Paard maar 3 of 4 dagen beweging.... mishandeling?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Shiloh

Berichten: 19784
Geregistreerd: 23-07-02
Woonplaats: Eindhoven

Paard maar 3 of 4 dagen beweging.... mishandeling?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-06 11:21

Gewoon uit nieuwschierigheid, benieuwd naar de mening van anderen...

Stel je geeft je paard maar 3 of 4 dagen in de week beweging, maar staat verder wel lekker 24/7 op de wei.

Sommige mensen zeggen dat je je paard perse elke dag beweging moet geven. (door er zelf dus actief mee bezig te zijn)
Anderen zeggen dat het prima kan...

jullie?



[edit] eventjes zinnetje iets veranderd....
Laatst bijgewerkt door Shiloh op 12-05-06 11:29, in het totaal 1 keer bewerkt

Ptries

Berichten: 3119
Geregistreerd: 21-06-01
Woonplaats: Bilthoven

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-06 11:24

Paarden hebben inderdaad iedere dag beweging nodig, maar als ze op de wei staan komen ze ook zelf wel aan die beweging. Mits het paard op de wei staat vind ik het zeker geen mishandeling. Als het paard op stal staat vind ik het wel onacceptabel.

gianlucka
Berichten: 508
Geregistreerd: 24-09-04
Woonplaats: Diemen

Re: Paard maar 3 of 4 dagen beweging.... mishandeling?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-06 11:25

Als het paard verder 24/7 op de wei staat kan het geen kwaad. Dan kan het paard zichzelf beweging geven. Het is een ander verhaal als het paard de hele dag op stal staat.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-06 11:28

Elk paard hoort elke dag uit zijn stal te komen en dan beweging te krijgen. In welke vorm dat is maakt imo niet veel uit.
Al ben ik groot voorstander van naast het rijden/longeren ook elke dag even vrij beweging te geven in de weide of paddock.

Dennis

Berichten: 31472
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-06 15:32

Als ze al lekker veel op het land staan vind ik het helemaal niet erg als ze een keer een dagje(of een paar daagjes) stil staan. Als ze op stal staan vind ik het niet kunnen.

Mijn pony's worden vaak ook 3 tot 5 keer per week gereden. Ze zitten prima in hun vel en hebben een goede conditie. Dus imo niets aan de hand .

mylittlejoy

Berichten: 3293
Geregistreerd: 23-09-05
Woonplaats: Zoetermeer

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-06 15:34

Als ze in de wei staan, lijkt het mij geen probleem. Als het paard dan even wil spetteren, kan hij z'n ei kwijt.

Als het paard op stal staat, vind ik het niet kunnen.

randalinpony
Berichten: 6935
Geregistreerd: 14-11-05

Re: Paard maar 3 of 4 dagen beweging.... mishandeling?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-06 15:44

Als vrij in de weide lopen zonder training mishandeling was, zouden er heel wat zielige fokmerries en jonge paarden rondlopen.

Verder lijkt het me vooral een kwestie van per paard...
Een jong dier heeft echt voldoende aan 3-4 keer per week lopen, maar ik kan me ook situaties voorstellen dat iedere dag beweging beter is.

En 24 op stal met maar drie keer per week eruit, daar zal iedereen het wel over eens zijn dat dat geen optie is.

Deerne
Berichten: 698
Geregistreerd: 29-12-04
Woonplaats: Provincie Gelderland

Re: Paard maar 3 of 4 dagen beweging.... mishandeling?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-06 17:15

randalinpony schreef:
Als vrij in de weide lopen zonder training mishandeling was, zouden er heel wat zielige fokmerries en jonge paarden rondlopen.

Verder lijkt het me vooral een kwestie van per paard...
Een jong dier heeft echt voldoende aan 3-4 keer per week lopen, maar ik kan me ook situaties voorstellen dat iedere dag beweging beter is.

En 24 op stal met maar drie keer per week eruit, daar zal iedereen het wel over eens zijn dat dat geen optie is.



Hier sluit ik me helemaal bij aan.

Whiz

Berichten: 5131
Geregistreerd: 04-04-06
Woonplaats: Steenwijk

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-06 17:16

Ik vind dat echt onzin..... Op wei kunnen ze doen wat ze willen.. En komen ze zelf wel aan die beweging.

Liedje

Berichten: 9899
Geregistreerd: 27-07-05
Woonplaats: Nijmegen

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-06 17:16

Ik ook ( bovenstaande )
Juist lekker voor t paard om 24/7 op de wei te staan en een paar keer te werken

Bluebontje

Berichten: 2654
Geregistreerd: 18-02-06

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-06 21:38

Helaas heb ik geen tijd om mijn paard 3 of 4 keer in de week te rijden . Ik mag blij zijn met 1 of 2 keer. Ik werk en heb een gezin dus het zit er even nog niet in. Als de kinderen groter zijn, zal ik het zeker weer oppakken.
Mijn paard loopt 24/7 op het land en krijgt beweging genoeg. Als hij daar behoefte aan heeft, scheurt hij lekker rond. hij werkt met veel plezier, dus volgens mij is hij best tevreden zo.

