tevreden met ijzers...?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
nomes

Berichten: 281
Geregistreerd: 14-02-06

Re: tevreden met ijzers...?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-06 00:09

Mijn paard heeft jaren zonder ijzers gestaan, dit ging altijd heel goed, ze heeft gewoon mooie en sterke hoeven. Ik reed in de zomer mijn wedstrijden gewoon op gras zonder ijzers en dit ging ook altijd goed.

Nu sta ik op een andere stal en moet ik een stuk over de weg om een lekkere buitenrit te maken en dan vind ik het gewoon prettiger als ze ijzers heeft, dan kan ik ook gewoon draven over de weg. Bovendien vind ik het nu ook prettiger om met kalkoenen op het gras te gaan rijden, als je een stuk middengalop moet laten zien lopen ze gewoon een stuk zekerder met kalkoenen eronder.

In de winter wil ik de ijzers er weer afhalen en volgens mijn smid is dit ook geen enkel probleem.

Ik weet dus nog niet of ijzers echt problemen op gaan leveren. Mijn mening is in ieder geval, als je paard goede hoeven heeft kan ie prima op blote vopetjes lopen, maar zo gauw je (veel )over de weg wil gaan of wedstrijden op gras wil gaan rijden zijn ijzers wel prettig.

Hoefschoenen en natuurlijk bekappen trekt mij persoonlijk niet zo.

Maris_

Berichten: 1455
Geregistreerd: 08-12-03
Woonplaats: Gelderland

Re: tevreden met ijzers...?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-06 10:17

ik ben ook tevreden hoor
ik rijd wedstrijden en met die ijzers en kalkoenen glijd ze echt niet uit

rick_erika

Berichten: 486
Geregistreerd: 15-12-05

Re: tevreden met ijzers...?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-06 10:22

Ik ben erg tevreden over mijn ijzers, de hoeven van mijn pony groeien niet zo hard en ik doe er soms zelfs 15 weken mee.

marsi

Berichten: 320
Geregistreerd: 16-03-06

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-06 10:32

Ik ben er ook tevreden mee, hoor! Ik loop dan ook wel minstens 2x per week over straat, wanneer ik naar de club moet (ongeveer een 20 minuten stappen en naar het bos is wel een half uur tot 3 kwartier), dus ik moet wel zeggen dat ik ze nodig heb.
Ik heb erover gedacht om ze in de winter er onderuit te laten, maar dit is geen optie. Wanneer we in de winter binnen lessen, moet ik namelijk een uur heen en nog een uur terug over de weg stappen! Voor mij zijn ijzers dé oplossing. Ook ik zie hoefschoenen niet echt zitten en natuurlijk bekappen heb ik nog een beetje mijn twijfels over. Je hoort zo vaak verhalen waarbij heel de hoeven zijn verknald! (al kan dat bij een gewone smid ook, hoor!)

Mar__
Berichten: 6656
Geregistreerd: 03-08-03
Woonplaats: There's no place like home

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-06 11:11

marsi schreef:
Ook ik zie hoefschoenen niet echt zitten en natuurlijk bekappen heb ik nog een beetje mijn twijfels over. Je hoort zo vaak verhalen waarbij heel de hoeven zijn verknald! (al kan dat bij een gewone smid ook, hoor!)


idd, snap ook niet dat mensen dat doen...

Ik durf er zelf helemaal niet aan te komen, veels te bang dat ik iets verziek. Laat er liever een proffesioneel iemand naar kijken.
Uiteraard heb je ook slechte smeden, ben ik gelukkig nog niet tegengekomen!

Arabesk

Berichten: 28675
Geregistreerd: 19-03-04
Woonplaats: Aan de dijk tussen Hoorn en Enkhuizen

Re: tevreden met ijzers...?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-06 11:50

rick_erika schreef:
Ik ben erg tevreden over mijn ijzers, de hoeven van mijn pony groeien niet zo hard en ik doe er soms zelfs 15 weken mee.


gaat er geen lichtje bij je branden?

