pony zwaar hoefbevangen. wat nu

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
p0nyl0ver
Berichten: 261
Geregistreerd: 25-02-06

pony zwaar hoefbevangen. wat nu

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-04-06 13:23

Hoi.
Een pony hier is zwaar hoefbevangen. Maar het lijkt alsof de eigenaar het niet erg vind. Ik krijg soms tranen in me ogen als ik zie hoe die pony probeert te lopen. Maar het lukt gewoon niet!! Ik kom er net vandaan. En ze probeerde te lopen (je zag heel die spieren in der benen) maar het lukte gewoon niet! Toevallig zag ik de eigenaar en toen zei ik: het gaat keerslechter want nu kan ze helemaal niet meer lopen. En het enige wat ze zeiden is: Ja vooral die 1ne hoef. En toen zei ik nog maar moet er nu tog echt geen hoefsmid komen en toen zei ze: Tja eigenlijk wel... Ik heb zelf ook al 3 keer de hoefsmid gebeld en die zouden de eigenaren bellen.. maar elke keer komt er niets van! Ik vind dit zoow erg voor de pony ze kan gewoon niet lopen! Hoeven uitkrabben lukt mij niet alleen. Omdat ze dan omval en eens in de 2 weken ofzo komen ze het zelf doen.. En soms vraag ik wil je me helpen en dan is het altijd: Ja ik kom zo En dan kan ik paar uur wachten! Dus ze word weinig uitgekrabt... ik denk 2 keer per week En ik ga binnenkort verhuizen en dan kan ik niet meer komen dus dit is vreeselijk ik moet wat doen voordat ik weg ga maar wat!!!?? wie kunt mij hier serieus mee helpen..

Lise81

Berichten: 2315
Geregistreerd: 08-09-04
Woonplaats: Eelde

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-06 16:02

Wel goed dat je er bent geweest. Belangrijk is dat de pony weinig te eten krijgt, dus alleen wat laagwaardig hooi en water. Daarnaast is beweging goed, maar dan alleen rustig stappen.
Het uitkrabben van de hoeven heeft geen effect op hoefbevangenheid. Een hoefsmid kan soms ook weinig doen, ligt er een beetje aan hoe erg het is en hoe de stand van de hoeven is etc. of hij iets voor de pony kan betekenen.
Een dierenarts kan soms wat pijnstilling geven, maar die hoor ik ook wel vaak zeggen dat er weinig kans is dat het weer goed komt, hoewel dat echt niet altijd waar is.

Misschien kan je de dierenarts inlichten of de plaatselijke manege houder of iemand in de buurt die een stal heeft. Misschien iemand die de man kent en zelf ook paarden heeft iig, misschien luisterd hij daar beter naar.

Als er echt niemand luisterd zou je misschien de dierenbescherming kunnen bellen of ze misschien een keer willen gaan kijken naar de hoeven van de pony.

bokkig
Berichten: 122
Geregistreerd: 13-09-05

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-06 16:21

Ja,de enige oplossing is de dierenbescherming bellen, dit is pure dierenmishandeling. En dan niet vragen of ze een keer willen kijken, maar vandaag nog!Het is echt bij het schofterige af.
Hoefbevangenheid is een van de meest pijnlijke ziektes voor een paard.
Een goede hoefbekapper kan een stuk van de hoefwand wegraspen zodat het ontstekingsvocht wat tussen het hoefbeen en de wand ophoopt een uitweg heeft. Dit neemt een groot deel van de pijnlijke druk weg.
Zie het even alsof jou nagel langzaam omhoog gedrukt wordt en loslaat omdat er een enorme zweer onderzit .
Tijd voor AKTIE

Megane

Berichten: 740
Geregistreerd: 24-04-06

Re: pony zwaar hoefbevangen. wat nu

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-06 16:23

wat zielig voor die pony

Mexxuna

Berichten: 5595
Geregistreerd: 13-04-04

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-06 17:15

Mijn pony is ook heeeeeel zwaar bevangen geweest van t jaar.. en die heeft weken in de kliniek doorgebracht,
als het hoefbeen te ver doorkanteld bij de pony waar je het over hebt... is het gedaan met hem!
Dus er moet actie genomen worden, desnoods de dierenbescherming?
Hoefbevangen is zeeeeer pijnlijk, het hoefbeen kanteld door het levende deel van de hoef heen, waar het ontstoken is.
Je moet actie ondernemen, als deze pony echt bevangen is!!
succes!!

