op 3ijzers in de wei?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
neetje86

Berichten: 1042
Geregistreerd: 28-11-05

op 3ijzers in de wei?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-06 18:37

ik heb even een vraagje: haalde mn pony uit de wei en ze miste een achter ijzer. rij deze week alleen in de bak en volgende week ben ik een weekje weg dus staat ze op de wei. nu is mijn vraag zou ik dr lekker met 3ijzers 2weekjes kunnen laten staan en daarna weer smit bellen? zit btje krap bij kas is het heel erg om in de bak te rijden terwijl je 1 achterijzer mist? en kan ze gewoon 2weekjes op de wei met 3ijzers of is dit heel slecht voor dr hoeven. hoornlaag kwaliteit van dr hoef is niet heel best. alvast bedankt voor het advies1

neetje86

Berichten: 1042
Geregistreerd: 28-11-05

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-06 18:57

niemand sorry btje brandeden vraag maar heb zondag les en wil heel graag weten of ik dat door kan laten gaan nu kan ik m nog afbellen

Tieneke

Berichten: 21686
Geregistreerd: 26-09-05
Woonplaats: Hasselt, België

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-06 18:59

Bij mijn weten kan het niet echt kwaad. Heb een tijd een pony gereden en die miste ook vaak een ijzer. Die liep niet onregelmatiger ofzo. Misschien dat jouw paard wel anders, minder vast, gaat lopen, hangt een beetje van je paard af denk ik.

sandr0

Berichten: 4523
Geregistreerd: 23-11-04
Woonplaats: Hoek van holland

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-06 19:01

Je paardje staat dan achter ongelijk op haar benen. Mis je 1 achterijzer en heb je geen geld nu voor de smid haal dan in ieder geval t andere achterijzer er ook af. Als je pony geen corrigerend beslag heeft kan je m dan tee weken zo laten staan tot je smid komt. Waarom staat je paardje op ijzers??

Tatiane

Berichten: 3485
Geregistreerd: 17-04-06
Woonplaats: Leopoldsburg

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-06 19:03

als de kwaliteit van de hoeven van je paard goed is, en ze heeft er geen last dan zie ik daar weinig probleem in.

Ik zou het bij mijn paard nooit doen, want ik denk dat ze dan mooi nietmeer kan lopen na die drie weken. Ze heeft namelijk heel zwakke voorhoeven (geen problemen als ze hoefijzers heeft), en van de moment dat er eentje afvalt moet de smid komen. Ik heb het één keer voorgehad dat het er smorgens in de wei was afgeraakt, en ze had wat aan het rondrazen geweest in de wei. Gevolg? 's avonds stond ze mank! Haar hoef was enorm fel afgebrokkeld en ze liep praktisch op haar straal...


Als ik van jou was, neem het zekere voor het onzekere en laat de smid komen.

neetje86

Berichten: 1042
Geregistreerd: 28-11-05

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-06 19:23

ok dan bel ik de smit wel. andere ijzer eraf halen is niet zo heel makkelijk want ze moet eerst verdoofd worden voor iemand (behalve ik) haar beentjes optild om te beslaan en eigenlijk maar iets te doen bij dr hoeven. ze is dan een btje debiel. maar iig bedankt voor de info. en ze staat trouwens op ijzers omdat ik best veel buiten rijdt

neetje86

Berichten: 1042
Geregistreerd: 28-11-05

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-06 19:33

hoefsmit komt vrijdag, half 9. nu nog even dierenarts bellen voor verdoving

elinee_

Berichten: 534
Geregistreerd: 16-01-05
Woonplaats: De meern

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-06 21:20

volgens mij maalt dat niet zo veel uit
Maar hoezo ? verdoving?

Alytje
Berichten: 3264
Geregistreerd: 19-06-04

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-06 21:44

iig goed dat je wel hebt gebeld. mijn paard mist ook geregeld een ijzer en ook al kan het niet veel kwaad, ik zou mijn paard liever niet te lang met een ijzer minder laten staan.

neetje86

Berichten: 1042
Geregistreerd: 28-11-05

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-06 12:56

als ze niet verdoofd wordt heeft de hoefsmit denk ik hele mooie afdrukken van hoeven overal enz. en de stal staat niet meer geheel op zn plek. ofterwijl ze wordt een btje hysterische bij de hoefsmit tja je moet eigenwijs blijve als haflinger zijnde

Armaris

Berichten: 9535
Geregistreerd: 17-02-05

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-06 13:00

tantjeuh schreef:
als de kwaliteit van de hoeven van je paard goed is, en ze heeft er geen last dan zie ik daar weinig probleem in.

