mijn paard zijn bekken is scheef ?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
snaauwtje

Berichten: 55
Geregistreerd: 18-04-04
Woonplaats: hoeksewaard

mijn paard zijn bekken is scheef ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-06 23:02

Hallo allemaal , ik ben afgelopen dinsdag naar de klieniek geweest omdat mijn paard niet goed liep links achter, na dat de dierenarts hab gekeken ben ik naar een manueltherapeut , accupuntuuriste geweest die daar ook aanwezig was , die zij dat mijn paard zijn bekken scheef stond , en heeft een behandeling met naalden gedaan ? waar ik nog geen ervaring mee heb gehad , en ook niet zo in geloof , ik moet over vier weken terug komen , en dan gaat ze kijken of de behandeling heeft geholpen ? ik moest nu twee dagen alleen aan de hand stappen en dan twee a driedagen los in de paddok waar hij daar alles mag doen en daarna mag ik erop , met een lange teugel 10 min stap / draf en kijken hoe hij reageert , daarna het langzaam opbouwen .
ik weet wel dat mijn paard het op die dag het erg zat was, we moesten er om 12:15 zijn en we gingen er pas om 16:00 pas weg na heel wat strubbelingen gestijger en gebok ging hij wel heel snel de trailer in , hij wilde dus echt heel graag naar huis toe , toen meneer in zijn eigen stal stond was alles weer goed en is nu weer echt een groote kroelkont en erg braaf ,


is er ook iemand die deze behandeling heb gehad en welke ervaringen hebben jullie er mee . knuffies snaauwtje

snaauwtje

Berichten: 55
Geregistreerd: 18-04-04
Woonplaats: hoeksewaard

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-06 23:20

sorry er is iets verkeerd gegaan geloof ik ik heb het bericht van jou verwijdert maar wat ik wilde vragen waar woond deze fysio en komt deze ook op lokatie of moet je er naar toe , wij hebben ook een fysio op stal die heet Marty van mourik ik kan het ook aan hem vragen

Lottie84
Berichten: 8689
Geregistreerd: 17-11-05

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-06 23:21


droebel

Berichten: 882
Geregistreerd: 21-04-03
Woonplaats: wijk bij Duurstede

Re: mijn paard zijn bekken is scheef ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-06 08:46

Ik geloof wel in acupunctuur maar niet om een scheef bekken weer recht te krijgen. hebben ze z'n bekken nog geprobeerd recht te "duwen".??
Mijn paard had ook een scheef bekken en is door steffi van der laarse (heeft bij de kliniek van eric laarakkers gewerkt) heeft ze bekken weer recht gezet. dit heeft ze gedaan door op bepaalde plaatsen druk uit te oefenen. hierna heeft ze wel nog een paar naalden in m'n paard gestoken maar ik weet niet meer waarvoor dat was.

An_J

Berichten: 1486
Geregistreerd: 19-08-03
Woonplaats: Schiedam

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-06 09:57

Met acupuntuur kun je (oa) pijn verlichten en het lijf meer laten ontspannen. Dat is wel prettig bij het manipuleren van een bekken.

Dewi

Berichten: 894
Geregistreerd: 14-02-05

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-06 11:03

snaauwtje schreef:
een fysio op stal die heet Marty van mourik


Marty is officieel alleen fysiotherapeut voor mensen. Tot een paar jaar geleden had hij nog nooit een paard een halster omgedaan.

snaauwtje

Berichten: 55
Geregistreerd: 18-04-04
Woonplaats: hoeksewaard

Re: mijn paard zijn bekken is scheef ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-04-06 18:13

droebel schreef:
Ik geloof wel in acupunctuur maar niet om een scheef bekken weer recht te krijgen. hebben ze z'n bekken nog geprobeerd recht te "duwen".??
Mijn paard had ook een scheef bekken en is door steffi van der laarse (heeft bij de kliniek van eric laarakkers gewerkt) heeft ze bekken weer recht gezet. dit heeft ze gedaan door op bepaalde plaatsen druk uit te oefenen. hierna heeft ze wel nog een paar naalden in m'n paard gestoken maar ik weet niet meer waarvoor dat was.


