Pony HEEL moeilijk bij de smid :(

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
deniejs

Berichten: 556
Geregistreerd: 17-03-06
Woonplaats: Schiedam

Pony HEEL moeilijk bij de smid :(

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-05-06 21:05

Ik heb een pony en die gaat heel moeilijk naar de smid. Hij springt alle kanten op en al twee hoefsmeden willen hem niet meer doen. Geweld is geen oplossing bij mijn pony en een praam krijgen we ook niet op. Zijn voorhoeven lukken nog wel, maar achter kunnen we niets aan doen. Terwijl hij eigenlijk wel ijzers nodig heeft.. Dit is best wel heel erg vervelend, want ze moeten toch een keer gedaan worden. Verdoven door de dierenarst help niet, muisjes helpen niet en sedaline ook niet. Echt heel vervelend allemaal! Heeft iemand er toevallig ervaring mee? Of tips?

Herilda
Berichten: 550
Geregistreerd: 07-05-05
Woonplaats: Oostermeer (Friesland)

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-06 21:20

Em helemaal plat spuiten in de kliniek en het daar laten doen. Ik ken ook een pony waarbij dit gebeurde. Maar nu na heel veel geduld en tijd, lukt het toch om het op een normale manier te doen. Heel veel succes!

deniejs

Berichten: 556
Geregistreerd: 17-03-06
Woonplaats: Schiedam

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-05-06 21:31

Ik denk dat dit ook niet echt helpt, dan moeten we hem zo erg gaan platspuiten dat dit gevaarlijk wordt. Hij blijft namelijk vechten totdat ie niet meer kan. Ik heb een keer foto's moeten laten maken en toen moest ie verdoofd worden voor een paard van 1000 kilo. Hoefsmid is natuurlijk nog enger voor hem en om m nog zwaarder te laten verdoven vind ik een beetje gevaarlijk worden, wel bedankt voor de tip!

Jol1
Berichten: 1843
Geregistreerd: 07-10-05

Re: Pony HEEL moeilijk bij de smid :(

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-06 21:34

Als je het een probleem vindt om naar de kliniek te gaan, dan zou je Tranquigel kunnen proberen. Daar worden ze echt rustig van. Niet teveel doseren, anders kan je paard niet meer op zijn benen staan. In ieder geval krijg je dan zeker een praam op, maar waarschijnlijk heb je die praam helemaal niet nodig. Hoeveel Sedalin heb je trouwens gegeven?

marleen_usar

Berichten: 24663
Geregistreerd: 04-04-05
Woonplaats: Pernis

Re: Pony HEEL moeilijk bij de smid :(

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-06 21:39

Mijn pony had dat ook zijn eerste bekapping ging mis gaf hem erg veel stres, heb daarna veel hoefsmeden versleten. Heb wel wat gegeven zodat hij rustig zou zijn, maar daar kon hij niet tegen en het maakte alles eigenlijk alleen maar erger. Met heel veel geduld en een zeer goede smit is het toch goed gekomen.

deniejs

Berichten: 556
Geregistreerd: 17-03-06
Woonplaats: Schiedam

Re: Pony HEEL moeilijk bij de smid :(

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-05-06 21:42

Jol1 schreef:
Als je het een probleem vindt om naar de kliniek te gaan, dan zou je Tranquigel kunnen proberen. Daar worden ze echt rustig van. Niet teveel doseren, anders kan je paard niet meer op zijn benen staan. In ieder geval krijg je dan zeker een praam op, maar waarschijnlijk heb je die praam helemaal niet nodig. Hoeveel Sedalin heb je trouwens gegeven?


Van Sedaline heb ik een halve spuit gegeven en het hielp echt helemaal niks.. Is Tranquigel sterker spul dan? En waar kan ik het krijgen? Van muisjes heeft mijn pony 4 schepjes gekregen en dat hielp ook helemaal niets helaas..

deniejs

Berichten: 556
Geregistreerd: 17-03-06
Woonplaats: Schiedam

Re: Pony HEEL moeilijk bij de smid :(

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-05-06 21:44

marleen_usar schreef:
Mijn pony had dat ook zijn eerste bekapping ging mis gaf hem erg veel stres, heb daarna veel hoefsmeden versleten. Heb wel wat gegeven zodat hij rustig zou zijn, maar daar kon hij niet tegen en het maakte alles eigenlijk alleen maar erger. Met heel veel geduld en een zeer goede smit is het toch goed gekomen.