Ik zou het bij mijn paard nooit doen, want ik denk dat ze dan mooi nietmeer kan lopen na die drie weken. Ze heeft namelijk heel zwakke voorhoeven (geen problemen als ze hoefijzers heeft), en van de moment dat er eentje afvalt moet de smid komen. Ik heb het één keer voorgehad dat het er smorgens in de wei was afgeraakt, en ze had wat aan het rondrazen geweest in de wei. Gevolg? 's avonds stond ze mank! Haar hoef was enorm fel afgebrokkeld en ze liep praktisch op haar straal...


Als ik van jou was, neem het zekere voor het onzekere en laat de smid komen.


Zo te zien heb je geen verstand van paardenhoeven.Een paard hoort juist wel op de straal te lopen!!! Mijn advies aan JOU is dus:zoek een GOEDE smid

neetje86

Berichten: 1042
Geregistreerd: 28-11-05

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-06 13:03

juist niet toch? de straal is toch juist heel gevoelig? en een paard met ijzers loopt echt niet op de straal. teminste dat denk ik.

Thokkadisje

Berichten: 2145
Geregistreerd: 12-10-05
Woonplaats: Aarhus (Danmark)

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-06 13:07

Te lang op 3 ijzers is niet echt goed aangezien ze da ongelijk lopen. Zelf loop je ook niet lekker met 1 schoen aan en de andere uit. Maar goed hoefsmid is gebeld dus dat is het probleem niet meer.

Ik keek wel een beetje vreemd op dat hij door de dierenarts verdooft moet worden als de hoefsmid komt. Ik zou er dan zelf voor kiezen om hem zonder ijzers te zetten. Maar dat moet je natuurlijk zelf weten. Kan je er niet mee oefenen ofzo?
Mijn paard deed ook idioot bij een hoefsmid, Hij kon er geen ijzer af krijgen, laat staan eronder. Heb de ijzers er toen zelf af moeten halen met behulp van de hoefsmid en toen bleef ze braaf staan. Ben van hoefsmid gewisseld en nu staat ze mak als een lam haar beentjes op te tillen. Ze staat gewoon los, en tilt haar benen op als je smid er naast gaat staan. Heel vreemd dat het van de ene op de andere dag over was. Misschien moet je dat ook eens proberen?

En een paard moet juist WEL op de straal lopen, dat heeft een bepaalde pompwerking die het bloed goed rondpompt in het been. Paarden die lang op ijzers hebben gestaan krijgen idd last van de straal als ze zonder staan, ze moeten dan weer "eelt' erop kweken. Na verloop van tijd lopen ze net zo makkelijk met als zonder ijzers.

[edit] als ze op ijzers staan lopen ze niet op de straal, dat is het hele probleem van ijzers..
Laatst bijgewerkt door Thokkadisje op 18-05-06 13:08, in het totaal 1 keer bewerkt

Armaris

Berichten: 9535
Geregistreerd: 17-02-05

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-06 13:08

neetje86 schreef:
juist niet toch? de straal is toch juist heel gevoelig?
en een paard met ijzers loopt echt niet op de straal

. teminste dat denk ik.


Helaas niet nee,dankzij de smid.Hierdoor verliest de straal zijn functie.
Dat zwart V-vormig ding zit daar niet voor niets!
De straal vangt de schokken op,zorgt voor de groei van de hoef(dat helaas door de ijzers belemmerd wordt en dan ontstaan de welbekende hoge hielen).

Als een straal de grond raakt gaat de hoef sneller groeien,raakt de straal de grond niet,dan gaat hij trager groeien.

Helaas lopen de meeste paarden op de hoefwanden dat tot de welbekende brokkelhoeven en scheuren lijden

Edit:zie ook vorige post,de straal zorgt idd ook voor de doorbloeding wat dan weer verhinderd wordt door de nagels die in de witte lijn zitten.

neetje86

Berichten: 1042
Geregistreerd: 28-11-05

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-06 13:16

ze moet wel op ijzers want anders loopt ze net of ze op eieren loopt en is ze binnen de kortste keren kreupel omdat dr hoeven te snel slijten. en met buiten rijden vind ik t ook gewoon fijner. maar jullie vinden ijzers echt heel slecht. zijn jullie meer voor natuurlijk bekappen dan?

Thokkadisje

Berichten: 2145
Geregistreerd: 12-10-05
Woonplaats: Aarhus (Danmark)

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-06 13:26

Mijn paard staat zomers op ijzers, een paar maanden, die maanden loop ik namelijk veel over de weg en voor de kar enzo. Dan zie ik zeker het nut van ijzers wel in. 'In het najaar gaan ze ijzers er weer onderweg. Kunnen de hoeven herstellen. Bekappen doet de hoefsmid, die heeft er toch het meeste verstand van. Hoeven van mijn paard zien er super uit.

