens de hoefsmid omdat het hoefmechanisme weer echt ging werken, en dit was behoorlijk pijnlijk en warme hoeven. Ik heb hem in die periode veel met zijn voeten in water laten staan, en nu is alles al zeker een jaar prima in orde.

sammie_44
Berichten: 2376
Geregistreerd: 19-08-05
Woonplaats: Eelde, Drenthe

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-06 11:11

Als je geen wedstrijden rijdt of over harde wegen rijdt moet het lukken . Het is zelfs een keer gezond om een paard zonder ijzers te doen.

vencedor
Berichten: 9353
Geregistreerd: 27-05-04

Re: paard deze zomer zonder ijzers

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-06 11:15

Die van mij bleef voor hele gevoelige voeten houden.. Was vaak onregelmatig, had erg last van bodemverschillen. Ik heb ze er voor weer eronder laten zetten. Achter is het geen probleem geweest.

Alytje
Berichten: 3264
Geregistreerd: 19-06-04

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-06 19:42

mijn paard staat nu juist op ijzers om scheuren tegen te gaan, dus als de hoeven van jou paard al scheuren met ijzers, doen ze dat dan niet al helemaal als hij zonder ijzers loopt? Of scheuren de hoeven juist door de ijzers?

RicardoOpa

Berichten: 2408
Geregistreerd: 09-03-06
Woonplaats: Salamanca, Spanje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-06 20:22

Hmm, Ik zou het even aanzien, zodra jij ziet dat er scheurtjes komen of begint af te brokkelen zonder ijzers, dan zou ik weer de hoefsmid bellen
Maar ik denk als jou paardje voornamelijk in het land staat, het wel moet lukken

angelaxx
Berichten: 491
Geregistreerd: 29-06-05

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-04-06 20:46

ja ze staat voornamlijk is de wei en ik rij haar z´n 3 keer per week buiten en dan neem ik waneer het kan de berm of grasveld om te rijden.
het is zo dat de nagels doorscheuren zomers in de wei.
ik ga het wel eerst even met mijn hoefsmid overlegen kijk wat hij er van vind

Janneke148
Berichten: 594
Geregistreerd: 22-07-05

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-06 18:16

Tuurlijk kan je paard zonder ijzers! Scheuren en brokkels komen als de hoefwand te lang is, gewoon goed bijhouden en eventueel zelf wat veilen als ze te lang worden (even vragen aan je hoefsmid hoe dit moet) Als je er voor een ronding aan maakt is dat beter voor de hoeven en brokkeld/scheurt het niet of minder nsle af. Als de hoeven eenmaal sterker zijn gebeurd dit ook niet meer. Als je paard een tijd op ijzers heeft gestaan en ze er dan af haalt heeft het even de tijd nodig op te herstellen.

Kyona

Berichten: 4768
Geregistreerd: 19-03-02
Woonplaats: Krimpen

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-06 11:52

Kans is groot dat je de eerste tijd erge scheuren krijgt (vanaf de nagelgaten naar beneden). Als je hier doorheen bent, wordt het vanzelf minder. Lastige is wel dat de voeten dan door het brokkelen een stuk korter kunnen worden en dat ze gevoelig lopen. Dus afwachten hoe jouw paard erop reageert.

Ninus
Berichten: 1721
Geregistreerd: 10-07-04

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-06 23:00

Ik heb een paard op stal dat een jaar of 13 alleen maar op ijzers heeft gestaan. Afgelopen winter heb ik ze er af laten halen en de hoeven zien er echt super uit!

Wel heb ik ze twee keer vrij kort na elkaar laten bekappen

Rosa_

Berichten: 3323
Geregistreerd: 31-10-04
Woonplaats: Friesland

Re: paard deze zomer zonder ijzers

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-06 20:15

In de zomer staat die van mij wel op ijzers, maar dat is voor de wedstrijden, in de winter is ze ijzerloos.

Sempre

Berichten: 5152
Geregistreerd: 30-05-05

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-06 20:16

Die van mij staat ijzerloos, 's winters en 's zomers, tot nu doe dan. Omdat ik toch nog maar B-wedstrijden rijdt. Ze zal op ijzers gaan voor wedstrijd als ik hoger kom, maar eerder niet.
als het niet nodig is..

angelaxx
Berichten: 491
Geregistreerd: 29-06-05

Re: paard deze zomer zonder ijzers

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-05-06 08:35

Ik heb mijn hoefsmid gister gebeld en hij komt ze er donderdag onder uit halen.
Ik vroeg aan heb wat het verstandigst was en hij zei je kunt het altijd proberen de hoeven kunnen er en heel erg van opknappen.
Weten jullie misschien en supplement om bij te voeren zodat de hoeven aansterken.