heleenxx

Berichten: 3796
Geregistreerd: 16-11-04
Woonplaats: Noord-Holland

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-06 00:40

Ik rij zelf ook maar hooguit 4 keer per week. Mijn paard loopt dagelijks in de wei. het rijden bestaat uit gemiddeld 2x dressuur, 1x buiten, 1x springen.
Paard loopt Z2 dressuur en M springen met flinke punten.
Juist doordat hij blij blijft in zijn hoofd.
Ga aub niet vaker rijden, laat het paard lekker in de wei. Zo blijft het leuk voor jou en voor je paard.
Het paard zorgt zelf voor genoeg beweging in de wei.

heleenxx

Berichten: 3796
Geregistreerd: 16-11-04
Woonplaats: Noord-Holland

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-06 00:41

Weet je wat mishandeling is? Paard op stal laten staan en 7 dagen per week dressuurmatig rijden...

dierfysio

Berichten: 5288
Geregistreerd: 16-10-05
Woonplaats: Leusden

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-06 18:29

heleenxx schreef:
Weet je wat mishandeling is? Paard op stal laten staan en 7 dagen per week dressuurmatig rijden...


amen! niks meer aan toe te voegen...

dierenlover

Berichten: 947
Geregistreerd: 09-08-05
Woonplaats: Leuven (België)

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-06 09:44

mijn paarden staan ook 24/7 op de wei (buiten bij stortregen en tsunami's etc... ) en ze krijgen ook maar 3-5 keer per week beweging in de vorm van rijden voor dee rest staan ze lekker met elkaar te klooien en te spelen in de wei
maar de dagen dat k niet met hen rij doe ik wel aan dingen zoals VD of ik gooi ze even los

xxxManegExxx
Berichten: 5
Geregistreerd: 29-12-05

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-06 17:11

Ik vind dat de rest helemaal gelijk heeft! lekker in de wei en paar dagen in de week trainen!
Bij ons in de buurt zijn paarden die nooit worden bereden dus so what!

Ilsiie

Berichten: 8224
Geregistreerd: 01-01-04
Woonplaats: Oostenrijk

Re: Paard maar 3 of 4 dagen beweging.... mishandeling?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-06 17:34

Shiloh schreef:
Gewoon uit nieuwschierigheid, benieuwd naar de mening van anderen...

Stel je geeft je paard maar 3 of 4 dagen in de week beweging, maar staat verder wel lekker 24/7 op de wei.

Sommige mensen zeggen dat je je paard perse elke dag beweging moet geven. (door er zelf dus actief mee bezig te zijn)
Anderen zeggen dat het prima kan...

jullie?



[edit]
eventjes zinnetje iets veranderd....



een van die mensen is dus de andere verzorgster van mijn verzorgpony, die vind het zielig als je je paard niet iedere dag rijdt..

ik vind dat je pony ook weleens paar dagen vrij mag..

Mayflower_

Berichten: 13711
Geregistreerd: 11-05-05
Woonplaats: Het noorden

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-06 17:36

Die van mij staat 24/7 in de wei en ik rij 2 á 3 dagen per week op haar. Ook gooi ik haar meestal even los of ga ik lekker met haar wandelen in de bossen. Als het paard 24/7 op stal staat en dan geen beweging krijgt.. Nee dat kan niet.

xxxManegExxx
Berichten: 5
Geregistreerd: 29-12-05

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-06 17:37

nou ik vind dat het zo kan

xxxManegExxx
Berichten: 5
Geregistreerd: 29-12-05

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-06 17:39

Neej okeej daar ben ik dan wel helemaal mee eens ( met marjolein ) als ie op stal staat en maar 3 a 4 dagen in de week traint vind ik het niet kunnen en al helemaal niet als niet word losgegooid in de bak! dus volle dagen in stal

Idioteque
Berichten: 4514
Geregistreerd: 07-02-04

Re: Paard maar 3 of 4 dagen beweging.... mishandeling?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-06 18:24

Ik doe vaak nog minder dan 3-4 keer per week wat met haar..
Maar zolang ze lekker veel buiten staan vind ik het prima. Ik denk juist dat het fijner is voor een paard als hij niet elke dag bereden of gelongeerd wordt.

Oliviaatje

Berichten: 1175
Geregistreerd: 07-01-06
Woonplaats: Bij ôôs

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-06 18:26

zolang ze maar zelf hun benen kunnen strekken is het geen mishandelling,als ze de hele dag op stal staan word het een ander verhaal.

DiantaM
Berichten: 11275
Geregistreerd: 10-04-04

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-06 18:27

heleenxx schreef:
Weet je wat mishandeling is? Paard op stal laten staan en 7 dagen per week dressuurmatig rijden...

amen

Redrumfox
Berichten: 7627
Geregistreerd: 05-01-06

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-06 18:28

mijn pony (shetlander) staat dag en nacht in de wei, en ze krijgt 4 keer per week 1 uur beweging. Dat is toch geen mishandeling?
ik vind het pas mishandeling als je er een week of meer niet naar om kijkt. Dan vind ik rijden nog niet eens zo belangrijk..

Daisies
Berichten: 11613
Geregistreerd: 17-02-06

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-06 18:33

Ptries schreef:
Paarden hebben inderdaad iedere dag beweging nodig, maar als ze op de wei staan komen ze ook zelf wel aan die beweging. Mits het paard op de wei staat vind ik het zeker geen mishandeling. Als het paard op stal staat vind ik het wel onacceptabel.


Ik ga helemaal met je mee!