Zwanghufen probleem, Strasser methode, natuurlijk bekappen?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
dorientjuh

Berichten: 7253
Geregistreerd: 19-01-05

Re: Zwanghufen probleem, Strasser methode, natuurlijk bekapp

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-06 08:39

@Billy: Ik heb vrijwel geen ervaring met het beslaan en bekappen met paarden. Ik heb het natuurljk wel een paar keer gezien, maar meer niet.

Billy

Berichten: 20710
Geregistreerd: 06-07-01
Woonplaats: Gemeente Tholen

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-06 09:13

Oh, dan ben ik uitgepraat met jou
Jij durft mij aan te vallen op mijn kennis terwijl je een paar keer beslaan en bekappen hebt gezien?

CherokeeChum

Berichten: 2082
Geregistreerd: 10-01-06

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-06 10:57

Hallo allemaal,ik lees dit topic met stijgende verbazing...
Ik lees allemaal tips en kritiek van mensen die absoluut geen praktijkervaring met het beslaan en bekappen van paarden hebben.
Uitzonderingen daargelaten,persoonlijk ben ik traditioneel opgeleid
in Deurne, in 81'wat men zich nu toeeigend als zijnde ,,natuurlijk''
is gewoon hoe je een paard zonder ijzers op zijn voeten zet.
D.w.z. een goede verbinding tussen wand en zool,wat meer zool laten staan,zodat je een stevig draagvlak van de hoef krijgt, en de wand, waar deze de grond raakt , strak en afgerond afwerken om
beschadiging en inscheuren zoveel mogelijk te voorkomen .
Niets nieuws onder de zon, de zogenaamde mustangroll,het afronden van eenderde deel van de hoef,aan de toonzijde en de straal de grond laten raken, mits deze voldoende ontwikkeld is hiervoor, word door mijzelf, al vanaf dat ik het leerde, eind jaren 70'al gedaan.
Daar is nu een fraaie,, natuurlijke'' term aangegeven niets nieuws dus. Het is wreed om een ouder paard nog te willen corrigeren,beter kun je de stand en balans die het paard zelf kiest,cultiveren...Zwanghufen oftewel klemhoeven waarbij de versenen er nauw zijn en naar binnen groeien kan je behandelen met beslag en door middel van het snijden van ranures in de wand van de versenen.Deze worden hierdoor wat verzwakt en zullen wat naar buiten zakken, als het paard juist word bekapt, het ijzer word wat uitgesmeed om dit te bevorderen.Dit dient regelmatig gedaan te worden voor een optimaal resultaat, en duurt ongeveer
een jaar voor de hoef weer optimaal en hersteld is.Pijnloos!!!!
De fijne kneepjes ga ik er hier niet bij zetten, voor je het weet gaat er zo'n doe het zelver met kennis uit boeken, mee aan het knutselen, en allerlei rare dingen met zo'n arm dier uitspoken....
Take care, een gediplomeerde smid sinds 82' met een open mind, voor ontwikkelingen in hoefverzorging .

dorientjuh

Berichten: 7253
Geregistreerd: 19-01-05

Re: Zwanghufen probleem, Strasser methode, natuurlijk bekapp

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-06 11:01

Nou sorry billy als jij je aangevallen voelt door mij. Het enige wat ik heb gedaan is kritische vragen stellen, en zoals je ziet kan ook een leek als ik dat. Daabij gaat het in dit topic over strasser, een methode waarmee jij ook geen ervaring hebt, dat wat dat betreft staan we ongeveer gelijk.

Achterom
Berichten: 23040
Geregistreerd: 28-09-04

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-06 11:03

@Cherokeechum: als het allemaal zo normaal is, waarom doen dan zo weinig traditionele smeden het zo?

Billy

Berichten: 20710
Geregistreerd: 06-07-01
Woonplaats: Gemeente Tholen

Re: Zwanghufen probleem, Strasser methode, natuurlijk bekapp

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-06 11:06

dorientjuh schreef:
Nou sorry billy als jij je aangevallen voelt door mij. Het enige wat ik heb gedaan is kritische vragen stellen, en zoals je ziet kan ook een leek als ik dat. Daabij gaat het in dit topic over strasser, een methode waarmee jij ook geen ervaring hebt, dat wat dat betreft staan we ongeveer gelijk.

