Verbening Hoefkraakbeen

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
_Lucifer_

Berichten: 155
Geregistreerd: 24-02-03
Woonplaats: Someren

Verbening Hoefkraakbeen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-06 13:41

Mijn paard heeft verbeende hoefkraakbeenderen.
Zijn hier meer paardeneigenaren met paarden die hier last van hebben?
Wat doen jullie met je paard en hoe laat je je paard beslaan?
Ik ben benieuwd naar ervaringen, dus kom maar op!

pointer
Berichten: 2
Geregistreerd: 20-08-05

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-06 21:01

vraag aan je smit,ijzer met zool en balk,hoefpad.ranures in de verzenen aanbrengen.ben hoefsmid,groetjes

Dennis

Berichten: 31486
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-06 22:52

Een van mijn merries heeft het. Een 7 jarige merrie die net 1,5 jaar onder het zadel is.

Ik heb het redelijk onder controle, ze loopt gewoon rad en een enkele keer iets kort voor. Mijn merrie staat gewoon op blote voeten en er word per dag bekeken hoe ze loopt en daar word het werk op aangepast. Maar normaal kan ze gewoon aan het werk. Ze is er maar 1x een paar weken kreupel aan geweest.

PatsyDB

Berichten: 205
Geregistreerd: 16-02-06
Woonplaats: New Jersey, USA

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-06 23:56

Daar heb ik nog nooit van gehoord.
Wat bedoel je precies met 'verbening hoefkraakbeen'? Is dit een soort osteoporose (verkalking) van het straalbeentje, met andere woorden een vorm van hoefkatrol?
In ieder geval goed beslag kan je stukker verder helpen.
Zoals hierboven al vermeld : siliconen & balk beslag kunnen een uitweg bieden.
Wordt Tildren nu ook al niet gebruikt bij hoefkatrol? Toch succesvol bij Kissing Spines, ik meende ook positieve resultaten gehoord te hebben bij hoefkatrol.
Groetjes. P

_Lucifer_

Berichten: 155
Geregistreerd: 24-02-03
Woonplaats: Someren

Re: Verbening Hoefkraakbeen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-05-06 09:05

Bedankt voor jullie reacties!

Mijn paard heeft een half jaar op ijzers met siliconen gestaan
wat aanvankelijk goed hielp maar niet goed genoeg.
Nu hebben de DA en hoefsmid in overleg inderdaad een balkijzer geadviseerd.
Even geen siliconen dus om de hoef even lucht te geven.
Hij loopt hier even goed op als met de siliconen.

Dennis: Jouw merrie is ook nog erg jong, wat vervelend zeg.

PatsyDB: het is geen hoefkatrolontsteking maar een kalkafzetting boven op het hoefkraakbeen er groeit zeg maar bot op. Hierdoor gaat het paard korter lopen omdat de "vering" zeg maar uit de hoef gaat.

Dennis

Berichten: 31486
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-06 09:14

Toen mijn merrie bevangen raakte is het er uit gekomen. Ze bleef erg lang kreupel terwijl ze maar licht bevangen geweest was. De VA vond dat ze op een open teen ijzertje moest en ik heb er samen met mijn leraar(doe een opleiding hoefsmid) naar gekeken omdat ik vond dat het niet meer door die bevangenheid moest komen omdat het de ene dag veel beter ging dan de ander.
De VA vond eigenlijk eerst dat ik niet moest zeuren, het ging 'maar' om een drachtige shetland fokmerrie(toen het er allemaal uit kwam net drachtig) die makkelijk haar dagen kon slijten op het land. Maar ik heb haar vooral als sportpony die ook een keer een veulentje kreeg.
Dus verdoven, ja, in de ondervoet(had ik al zonder verdoven gezegt). Dus foto's, idd, een verbening te zien.

Toen ik haar kocht(een jaar voordat ze kreupel raakte) is ze ook kreupel geweest, zijn er foto's gemaakt en bleek ze kreupel door te kort bekappen(foto's waren in orde volgens de VA, heb hem toen nog gebeld). Dus die foto's opgevraagt en samen met mijn leraar naast de nieuwe foto's gelegt.
Een jaar daar voor was het ook al licht te zien en het was erger geworden.

