Zwanghufen probleem, Strasser methode, natuurlijk bekappen?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
palham
Berichten: 999
Geregistreerd: 29-03-05

Zwanghufen probleem, Strasser methode, natuurlijk bekappen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-06 18:19

Heb reeds een langer hef probleem bij mijn paard en wil graag jullie mening, want ik zit letterlijk met de handen in het haar.

Ik heb een 17-jarige lipizanerruin die zwanghufen heeft en daardoor heel erg last van gevoelige voorhoeven en erge rotstraal heeft, dat
door de zwanghufen komt. Achter heeft hij een korte pas. Hoefijzers zijn geen optie, want daar is het probleem vroeger daarmee veel erger van geworden, dit probleem heeft mijn paard namelijk al langer.

Het probleem is duidelijk waar het aan ligt. Die meningen hebben meerdere duitse hoefverzorgers gegeven (woon in Duitsland). Sinds een half jaar staat Pallas 12 uur per dag op de wei en 12 uur in een openstal met paddock. Sinds een half jaar bekap ik zelf natuurlijk. Pallas loopt op buitenritten met Smit hoefschoenen voor

Vandaag heb ik iemand van Strasser bij Pallas gehad en die bevestigde dit. Hij zei dat dit ook door te lange hielen kwam en die kan ik zelf niet wegsnijden (daar vind ik me zelf niet goed genoeg voor). Hij stelde me een strasser behandeling voor, waar hij of een andere strasser hoefverzorger die meer in de buurt in een keer de hielen laag zet, snijdt in de zool. Ik zou me dan moeten instellen op een paard dat de eerste maanden kreupel kan lopen met mogelijke hoefzweren,ontstekingen en zou elke dag 3 tot 4 km op asfalt moeten wandelen/rijden, ook als het paard het niet wil of moeite daarmee heeft. Daarna zou het probleem opgelost kunnen zijn, waarbij men het raspen en bewegen bijhoudt

Nu is mij duidelijk dat ik echt iets moet doen, want ik kan aan de beenstand van mijn paard zien dat hij last heeft. Een goede natuurlijke bekapper kan ik hier niet vinden, daar heb ik lang genoeg voor gezocht. Zelf raspen/bijhouden kan ik goed, maar het echte werk om de hielen steeds lager te zetten en professioneel te werken kan ik niet (ook niet met mijn rug) en een profi moet er naar blijven kijken. Alle verschillen tussen de 'natuurlijke' methoden heb ik me reeds in verdiept. Ik zie nu de volgende 2 alternatieven

1) doe Strasser methode met genoemde gevolgen

2) Mijn oude hoefsmid staat open voor natuurlijke methoden. Ik kan mijn hoefsmid op basis van aanwijzingen van mij de hielen geleidelijk laag te zetten, de straalgroeven aan de achterkanten meer open te snijden, zodat de hoef naar buiten uitzet, met hoefschoenen blijven rijden en hopelijk zo de zwanghufen probleem en rotstraal beter op te lossen.

Zou je me alsjeblieft een gefundeerde mening kunnen geven wat jullie zouden doen in mijn situatie. Duidelijk is er moet iets gebeuren. Mensen met ervaring bij de behandelijg van soortgelijk Zwanghufen hoor ik graag. Hoefijzers zijn geen optie, want dit heb ik reeds geprobeerd.

sanne83
Berichten: 5334
Geregistreerd: 22-04-03

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-06 18:36

wat zijn zwanghufen? het klinkt uit je beschrijving als contractie?
straalgroeven opensnijden is allang op teruggekomen omdat het vooral de scoops zijn die bleken te werken tegen contractie. Ik zou als ik jou was kiezen voor de gulde middenweg. Wel de strasseraar laten komen, met diegene overleggen dat je het niet zo rigoreus wilt hebben, dus hielen wat langzamer omlaag. In de zool snijden is niet zo'n probleem, lekker met hoefschoenen blijven rijden.