Een gezonde hoef groeit minimaal 1 cm per maand, onder gunstige omstandigheden kan dit zelfs meer zijn....

prompter

Berichten: 11146
Geregistreerd: 28-09-02

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-06 11:55

Geen klachten over de ijzers, door het werk van mijn paarden heb ik ze nou eenmaal nodig. Voorwaarden: dunne ijzers zodat de stralen de grond nog kunnen raken, en elke 4-8 weken nieuwe eronder, dan kunnen de voeten aardig gezond blijven met ijzers.

Gea_Fille

Berichten: 226
Geregistreerd: 28-03-04
Woonplaats: Dokkum

Re: tevreden met ijzers...?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-06 12:00

Oke ik zou dus nimmer nooit meer een paard op ijzers laten lopen..
Heb je in het wild ooit een paard gezien met hoefproblemen of ijzers?
Nee toch?
En ze lopen ook nog veel meer over stenen enz heen waardoor er dus natuurlijke slijting komt.. Lopen op de weg zonders ijzers is dus echt neit erg en juist beter..
Heb je een wild paard al es uit zien glijden doordat het gras nat was? Ik niet iig..
Veel bekappers slaan de ''spijkers'' ook nog door de witte lijn heen.. sorry hoor maar zoek dan een ander beroep ofzo..
Ik ben echt tegen ijzers..
Geef mij maar lekkere blote voeten

Hetja

Berichten: 2338
Geregistreerd: 12-03-04
Woonplaats: Assendelft

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-06 12:02

Ik was altijd tevreden over de hoefijzers van Hetja en Joey, Hetja heeft ze nog steeds en dit is ook echt noodzakelijk voor haar, Joey is nu ijzerloos, hij is aan het herstellen van een blessure, waarschijnlijk zit springen er dan niet meer in voor ons en blijft hij ijzerloos, maar voorheen had hij ze voornamelijk voor het springen en buitenrijden.
NB vind ik best intressant, al hou ik niet van het fanatisme van sommige mensen.

Hetja

Berichten: 2338
Geregistreerd: 12-03-04
Woonplaats: Assendelft

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-06 12:03

Citaat:
Heb je in het wild ooit een paard gezien met hoefproblemen of ijzers?


Weet je wat er gebeurd met paarden die hoefproblemen (of beenproblemen) hebben in het wild, de zwakkere paarden dus.

Juist ja, die worden opgegeten....

Armaris

Berichten: 9535
Geregistreerd: 17-02-05

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-06 13:12

Hetja schreef:
Citaat:
Heb je in het wild ooit een paard gezien met hoefproblemen of ijzers?


Weet je wat er gebeurd met paarden die hoefproblemen (of beenproblemen) hebben in het wild, de zwakkere paarden dus.

Juist ja, die worden opgegeten....


Waarom zouden (een blessure niet meegerekend)problemen hebben?
Ze staan niet op vlas(zeer slecht voor de hoeven),hebben geen rotstraal en krijgen die zware ijzeren prullen niet onder hun hoeven genageld.

Arabesk

Berichten: 28675
Geregistreerd: 19-03-04
Woonplaats: Aan de dijk tussen Hoorn en Enkhuizen

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-06 13:17

Hetja schreef:
Citaat:
Heb je in het wild ooit een paard gezien met hoefproblemen of ijzers?


Weet je wat er gebeurd met paarden die hoefproblemen (of beenproblemen) hebben in het wild, de zwakkere paarden dus.

Juist ja, die worden opgegeten....


Ze hebben hoeven van kadavers bekeken, geen enkel paard had HKO of andere hoefproblemen. Meestal stierven ze aan wat anders.

Lielle

Berichten: 66257
Geregistreerd: 12-01-01

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-06 13:21

daar is dit topic niet voor bedoeld.

Ik heb 2 paarden op ijzers (vw cross en springen met kalkoenen) en een zonder, die nu met pensioen is en full time op de wei loopt. Over beide ben ik tevreden.

Achterom
Berichten: 23040
Geregistreerd: 28-09-04

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-06 13:22

Marrie schreef:
marsi schreef:
Ook ik zie hoefschoenen niet echt zitten en natuurlijk bekappen heb ik nog een beetje mijn twijfels over. Je hoort zo vaak verhalen waarbij heel de hoeven zijn verknald! (al kan dat bij een gewone smid ook, hoor!)


idd, snap ook niet dat mensen dat doen...