Nee hoor, want ik heb een behoorlijke basiskennis en ervaring, en jij blijkbaar niet. Kun je niet vergelijken.

dorientjuh

Berichten: 7253
Geregistreerd: 19-01-05

Re: Zwanghufen probleem, Strasser methode, natuurlijk bekapp

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-06 11:07

Maar ik stel alleen maar vragen. Daar hoef je toch echt geen basiskennis voor te hebben. Zeker niet als ik naar jouw mening vraag.

polly2
Berichten: 4503
Geregistreerd: 21-07-05

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-06 11:21

CherokeeChum schreef:
Hallo allemaal,ik lees dit topic met stijgende verbazing...
Ik lees allemaal tips en kritiek van mensen die absoluut geen praktijkervaring met het beslaan en bekappen van paarden hebben.
Uitzonderingen daargelaten,persoonlijk ben ik traditioneel opgeleid
in Deurne, in 81'wat men zich nu toeeigend als zijnde ,,natuurlijk''
is gewoon hoe je een paard zonder ijzers op zijn voeten zet.
D.w.z. een goede verbinding tussen wand en zool,wat meer zool laten staan,zodat je een stevig draagvlak van de hoef krijgt, en de wand, waar deze de grond raakt , strak en afgerond afwerken om
beschadiging en inscheuren zoveel mogelijk te voorkomen .
Niets nieuws onder de zon, de zogenaamde mustangroll,het afronden van eenderde deel van de hoef,aan de toonzijde en de straal de grond laten raken, mits deze voldoende ontwikkeld is hiervoor, word door mijzelf, al vanaf dat ik het leerde, eind jaren 70'al gedaan.
Daar is nu een fraaie,, natuurlijke'' term aangegeven niets nieuws dus. Het is wreed om een ouder paard nog te willen corrigeren,beter kun je de stand en balans die het paard zelf kiest,cultiveren...Zwanghufen oftewel klemhoeven waarbij de versenen er nauw zijn en naar binnen groeien kan je behandelen met beslag en door middel van het snijden van ranures in de wand van de versenen.Deze worden hierdoor wat verzwakt en zullen wat naar buiten zakken, als het paard juist word bekapt, het ijzer word wat uitgesmeed om dit te bevorderen.Dit dient regelmatig gedaan te worden voor een optimaal resultaat, en duurt ongeveer
een jaar voor de hoef weer optimaal en hersteld is.Pijnloos!!!!
De fijne kneepjes ga ik er hier niet bij zetten, voor je het weet gaat er zo'n doe het zelver met kennis uit boeken, mee aan het knutselen, en allerlei rare dingen met zo'n arm dier uitspoken....
Take care, een gediplomeerde smid sinds 82' met een open mind, voor ontwikkelingen in hoefverzorging .



Ik ben het helemaal eens met bovenstaande. Ik werk als docent voor de hoefsmedenopleiding. Ik geen niet de vakinhoudelijke vakken als bekappen en beslaan, ik geef gedragslessen, EHBO paard, monsteren, beenstanden en beengebreken aan deze groepen leerlingen.
Ik heb echter mijn collega's die lesgeven in het bekappen en beslaan eens gevraagd wat zij vinden dat je moet doen bij klemhoeven (zo heet het in het Nederlands) bij een zeventienjarige....en zij zeiden alles precies hetzelfde als bovenstaande reactie.
Zorgen dat de zijdelingse straalgroeven meer uitwaaieren...dat kan een goede smid.