Nu is het rustig afwachten, ze heeft het hele jaar goed gelopen alleen toen ze net bevallen was van haar veulen heeft ze een weekje lopen krabbelen(maar wel zelf lekker het land over crossen met haar veulen, dus zielig was ze niet ).

Je zou denken, een jonge merrie die erg laat is ingereden(voor die tijd heeft ze altijd als fokmerrie gedient) zou zo iets niet kunnen hebben. Maar dus blijkbaar wel.

_Lucifer_

Berichten: 155
Geregistreerd: 24-02-03
Woonplaats: Someren

Re: Verbening Hoefkraakbeen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-05-06 09:38

Mijn paard is pas tien en is wel al zeven jaar gereden.
Ik heb hem nu twee jaar en het eerste jaar heb ik niks aan hem gemerkt, alleen wat korter id de gangen. Ik reed altijd in de bak en op de weg alleen in stap.
Hij is het laatste jaar pas echt kreupel geworden op de volte op harde bodem.

Ik spring er nu niet meer mee en rijd op zachte bodem. Zolang hij daar niet kreupel op loopt kan ik er gewoon mee rijden volgens de DA.
Hij is ook alleen linksvoor niet goed op de harde volte, rechtsvoor niks aan te zien. De verbening zit wel aan beide kanten, alleen links is het wel erger.

Ik heb hem wel die twee jaar op blote voeten gehad, maar helaas is dat voor hem geen optie meer.

Ik hoop dat ik zo nog wat jaren vooruit kan.

bokkig
Berichten: 122
Geregistreerd: 13-09-05

Re: Verbening Hoefkraakbeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-06 09:48

SilverSadle schreef:
Mijn paard heeft verbeende hoefkraakbeenderen.
Zijn hier meer paardeneigenaren met paarden die hier last van hebben?
Wat doen jullie met je paard en hoe laat je je paard beslaan?
Ik ben benieuwd naar ervaringen, dus kom maar op!


Meestal kwam dit voor bij boerenwerkpaarden die veel op straat met ijzers onder moesten lopen. De trillingen en klappen van de ijzers zijn, naar men de laatste jaren ontdekt heeft de oorzaak van deze vergroeiingen.
Er is maar een werkelijke oplossing en dat is door zo goed mogelijke doorbloeding zorgen dat er geen kalkafzetting meer plaats vindt.
Door de kalkaangroei aan de takken van het hoefbeen zal het paard steeds meer moeite krijgen met de buiging van de voet. Dit betekent dat je zoveel mogelijk ruimte in de voet moet geven.
Dit betekent ijzers er van onder, ( 75 % meer schokabsorbering) want in 95% van de gevallen zijn ze de oorzaak. Je paard goed laten bekappen, zodat de doorbloeding in de voet optimaal is en een lage hiel, waardoor het hoefbeen in de voet vlak t.o.v. de grond staat.
Dus geen ijzers, zeker geen balkijzers en geen siliconen en geen sneden in de hoefwand, waarbij je het risico loopt dat de hoefwand inzakt, zodat deze nog veel meer zal gaan knellen.
Alle genoemde smid oplossingen zijn symptoombestrijdingen.
De enige opossing is het voetmechanisme te laten werken zodat er veel voeding en zuurstofrijk bloed door de voet gepompt wordt en door goed bekappen een zo breed mogelijke voet ontstaat.

_Lucifer_

Berichten: 155
Geregistreerd: 24-02-03
Woonplaats: Someren

Re: Verbening Hoefkraakbeen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-05-06 10:19

Zoals ik in mijn post hierboven heb gezegt, heb ik mijn paard twee jaar zonder ijzers gehad. Dit is niet meer mogelijk vanwege de druk.
Hij heeft hele goede voeten en wordt goed bekapt, heeft geen hoge verzenen. Ik weet ook wel dat een paard beter blootvoets hoort.