hoi hoi , en heeft het bij jou paard geholpen ,
deze vrouw heeft inderdaat een paar dingen gedaan maar wat precies weet ik ook niet ze heeft zijn achter benen op een bepaalde manier opgetild en wat geduwt en daar na een paar naalden erin gezet , ik kon ook niet alles goed volgen omdat mijn paard erg druk en bang was dus heeft alles erin moeten gooien om hem een beetje rustig te houden . ik moest nu eerst twee dagen stappen en dan twee a drie dagen mocht hij los en alles weer doen ( bokken , steigeren , rennen enz enz, ) vaandaag mocht hij op de wei dus dat was pas echt een dolle dag ,en ging ook aardig uit z'n dakkie. ik moet over vier weken weer terug komen om verder te kijken of de behandeling heeft geholpen. groetjes

snaauwtje

Berichten: 55
Geregistreerd: 18-04-04
Woonplaats: hoeksewaard

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-04-06 18:15

Dewi schreef:
snaauwtje schreef:
een fysio op stal die heet Marty van mourik


Marty is officieel alleen fysiotherapeut voor mensen. Tot een paar jaar geleden had hij nog nooit een paard een halster omgedaan.



heb je dan wel de goeie marty voor je want deze doet dit werk al een aantal jaaren, en komt ook bij een bekende dressuurstal om de paarden te doen?

linky

Berichten: 3625
Geregistreerd: 29-08-05
Woonplaats: Grun'n

Re: mijn paard zijn bekken is scheef ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-06 18:20

Ik denk dat een van de weinigen die dit probleem GOED kan verhelpen Fysiotherapeut Gerrit Wijers uit Harkema (Frl) is. Hij begint nl. met de OORZAAK weg te nemen, zet eerst het bekken weer recht en gaat dan de spieren aanpakken.
Je kunt naar hem toe (het snelst) of hij komt aan huis (duurt meestal nogal even, hij heeft het vreselijk druk).
Acupunctuur is prima als dat bekken eerst weer rechtgezet is maar je krijgt het er echt niet alleen goed mee!

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-06 18:30

Ik ken iemand en haar paard heeft ook scheve bekken.
Er komt regelmatig een Osteopaat bij die het manipuleert. Ze mag nu nog enkel buitenritten maken, maar dressuur en figuren rijden zijn verleden tijd. Het paard heeft vroeger bepaalde blessures gehad en is ook wel eens in de sloot gevallen, wat zeer waarschijnlijk de uiteindelijk oorzaak is geweest van haar scheve bekken.

snaauwtje

Berichten: 55
Geregistreerd: 18-04-04
Woonplaats: hoeksewaard

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-04-06 18:36

LCharlotte schreef:
www.holistischdierenarts.nl Dit is de kliniek van Erik Laarakker!



hoi charlotte heb je ook wel eens van de naam Ellen kral die doet de paarden bij de klieniek in roosendaal zij doet manueltherepie en accupuntuur en is ook erkend dierenarts . knuffies

An_J

Berichten: 1486
Geregistreerd: 19-08-03
Woonplaats: Schiedam

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-06 19:18

steffi is ook da. manueel therapeute en off. acupuncturiste

mhtimmerwerk
Berichten: 567
Geregistreerd: 05-04-06
Woonplaats: schellinkhout

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-06 20:33

mijn merrie had een scheef bekken deze hebben ze door middel van kraken weer recht gekregen en daar op ook accupuntuur gedaan ik geloof daar weinig in hoor ( mijn paard is behandelt door rodinde H) wat ik heel vervelend vond aan haar was dat ze me niets uitlegde en gewoon een mat op haar bekken legde en met hamers begon te slaan . dat was voor mij een keer en daarna nooit meer
groetjes linda

Tremona
Berichten: 173
Geregistreerd: 19-06-04
Woonplaats: Sappemeer

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-06 22:57

mhtimmerwerk schreef:
ik geloof daar weinig in hoor ( mijn paard is behandelt door rodinde H) wat ik heel vervelend vond aan haar was dat ze me niets uitlegde en gewoon een mat op haar bekken legde en met hamers begon te slaan . dat was voor mij een keer en daarna nooit meer
groetjes linda


Vreemd, want als je het aan haar vraagt geeft ze je heel duidelijk antwoord. Het goede van Rodinde vind ik dat ze ook paarden dierenarts is. Er zijn namelijk al genoeg amateurs aan het werk, bij ons komt niemand anders aan onze paarden dan een dierenarts. Ook de tanden worden door ons door een dierenarts gedaan die hiervoor extra scholing heeft gedaan.

Ritano
Berichten: 5
Geregistreerd: 22-05-06

Re: mijn paard zijn bekken is scheef ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-06 16:17

Hoi,

ga eens een kijkje nemen op www.hoefkatrol.com
Misschien misleidend, maar het kan je wel helpen denk ik. Volgens mij moet je idd eerst aan de oorzaak helpen en dat is een probleem van scheefheid...
De DVD heb ik besteld en heeft mijn ogen geopend! Ik heb heel mijn rijstijl moeten veranderen, maar ik heb in de 20 jaar dat ik rijd nog nooit zoveel vooruitgang gemaakt met een paard! en het "voelt" correct bovendien!