Als je zou gaan doen wat de TS voorstelt volgens de strassermethode bij een 17-jarige...dan komt het met het paard nooit meer goed.
De botten van een paard van die leeftijd zijn uitgegroeid, de groeiplaten volledig gesloten. De natuurlijke stand van dit paard is ingesleten in de gewrichten. Je kunt er van uit gaan dat er artrose aanwezig is op deze leeftijd waar het paard op dit moment geen hinder van hoeft te ondervinden. Als je dit paard nu zo rigoreus van achteren laat zakken, komen de botten in het verlengde van elkaar anders te staan. Dusdanig anders dat een paard van deze leeftijd dat niet trekt en dus onbruikbaar wordt en blijft (lees kreupel).
Vergelijk het met mensen. Het is algemeen bekend dat dames die nu hele leven lang op hoge hakken hebben gelopen, ze wanneer ze ouder zijn op platte schoenen niet meer uit de voeten kunnen. Hun achillispees is ingekort, de stand van de voet is veranderd en dat corrigeert zich nooit meer....
Zo geldt dat ook voor oudere paarden.
Kortom...advies: niet doen!


Edit: wegens verkeerd gequot
Laatst bijgewerkt door polly2 op 22-05-06 11:25, in het totaal 1 keer bewerkt

Billy

Berichten: 20710
Geregistreerd: 06-07-01
Woonplaats: Gemeente Tholen

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-06 11:21

Je vroeg niet naar mijn mening, je bekritiseerde me omdat ik er volgens jou niet genoeg van wist.
Nou kan ik dat wel hebben van iemand die weet waar die over praat, maar niet van iemand die van toeten noch blazen weet. Ik ga hier dus ook geen energie meer insteken.

palham
Berichten: 999
Geregistreerd: 29-03-05

Re: Zwanghufen probleem, Strasser methode, natuurlijk bekapp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-05-06 12:01

Wat een discussie geeft mijn vraag, heel fijn eigenlijk, want dit geeft meerdere perspectieven. Nog maar even voor de duidelijkheid: hoefijzers zijn voor mijn paard uitgesloten, dit omdat mijn paard in het verleden met 4 verschillende hoefsmeden zeer slechte ervaringen heeft opgfedaan, waardoor de hoeven nog slechter zijn geworden. Sinds dat Pallas blootvoets ropndloopt, heeft hij ruimere gangen en zit duidelijker beter in zijn vel. Voor mij is dus de optie: Strasser of natuurlijk bekappen. Mijn inziens en mede door de discussie ga ik mijn paard niet in een keer lager zetten, vanwege pezen en spieren. Daarmee heb ik NIET gezegd dat ik Strasser een slechte methode vind. Beter vind ik het paard in stapjes lager te zetten met natuurlijk bekappen (dus meer volgens methode Pete Ramey, Paardnatuurlijk, etc). Ómdat ik geen natuurlijke bekapper in de buurt heb (Heel misschien komt iemand deze kant op), wilde ik dat mijn eigen hoefsmid overleggen wat te doen. Omdat ik gisteren weer aan de beenstand van mijn paard heb gezien, dat hij echt last heeft (loopt verder niet kreupel, maar de kleine dingen zie je gewoon als eigenaar), moet ik iets doen. Wat zouden jullie als 'natuurlijke bekapper' of hoefsmid, die geen ijzers eronder mag zetten van de eigenaar adviseren om hoe de hoef te bekappen. Ik vraag hier om advies. Discussies hierover zijn prima, daarom is het ook een forum. Ik kan foto's neerzetten, maar weet bniet hoe dat moet. Kan iemand me dat ook vertellen dan loopt de discussie wat gemakkeleijker.

opala

Berichten: 6374
Geregistreerd: 14-06-01
Woonplaats: Almere

Re: Zwanghufen probleem, Strasser methode, natuurlijk bekapp

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-06 15:18

jwoltmanelp schreef:
Ik kan foto's neerzetten, maar weet bniet hoe dat moet. Kan iemand me dat ook vertellen dan loopt de discussie wat gemakkeleijker.