Geduld hebben we zeker veel! We doen het nu ook gewoon rustig aan, maar zodra we bij de achterbenen komen, komt de stress weer en daarom wilt mijn smit er ook niet aan gaan beginnen, omdat het dan een onbegonnen strijd gaat worden.. En tja ik heb al 2 hoefsmeden die mijn pony niet meer willen doen, dus ik ben blij dat ik er nu nog 1 heb die wel geduld heeft bij mijn pony... Alleen jammer dat die achterbenen gewoon niet lukken..

Jol1
Berichten: 1843
Geregistreerd: 07-10-05

Re: Pony HEEL moeilijk bij de smid :(

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-06 22:32

Ik weet niet of Tranquigel sterker is, maar als je een hele spuit geeft dan is je paard echt wel suf. Je zou met je dierenarts kunnen overleggen hoeveel je mag geven en of hij het een goed idee vindt.

Noon
Berichten: 2018
Geregistreerd: 25-03-05
Woonplaats: Overijssel, Enschede

Re: Pony HEEL moeilijk bij de smid :(

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-06 22:39

tjah, ik ken het met mn jaarling. die heeft vandaag weer een praam kapot geslagen en bijna mn 2e hoefsmid. mn hoefsmid is wel heel voorzichtig vooral na zn eerste klap maar hij blijft hem gelukkig wel doen. normaal wordt hij gespoten maar vandaag kreeg hij de spuit er niet eens in. en de praam kregen we ook iedere keer net niet op. hij wordt gewoon 2x zo groot en is super sterk, en slaat om zich heen. mn hoefsmid heeft gewoon alle geduld van de wereld en als die spuit er eenmaal in zit--> na 2uur worstelen dan is hij met een 15 - 20 min wel half van de wereld, iig zodanig dat je hem wel redelijk kunt bekappen. ik zou niet weten wat je anders zou moeten doen. misschien naar andere oplossingen vragen bij je DA? iig heel erg geduldig zijn.

andiamo97

Berichten: 348
Geregistreerd: 25-09-05
Woonplaats: Rotterdam

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-06 22:42

Mijn merrie vindt de smid ook heel eng. Zij springt ook alle kanten op en sleurde me pas bijna door de hele stal heen, maar is niet kwaadaardig. Ik probeer haar zoveel mogelijk af te leiden met peentjes en heel veel geduld, maar ik denk dat dit in jouw geval niet helpt. Heeft hij slechte ervaringen met hoefsmeden?

deniejs

Berichten: 556
Geregistreerd: 17-03-06
Woonplaats: Schiedam

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-06 09:52

andiamo97 schreef:
Mijn merrie vindt de smid ook heel eng. Zij springt ook alle kanten op en sleurde me pas bijna door de hele stal heen, maar is niet kwaadaardig. Ik probeer haar zoveel mogelijk af te leiden met peentjes en heel veel geduld, maar ik denk dat dit in jouw geval niet helpt. Heeft hij slechte ervaringen met hoefsmeden?


Voor zover ik weet is er nooit iets bijzonders gebeurt waardoor hij zich zo moet gedragen. Bij de dierenarts is het trouwens hetzelfde probleem, daar is hij ook zo bang voor. Maar daar hoeft hij gelukkig nooit heen. Ik heb hem pas ook vanaf zijn 4e en toen stond ik op prinsenstad. Ik was toen zelf ook jong en als hij toen naar de smid moest, gaf je het door aan de stalmeester en haalde je m een paar dagen later bekapt uit stal. Of hij hier ook zo was weet ik eigenlijk niet, misschien dat hij hier wel een nare ervaring heeft opgelopen? Verder is deze pony echt heel schrikachtig en ook nog vaak bang voor mannen e.d. Afleiding met peentjes helpt inderdaad niet, maar bedankt voor de tip!

MarchaL

Berichten: 2848
Geregistreerd: 21-07-03
Woonplaats: Brabant

Re: Pony HEEL moeilijk bij de smid :(

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-06 11:27

Mijn merrie heeft na een vervelende ervaring een heus hoefsmid trauma opgelopen. Iedereen die vanaf dat moment nog maar in de buurt kwam van haar achterhoeven sloeg ze zonder pardon opzij Mijn merrie is overigens een super lief en betrouwbaar dier, bij de hoefsmid veranderd ze compleet!

In het begin heb ik haar altijd moeten sederen voor de hoefsmid kwam, nu gaat het langzaam aan beter. Gelukkig heeft mijn hoefsmid ontzettend veel geduld met mijn paard en doet hij echt zijn best om de situatie te verbeteren.