Succes!

Ritano
Berichten: 5
Geregistreerd: 22-05-06

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-06 16:19

Nog even ter info:
sneppie Post Subject: Re:Posted: 28 Apr 2006 21:46

Joined: 12 Jan 2006
Posts: 188
Location: betuwe Antoine de Bodt is echt een aanrader.
Mijn paard (geen tinker) had een scheef bekken na een zeer ernstig ongeluk. Ze trok helemaal scheef tijdens het lopen, alsof ze diagonaals gewijs wilde bewegen. Door zijn methode nu weer helemaal recht.

_________________
Tina: Dressuur M +5 Vaardigheid: M +3

dierfysio

Berichten: 5288
Geregistreerd: 16-10-05
Woonplaats: Leusden

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-06 12:58

ik snap het niet helemaal, geloof ik... uit bovenstaande komt naar voren dat er (dieren)fysiotherapeuten zouden zijn, die paardenbekkens "recht zetten"?
vreemd verhaal, want een dierenfysiotherapeut kraakt niet, manipuleert niet, en zet niks recht. (naar mijn idee KUN je een paardenbekken ook niet op een diervriendelijke manier van houding veranderen).
ben dus erg benieuwd naar jullie ervaringen hierin, mn. met collega's van mij!

heleenxx

Berichten: 3796
Geregistreerd: 16-11-04
Woonplaats: Noord-Holland

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-06 21:00

dierfysio schreef:
ik snap het niet helemaal, geloof ik... uit bovenstaande komt naar voren dat er (dieren)fysiotherapeuten zouden zijn, die paardenbekkens "recht zetten"?
vreemd verhaal, want een dierenfysiotherapeut kraakt niet, manipuleert niet, en zet niks recht. (naar mijn idee KUN je een paardenbekken ook niet op een diervriendelijke manier van houding veranderen).
ben dus erg benieuwd naar jullie ervaringen hierin, mn. met collega's van mij!

Vaak gaat een bekken scheef staan, doordat de lendewervels eenzijdig geblokkeerd staan. Die roteren allemaal een beetje, waarna het bekken mee gaat roteren en scheef gaat staan.
Wanneer je die wervels manipuleert, gaat de rug weer goed bewegen en gaat het bekken ook weer goed staan en bewegen.
Inderdaad is m.i. een dierenfysiotherapeut daar niet in geschoold, maar ik hoor steeds vaker dat ze een scheef staand bekken wel behandelen. Ik zet net als jij, ook vaak mijn vraagtekens daarbij.

dierfysio

Berichten: 5288
Geregistreerd: 16-10-05
Woonplaats: Leusden

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-06 21:37

hoi heleen, fijn om te horen dat ik niet de enige ben met vraagtekens daarbij.
helaas hoor ik het steeds meer; collega's die zo aan het hocus-pocussen zijn. kom ook steeds meer hamer-rammers tegen...
hoe zijn jouw ervaringen daarin?

heleenxx

Berichten: 3796
Geregistreerd: 16-11-04
Woonplaats: Noord-Holland

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-06 21:51

Een hamer is nooit nodig, zonder hamer krijg je het zelfde resultaat, allen kost het wat meer tijd. Ik trek zelf altijd een uurtje uit. Met hamers loop je toch altijd wat risico op ongewilde schade. Zeker als je er niet voor opgeleid bent.
Helaas mag iedereen zich osteopaat, chiropractor of manueeltherapeut voor paarden noemen. Slechts weinig zijn er echt goed in geschoold.
Maar dit gaat misschien wat off-topic...

Dewi

Berichten: 894
Geregistreerd: 14-02-05

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-06 23:01

mhtimmerwerk schreef:
mijn merrie had een scheef bekken deze hebben ze door middel van kraken weer recht gekregen en daar op ook accupuntuur gedaan ik geloof daar weinig in hoor ( mijn paard is behandelt door rodinde H)


Hoi Paulien (dierfysio), hier wordt gesproken over Rodinde, zij is GEEN dierfysio! maar een dierenarts die zich op de een of andere manier geschoold heeft in 'kraken' met hamers en acupunctuur. Ze werkt ook wel bij jou in de omgeving, dus je weet vast wel wie het is.