Bokkig jij hebt het over symptoombestrijding, dat is in dit geval altijd omdat het een onomkeerbaar proces is. Ook om het paard op blote voeten te zetten. Hij zal er niet beter door gaan lopen omdat dat simpelweg niet meer kan.

bokkig
Berichten: 122
Geregistreerd: 13-09-05

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-06 11:29

Nee, net zoals er nog steeds smeden zijn die geloven dat hoefbevangenheid uiteindelijk ongeneeslijk is en hoefkatrolontsteking je paard met 2 voeten bij de slager laat staan.
Het is maar zeer de vraag of het inderdaad een onomkeerbaar proces is.
Op Amerikaanse en Australische mailgroups wordt regelmatig gesproken over enorme verbetering. Ik vraag me toch werkelijk af over welke druk je het hebt die met een ijzer zou verdwijnen. Het enige wat je zeker weet is dat je het mechanisme in de voet nog meer belemmert. Hierdoor zal dat verkalkingsproces niet stoppen, maar alleen sneller gaan. Nu dragen de steunsels mee, die dus extra druk hoger in de voet zullen geven en heb je de hele straal met het straalkussen daarboven buitenspel gezet, die juist gemaakt zijn om de invloed van de schokken op de grond te reduceren,

_Lucifer_

Berichten: 155
Geregistreerd: 24-02-03
Woonplaats: Someren

Re: Verbening Hoefkraakbeen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-05-06 11:40

Ik sta open voor alle informatie hoor, begrijp me niet verkeerd.
Dit is wat ik begrepen heb van de personen waar ik op dit moment op af moet gaan kwa info (DA, Fysio en Smid).

Ik heb zelf ook al met het idee rond gelopen om hem weer blootvoets te zetten. Maar hoe krijg je een voet breder, bij andere paarden groeien de hoeven idd breeduit, bij die van mij gebeurt dit nauwelijks.

Arabesk

Berichten: 28675
Geregistreerd: 19-03-04
Woonplaats: Aan de dijk tussen Hoorn en Enkhuizen

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-06 15:10

het kan wel het duurt alleen meer dan een jaar. Verder sluit ik me volledig aan bij 'bokkig'

De meeste VA en HS zullen geen blote voetjes adviseren, maar dat niet omdat ze tegen natuurlijk bekappen zijn, maar omdat ze er gewoonweg niks over geleerd hebben.

Dennis

Berichten: 31486
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-06 15:22

Mijn merrie heeft van zich zelf hele stijle voeten. Als ik die weker zet word ze kreupel vanuit haar gewrichten boven haar voet. Dit is (samen met te kort bekappen) gebeurd voordat ik haar kocht. Breed worden haar hoeven ook helamaal niet, ze groeien smal en stijl.
Als ik er niet te veel aan doe loop ze er goed mee, en als ik haar netjes laat verzamelen en haar achterhand het meeste laat doen kan ze er aardig mee weg komen.

Ik ga er zo weer voor het eerst op sinds ruim een maand(ivm haar dracht). Ik ben benieuwd.

_Lucifer_

Berichten: 155
Geregistreerd: 24-02-03
Woonplaats: Someren

Re: Verbening Hoefkraakbeen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-05-06 15:43

Mijn paard heeft ook van nature hele smalle stijle voeten.
Ik snap dat jullie aanbevelen om hem van de ijzers te halen,
maar hoe maak je stijle smalle voeten breed?
Dat moet toch van nature breed groeien denk ik dan .

anne7

Berichten: 328
Geregistreerd: 02-02-05

Re: Verbening Hoefkraakbeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-06 16:06

Mijn merrie (23) heeft het ook in ernstige mate.
Geen ijzers is bij haar ook geen optie. Het hoefkraakbeen is dusdanig verbeend dat hier geen vering meer in zit. Ik heb nu ijzers met zooltjes en (een hele dikke laag) hoefpad (een soort klei-achtig spul wat voor demping zorgt) en ze loopt nu vele malen beter. Ze durft nu haar voeten weer normaal neer te zetten waar ze dit eerst niet deed.
Deze verbening is helaas een onomkeerbaar proces, maar met het juiste beslag kan je een hoop doen. Ik rij met mijn merrie nog recreatief 4a5x in de week. dressuur en springen zit er niet meer in, maar gezien haar leeftijd is dat niet gek.

Ik ben het eens met het feit dat een ijzer niet goed voor de doorbloeding van de hoef is, als het even kan laat ik ze liever ook zonder lopen, maar bij mijn merrie heeft het wel erg goed geholpen.

