dood aan hoefbevangen?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
JessiiCaa

Berichten: 653
Geregistreerd: 31-12-05
Woonplaats: Overijssel

dood aan hoefbevangen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-06 17:41

hallo mensen

mijn shetlander is een vorig jaar hoefbevangen geweest, toen heeft hij op nat zand gestaan en heeft hij antibiotica gekregen en kleine stukjes met m gelopen.

Het ging weer heel goed met m.. hij stond bij me tante en oom om prive redenen.. en toen ik daar voor het laatst was stond hij niet meer op is was heel verdrietig.. hij probeerde wel op te staan maar het lukt hem gewoon niet! me moeder hun 's avonds op gebeld en gevraagt hoe het met m ging en voor een DA.. maar volgens hun stond hij al weer en dus hoefde er geen DA bij te komen.. (ik dacht gelijk aan hoefbevangenheid)

hij is de week erna overleden

maar nu is eigenlijk me vraag van dit verhaal.. kan een pony dood gaan aan hoefbevangen? of denken jullie dat het wat anders was?

ik zou graag antwoord op me vraag willen.. (heb dat nooit gehad )

sorry voor het verhaal er voor maar dan weten jullie een beetje hoe het ging

groetjes JessiiCaa..

LovingTweety

Berichten: 10435
Geregistreerd: 25-11-03

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-06 17:44

Een pony kan overlijden aan hoefbevangenheid, helaas wel.

sterkte met het verlies, wij hebben onze pony net op tijd kunnen 'redden'. Verhaal staat in mijn profiel

DeSa
Berichten: 12885
Geregistreerd: 24-05-04

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-06 17:47

Hè bah, ik wist ook nog niet dat een pony kan overlijden aan hoefbevangenheid, mijn verzorgpony heeft het net

LovingTweety

Berichten: 10435
Geregistreerd: 25-11-03

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-06 18:01

Zolang er goede zorg en de DA bijgehaald zijn is er een kleine kans op overlijden
In ons geval mocht het paard als voer alleen nog 2 plakken oud hooi per dag, geen gras, geen bix, geen fruit of groente.

Mist

Berichten: 9493
Geregistreerd: 17-02-03
Woonplaats: noord brabant

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-06 19:04

Ze kunnen idd dood gaan aan hoefbevangenheid...maar dan door inslapen omdat het gekantelde hoefbeentje door de zool prikt.
Wat me in dit geval waarschijnlijker lijkt is koliek ?

IceEva

Berichten: 5849
Geregistreerd: 30-05-05
Woonplaats: Oud Gastel

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-06 19:06

Wat zielig voor je pony!

Mijn pony heeft ook op het randje gelegen bij hoefbevangheid, komt omdat we toen net op vakantie waren, maar gelukkig heeft de overbuurvrouw actie ondernomen, anders was ze ernu niet meer...

miky

Berichten: 608
Geregistreerd: 20-02-06

Re: dood aan hoefbevangen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-06 19:07

Ja hij kan idd dood gaan aan hoef bevangen
nog sterkte met dit verlies

JessiiCaa

Berichten: 653
Geregistreerd: 31-12-05
Woonplaats: Overijssel

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-06 20:27

dank jullie wel voor jullie reacties!

@ mist.. daar dachten wij ook aan aan koliek (ik teminste) maar ze hebben er nooit een DA bij gehad

Tinkebel

Berichten: 3992
Geregistreerd: 09-11-04

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-06 17:32

Ze kunnen er inderdaad dood aan gaan. Ik heb een verzorgpony gehad en ben ermee gestopt. Toen heeft de eigenaresse hem hooguit 1x per week gereden, maar hij stond wel de hele dag in de wei('s nachts op stal) waardoor hij hoefbevangen werd. Ik kon mezelf wel voor m'n kop slaan dat ik was gestopt. Ik ben toen nog vaak langsgeweest om met hem te wandelen (stuk over de straat(100 meter) richting de bak was een ramp, maar in de bak zelf ging t wel) en ik heb hem zien balanceren op het randje van de dood. Dit alles omdat de eigenaresse pas na 2 weken de DA erbij haalde(terwijl ze er al op was gewezen dat hij waarschijnlijk hoefbevangen was). De pony heeft het wel overleefd, omdat hij enorm veel kracht en doorzettingsvermogen had, maar het was allemaal maar nét, vreselijk ook om hem zo te zien lijden

Hoefbevangen is iets heel triests, waar je eigenlijk altijd nog last van hebt, want als ze het 1x zijn geweest zijn ze er snel vatbaar voor.

Tinkebel

Berichten: 3992
Geregistreerd: 09-11-04

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-06 17:33

Sterkte met het verlies van je pony trouwens

JessiiCaa

Berichten: 653
Geregistreerd: 31-12-05
Woonplaats: Overijssel

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-05-06 22:24

dank jullie wel allemaal!

Caye

Berichten: 7505
Geregistreerd: 20-07-04
Woonplaats: 070

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-06 11:42

Hoefbevangen heid gaat meestal gepaard met overdosis eiwitten.
Die uiten het in HB.. maar kanook elders in lichaam vergiftingen. dan is dood gaan ook een gevolg.

Hier heb ikooit mee gemaakt 2 jaar gelee.
Hafje.. had HB.. zo erg.. hoefben stak door zool heen.. dood..
Tja.. heel erg allemaal..

maar de kans is heel groot dat het gekomen is door HB.
Paarden die net bevallen zijn. en de nageboorte zit er nog een stukje in die er niet goed is afgekomen.
Kunnen ook bevangen raken>
Het slaat dan op de hoeven..
Je heb dus meerere oorzaken voor HB

laliz
Berichten: 2197
Geregistreerd: 24-06-05
Woonplaats: Randstad

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-06 15:27

Mijn pony is hier ook aan overleden, wel was de hoefbevangenheid gecombineert met spierbevangenheid.

FlairS

Berichten: 4755
Geregistreerd: 29-07-02
Woonplaats: Heiloo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-06 15:33

Paard of pony overlijdt niet door hoefbevangenheid.Daar kan hij of zij heel lang mee doorlopen.Het dier wordt meestal ingeslapen of afgemaakt als het echt niet meer gaat.De merrie die ik afgelopen dinsdag heb in laten slapen was chronisch bevangen.Vaak ging het tijden goed maar af en toe stak het de kop weer op.Dinsdag vond ik het mooi geweest en wilde ikhaar verder lijden besparen.