Masada
Berichten: 3112
Geregistreerd: 21-04-06

Re: pony zwaar hoefbevangen. wat nu

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-06 00:18

Direct de dierenbescherming inschakelen.
Die pony heeft vreselijke pijn.

Wat je zelf kunt doen is de toon (voorkant van de hoef) kort houden en de voeten goed koelen.
Veel afspuiten met koud water en als het mogelijk is de pony met zijn voeten in het water laten staan.
Maar als je echt iets wil doen en dat MOET je ook echt doen is de dierenbescherming bellen want het is dierenmishandeling om de pony zo te laten lopen.

anne_bento

Berichten: 7588
Geregistreerd: 08-06-02

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-06 16:17

de dierenbescherming doet hier niks aan.. tis echt heel erg zielig, maar ik denk niet dat je iets kunt doen

bokkig
Berichten: 122
Geregistreerd: 13-09-05

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-06 17:00

annuh schreef:
de dierenbescherming doet hier niks aan.. tis echt heel erg zielig, maar ik denk niet dat je iets kunt doen


Dit valt onder een dier de juiste zorg onthouden. Bij een mens kwam het dichtbij marteling.
Waar is het verschil tussen een hond of een poes laten lijden?
Ik ben inspecteur van de dierenbescherming en als het in mijn district was geweest had ik er zeker iets aan gedaan. Daarom heb ik enkele posts terug al geadviseerd om de dierenbescherming te bellen.
Zo'n dier kun je in beslag laten nemen en laten behandelen op kosten van de eigenaars.
Maar dan moet er wel gebeld worden en liever nog tig keer! Zodat iedereen de ernst snapt.

anne_bento

Berichten: 7588
Geregistreerd: 08-06-02

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-06 17:07

ik zeg dit gerust niet zomaar, maar heb al tig keer de dierenbescherming gebeld en gemaild enz, voor een aantal shets die hier hoefbevangen staan, waarvan er 1 zelfs niet meer zonder hulp omhoog kwam, ze hebben tegen de eigenaar gezegd dat de hoefsmid moest komen en that's it, meer niet, nooit meer komen controleren, want ze hadden water en gras, waren dik (te dik ja) dus niks aan de hand volgens hun.

*ik wil hiermee trouwens niet zeggen dat je het niet moet proberen, je kunt misschien net de juiste mensen aantreffen bij de DB die er wel wat aan doen, proberen kan geen kwaad maar verwacht er niet teveel van*

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-06 17:15

hoe weet je zeker dat het hoefbevangen is TS?
mij lijkt dat je dat pas vast kan stellen als de DA of smid is geweest.

en ik geloof niet hard dat een smid een eigenaar zal bellen of hij langs mag komen..slimmer is zelf de smid bellen voor een afspraak en de eigenaar zelf laten betalen.

mijn paard is pas genezen van zijn bevangenheid. we hebben haar daarvoor op eiwit arm hooi en water gezet. uiteraard op stal en een vochtige zandbodem. ze heeft pijnstillers gehad en de smid is geweest, na ±3 weken veel last gehad te hebben was het pas over. zoiets moet uit natura verdwijnen en kan ook niet verholpen worden met medicijnen.

zolang dieren goed te eten hebben komt de dieren bescherming niet is mijn ervaring.

suc6 ermee!

