kurkdroge hoeven

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Samzz

Berichten: 373
Geregistreerd: 17-01-06
Woonplaats: het IMMER mooie (achum) Enschedeee!

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-06 17:37

Th0mas schreef:
Ik spuit me paard elke dag de hoeven af en laat natte zand in de zool liggen! Borstel de hoeven vervolgens schoon en spuit de hoeven nog een keer.

je kan ook de stalstrooisel beetje nat maken met een behulp van plantenkan (hoe noem je dat)

ik ben niet mee eens met al die smeersels en hoevenvet is echt niks... Hoevenvet houdt de vochtopname tegen en wordt dan droog.

hoeven 10 minuten in de emmers heeft toch geen nut omdat vochtopname echt de tijd nodig heeft! Stalstrooisel wat nat maken of paar uurtjes in vochtige paddock is dus beste manier!

succes!


Een gieter

Ik maak de hoeven ook gewoon schoon met water. En daarna natuurlijk GEEN vet of olie of dergelijks eroverheen, want vet en olie mengen niet, het spul veegt t water weg en dan begin je weer van voor af aan

meisie
Berichten: 43
Geregistreerd: 02-06-04
Woonplaats: Zoetermeer

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-06 17:54

Als ik het goed begrijp uit jouw bericht is dat er niks aan de hand is met de hoeven.. dan zou ik er zelf ook helemaal niks aan doen dan wat je al deed, mits natuurlijk dat de zool begint in te drogen dan zou ik na het goed schoonmaken met lauw water en een harde borstel de zooltjes vetten dat het vocht weer opgenomen kan worden in de hoef ..maar dat moet je natuurlijk niet elke dag doen 1 keer in de week of maand nagaan hoe de zool aanvoelt, het moet niet te zacht zijn, net genoeg dat de hoef blijft veren zonder te gaan scheuren...ik hoop dat je er wat aan heb.. maar nogmaals ik zou verder niks meer aan doen.

samantha5

Berichten: 4309
Geregistreerd: 20-06-01
Woonplaats: Alphen a/d rijn

Re: kurkdroge hoeven

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-06 09:15

Niek (fjord) heeft er momenteel ook weer erg veel last van. Ik maak zijn hoeven nu goed vochtig en smeer ze daarna in met een hoefbevochtiger.

De tip met olie en azijn heb ik ook gehad van de hoefsmid ik heb het alleen nog niet geprobeerd.

theaatje
Berichten: 107
Geregistreerd: 22-08-04
Woonplaats: ZW Drenthe

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-06 09:23

Hoeven afspuiten en schoonmaken met water, ook de onderkant en dan invetten met vet verrijkt met laurier (paardendrogist) en dit iedere dag volhouden. Het werkt goed. Door het vet over de natte voet (buiten en onderkant) te smeren wordt het vocht vastgehouden.

arans

Berichten: 9585
Geregistreerd: 03-06-05
Woonplaats: Nijmegen en Hoorn

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-06 11:47

ja mardan kasn je d'r na ff niet nat maken. Want dat helpt tog niet

ilona_89

Berichten: 409
Geregistreerd: 20-02-06
Woonplaats: IJsselmuiden

Re: kurkdroge hoeven

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-06 13:36

dat probleem hebbe wij ook op de manege,, de hoeven van de pony's zijn kurkdroog,, maar k zal kijke of et helpt met de hoeven om ze af te spoele

Quarterh0rse

Berichten: 8491
Geregistreerd: 22-05-04

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-06 16:48

Toevallig vandaag op de theoriedag voor het ruiterbewijs gehad.. Hoeven in een emmer water zetten of in ieder geval zorgen dat ze nat zijn en dan vetten.