Deighton
Berichten: 276
Geregistreerd: 11-12-03

Re: paard deze zomer zonder ijzers

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-06 09:32

kimmy1986x schreef:
Ik heb mijn hoefsmid gister gebeld en hij komt ze er donderdag onder uit halen.
Ik vroeg aan heb wat het verstandigst was en hij zei je kunt het altijd proberen de hoeven kunnen er en heel erg van opknappen.
Weten jullie misschien en supplement om bij te voeren zodat de hoeven aansterken.


Hoi,

Supplementen is niet echt nodig. Heeft alleen zin als er een tekort aan de betreffende stof is.
Wel de hoeven regelmatig goed nat maken. En uiteraard de eerste tijd wat vaker bekappen om de uitgroei van de nagelgaten goed te laten verlopen.

Succes!!
Simon

Emaartje
Berichten: 5832
Geregistreerd: 08-02-04

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-06 23:36

ik heb wel ijzers nodig in de zomer alleen voor dan rijdt veel over de weg en bos in zonder gaan ze juist scheuren en brokkelen..en houdt ze goed vochtig zou ik zeggen met droog weer scheelt ook

angelaxx
Berichten: 491
Geregistreerd: 29-06-05

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-06 07:24

ik moet wel en aantal keer over de weg maar probeer zo veel mogelijk om het gras of in de berm te rijden.
Ik zie wel hoe ze het doet zonder de hoefsmit zei ook als het moet zitten ze er zo weer onder.
Ik ben me en beetje gaan verdiepen in het natuurlijk bekappen en vind dit best intresant als de manier zoals mijn hoefsmit bekapt niet werk wil ik natuurlijk bekappen wel overwegen

angelaxx
Berichten: 491
Geregistreerd: 29-06-05

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-06 07:25

deighton ik zie op jouw site dat jou werkplek in spijkenisse is mijn paard staat in portugaal dus dat is best te doen volgens mij

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-06 07:37

ik heb die van mij ook van de ijzers afgehaald, doet het er prima op

Wel heb ik in het begin gehad dat de nagelgaten wat gingen brokkelen maar hij heeft nu weer puntgave hoeffies

angelaxx
Berichten: 491
Geregistreerd: 29-06-05

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-06 08:25

en loop jij ook stukken op de verharde weg.
en heeft die van jou in begin moeilijk gelopen of ding het eigenlijk meteen al goed?

Arabesk

Berichten: 28675
Geregistreerd: 19-03-04
Woonplaats: Aan de dijk tussen Hoorn en Enkhuizen

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-06 08:53

Mijn paard is zijn hele leven al onbeslagen en ik bekap hem zelf. We lopen rustig 20 km over asfalt zonder problemen. Nooit last van brokkelhoeven etc. Wel even elke dag de hoeven natmaken ook aan de onderkant.

Voor meer vragen kan je ook terecht in het topic van de natuurlijk bekappers viewtopic.php?f=99&t=384204&st=0&sk=t&sd=a

Deighton
Berichten: 276
Geregistreerd: 11-12-03

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-06 09:02

kimmy1986x schreef:
deighton ik zie op jouw site dat jou werkplek in spijkenisse is mijn paard staat in portugaal dus dat is best te doen volgens mij


Hoi,

Da's inderdaad heel dichtbij. Ik ben een Poortugaler van afkomst.
Ik wil je hoefsmid niet in de weg zitten, maar als je ooit wilt overstappen op natuurlijk bekappen geef me maar een belletje.

Groet,
Simon

angelaxx
Berichten: 491
Geregistreerd: 29-06-05

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-06 09:40

Mijn hoefsmid komt morgen en dan kijk ik even wat hij ervan bakt, misschien dat ik er dan en foto op kan zetten van hoe de hoef er dan uit ziet, misschien dat jij dan kan beoordelen of het er goed uitziet of juist helemaal niet.

angelaxx
Berichten: 491
Geregistreerd: 29-06-05

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-06 10:29

Ik heb nog en beetje zitten lezen over het natuurlijk bekappen, en nu hebben ze het overal over dat het dan belangrijk is dat je paard heel de dag genoeg beweging krijgt, nu is het zo dat mijn paard van de winter weer naar stal gaat en daar is weinig ruimte om me paard heel de dag buiten te zetten, ik ben ondertussen ook opzoek naar en andere plek waar ze wel heel de dag buiten kan lopen eventueel ook in de nacht met schuilstal ofzo maar zo makkelijk gaat dat niet.
Stel ze blijft op stal staan komt er gemiddeld 2 a 3 uur per dag uit zal dat dan voldoende.

Deighton
Berichten: 276
Geregistreerd: 11-12-03

Re: paard deze zomer zonder ijzers

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-06 10:33

Hoi,

Hoe meer beweging hoe beter, maar dat geldt voor alle paarden. Zoveel mogelijk weidegang is altijd het beste.
Maar hoe dan ook is in mijn optiek NB-en altijd beter dan ijzers.
Het verschil tussen NB en gewoon bekappen verschilt heel erg per smid. Soms is het erg groot, soms is het verschil niet zo heel groot.

Groet,
Simon