Ik zou als ik jou was ook eens proberen om je paard te sederen voor de smid. Daarnaast zul je veel geduld moeten hebben. Misschien is het een idee om andere eens te laten oefenen met voetjes oppakken? Zo heb ik het iig wel bij mijn merrie gedaan. Ik zou zeggen, succes met je paard! Het is een heel vervelend probleem.

deniejs

Berichten: 556
Geregistreerd: 17-03-06
Woonplaats: Schiedam

Re: Pony HEEL moeilijk bij de smid :(

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-06 12:06

MarchaL schreef:
Mijn merrie heeft na een vervelende ervaring een heus hoefsmid trauma opgelopen. Iedereen die vanaf dat moment nog maar in de buurt kwam van haar achterhoeven sloeg ze zonder pardon opzij Mijn merrie is overigens een super lief en betrouwbaar dier, bij de hoefsmid veranderd ze compleet!

In het begin heb ik haar altijd moeten sederen voor de hoefsmid kwam, nu gaat het langzaam aan beter. Gelukkig heeft mijn hoefsmid ontzettend veel geduld met mijn paard en doet hij echt zijn best om de situatie te verbeteren.

Ik zou als ik jou was ook eens proberen om je paard te sederen voor de smid. Daarnaast zul je veel geduld moeten hebben. Misschien is het een idee om andere eens te laten oefenen met voetjes oppakken? Zo heb ik het iig wel bij mijn merrie gedaan. Ik zou zeggen, succes met je paard! Het is een heel vervelend probleem.



Voetjes oppakken door anderen zijn we ook al aan het proberen, nog zonder succes helaas, maar we blijven het gewoon doorproberen. Wat bedoel je met sederen? Ik weet niet of je Sedalin geven ermee bedoelt, maar dat helpt helaas niets.. Hij blijft gewoon doorvechten..

bruine

Berichten: 1037
Geregistreerd: 28-03-05

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-06 12:58

hier ligt een taak voor jou als eigenaar om je pony/paard op te voeden, begin gewoon bij het begin zoals je een veulen een voetje leert geven, aanraken aan de benen, hoeven uitkrabben, benen afspuiten enzv. werken met sedalin of andere preparaten daar leert een paard niet van, het kan soms een tussenoplossing zijn maar zeker geen einddoel. blijfen oefenen met geduld, als je paard bij jou de hoeven laat oppakken en uitkrabben heb je bij de hoefsmid ook geen probleem meer. succes

deniejs

Berichten: 556
Geregistreerd: 17-03-06
Woonplaats: Schiedam

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-06 13:13

bruine schreef:
hier ligt een taak voor jou als eigenaar om je pony/paard op te voeden, begin gewoon bij het begin zoals je een veulen een voetje leert geven, aanraken aan de benen, hoeven uitkrabben, benen afspuiten enzv. werken met sedalin of andere preparaten daar leert een paard niet van, het kan soms een tussenoplossing zijn maar zeker geen einddoel. blijfen oefenen met geduld, als je paard bij jou de hoeven laat oppakken en uitkrabben heb je bij de hoefsmid ook geen probleem meer. succes


Bij mij lukt het wel om de voetjes te pakken en uit te krabben. En we hebben zeker geduld, want ik zit al een paar jaar met dit probleem. Mijn pony is gewoon echt heel bang voor de smid. Mijn smid heeft ook veel geduld, de voorhoeven lukken nu eidenlijk wel. Maar achter is gewoon geen beginnen aan.. Hoeveel ik er ook mee oefen..

Nick1963

Berichten: 1941
Geregistreerd: 29-10-05
Woonplaats: Hilversum

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-06 20:45

Mijn KWPN er was ook geen makkelijke , zeven jaar geleden heb ik in een tijd van 6 maanden , 6 hoefsmids zien komen en zien gaan.
In de geleidelijkheid ben ik het zelf gaan doen, steeds de mogelijkheden oprekken. In eerste instantie met een theedoek de hoef naar voren halen , dit om haar balans te leren houden. Verder veel met een lange borstel de benen borstelen en uiteindelijk met de handen de benen wrijven en masseren.( dit begon zij zelfs lekker te vinden)Voetjes kantelen , op een hogere steen zetten en dan bijvijlen. ( Mijn merrie zette haar hele gewicht als een reflex op de hoefsmid en haalde ze onderuit) Optillen van de achterbenen was geen pretje. Voor zes weken geleden is er voor het eerst weer onze hoefsmid geweest en het ging probleemloos. Daarnaast blijf ik zelf bijvijlen en aandacht voor haar benen houden. ( Het ingipsen voor de mallen van de hoefschoenen heeft ook een voorbereiding van drie maanden nodig gehad, er moesten namelijk plastic zakjes om de benen voordat de gipsrolletjes eromheen konden.) We hebben het prima voorelkaar gekregen.
Duidelijk en kordaat aanpakken zonder strijd. Van de hoefsmid kreeg ik te horen dat ze goed op haar hoeven stond. Dus als het enigzins mogelijk is ,vraag de hoefsmid aanwijzingen te geven , waar je op moet letten met het vijlen. Ik denk dat je je pony een plezier doet om zonder stress dit aan te pakken.zonder direkte aanwezigheid van hoefsmid