Ik durf er zelf helemaal niet aan te komen, veels te bang dat ik iets verziek. Laat er liever een proffesioneel iemand naar kijken.
Uiteraard heb je ook slechte smeden, ben ik gelukkig nog niet tegengekomen!

NB betekent niet dat je alles maar zelf doet. En er zijn ook hierin heel goede professionals, die qua opleiding echt niks onder doen tov een traditionele smid

En verder gaat het topic over ijzers, dus niet over NB

Needje

Berichten: 19205
Geregistreerd: 02-02-05
Woonplaats: Hoogland

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-06 13:28

Misschien hebben wilde paarden wel weinig hoefproblemen. Maar heeft dat dan niet te maken met t fokken? Onze "sportpaarden" zijn toch een tikkeltje anders als wilde paarden.
Onze paarden zijn vaak erg groot. Het de hoogte in fokken heeft gewoon voor veel problemen gezorgd. Ze zijn "zwakker" gemaakt.

Mijn paard staat rondom op ijzers. Ik ben er tevreden mee. Op zich zou ie zonder kunnen qua voeten, maar ik rij super veel over straat, en hij sleept wat met 1 achtervoet. Op straat zou die gewoon teveel afslijten. En om nou op 1 achtervoet een ijzer te doen....

Hetja

Berichten: 2338
Geregistreerd: 12-03-04
Woonplaats: Assendelft

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-06 14:02

Inderdaad daar ging dit topic niet over!

Ik was altijd super tevreden met Joey en Hetja op ijzers, ze liepen (en Hetja loopt er nog steeds) goed mee, geen last van blessures, hoeven werden eens per 7 weken gedaan en daarbij is Joey van een kleine maat ijzers naar een grote maat ijzers gegaan, groeien deden ze net zo hard als nu zonder ijzers, hij loopt nu wat gevoeliger over steentjes dan met ijzers, maar dat zal over een tijdje ook wel over zijn.

Okee, mijn opmerking was misschien wat kort door de bocht, maar wordt zo moe van deze eindeloze discussies.
Ik blijf erbij dat NB intressant is, maar dat het ook lang niet voor iedereen haalbaar is.

Arabesk

Berichten: 28675
Geregistreerd: 19-03-04
Woonplaats: Aan de dijk tussen Hoorn en Enkhuizen

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-06 14:11

Needje schreef:
Misschien hebben wilde paarden wel weinig hoefproblemen. Maar heeft dat dan niet te maken met t fokken? Onze "sportpaarden" zijn toch een tikkeltje anders dan wilde paarden.
Onze paarden zijn vaak erg groot. Het de hoogte in fokken heeft gewoon voor veel problemen gezorgd. Ze zijn "zwakker" gemaakt.....


fokkerij is zeker een probleem met name de sportpaarden, zie discussie topic over KWPN-ers. De bereden politie wil niet eens meer KWPNers hebben

het is net als met de hondenfokkerij, er wordt gefokt op uiterlijke schoonheden en prestaties, niet op gezondheid en sterke paarden. Dat is erg jammer vind ik.

IJslanders zien er niet voor niets zo uit zoals ze zijn, net als de arabieren. Beide rassen, even als voorbeeld, zijn niet echt heel groot. Aan de andere kant rassen zoals de Haflinger en de minder bekende Noriker* (grote trekpaarden) worden ook elk jaar op de Alm gejaagd. Paarden in Oostenrijk zijn meer waard als ze op de Alm geweest zijn en het leven daar is ook niet makkelijk en de bodem is rotsachtig en onregelmatig. Toch gaan ze niet met ijzers de alm op, dan glijden ze zeker weten een ravijn in


* De Noriker is een middelgrote koudbloed; zijn stokmaat ligt tussen de 1.57m en de 1.65m. en weegt tussen de 700 en 750 kg. Het dier heeft een groot, droog hoofd met levendige ogen, die adel uitstralen. De korte gespierde hals is getooid met een weelderige bos manen. Borst, schouder en achterhand zijn ruim en gespierd. Het beenwerk is krachtig en droog met weinig behang. Zoals alle bergpaarden is de Noriker wendbaar, tredzeker en heeft het dier een uitstekend evenwichtsvermogen. De hoeven zijn breed en uitzonderlijk hard, de gangen ruim en het temperament goedmoedig.