Ik weet wat de nadelen van ijzers zijn, maar zie ook voordelen. Ik wissel het dus af. Nu staat ze op ijzers, nu ga ik deze zomer 3 maand weg en zal ze dus minder gereden worden, helemaal buiten bijna niet. Dus gaat ze weer van de ijzers af.

Dat van zie zwakke hoeven kan komen door de ijzers, de hoeven zijn 'verwend' door de ijzers. Als mijn paard van de ijzers af komt loopt ze ook even op eieren op de verharde weg, maar dat is na een paar dagen goed.

Armaris

Berichten: 9535
Geregistreerd: 17-02-05

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-06 14:30

Thokkadisje schreef:
Mijn paard staat zomers op ijzers, een paar maanden, die maanden loop ik namelijk veel over de weg en voor de kar enzo. Dan zie ik zeker het nut van ijzers wel in. 'In het najaar gaan ze ijzers er weer onderweg. Kunnen de hoeven herstellen. Bekappen doet de hoefsmid, die heeft er toch het meeste verstand van. Hoeven van mijn paard zien er super uit.

Ik weet wat de nadelen van ijzers zijn, maar zie ook voordelen. Ik wissel het dus af. Nu staat ze op ijzers, nu ga ik deze zomer 3 maand weg en zal ze dus minder gereden worden, helemaal buiten bijna niet. Dus gaat ze weer van de ijzers af.

Dat van zie zwakke hoeven kan komen door de ijzers, de hoeven zijn 'verwend' door de ijzers. Als mijn paard van de ijzers af komt loopt ze ook even op eieren op de verharde weg, maar dat is na een paar dagen goed.


En jij doet je paard die ellende aan?Hij moet dan steeds wennen aan het blootsvoets lopen,andere manier van bekappen etc ???
Want aja,als je je paard zonder ijzers laat,moet je hem op een andere manier laten bekappen dan gewoonlijk,anders komen er problemen en pijnen!

Welke voordelen zie je dan?

Armaris

Berichten: 9535
Geregistreerd: 17-02-05

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-06 14:33

neetje86 schreef:
ze moet wel op ijzers want anders loopt ze net of ze op eieren loopt en is ze binnen de kortste keren kreupel omdat dr hoeven te snel slijten. en met buiten rijden vind ik t ook gewoon fijner. maar jullie vinden ijzers echt heel slecht. zijn jullie meer voor natuurlijk bekappen dan?


Natuurlijk slijten die hoeven te snel.Aangezien je niet eens wist dat een paard op de straal hoort te lopen krijg je natuurlijk problemen.Als je overgaat op blootsvoets hoor je echt iets te weten van de anatomie van de hoef!!
Er zit echt een verschil in traditioneel bekappen en natuurlijk bekappen!

Thokkadisje

Berichten: 2145
Geregistreerd: 12-10-05
Woonplaats: Aarhus (Danmark)

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-06 15:08

Blue_Star schreef:

En jij doet je paard die ellende aan?Hij moet dan steeds wennen aan het blootsvoets lopen,andere manier van bekappen etc ???
Want aja,als je je paard zonder ijzers laat,moet je hem op een andere manier laten bekappen dan gewoonlijk,anders komen er problemen en pijnen!

Welke voordelen zie je dan?


Ik heb een prima hoefsmid, weet heel goed waar die mee bezig is, beter dan de meeste mensen die natuurlijk bekappen. IJzers zijn ideaal als ze voor de kar lopen, je kan dan namelijk niet in de berm, en aangezien hier geen ruiterpaden aanwezig zijn is het niet anders dan op de weg lopen. Ook met rijden is er weinig mogelijkheid om in de berm te rijden. En dan slijten de hoeven veel te snel af. 1 van der hoeven slijt ze scheef af, als ik dus teveel op de weg loop zonder ijzers heb ik een probleem. Dan heeft ze een scheve hoef wat helemaal slecht is voor de benen. En als ze te kort zijn valt er niks meer aan goed te maken.

Op blote voeten vind ik zelf ook beter, alleen heb ik daar gewoonniet altijd de mogelijkheid voor. De alternatieven voor IJzers zijn ook nog niet allemaal even goed. Hoefschoenen verlies je en is een ongelovelijk gepruts. Ik twijfel erover om volgens jaar over te gaan op kunsstof beslag.