Antheman

Berichten: 11832
Geregistreerd: 08-02-04
Woonplaats: bij de plas

Re: Zwanghufen probleem, Strasser methode, natuurlijk bekapp

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-06 11:00

Ik ben daar heel duidelijk in:

Je hebt duidelijk interesse in Strasser. Ik ben zelf erg fan van "de witte lijn methode" en Strasser heeft wel mijn interesse , maar pas ik niet toe.

Indien er een probleem is, zou ik zeker voor Strasser gaan. En ja, dat heeft gevolgen ,want het kost veel tijd en geld en waarschijnlijk een poosje een kreupel paard.
Dan verhelp je het wel.

Kies je voor natuurlijk bekappen volgens de witte lijn methode, kost het waarschijnlijk meer tijd. Het probleem wordt minder snel opgelost, de hoef zal dan in principe ZELF beter moeten worden. De hoef vernieuwen duurt enorm lang, reken zeker op een jaar.

Sterkte!

Billy

Berichten: 20710
Geregistreerd: 06-07-01
Woonplaats: Gemeente Tholen

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-06 11:04

Ik zou hem niet zo laten bekappen (Strasser) dat hij maanden kreupel is en toch over asfalt moet lopen. Dat is in mijn ogen dierenmishandeling.
Als je wat wilt bij een 17!!jarig paard, moet je het heel geleidelijk doen omdat zijn spieren en pezen zich zullen moeten aanpassen. Bij een plotselinge grote standverandering krijgen die een veel te grote klap. Dan heeft hij zowel pijn aan zn pezen en spieren als pijn aan zn hoeven, lijkt me niet dat je dat als paardenliefhebber wilt voor je paard.

Achterom
Berichten: 23040
Geregistreerd: 28-09-04

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-06 11:06

Ik zou absoluut geen strasseraar laten komen, maar voor optie 2 gaan. De strasseraar geeft zelf al aan dat je paard veel pijn zal lijden, is het middel dan niet erger dan de kwaal?

Mijn eigen bekapper werkt trouwens veel met easywalkers bij soortgelijke problemen, zodat je niet te rigoreus in hoeft te grijpen, maar toch de functie van de straal kan herstellen door het driehoekje in het kunststof.

In het natuurlijk bekappers topic bij naturals zitten trouwens een aantal mensen die veel meer ervaring hebben dan ikzelf, misschien kunnen die nog wat zinnigs zeggen?
Ik zal daar in ieder geval een linkje zetten naar dit topic.

Arabesk

Berichten: 28675
Geregistreerd: 19-03-04
Woonplaats: Aan de dijk tussen Hoorn en Enkhuizen

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-06 11:21

Ik adviseer wel strasser. Waarschijnlijk als je langzaam gaat terugvijlen weegt het vijlen niet op tegen de groei van de hielen.

Lees anders de boeken van strasser, dan snap je hoe en waarom en voel je je ook niet schuldig over eventuele pijn. Dat valt trouwens ook wel mee hoor, het is niet zo dat ze geen stap meer kunnen zetten. Ze zijn alleen vreselijk gevoelig. De zool wordt dunner gemaakt om het herstel vlotter te laten verlopen, -> meer hoefmechanisme en betere doorbloeding.

Zelf pas ik ook de witte lijn methode toe. Ben wel voorstander van Strasser als het gaat om het genezen van ongezonde hoeven. Je moet het zien als een medische ingreep.

Billy

Berichten: 20710
Geregistreerd: 06-07-01
Woonplaats: Gemeente Tholen

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-06 11:23

Heeft jouw paard geen spieren en pezen Arabesk?

Arabesk

Berichten: 28675
Geregistreerd: 19-03-04
Woonplaats: Aan de dijk tussen Hoorn en Enkhuizen

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-06 11:24

Billy schreef:
Heeft jouw paard geen spieren en pezen Arabesk?


lees jij eerst maar eens de boeken van strasser

avanoort
Berichten: 1443
Geregistreerd: 24-11-05
Woonplaats: Mijdrecht

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-06 11:25

Billy schreef:
Ik zou hem niet zo laten bekappen (Strasser) dat hij maanden kreupel is en toch over asfalt moet lopen. Dat is in mijn ogen dierenmishandeling.
Als je wat wilt bij een 17!!jarig paard, moet je het heel geleidelijk doen omdat zijn spieren en pezen zich zullen moeten aanpassen. Bij een plotselinge grote standverandering krijgen die een veel te grote klap. Dan heeft hij zowel pijn aan zn pezen en spieren als pijn aan zn hoeven, lijkt me niet dat je dat als paardenliefhebber wilt voor je paard.