Sammy78

Berichten: 837
Geregistreerd: 27-04-06
Woonplaats: Twente

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-06 15:07

Mijn paard stond ook altijd op ijzer voordat ik haar kocht en bij ons heeft ze de eerste periode ook op ijzers gestaan, totdat ik er zo van baalden dat ze iedere keer haar ijzers verloor dat we hebben besloten om de ijzers onderweg te laten. (wij hebben nl veengrond en als het nat is zuigt het alles vast)Dit gaat heel goed en zijn dus eigenlijk net zo blij met mijn paard zonder ijzers.

Lielle

Berichten: 66257
Geregistreerd: 12-01-01

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-06 15:34

Graag antwoorden beperken tot de vraag van TS. Eerstvolgende heeft een OW te pakken.

Anoniem

Re: tevreden met ijzers...?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-06 19:28

Ik heb [paard] ook op ijzers staan en ben er prima tevreden over.
[paard] staat op ijzers omdat ik redelijk vaak buiten rij, en omdat ze peesblessure gevoelig is. Ook heeft ze slechte hoeven zonder ijzers.

De smid komt netjes om de 8 weken en in de zomer heeft ze standaard gaten.

Ik rij met stiften als de kans op uitglijden bestaat.
Als de grond echter erg droog is rij ik zonder stiften, [paard] gaat dan namelijk erg slecht lopen doordat de stiften niet goed de grond ingedrukt worden!

NB heb ik ook niks mee, begin er zelfs een beetje anti tegen te worden.

mirkip

Berichten: 6394
Geregistreerd: 11-09-01
Woonplaats: (Oost) Noord-Brabant

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-06 09:27

Ik ben ook zeer tevreden sinds we een nieuwe hoefsmid hebben De andere maakte er echt een potje van, hoefstand verkeerd, ijzers er iedere keer onderuit.
Maargoed.. nu dus zeer tevreden.
Haar hoeven zien er beter uit (geen scheuren meer).
En als het glad is doe ik er inderdaad stiften in.

Vickelientje
Berichten: 1618
Geregistreerd: 18-12-05

Re: tevreden met ijzers...?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-05-06 13:19

Bedankt voor de reacties
Vanmorgen is m'n shet beslagen...alles ging goed tot het nagelen. Wat een drama zeg.
Uiteindelijk (met praam) gaf ze zich wel over gelukkig en ze staat er nu mooi op. De hoefsmid had genoeg geduld, dus daar lag het niet aan.
Ik hoop wel dat ze hieraan gaat wennen (k zal ook maar gaan oefenen met tikken op het ijzer), want als het iedere x zo'n drama gaat worden daar wordt ik een beetje moedeloos van...

zwaait met gewonde hand, want ze steigerde en maaide met dr nieuwe schoen tegen m'n hand...dus fijn een aandenken aan vanmorgen...

Esther

Berichten: 4145
Geregistreerd: 04-04-01
Woonplaats: Achterhoek

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-06 17:37

Mijn paard heeft altijd op ijzers gestaan, nooit problemen mee gehad. De smid kwam iedere 6 weken.
Sinds twee maanden staat hij zonder ijzers en ook daar ben ik tevreden over.

Sosha

Berichten: 3126
Geregistreerd: 31-03-04
Woonplaats: Rhenen

Re: tevreden met ijzers...?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-06 18:00

Mijn vorige 2 paarden had ik op ijzers lopen, ideaal, nooit problemen. Later 1 van die paarden van de ijzers af gehaald (i.v.m. wei en weinig buiten rijden) en dat ging ook prima.