LadyJane

Berichten: 1487
Geregistreerd: 28-02-03
Woonplaats: Woudrichem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-06 22:44

Even een vraag... mij paard heeft ook verbeende hoefkraakbeenderen, dan schijnt vaker voor te komen bij zware rassen zoals hij. (hij is half shire) Mijn dierenarts zei dat er een kleine kans is dat hij er ooit kreupel op zou worden. Maar toch is die nu kreupel en het is nog niet zo heel lang, dus heb hem nog niet op de foto laten zetten. Maar hoe begint zo'n kreupelheid?

Van de één op de andere dag? Of met onregelmatigheid op de harde bodem? Ben wel erg benieuwd, want mijn paard was van de één op de andere stap kreupel na een pittige training...

_Lucifer_

Berichten: 155
Geregistreerd: 24-02-03
Woonplaats: Someren

Re: Verbening Hoefkraakbeen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-06 09:28

LadyJane: bij mijn paard is het geleidelijk gegaan,
hij liep vooral kort in zijn gangen met een typische beenzetting. Op zachte bodem verder niets te merken.
Op de volte op een harde bodem is hij duidelijk niet goed op linksvoor waar de verbening het ergst is.

Hoe weet jij dat er verbening zit als er geen foto's gemaakt zijn?
Bij mijn paard kun je het zien zitten, maar die is dan ook vergevordert met de verbening.
Na een zware training kan er natuurlijk van alles de oorzaak zijn van kreupelheid.

Normaal worden ze er niet kreupel van maar wel korter in de gangen.

LadyJane

Berichten: 1487
Geregistreerd: 28-02-03
Woonplaats: Woudrichem

Re: Verbening Hoefkraakbeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-06 18:17

SilverSadle schreef:
LadyJane: bij mijn paard is het geleidelijk gegaan,
hij liep vooral kort in zijn gangen met een typische beenzetting. Op zachte bodem verder niets te merken.
Op de volte op een harde bodem is hij duidelijk niet goed op linksvoor waar de verbening het ergst is.

Hoe weet jij dat er verbening zit als er geen foto's gemaakt zijn?
Bij mijn paard kun je het zien zitten, maar die is dan ook vergevordert met de verbening.
Na een zware training kan er natuurlijk van alles de oorzaak zijn van kreupelheid.

Normaal worden ze er niet kreupel van maar wel korter in de gangen.



Vorig jaar was hij ook kreupel, een peesblessure en een gebroken hoefbeen had die toen. Dus toen zijn er van beide voorbenen foto's gemaakt. Toen is er natuurlijk ook aan het licht gekomen dat hij dat verbeende hoefkraakbeen heeft. (ik heb de foto's digitaal, dus mssn kan ik ze wel op het forum zetten) De dierenarts zei toen dat er wel een kans was dat hij er ooit kreupel op zou worden, maar schonk er verder geen aandacht aan. Hij zei dat heel veel grote paarden, en vooral koudbloedrassen er last van hebben, dat dat een heel normale 'afwijking' is waar heel veel paarden ook geen last van hebben.

_Lucifer_

Berichten: 155
Geregistreerd: 24-02-03
Woonplaats: Someren

Re: Verbening Hoefkraakbeen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-06 09:45

Jij hebt dan al genoeg pech gehad eigenlijk met je paard!
Wat je DA zegt klopt dus in de meeste gevallen. Ik heb
dan waarschijnlijk de pech dat het bij mijn paard wel problemen oplevert.

Heeft jouw paard toevallig ook smalle stijle hoeven?

Het is wel interessant om de foto's te zien,
kan ik ook eens zien hoe dat bij een ander paard eruit ziet.
Ik heb alleen de foto's van mijn eigen paard gezien.

Mieke
Berichten: 6926
Geregistreerd: 09-02-01
Woonplaats: NH

Re: Verbening Hoefkraakbeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-06 13:02

bokkig schreef:
SilverSadle schreef:
Mijn paard heeft verbeende hoefkraakbeenderen.
Zijn hier meer paardeneigenaren met paarden die hier last van hebben?
Wat doen jullie met je paard en hoe laat je je paard beslaan?
Ik ben benieuwd naar ervaringen, dus kom maar op!