Al helpt een wat natte paddock/bak etc volgens mij ook wel

Yellowfish

Berichten: 14056
Geregistreerd: 05-10-03

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-06 17:44

Ik blijf erbij dat vetten niet bevorderlijk is je kunt beter een vochtinbrengende hoefcreme nemen

sandr0

Berichten: 4523
Geregistreerd: 23-11-04
Woonplaats: Hoek van holland

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-06 20:11

Yellowfish schreef:
Ik blijf erbij dat vetten niet bevorderlijk is je kunt beter een vochtinbrengende hoefcreme nemen


door te vetten hou je t vocht in de hoef vast. Vocht inbrengende creme is ook alleen maar oppervlakkig( voor zover t al mogelijk is om via een creme vocht in te brengen, waarom zijn er anders infusen nodig bij uitdroging )

Yellowfish

Berichten: 14056
Geregistreerd: 05-10-03

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-06 21:57

Laat ik het zo stellen ; naar eigen ervaring werkt bij mij vochtinbrengende creme beter en met mij zijn er nog wel een aantal anderen hier geloof ik. Het lijkt me dat iedereen voor zijn paard/pony moet uitvissen wat het beste is ?

wennie

Berichten: 2760
Geregistreerd: 14-10-01
Woonplaats: Hilversum

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-06 11:46

Het lijkt mij niet meer dan logisch dat de hoeven van je paard droog zijn als het buiten (het weer dus) ook lange tijd droog is geweest.
Na een paar regnbuitjes (en dan moet je paard wel buiten staan ) is het meestal weer over.
Lekker niets aan doen dus. Als je er echt last van hebt zorg je gewoon dat de waterbak in het weiland an en toe overstroomt. Dan ligt er wat modder als ze gaan drinken en worden de hoeven vanzelf weer vochtig.

Armaris

Berichten: 9535
Geregistreerd: 17-02-05

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-06 17:36

En als je nu een paard hebt dat:

1)Niet in de douche wilt
2)Elk plasje maar ontwijkt
3)Dus ook niet in een emmer staat.

Heeft er dan iemand dan DE tip al gevonden? IK

Wij smeren de hoeven niet in met olie,vet,vocht maar met modder!Geen laagje,gewoon een dikke plak op de zool en op de buitenste hoefwand en klaar is kees
En ja,je merkt duidelijk het verschil Bovendien wordt dan ook het vlas tegengehouden dat zorgt voor droge hoeven.

Helaas zie ik veel misvattingen in dit topic:
Hoefolie mag dan wel werken maar het is kankerverwekkend
Vet is goed voor als de hoeven nog nat zijn,houdt het water vast maar laat géén water door

sandr0

Berichten: 4523
Geregistreerd: 23-11-04
Woonplaats: Hoek van holland

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-06 17:47

hoefolie kanker verwekkend??? nog nooit gehoord. Hoe weet je dat en zo ja dan zou t lijkt mij niet verkocht mogen worden.

Armaris

Berichten: 9535
Geregistreerd: 17-02-05

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-06 19:30

sandr0 schreef:
hoefolie kanker verwekkend??? nog nooit gehoord. Hoe weet je dat en zo ja dan zou t lijkt mij niet verkocht mogen worden.


DAT is nu het ergste,dat moet ik nog eens opzoeken.
Ah,er zijn wel zoveel dingen dat slecht zijn maar verkocht worden

wouwke1

Berichten: 106
Geregistreerd: 07-11-03
Woonplaats: Hilvarenbeek (Brabant)

Re: kurkdroge hoeven

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-06 12:47

Ik gebruik op het moment Leovet zomer olie gel. DIt helpt ook erg goed tegen de droge hoeven.

Ulfeino
Berichten: 2196
Geregistreerd: 06-05-06

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-06 13:28

Mijn Engelse Volbloed merrie had ook altijd veel problemen met haar voeten, platvoeten, bevangen, hoornuil en brokkelhoeven voor.

Er zijn heel veel hoefsmeden maar vindt de goede er maar eens tussen, de meesten kunnen prima bekappen en er een ijzertje onderslaan, maar owee als je een paard met problemen hebt.
Er wordt vanalles uit de kast gehaald, ongetwijfeld met de beste bedoeling maar het kost je handen vol geld, en echt veel verbetering?