Kijk rechtsboven onder "FAQ". Ben benieuwd naar foto's

polly2
Berichten: 4503
Geregistreerd: 21-07-05

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-06 15:26

CherokeeChum schreef:
Zwanghufen oftewel klemhoeven waarbij de versenen er nauw zijn en naar binnen groeien kan je behandelen met beslag en door middel van het snijden van ranures in de wand van de verzenen.Deze worden hierdoor wat verzwakt en zullen wat naar buiten zakken, als het paard juist word bekapt, het ijzer word wat uitgesmeed om dit te bevorderen.Dit dient regelmatig gedaan te worden voor een optimaal resultaat, en duurt ongeveer



Hier staat precies hoe je het kunt doen.
Alleen dan zonder ijzers.
Ik denk trouwens dat de oorzaak wel eens zou kunnen liggen in het te nauw op de ijzers zetten van je paard. Dan is het geen wonder dat je paard zonder beter loopt.
Maar dat wil niet zeggen dat het paard automatisch slechter zou lopen op ijzers. Het kan zelfs zijn dat als hij ruim wordt beslagen, met veel garnituur (zo noem je dat) dat de hoef daardoor alleen maar gestimuleerd wordt om in een correct vorm terug te groeien.
Een paard wat slecht beslagen wordt kan veel problemen hebben. Een paard wat goed beslagen wordt kan er veel voordeel bij hebben.
Zelf heb ik een paard met een oude knieblessure. Juist door correct beslag is dit paard beter gaan lopen dan ooit...maar dan moet je wel een goede hoefsmid hebben!

Kijk eens op: www.hoofcare.nl daar staan heel veel zaken omtrent hoefproblemen, beslag etc. duidelijk uitgelegd. Jouw probleem expleciet staat er niet bij...maar omgekrulde verzenen staat er wel....wellicht heb je iets aan die informatie. Er staat ook info over natuurlijk bekappen...heb het zelf nog niet gelezen. Wellicht worden daar ook tips gegeven.

palham
Berichten: 999
Geregistreerd: 29-03-05

Re: Zwanghufen probleem, Strasser methode, natuurlijk bekapp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-05-06 17:03

Hier zijn dan de foto's. ben benieuwd naar jullie meningen. NOgmaals hoefijzers zijn voor Pallas geen optie. Ik heb verschillende hoefsmeden hgehad en vele slechte ervaringen daarm,ee. Het gaat er mij om, hoe kan ik mijn paard helpen zonder hoefijzers

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Birta
Berichten: 145
Geregistreerd: 28-09-05
Woonplaats: UK

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-06 18:22

Kijk hier eens voor interessante artikelen: http://www.hoofrehab.com/hoof%20article ... 0Ramey.htm
Misschien is het ook een idee om het boek van Pete Ramey te bestellen? Kun je het nog aan je hoefsmid uitlenen ook
Ik denk dat het met deze hoeven best goed kan komen zonder een rigoreuze en pijnlijke Strasser aanpak.
Zijn de hoeven vooruit gegaan in het half jaar dat je ze bekapt?

Arabesk

Berichten: 28675
Geregistreerd: 19-03-04
Woonplaats: Aan de dijk tussen Hoorn en Enkhuizen

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-06 19:06

die link van natuurlijk bekappen op www.hoofcare.nl is een zeer stomme zet van de Nassau's!

opala

Berichten: 6374
Geregistreerd: 14-06-01
Woonplaats: Almere

Re: Zwanghufen probleem, Strasser methode, natuurlijk bekapp

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-06 21:40

viewtopic.php?f=99&t=384204&hilit=

Zet je foto's ook op dit topic, zitten een paar deskundigen

Vlgs mij moet je het toongedeelte (teen) tot in de witte lijn rond vijlen, evt. eerst de hoefkniptang erlangs halen of flink raspen, want deze is heel lang, dan moet je de hoekjes waar de hoefwand omgaat in de steunsels zo vijlen dat je ze naar achteren verlegd, zo begint de zool bij de ballen i.p.v. halverwege de straal. Wanneer je dit wekelijks goed bijhoudt, de steunsels geen kans meer geeft om naar binnen te klappen, moet het allemaal op den duur goed komen.

CherokeeChum

Berichten: 2082
Geregistreerd: 10-01-06

Re: Zwanghufen probleem, Strasser methode, natuurlijk bekapp

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-06 00:27

opala schreef:
viewtopic.php?f=99&t=384204&hilit=

Zet je foto's ook op dit topic, zitten een paar deskundigen

Vlgs mij moet je het toongedeelte (teen) tot in de witte lijn rond vijlen, evt. eerst de hoefkniptang erlangs halen of flink raspen, want deze is heel lang, dan moet je de hoekjes waar de hoefwand omgaat in de steunsels zo vijlen dat je ze naar achteren verlegd, zo begint de zool bij de ballen i.p.v. halverwege de straal. Wanneer je dit wekelijks goed bijhoudt, de steunsels geen kans meer geeft om naar binnen te klappen, moet het allemaal op den duur goed komen.