Hoe ik het nu doe bevalt mij prima, ze is 1 keer in 6 jaar kreupel geweest, dat was na een ongeluk, en dat was ook zonder ijzers. Als het echt zo vreselijk slecht is zou ze heel wat minder lekker lopen.

neetje86

Berichten: 1042
Geregistreerd: 28-11-05

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-06 23:12

maar als je paard slechte hoeven heeft, kreupel gaat lopen dus pijn heeft kan je dat toch beter allemaal voorkomen met ijzers. en mijn smit zecht trouwens dat niks zo slecht is voor paarden dan als mensen een cursusje natuurlijk bekappen hebben gedaan en dan hun paard zelf gaan doen. ze verpesten dan pas echt heel de been stand.

Armaris

Berichten: 9535
Geregistreerd: 17-02-05

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-06 23:27

neetje86 schreef:
maar als je paard slechte hoeven heeft, kreupel gaat lopen dus pijn heeft kan je dat toch beter allemaal voorkomen met ijzers. en mijn smit zecht trouwens dat niks zo slecht is voor paarden dan als mensen een cursusje natuurlijk bekappen hebben gedaan en dan hun paard zelf gaan doen. ze verpesten dan pas echt heel de been stand.


Hangt af van paard tot paard en van probleem tot probleem.
Bovendien zie ik bij je smid een vooroordeel,weet hij wel dat mensen die zelf bekappen nauwlettend in de gaten worden gehouden?

Armaris

Berichten: 9535
Geregistreerd: 17-02-05

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-06 23:29

Thokkadisje schreef:
Ik heb een prima hoefsmid, weet heel goed waar die mee bezig is, beter dan de meeste mensen die natuurlijk bekappen. IJzers zijn ideaal als ze voor de kar lopen, je kan dan namelijk niet in de berm, en aangezien hier geen ruiterpaden aanwezig zijn is het niet anders dan op de weg lopen. Ook met rijden is er weinig mogelijkheid om in de berm te rijden. En dan slijten de hoeven veel te snel af. 1 van der hoeven slijt ze scheef af, als ik dus teveel op de weg loop zonder ijzers heb ik een probleem. Dan heeft ze een scheve hoef wat helemaal slecht is voor de benen. En als ze te kort zijn valt er niks meer aan goed te maken.

Op blote voeten vind ik zelf ook beter, alleen heb ik daar gewoonniet altijd de mogelijkheid voor. De alternatieven voor IJzers zijn ook nog niet allemaal even goed. Hoefschoenen verlies je en is een ongelovelijk gepruts. Ik twijfel erover om volgens jaar over te gaan op kunsstof beslag.

Hoe ik het nu doe bevalt mij prima, ze is 1 keer in 6 jaar kreupel geweest, dat was na een ongeluk, en dat was ook zonder ijzers. Als het echt zo vreselijk slecht is zou ze heel wat minder lekker lopen.


Als je paard zijn hoef scheef afslijt,tot daar aan toe maar een paard met 'goede' hoeven kan perfect zonder ijzers lopen.
En dat te snel afslijten is onzin,misschien is dat wel bij jouw paard maar niet lang bij alle paarden!!

Anne_GTI

Berichten: 18204
Geregistreerd: 26-09-02
Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-06 23:35

Waarom haal je zelf dat andere achterijzer er niet af dan? Als jij wel aan de achterbenen kan komen is dat niet zo moeilijk. Gewoon met een nijptang de nagels afknippen en vervolgens het ijzer er voorzichtig onder weg trekken.

neetje86

Berichten: 1042
Geregistreerd: 28-11-05

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-05-06 12:30

ze is net bij de smit geweest. heb t over gehad of het idd beter is zonder ijzers. hij zei dat als ik met haar hoefkwaliteit een uur buiten ga rijden ze geen hoeven meer heeft. ze kan dus niet zonder ijzers. veder loopt een paard met ijzers wel op de straal hoor, ligt er maar net aan hoever de smit de straal wegsnijdt! maar mijn smit vind het wel echt onzin dat ijzers heel slecht zouden zijn sommige paarden kunnen niet zonder. ja het is onnatuurlijk maar dat ik op een paard gaan zitten ook toch?

Armaris

Berichten: 9535
Geregistreerd: 17-02-05

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-06 20:08

neetje86 schreef:
ze is net bij de smit geweest. heb t over gehad of het idd beter is zonder ijzers. hij zei dat als ik met haar hoefkwaliteit een uur buiten ga rijden ze geen hoeven meer heeft. ze kan dus niet zonder ijzers. veder loopt een paard met ijzers wel op de straal hoor, ligt er maar net aan hoever de smit de straal wegsnijdt! maar mijn smit vind het wel echt onzin dat ijzers heel slecht zouden zijn sommige paarden kunnen niet zonder. ja het is onnatuurlijk maar dat ik op een paard gaan zitten ook toch?


En als je een NB laat komen gaat ie zeggen dat je paard zonder ijzers kan.