Meestal kwam dit voor bij boerenwerkpaarden die veel op straat met ijzers onder moesten lopen. De trillingen en klappen van de ijzers zijn, naar men de laatste jaren ontdekt heeft de oorzaak van deze vergroeiingen.
Er is maar een werkelijke oplossing en dat is door zo goed mogelijke doorbloeding zorgen dat er geen kalkafzetting meer plaats vindt.
Door de kalkaangroei aan de takken van het hoefbeen zal het paard steeds meer moeite krijgen met de buiging van de voet. Dit betekent dat je zoveel mogelijk ruimte in de voet moet geven.
Dit betekent ijzers er van onder, ( 75 % meer schokabsorbering) want in 95% van de gevallen zijn ze de oorzaak. Je paard goed laten bekappen, zodat de doorbloeding in de voet optimaal is en een lage hiel, waardoor het hoefbeen in de voet vlak t.o.v. de grond staat.
Dus geen ijzers, zeker geen balkijzers en geen siliconen en geen sneden in de hoefwand, waarbij je het risico loopt dat de hoefwand inzakt, zodat deze nog veel meer zal gaan knellen.
Alle genoemde smid oplossingen zijn symptoombestrijdingen.
De enige opossing is het voetmechanisme te laten werken zodat er veel voeding en zuurstofrijk bloed door de voet gepompt wordt en door goed bekappen een zo breed mogelijke voet ontstaat.


Hier ben ik het niet mee eens. IK heb ooit een paard gekocht dat ik al jarenlang kende. Dit paard heeft zes jaar lang manegewerk gedaan, op zachte bodem en is nooit beslagen geweest. En nooit een dag kreupel of ziek. Toen ik hem kocht was hij negen jaar en liep niet helemaal goed. Korter dan ik van hem gewend was en ook niet rad linksvoor. Hij had kleine, steile en vrij nauwe hoeven. (Duits bloed, komt vaker voor.)

De DA zag onmiddellijk aan de rand boven zijn voet dat er sprake was van verbening van het hoefkraakbeen. Er zijn toen geen foto's gemaakt. Op haar advies heb ik hem op ijzers met siliconen gezet, hij heeft drie jaar lang helemaal goed gelopen, wel wat kort, maar absoluut rad.

Na die drie jaar was hij ineens weer kreupel en is hij met zijn voorbenen op de foto gezet. Hij bleek verregaande artrose in ongeveer al zijn gewrichten in het onderbeen te hebben, in combinatie met de hoefkraakbeenverbening. Dat was einde verhaal....

Het is dus niet zo dat paarden dit krijgen door ijzers of door werken op harde bodem. Het is erfelijk bepaald in bepaalde bloedlijnen en rassen. Veel ouderwetsere types hebben hier last van, Friezen, Geldersen en wat ouder Duits bloed ook.

Ik heb mijn paard in die "goede" drie jaren, heel voorzichtig aan het werk gezet, rustig opgebouwd, heel veel aandacht voor opwarmen en cooling down. Getraind op zo goed mogelijke bodem en hem in de winter in een dikke laag stro gezet om zijn benen zo warm mogelijk te houden. Hij lag overdag in zijn paddock erg veel, dat was opvallend.

LadyJane

Berichten: 1487
Geregistreerd: 28-02-03
Woonplaats: Woudrichem

Re: Verbening Hoefkraakbeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-06 22:49

SilverSadle schreef:
Jij hebt dan al genoeg pech gehad eigenlijk met je paard!
Wat je DA zegt klopt dus in de meeste gevallen. Ik heb
dan waarschijnlijk de pech dat het bij mijn paard wel problemen oplevert.

Heeft jouw paard toevallig ook smalle stijle hoeven?

Het is wel interessant om de foto's te zien,
kan ik ook eens zien hoe dat bij een ander paard eruit ziet.
Ik heb alleen de foto's van mijn eigen paard gezien.



Ja, mijn paardje heeft zeker pech! Vandaag zijn we naar de kliniek in Moergestel geweest en is hij op het verbeende kraakbeen onderzocht. Dit blijkt nu dus ook vrijwel zeker de oorzaak te zijn van de kreupelheid. Er is ook nog een controlefoto gemaakt t.o.v. vorig jaar, maar daarop is weinig verschil te zien, het is niet erger geworden na vorig jaar. Aan de buitenkant van zijn linkervoorvoet heeft hij een oude wond, die inmiddels wel helemaal genezen is maar waar wel veel wildvlees op zit. Dat is dus de oorzaak van de a-symetrische verbening. Want aan de buitenkant van zijn linkervoorvoet noemde de dierenarts de verbening 'gigantisch' (brrr)....
Maar nu heb ik pijnstillers meegekregen die ik hem 10 dagen moet geven, daarna nog 10 dagen rust, dus in totaal drie weken. En dan kijken of de kreupelheid minder is.