Dit paard heeft slecht onderhouden hoeven en geen klemhoeven!!!!!!!
Van de steunsels moet je afblijven, want dat is de oorzaak van het probleem, je haalt het verband uit de hoef, de toon kan terug gevijld worden tot aan de witte lijn en de wand tot je een goede verbinding hebt met de zool,bij dit paard moet je absoluut van de verzenen afblijven ,zo te zien op de foto zit daar nogal wat beschadiging door verkeerd landen op de voet,straal schoon snijden,dwz losse rommel eraf, en wel de hoogte bewaren.Strak vijlen aan de buitenzijde, goed
goed afronden aan de voorzijde van de toon,hoofhardener erop 3 keer in de week(zool en straal)Werken op nat zand.Zonnebloemolie op het voer, regelmatig op deze manier bekappen en na 2 maanden ken je je paard niet weer

Masada
Berichten: 3112
Geregistreerd: 21-04-06

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-06 00:48

Arabesk schreef:
die link van natuurlijk bekappen op www.hoofcare.nl is een zeer stomme zet van de Nassau's!


Waarom is dit een zeer stomme zet Arabesk?

Ik vind het niet correct van je dat je elke mogelijkheid aangrijpt om de traditionele manier van beslaan belachelijk maakt.
Jij zal goede ervaringen hebben met de strasser of natuurlijk bekappen maar dat wil toch zeker niet zeggen dat dat het enige goede is.
Rob en Toon van Nassau hebben meer dan 25 jaar ervaring als leraar hoefsmid.
Rob heeft een zeer gedetailleerd boek geschreven en beide heren zijn meerdere malen europees kampioen hoefsmid geweest.
Daarbij geven zij ook nog les in Amerika.
Er zullen best wel meer wegen naar Rome leiden en ieder moet voor zich zelf uitmaken wat hij of zij de beste methode vind.
Ik zelf ga voor de klassieke manier. Ik heb al meerdere paarden kreupel gezien door natuurlijk bekappen.
Hoe kun je nu in godsnaam in een paar dagen tijd de juiste kennis krijgen van bekappen wat bijv. van Nassau na jarenlange opleiding en ervaring en samenwerking met klinieken nu heeft.
Ik vind dat je of lef hebt of erg dom bent (sorry voor de uitspraak) om tegen het traditioneel beslaan in te gaan en dan zeker nog tegen de heren van Nassau.

Heb je jezelf ook nooit afgevraagt waarom Anky en alle andere wedstrijdtoppers nog steeds hun paarden laten beslaan?

Ik respecteer ieders keuze maar wilde alleen maar reageren omdat je overal je mening zo doordramt.

Jij mag vinden wat je wil maar laat een ander ook in zijn waarde.

(ik heb gesproken)

Achterom
Berichten: 23040
Geregistreerd: 28-09-04

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-06 10:19

@poppekontje: misschien eerst handig om te lezen waar arabesk het over heeft voor je zo'n verhaal afsteekt?

Ik ben het met haar eens dat het niet verstandig is van de heren van Nassau om dit verhaal op hun site te plaatsen. Omdat de vernieling van de hoeven namelijk niet de schuld is van het natuurlijk bekappen, maar van de eigenaar zelf! Jammer dat zij dit soort verhalen gebruiken om hun eigen methodes maar weer eens te promoten.