Angela

Berichten: 25692
Geregistreerd: 21-03-05
Woonplaats: Beuningen

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-06 11:24

Ga idd het zelf bekappen eens overwegen. Waarschijnlijk kan je paard best zonder ijzers, en door het zelf iedere week bij te houden, wordt het normaal voor je paard. En doordat je steeds een beetje doet, ben je zo klaar, zodat het voor je paard ook prettiger is.

marleen_usar

Berichten: 24663
Geregistreerd: 04-04-05
Woonplaats: Pernis

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-06 11:57

Laat tussen de tijd dat de smit komt ook eens andere mannen aan zijn hoeven zitten, neem een hamer en tik op de hoeven zodat het paard weet dat het goed is. Als de smit maar weinig komt dan heeft het paard zoiets van o jee wat gaat die nu doen? Dus zorg dat het paard weet wat de smit komt doen door zelf te oefenen. Hielp bij mijn paard ook.

Brennie

Berichten: 1770
Geregistreerd: 13-07-05

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-06 13:57

Ik heb het gewoon 'opgelost' (wordt al stukken beter) door omkopen! Met hoeven uitkrabben, vragen om voetje en als ze dit goed doet, krijgt ze een snoepje. En de hoeven steeds langer vasthouden en erop gaan kloppen met de achterkant van de hoevekrabber enzo. Nu gaat ze alleen nog vervelend doen als het te lang duurt, maar ze gaat er in ieder geval niet meer bij liggen en slaat niet meer naar de hoefsmid.

deniejs

Berichten: 556
Geregistreerd: 17-03-06
Woonplaats: Schiedam

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-06 14:47

Bedankt allemaal voor de tips.. Om het zelf te bekappen lijkt me wel een goed idee, maar ik heb geen idee hoe dat moet, is er een cursus voor of iets dergelijks?

marleen_usar

Berichten: 24663
Geregistreerd: 04-04-05
Woonplaats: Pernis

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-06 15:33

er is een 10 delige cursus.

deniejs

Berichten: 556
Geregistreerd: 17-03-06
Woonplaats: Schiedam

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-06 18:54

en waar doe je dat of kan ik er meer informatie over vinden?

GeneralFlynn

Berichten: 15289
Geregistreerd: 24-03-05

Re: Pony HEEL moeilijk bij de smid :(

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-06 19:04


Bloem
Berichten: 38
Geregistreerd: 03-06-03

Re: Pony HEEL moeilijk bij de smid :(

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-06 19:33

Clickertraining!!
Echt. Ik durf je te garanderen, als je het goed doet, dat in zeer korte tijd je pony probleemloos voeten aan de smit geeft.

Ik weet het uit ervaring.
Een oud paard (25+) met onbekende achtergrond die de vorige smit bijna knock-out getrapt heeft, ooit bij de vorige eigenaar een hoefstal 180 graden kantelde en al begon te trillen als de hoefsmid met zijn rammelende gereedschappen het erf op kwam wordt nu rondom, probleemloos uit de hand bekapt. Iedereen zei, dat lukt je niet meer met zo'n oud paard. Wel dus.

Clickertraining maakt in dit geval iets dat eng en bedreigend is weer leuk. Straf, wat het alleen nog maar akeliger maakt, valt weg en ieder klein stapje in de goede richting wordt beloond. Dat motiveert je paard om steeds een stapje verder te gaan. En ineens ben je er. Meestal sneller dan je denkt.

Schaf een goed boek hierover aan of woon een cursus bij (10 juni is er hier een: www.keulseweg.nl) en ik weet zeker dat je er de rest van je paardenleven profijt van hebt.

Let_be
Berichten: 7796
Geregistreerd: 25-06-03

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-06 19:41

Wat soms over het hoofd wordt gezien (ik heb niet hier alles gelezen) is het een keer op stal proberen....

Dat is meer vertrouwde plek en dan kan je haar in een hoek zetten en evt. hooinet voor hangen etc etc.