EENS!

Arabesk

Berichten: 28675
Geregistreerd: 19-03-04
Woonplaats: Aan de dijk tussen Hoorn en Enkhuizen

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-06 11:26

het is een MEDISCHE ingreep

als jij geopereerd bent ben je toch ook niet meteen pijnvrij, moet alles ook eerst herstellen

Billy

Berichten: 20710
Geregistreerd: 06-07-01
Woonplaats: Gemeente Tholen

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-06 11:28

Arabesk schreef:
Billy schreef:
Heeft jouw paard geen spieren en pezen Arabesk?


lees jij eerst maar eens de boeken van strasser

Nee dank je.
Ik vind dat er geen excuus is om je paard weken tot maanden pijn te laten lijden omdat jij het licht hebt gezien.
Standverandering werkt niet alleen door in de hoeven (wat op zich al pijnlijk genoeg is), maar ook de spieren en pezen krijgen een enorme opdonder. Als iemand dat voor zichzelf kan rechtvaardigen, moet ik heel eerlijk zeggen dat ik vind dat zo iemand nooit meer in de buurt van een paard zou moeten kunnen komen.

Billy

Berichten: 20710
Geregistreerd: 06-07-01
Woonplaats: Gemeente Tholen

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-06 11:29

Arabesk schreef:
het is een MEDISCHE ingreep

als jij geopereerd bent ben je toch ook niet meteen pijnvrij, moet alles ook eerst herstellen

Medische ingrepen worden mi gedaan door een dierenarts als daar grote noodzaak voor is, niet door iemand die een cursus gedaan heeft en denkt dat die alles van paardenhoeven afweet.

Arabesk

Berichten: 28675
Geregistreerd: 19-03-04
Woonplaats: Aan de dijk tussen Hoorn en Enkhuizen

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-06 11:30

dr. Strasser is gepromoveerd veearts
de opleiding die zij geeft aan strasser bekappers is heel degelijk en beter dan mening hoefsmid opleiding.
Het is geen cursusje van een dag of een maand. Je bent wel meerdere jaren bezig.

Verdiep je ergens in voordat je oordeelt.

Achterom
Berichten: 23040
Geregistreerd: 28-09-04

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-06 11:32

@billy: strasseraars hebben een opleiding van een aantal jaar achter de rug, dus op zich weten ze echt wel wat. Ik sta zelf alleen totaal niet achter de methode. Waarom ineens terwijl het ook geleidelijk kan?

Billy

Berichten: 20710
Geregistreerd: 06-07-01
Woonplaats: Gemeente Tholen

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-06 11:36

Dan zou dr Strasser beter moeten weten dan zo aan de benen van een volwassen paard te sleutelen.
Mijn veearts zou het absoluut niet zijn, die een paard zo behandelde dat hij maanden kreupel liep

Antheman

Berichten: 11832
Geregistreerd: 08-02-04
Woonplaats: bij de plas

Re: Zwanghufen probleem, Strasser methode, natuurlijk bekapp

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-06 11:39

TS vraagt om wat je zou doen, niet om een discussie of Strasser wel of niet goed voor je paard is

opala

Berichten: 6374
Geregistreerd: 14-06-01
Woonplaats: Almere

Re: Zwanghufen probleem, Strasser methode, natuurlijk bekapp

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-06 11:42

Ik zou eigenlijk eerst wat foto's van de hoeven willen zien, wanneer mogelijk van de onderkant met diepte.

Na elke bekapping hoort je paard beter te lopen in ieder geval niet slechter bij natuurlijk bekappen.