Billy

Berichten: 20710
Geregistreerd: 06-07-01
Woonplaats: Gemeente Tholen

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-06 10:23

Als je de noot van hoofcare leest, die eronder staat, vind ik het niet zo'n hele stomme zet. Er wordt duidelijk aangegeven dat je bekappen niet ff in een cursus op een dode voet ff kan leren, en dat dat de boodschap is van die site. En als ik het prutswerk zie van sommige natuurlijk bekappers op bokt, ben ik het roerend met ze eens

Achterom
Berichten: 23040
Geregistreerd: 28-09-04

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-06 10:28

Uit de noot blijkt duidelijk dat ze zich er niet in hebben verdiept. Daarom is het niet zo handig.

opala

Berichten: 6374
Geregistreerd: 14-06-01
Woonplaats: Almere

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-06 10:34

Billy schreef:
Als je de noot van hoofcare leest, die eronder staat, vind ik het niet zo'n hele stomme zet. Er wordt duidelijk aangegeven dat je bekappen niet ff in een cursus op een dode voet ff kan leren, en dat dat de boodschap is van die site. En als ik het prutswerk zie van sommige natuurlijk bekappers op bokt, ben ik het roerend met ze eens


I.p.v. hoefsmeden opleiden, zouden ze beter "coaches" kunnen opleiden welke elke paardeneigenaar leert hoe je onbeslagen hoeven zelf (tussentijds) kunt bijhouden. Zo kunnen ze ook nog brood verdienen, snijdt het mes dus aan meerdere kanten. Paard, eigenaar en coach zijn allen geholpen.

Masada
Berichten: 3112
Geregistreerd: 21-04-06

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-06 10:37

Wendy schreef:
@poppekontje: misschien eerst handig om te lezen waar arabesk het over heeft voor je zo'n verhaal afsteekt?

Ik ben het met haar eens dat het niet verstandig is van de heren van Nassau om dit verhaal op hun site te plaatsen. Omdat de vernieling van de hoeven namelijk niet de schuld is van het natuurlijk bekappen, maar van de eigenaar zelf! Jammer dat zij dit soort verhalen gebruiken om hun eigen methodes maar weer eens te promoten.


Ik denk dat jij dan zelf het verhaal op de site niet goed hebt gelezen.
Natuurlijk bekappen heeft wel degelijk voeten naar de verdommenis geholpen. Maar ik wil deze discussie helemaal niet aangaan. Maar wilde alleen maar zeggen wat ik hier boven heb geschreven.

opala

Berichten: 6374
Geregistreerd: 14-06-01
Woonplaats: Almere

Re: Zwanghufen probleem, Strasser methode, natuurlijk bekapp

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-06 11:15

Stel dat ik gediplomeerd hoefsmid zou zijn en ik zou lezen over natuurlijk bekappen. Dan zou ik na bezinning heeeeeeeeeeeeel kritisch dat bij mijn paard in praktijk brengen. Je wilt natuurlijk op de hoogte zijn van alles wat maar met hoeven te maken heeft uit vakbladen, maar ook wat leeft bij de paardeneigenaar. En dan niet alleen de theorie eigen maken, maar ook de praktijk. Wanneer dan zou blijken na verloop van tijd dat het niet werkt of zelfs schadelijk is, dan zou ik mij geroepen voelen op de gevaren te wijzen van het natuurlijk bekappen. Met foto's en tot in de puntjes beschreven.

Zo is Pete Ramey bekend geworden, maar dan dat het dus helemaal niet schadelijk is en wel werkt .

Achterom
Berichten: 23040
Geregistreerd: 28-09-04

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-06 11:21

poppekontje schreef:
Ik denk dat jij dan zelf het verhaal op de site niet goed hebt gelezen.
Natuurlijk bekappen heeft wel degelijk voeten naar de verdommenis geholpen. Maar ik wil deze discussie helemaal niet aangaan. Maar wilde alleen maar zeggen wat ik hier boven heb geschreven.

Nogmaals... op die site heeft de eigenaar de voeten naar de verdommenis geholpen, niet het natuurlijk bekappen.

Als je op zo'n eendagscursus gaat, wordt je voortdurend in de oren getoeterd dat je niet zelf aan de slag moet gaan, maar altijd een professionele bekapper moet betrekken. Een eigenaar heeft ook nog een eigen verantwoordelijkheid.

Verder nog de vraag die ik in dit topic al vaker gesteld heb, maar waar nooit een antwoord op komt: als de traditionele smid dan op een goede manier leert bekappen, die eigenlijk weinig afwijkt wat met natuurlijk bekappen wordt beschreven, waarom wordt het in de praktijk dan zo weinig toegepast?