Zoals je misschien weet werk ik 1 dag in de week op DAP Bodegraven bij Jan Evers, de manueeltherapeut. Hij 'kraakt' ook met hamers. Ik zie hier op zo'n dag ongeveer 15-20 paarden die eerst door hem gemanipuleerd worden, daarna door mij nagemobiliseerd en de eigenaren krijgen mobilisatieoefeningen en advies mee. Ik moet zeggen dat de methode in ongeveer 80-90 % van de gevallen goed werkt, met een behandeling of 2 a 3 is de mobiliteit weer volledig. Ik heb het dus over LWK en SI.
Ik heb zelf trouwens ook hamers maar gebruik ze alleen in 'noodgevallen', weinig dus....

We gaan hier totaal off-topic trouwens, hoop dat dat niet uitmaakt voor de mods?

abby
Berichten: 1664
Geregistreerd: 31-01-02

Re: mijn paard zijn bekken is scheef ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-06 23:16

Op dit moment wordt mijn paard behandeld door Dewi (zie post hierboven) nadat zij in februarieen behoorlijk serieuze blessure aan haar bekken heeft opgelopen. Ze is eerst behandeld door Jan Evers (zie ook hierboven) en nu dus nog steeds door Dewi.
Inmiddels gaat het stapje voor stapje weer beter met mijn paard, maar ik trek er (ook aangegeven door Jan Evers en Dewi) zeker een halfjaar voor uit om haar weer helemaal op te bouwen.

Ik heb oefeningen gekregen van Dewi die ik iedere dag doe (Meagan kent het ritueel inmiddels ook en werkt super mee) en die helpen echt heel goed. Ik voel echt verbetering.

Ik ben zeker overtuigd dat acupunctuur of acupressuur ontspanning geven en energiebanen weer vrij maken maar het kan een bekken dat scheef is natuurlijk nooit recht maken.
Dat je door verkeerd te zitten(!) of door verkeerd te rijden de wervelkolom blokkeert, is evident. Hoe je dit voorkomt, is een ander verhaal...

An_J

Berichten: 1486
Geregistreerd: 19-08-03
Woonplaats: Schiedam

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-06 10:24

Ik denk dat Heleen een punt heeft dat bekkens vaak mee gaat roteren met de lendenwervels. Maar ik zie ook regelmatig gevallen waarbij het juist andersom lijkt te zijn gegaan. Door een val, achter een deur blijven haken, vastliggen in de box komt het bekken een beetje scheef te staan wat gevolgen heeft voor de lendenwervels en later ook voor andere onderdelen van de wervelkolom. Het lijf wil immers zo recht mogelijk zijn en zoekt compensatie. Theorie die jullie ongetwijfeld allemaal kennen.

Persoonlijk ben ik van mening dat het een combinatie van behandelingen is wat dit probleem moet aanpakken. Een goede acupuncturist kan ontspanning terugbrengen, een goede manueel therapeut (of osteo) zou het bekken (en de compensatiepunten!) kunnen manipuleren. Hamers zijn hierbij absoluut niet nodig, goede scholing echter wel. Een goede fysio kan de bijbehorende spieren dusdanig behandelen dat deze werk en beweging juist kunnen uitvoeren.

En een ruiter dient een goed passend zadel te hebben en altijd aan zijn eigen en de houding van het paard te werken.. pas dan is je behandeling compleet.

Maar de ontwikkeling betreft hamers en de 'beunhazers' is m.i. ook niet al te best voor zowel de dieren als het vakgebied. Echt bizar wat je zonder kennis en diploma jezelf mag noemen en doen! Goede opleidingen daarintegen zijn ook niet dik bezaaid. Maar uiteindelijk zie je dus hier wat je in alle delen van de paardenwereld ziet.... kaf en koren.

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Re: mijn paard zijn bekken is scheef ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-06 13:37

droebel schreef:
Ik geloof wel in acupunctuur maar niet om een scheef bekken weer recht te krijgen. hebben ze z'n bekken nog geprobeerd recht te "duwen".??
Mijn paard had ook een scheef bekken en is door steffi van der laarse (heeft bij de kliniek van eric laarakkers gewerkt) heeft ze bekken weer recht gezet. dit heeft ze gedaan door op bepaalde plaatsen druk uit te oefenen.


Idd, acupunctuur zal een scheef bekken niet recht kunnen zetten.

heleenxx

Berichten: 3796
Geregistreerd: 16-11-04
Woonplaats: Noord-Holland

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-06 19:53

Ik kan me helemaal bij An_J aansluiten.