Wat te doen tegen scheurtjes in de hoeven ?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Maxielover

Berichten: 2681
Geregistreerd: 15-04-04
Woonplaats: Noordwijk aan Zee

Wat te doen tegen scheurtjes in de hoeven ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-05-06 21:53

Hoi, mijn Haflinger heeft snel last van scheurtjes in de hoeven, vooral achter. Daar heeft hij geen ijzers. Ik spuit bijna elke dag zijn benen af (in de winter natuurlijk niet) en ik vet gemiddeld 2x per week zijn hoeven in. Hij heeft 3 gestreepte hoeven en 1 gele, maar volgens mij is het een fabeltje dat gele hoeven zwakker zijn. Wat doen jullie tegen scheurende/brokkelende hoeven ?

Anne-Sophie

Pellie

Berichten: 16935
Geregistreerd: 19-08-02
Woonplaats: Ouwsterhaule (frl)

Re: Wat te doen tegen scheurtjes in de hoeven ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-06 22:00

ik vijl de hoefwand rond, dat geeft minder kans op scheuren en brokkeltjes

8nnemiek

Berichten: 43413
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-06 22:02

Ik zou ze niet meer invetten, óf eerst 10 minuten in water laten weken en dan invetten, anders komt er geen vocht meer in en worden ze te droog.
En verder doe ik meestal als ik een scheurtje of brokkelstukje zie, dat zelf even wegvijlen zodat het niet verder gaat scheuren of brokkelen. Als je zorgt dat de hoef altijd van voren een heel klein beetje rond is gevijld dan scheurt het zowiezo niet snel meer, omdat er minder druk op komt te staan.

RicardoOpa

Berichten: 2408
Geregistreerd: 09-03-06
Woonplaats: Salamanca, Spanje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-06 22:04

Ja rond vijlen is een goede optie.
Eventueel achter ook ijzers nemen
Maar dat gaat je wel weer extra geld kosten!

Idd, goed vochtig houden. Probeer anders even een keer olie
Schijnt beter te werken

Maxielover

Berichten: 2681
Geregistreerd: 15-04-04
Woonplaats: Noordwijk aan Zee

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-05-06 22:20

RicardoOpa schreef:
Ja rond vijlen is een goede optie.
Eventueel achter ook ijzers nemen
Maar dat gaat je wel weer extra geld kosten!

Idd, goed vochtig houden. Probeer anders even een keer olie
Schijnt beter te werken


Achter ijzers wil ik niet, vind ik gevaarlijk. Heeft hij bovendien ook niet nodig en dan wordt het wel errug duur voor niks !!

MysticTinker schreef:
Ik zou ze niet meer invetten, óf eerst 10 minuten in water laten weken en dan invetten, anders komt er geen vocht meer in en worden ze te droog.
En verder doe ik meestal als ik een scheurtje of brokkelstukje zie, dat zelf even wegvijlen zodat het niet verder gaat scheuren of brokkelen. Als je zorgt dat de hoef altijd van voren een heel klein beetje rond is gevijld dan scheurt het zowiezo niet snel meer, omdat er minder druk op komt te staan.


Dat vetten doe ik juist omdat anders de kroonrand te droog wordt en ik niet wil dat het van bovenaf gaat scheuren. Maar ik vet het maar 1 of 2x per week in, de rest van de week spuit ik ze vrijwel elke dag af. In principe komt er dus wel genoeg vocht binnen, lijkt me. Bedankt voor alle goede tips !!

Arabesk

Berichten: 28675
Geregistreerd: 19-03-04
Woonplaats: Aan de dijk tussen Hoorn en Enkhuizen

Re: Wat te doen tegen scheurtjes in de hoeven ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-06 08:51

Pellie schreef:
ik vijl de hoefwand rond, dat geeft minder kans op scheuren en brokkeltjes

inderdaad

elke week even vijlen, elke dag de hoeven natspuiten, óók de onderkant, het liefst weken in een emmer

magicrover
Berichten: 1077
Geregistreerd: 03-02-06
Woonplaats: klein huisje in het bos

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-06 14:27

Idd even bijvijlen. Je kan ook een kruis boven het schuurtje zetten. De schuur gaat dan niet verder. Ik vijl altijd bij als ze wat gaan brokkelen.