Ik heb een paar tips die voor mijn paard goed waren.

Biotine door het voer

Laurierzalf op de kroonrand

Zelf beetje een beetje bijvijlen als er rafeltjes verschijnen

Een goede hoefsmid eentje die verstand en vooral ervaring met probleemhoeven heeft.
Bijv. een hoefsmid die renpaarden of dravers bekapt en beslaat, die hebben nl. ook vaak problemen, maar moeten als het een beetje kan wel de baan op.

Toen ik mijn merrie net had liet ik een hoefsmid komen, bekappen ijzer eronder, klaar.
Ijzer na 4 weken eronder vandaan, opnieuw hoefsmid, ijzer er weer onder, klaar.
Mis weer problemen, uiteindelijk wist hij het ook niet meer en moest ik haar maar op blote voeten laten lopen, maar O wat had ze een pijn er was ondertussen al zoveel afgehaald!
gelukkig kreeg ik van iemand het adres van een andere hoefsmid, die schrok toen ie haar zag, maar hij slaagde erin er een renijzertje onder te krijgen en een zooltje om de zool te beschermen omdat die zo dun was.
Hoera pijn weg en ik kon zelfs weer rijden, probleem opgelost.
Omdat dit ijzertje zo smal en licht was werkte het zo goed.
Enige nadeel was dat ze het weleens af- of krom trapte als ze eens uit haar dak ging, maar ja dat risico nam ik graag.

Hij had eigenlijk geen plaats meer voor nog een klant maar ik kon bij hem blijven tot het probleem opgelost was.
Daarna nog een andere hoefsmid gehad en het ging redeijk totdat ze kreupel werd, en ze hoornzuil bleek te hebben.
Ik met haar naar de kliniek in Wolvega daar werd ze op ijzers met harde zooltjes gezet het was een drama op een geven moment belden ze om te vragen hoe ze nu draafde!
Ze kon het ene been niet eens voor het andere krijgen van de pijn!
Ik heb Wolvega vaarwel gezegd en een andere kliniek gebeld ik koos voor Emmeloord en dat was een goede keus.
Ze hebben daar een geweldige hoefsmid (Hans van Mourik) heel erg aardig en rustig geen zwetsverhalen en jaagt je niet op kosten met allerhande wondermiddeltjes.
Hij bekijkt je paard goed, laat het lopen en bekapt het en overlegt met je wat het beste is, en bovenal hij luistert naar wat jij hem verteld over je paard.
De hoornuil werd eruit gesneden, ze werd in een nat verband gezet, niets ijzers, zooltjes en weet ik al wat nog meer en bovenal werd ze niet platgespoten bij het bekappen!
We hebben haar daarna op blote voeten laten lopen ze had een stal met rubbermatten en kon vanuit de stal zo het zand in wat ook zacht was.
Ze knapte ziender ogen op, ze at weer lekker en voelde zich weer goed, want zolang ze niet op straat kwam had ze nergens last van, naar de wei bracht ik haar met de trailer.
We gingen omde 8 weken naar Emmeloord om te bekappen en toen het gat van de hoornzuil wat was bijgegroeid kreeg ze weer een ijzer.

Mijn merrie leeft ondertussen niet meer, maar met haar zoon ga ik er nog steeds naartoe, het bevalt me zo goed dat ik het ritje er graag voor over heb.

Mijn merrie stond zomers op ijzers omdat haar hoeven anders nog meer brokkelden en 's winters zonder dan konden de gaatjes er mooi uitgroeien.
De ijzers beschermden zomers haar hoeven tegen het brokkelen, en doordat ze zo goed werd bekapt brokkelden en scheurden ze minder.

Duhelo

Berichten: 28558
Geregistreerd: 29-05-03

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-06 14:16

was at 1 deel azijn op 2 delen olie?