orange1
Berichten: 1364
Geregistreerd: 08-04-06
Woonplaats: stiens

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-06 17:25

DIERENBESCHERMING GELIJK BELLEN !
echt doen hoor ! ze doen er wel wat aan !
en anders probeer je het toch gewoon?
"wie niet waagt wie niet wint"

anne_bento

Berichten: 7588
Geregistreerd: 08-06-02

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-06 17:29

orange1 schreef:
DIERENBESCHERMING GELIJK BELLEN !
echt doen hoor ! ze doen er wel wat aan !
en anders probeer je het toch gewoon?
"wie niet waagt wie niet wint"


niet altijd dus

Armaris

Berichten: 9535
Geregistreerd: 17-02-05

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-06 17:55

Ik ga mee met bovenstaande tips en vooral: GEEN KRACHTVOER geven!!!

bokkig
Berichten: 122
Geregistreerd: 13-09-05

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-06 08:16

0ojannekeo0 schreef:

mijn paard is pas genezen van zijn bevangenheid. we hebben haar daarvoor op eiwit arm hooi en water gezet. uiteraard op stal en een vochtige zandbodem. ze heeft pijnstillers gehad en de smid is geweest, na ±3 weken veel last gehad te hebben was het pas over. zoiets moet uit natura verdwijnen en kan ook niet verholpen worden met medicijnen.
suc6 ermee!


Als bevangenheid door het voer komt, moet je vooral zoveel mogelijk suikers (fructaan)vermijden. Geen appels , wortels, graan, melasse en brokken.
Grof hooi is ook dan het beste.
Omdat bij bevangenheid de hoefwand los raakt van het hoefbeen is je paard nog lang niet "genezen". Hoewel ze nu veel minder pijn kan hebben. Dit kan pas weer als er een nieuwe hoefwand vanuit de kroonrand is gegroeid, want wat los is, groeit niet meer vast.
Nu loop je het gevaar op wat smeden en dierenartsen noemen chronische hoefbevangenheid. Bij het minste geringste verkeerd voer, of bepaalde medicijnen, leverproblemen enz enz. lijkt het of je paard weer bevangen is. Dat is niet zo, ze was gewoon nog steeds bevangen. Pas na een maand of 4 a 5 kun je verwachten dat de boel opnieuw stevig genoeg is.
Geef je paard zoveel mogelijk beweging wat ze zelf aangeeft aan te kunnen, voer alleen goed paardenhooi en zorg voor een liksteen.
Zet haar op blote voeten voor een zo goed mogelijke doorbloeding in de voet. De ontstekingsresten moeten opgeruimd worden en voor een goede groei moet het bloed de voet kunnen voorzien van zuurstof en voeding voor het weefsel.
Zorg ervoor dat het hoefbeen vlak in de voet komt te staan, zodat door de te hoge hiel niet alle druk op de punt en de nieuwe bevestiging hoefbeen/hoefwand terecht komt.

shetlandlove

Berichten: 606
Geregistreerd: 07-06-05

Re: pony zwaar hoefbevangen. wat nu

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-06 14:16

@ Janneke: Je merkt snel genoeg wanneer een pony hoefbevangen is. hij wil dan niet lopen en zet zijn voorbenen wat naar voren en het lijkt of de pony zijn gewicht op de achterhand plaatst...Ook bewegen ze uit zichzelf niet of nauwelijks.
Ik heb het vaak genoeg gezien dat pony's hoefbevangen zijn

Ik zou als ik jou was de dierenbescherming wel bellen, wie niet waagt die niet wint!

Het is erg jammer dat de eigenaren zelf niet inzien hoe ernstig hoefbevangenheid kan zijn...
Je kan ze in ieder gevl adviseren de pony op een klein stukje land te zetten, met alleen water en eventueel wat hooi. Voer nooit teveel, dan verslechterd de situatie alleen maar. Zoals eerder gezegd geen eiwitrijk en suikerrijk vodsel geven

Ik hoop dat het weer goed komt, vind het altijd zo zielig dat eigenarn er niets aan willen doen

joelle

Berichten: 459
Geregistreerd: 07-09-04
Woonplaats: Apeldoorn

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-06 16:59

Wat verschikkelijk jammer dat de eigenaren niet inzien dat deze pony hoefbevangen is. Het is een naar beeld om een hoefbevangen pony te zien lopen, weet ik helaas uit ervaring.

Om de pijn te verzachten kun je de pony afspuiten met koud water, of even in koele modder zetten.