Billy

Berichten: 20710
Geregistreerd: 06-07-01
Woonplaats: Gemeente Tholen

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-06 11:43

Ik heb verteld wat ik zou doen, en daar reageerde Arabesk op

Arabesk

Berichten: 28675
Geregistreerd: 19-03-04
Woonplaats: Aan de dijk tussen Hoorn en Enkhuizen

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-06 11:49

Billy schreef:
Ik heb verteld wat ik zou doen, en daar reageerde Arabesk op


oh nu is het mijn schuld

dit is wel erg off topic


Angela

Berichten: 25692
Geregistreerd: 21-03-05
Woonplaats: Beuningen

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-06 12:16

Ik zou niet voor strasser gaan, omdat ik zelf meer voor de langzame, meer pijnloze weg ga. waar in Duitsland woon je?? ik woon ook in duitsland, en bij mij komt een nb-er uit NL..

pm ff voor meer info!

palham
Berichten: 999
Geregistreerd: 29-03-05

Re: Zwanghufen probleem, Strasser methode, natuurlijk bekapp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-06 15:05

Deze discussie is precies de discussie die in mijn hoofd speelt. Ik begrijp dat Strasser ervoor geleerd hebben, maar ik kan het gewoon niet rechtvaardigen dat ik mijn paard pijn moet zen lijden plus dat hij reeds 17 is en een flinke verandering in de hoef/beenstand grote gevolgen kan hebben. Dit paard is me zo lief dat ik dat niet over mijn hart kan verkrijgen. Als er geen alternatief is, zal ik dit doen. Ook als dit de enige oplossing is. Mijn vraag is inderdaad of er niet een alternatief is en ik de hielen langzamer lager laat zetten, zodat spieren en pezen er langzaam aangewennen. de genezing gaat dan misschien langzamer, maar ik heb minder pijn bij mijn paard. Meer meningen zijn welkom

Arabesk

Berichten: 28675
Geregistreerd: 19-03-04
Woonplaats: Aan de dijk tussen Hoorn en Enkhuizen

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-06 15:07

Ik denk dat de pijn wel mee valt. Ik verwacht overgevoeligheid, maar geen strompelen.
Misschien kan je overleggen met de strasser bekapper om het in twee delen te doen. Dus niet in 1x lager zetten.

Let_be
Berichten: 7796
Geregistreerd: 25-06-03

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-06 17:03

Het paard is al 17jaar, ik zou zeer realistisch zijn en erbij in mee nemen dat het paard ook wat artrose etc heeft.
Waarom een paard voor 17jaar misschien 1jr pijn laten lijden?
Ik zou het langzaam doen, hij loopt hier al langer mee en waarom dus niet geleidelijk?
Het is geen jong dier meer wat snel hersteld!

palham
Berichten: 999
Geregistreerd: 29-03-05

Re: Zwanghufen probleem, Strasser methode, natuurlijk bekapp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-05-06 08:24

Na een paar dagen zit er steeds meer over te denken om niet de Strasser methode te doen. Het is me inderdaad te drastisch en ik weet niet of alle spieren en pezen van mijn paard daar heel gelukkig mee zijn. En mijn paard een half jaar laten lijden, dat zie ik helemaal niet zitten. IK begrijp heel goed dat de Strasser methode wetenschappelijk onderbouwd is. Zelf kom ik ook uit de wetenschap. Echter er zijn ook praktijk voorbeelden bekend, dat het nhiet goed is gegaan of paarden veel te lijden hebben. Dat het hoefmechanisme meer moet gaan werken bij de hoeven van mijn paard, absoluut. Ik hoop nog steeds een goede natuurlijke bekapper te vinden die naar Duesseldorf wil komen. Dat bij natuurlijk bekappen ook bij sommige opaarden mis kan gaan, is me ook bekend, maar volgens mij minder drastisch dan bij Strasser. Echter ik heb geen andere opties, want hoefijzers werken bij mijn paard absoluut niet. Ik moet anders behulp van fotoos en mijn oude hoefsmid die open staat voor natuurlijke methoden aan de slag. Ik denk dat dat voor momenteel het enigste alternatief is. Advies is nog steeds welkom.

Kinke

Berichten: 20541
Geregistreerd: 20-02-04
Woonplaats: Overijssel

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-06 12:32

Zou b.v. Pete Ramey geen contacten in Duitsland hebben? Misschien kan hij je een naam van iemand geven? Wellicht het proberen waard.....