Mijn huidige pony is echter niet zo simpel. Hij zou het beste af zijn met een ijzer omdat hij gewoon een slechte kwaliteit hoef heeft die ook nog eens niet zo heel hard groeit. Helaas is dat tot nu toe ook geen oplossing, hij slaat met zijn achterhoeven de ijzers onder de voorhoeven vandaan en scheurt ook als hij op het ijzer staat.

Dus toen maar aan de hoefschoenen. Keurig netjes Smitjes aan laten meten, laten bekappen (niet zelf gerotzooid dus) en dat leek een heel aardige oplossing. Totdat mijn pony 2x dwars door de hoefschoen gegaan is, waarbij de laatste keer de hoefschoen dus om de koot gekneld kwam te zitten met als effect enorme paniek. Gelukkig was ik in de longeerton bezig en niet in het bos, dan was het allemaal nog veel minder leuk afgelopen. Toen mijn pony uiteindelijk gevangen was, moest ik de schoen natuurlijk nog steeds van zijn been afhalen, dit heeft mij dus twee zwaar gekneusde benen opgeleverd omdat mijn pony tijdens mijn poging de schoen te verwijderen mij in paniek van zich aftrapte (pony heeft in de 6 jaar dat ik hem heb nog nooit getrapt).

Al met al een zeer onveilige optie die ook helemaal niet goed getest blijkt te zijn of de leverancier zit er niet mee dat je verongelukt. Ik heb nl. gereclameerd (er vanuit gaande dat er sprake was van een materiaal fout, de hoef zou nimmer zomaar dwars door de schoen mogen schieten en het was dus met 2 verschillende schoenen al gebeurd) en gezegd dat ik graag langs wilde komen om alle vier de schoenen te laten zien. Nou dat was niet nodig, ze stuurde wel 2 nieuwe op ????? Ik heb geantwoord dat als dit normaal is, ik geen nieuwe wil omdat ik het niet veilig vind. Nooit meer iets van gehoord. Blijkbaar is deze leverancier helemaal niet geïnteresseerd in de veiligheid van zijn afnemers, dat vind ik een zeer kwalijke zaak.

Hoe het de eerste keer gebeurd is, heb ik niet gezien, maar de tweede keer wel. Er was helemaal niets bijzonders, hij draafde rustig in het rond en er is ook niets waaraan hij de schoen open zou kunnen halen. Beide schoenen zijn aan de buitenkant stuk gegaan, dus dat hij er zelf op gestaan heeft, is niet mogelijk (vooral niet bij de achtervoet).

Ik ga dus met een andere smid nu toch weer proberen mijn pony toch op ijzers te zetten, hij had nog wel een paar goede ideeën.

Dus hoefschoenen proberen????? Doe maar niet, ijzertje lijkt me een stuk veiliger.

gillian

Berichten: 4424
Geregistreerd: 16-01-01
Woonplaats: Haarsteeg

Re: tevreden met ijzers...?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-06 23:24

Mijn paard staat ook vierkant op ijzers en ik ben zeer tevreden.
Ik heb eens geprobeerd zonder ijzers en toen kon ie echt niet lopen.
Hij heeft een periode gehad dat ie heel snel struikelde, belandde dan echt op z'n knieën, toen heb ik met de smid overlegd en zij heeft hem op een break-over beslag gezet.
Nu staat ie daar nog steeds op met een extra zooltje onder de voorvoeten voor wat meer schokdemping, hij is nl pas geopereerd aan z'n hoefgewricht en liep daardoor erg voorzichtig, nu loopt ie weer als vanouds.
Hij wordt iedere 8-9 weken opnieuw beslagen.
Ik heb overigens wel een supersmid!!

Toe ik nog wedstrijden reed, draaide ik wel schroeven in op het gras.
Stuk veiliger, minder glijpartijen en geen bang paard die niet meer durft te lopen.

Maar als ze zonder ijzers kunnen, laat ik ze het liefst op blote voeten, scheelt ook in de portemonnee
Op blote voeten kun je gewoon op het gras rijden, grip genoeg.

Ik moet heel eerlijk bekennen dat ik geen hoefschoenfan ben.
Als je paard zo'n slechte voeten heeft, krijg je ze daar helemaal niet mee goed, zoek dan liever een echte goede hoefsmid!