Afbeelding

Dit is de rontgenfoto van vorig jaar, hij is niet heel duidelijk genomen, want dit was eigenlijk voor een andere blessure. Maar toen is er natuurlijk wel aan het licht gekomen dat de verbening zo ernstig is. Op de foto van vandaag is niet veel verschil te zien.

Dennis

Berichten: 31486
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-06 09:03

Pfff, die is idd flink verbeend!!!

Ik heb hier ook nog de oude foto's (bijna 2 jaar oud). De nieuwe foto's(zijn toen alleen links gemaakt omdat ze daar toen kreupel op was) heb ik niet meer online staan dus kan ik op mijn werk niet bij.
Deze foto's zijn bij haar vorige eigenaar gemaakt en hier op was ze in orde bevonden, maar is dat imo (nu ik er door mijn opleiding hoefsmid meer van weet) is ze dat niet helemaal.
Afbeelding
Afbeelding

_Lucifer_

Berichten: 155
Geregistreerd: 24-02-03
Woonplaats: Someren

Re: Verbening Hoefkraakbeen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-05-06 09:13

LadyJane: Jij hebt precies wat mijn paard heeft, aan de buitenkant is de verbening het ergst. Bij mijn paard is het volgens mij ook niet erger geworden dan dat het vorig jaars was. Ik heb alleen geen controlefoto's. Maar hij is er ook kreupel op ook linksvoor.

Jouw DA zegt dat een oude wond de oorzaak is van de a-symmetrische verbening? Mijn paard heeft dit ook maar dan zonder oorzaak. Mijn DA schrok ook van de foto van mijn paard.

Bedankt voor het laten zien van de foto, je bent dus duidelijk een lotgenoot

_Lucifer_

Berichten: 155
Geregistreerd: 24-02-03
Woonplaats: Someren

Re: Verbening Hoefkraakbeen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-05-06 09:24

Dennis: op jouw foto is het toch ook al duidelijk te zien,
maar nog lang niet zo erg als bij mijn foto.
Ik heb de foto's niet zelf en kan ze helaas niet delen.

Wat ik begreep van mijn DA is dat de verbening niet hoger
mag komen dan waar het hoefbeen over gaat in het kroonbeen.
Dat is op deze foto toch wel te zien. Jammer dat ze daar toen niks over gezegt hebben!

Dennis

Berichten: 31486
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-06 10:22

Idd, het is een geweldige merrie om mee te werken met een papiertje om van te kwijlen(en niet te vergeten, een schimmeltje die in de grote maat bij het NSPS HEEL zeldzaam zijn).
Ze is favoriet in de kinderlessen en voor de echte beginners en de gevorderde fijn te rijden. En als ik er zelf op stap heb ik er ook nog zat uitdaging aan. Ze loopt ook voor de wagen en doet het allemaal super.

Maar als ik dit geweten had had ik haar nooit gekocht. Ik zocht een goede fokmerrie die ook de sport in kan. Echt serieus de sport in kan ik wel vergeten(ja, voor de lol een B proefje moet lukken, maar verder weet ik het zo net nog niet) en al zie ik hoe zo'n aanslag een veulen op haar benen is zal ik dat ook zeker niet meer doen. Helaas zat haar veulen(nu 2,5 week oud) er net in toen dit aan het licht kwam.

Ik heb bij koop de VA waar deze foto's gemaakt zijn(vlak voordat ik haar kocht) nog gebeld en die hebben mij verteld dat alles in orde was.... Maar helaas, niet dus. Ik heb deze foto's pas een jaar geleden opgevraagd omdat ze toen bij mij weer kreupel was.

Het is nu(iig vorig jaar toen er foto's gemaakt waren) ietsje erger. Zolang ze goed(genoeg) loopt mag ze lekker blijven. Als ze wil mag ze aan het werk, loopt ze beroerder heeft ze vrij, en als het echt erg word is het einde verhaal. Maar het gaat erg goed, alleen dat ze weer wat liep te krabbelen nu haar veulen er net uit was.