Maxielover

Berichten: 2681
Geregistreerd: 15-04-04
Woonplaats: Noordwijk aan Zee

Re: Wat te doen tegen scheurtjes in de hoeven ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-05-06 15:47

Arabesk schreef:
Pellie schreef:
ik vijl de hoefwand rond, dat geeft minder kans op scheuren en brokkeltjes

inderdaad

elke week even vijlen, elke dag de hoeven natspuiten, óók de onderkant, het liefst weken in een emmer


Ik spuit elke dag de benen en hoeven af, en zo af en toe ook de onderkant. Vijlen kan niet want ik heb geen vijl... Ik zou er wel een van de manege kunnen lenen, maar ik ben er niet goed in dus ik waag het er liever niet op. Weken in een emmer hoef ik niet te proberen met de achterhoeven (daar gaat het om) want dan vliegt die emmer door de lucht !! Met de voorhoeven kan het wel, maar dat is hij ook snel zat. Ik heb een schat van een paard, maar helaas heeft hij geen geduld...

magicrover schreef:
Idd even bijvijlen. Je kan ook een kruis boven het schuurtje zetten. De schuur gaat dan niet verder. Ik vijl altijd bij als ze wat gaan brokkelen.


Kruisje boven een schuurtje ?!?! Waar heb jij het over ?!?!

Diana_Mabel

Berichten: 7044
Geregistreerd: 04-02-02
Woonplaats: Houten

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-06 15:48

magicrover schreef:
Idd even bijvijlen. Je kan ook een kruis boven het schuurtje zetten. De schuur gaat dan niet verder. Ik vijl altijd bij als ze wat gaan brokkelen.


Mijn hoefsmid heeft een dwarsstreepje boven het scheurtje gezet zo kan hij zien of het verder gaat scheuren.
Ik hoef niets aan de scheur te doen alleen bellen als het erger wordt.

So0p_
Berichten: 2864
Geregistreerd: 17-06-05

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-06 15:49

blijf het topic volhen

Maxielover

Berichten: 2681
Geregistreerd: 15-04-04
Woonplaats: Noordwijk aan Zee

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-05-06 15:49

Een penstreepje bedoel je ?

8nnemiek

Berichten: 43413
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-06 17:16

Ik hoor wel eens dat ze net boven de scheur een klein deukje tikken met een schroevendraaier, ik denk dat dat hier wordt bedoeld. Ik zou niet weten of dat goed helpt tegen verder scheuren, nooit geprobeerd.

Een vijl is niet zo duur, ik zou het gewoon eens proberen. Je hoeft echt niet zelf de hoef helemaal bij te houden ofzo hoor, maar als het gaat brokkelen moet je dat toch even glad vijlen anders wordt het alleen maar erger.
Je kunt vragen of je hoefsmid dat een keer voordoet en probeer het zelf dan ook even als hij erbij is. Dan kun je het voortaan zelf als er weer iets brokkelt

IceEva

Berichten: 5849
Geregistreerd: 30-05-05
Woonplaats: Oud Gastel

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-06 18:16

Mijn pony had hier afgelopen zomer ook erg last van, er braken hele stukken af. Ze waren kurkdroog.
Ik ben dit jaar al vroeg begonnen met afspuiten, ook de binnenkant en het daarna invetten. Doe dit nu 2 keer per week en nog geen scheurtjes. Ze staat nu ook op ijzers en dat scheelt een hoop.

Maxielover

Berichten: 2681
Geregistreerd: 15-04-04
Woonplaats: Noordwijk aan Zee

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-05-06 21:57

MysticTinker schreef:
Ik hoor wel eens dat ze net boven de scheur een klein deukje tikken met een schroevendraaier, ik denk dat dat hier wordt bedoeld. Ik zou niet weten of dat goed helpt tegen verder scheuren, nooit geprobeerd.

Een vijl is niet zo duur, ik zou het gewoon eens proberen. Je hoeft echt niet zelf de hoef helemaal bij te houden ofzo hoor, maar als het gaat brokkelen moet je dat toch even glad vijlen anders wordt het alleen maar erger.
Je kunt vragen of je hoefsmid dat een keer voordoet en probeer het zelf dan ook even als hij erbij is. Dan kun je het voortaan zelf als er weer iets brokkelt


Ik ben er nooit bij als de smid er is, want mijn paard wordt door de smid gedaan van de manege en dat is meestal als ik op school zit !! Ik heb weleens een beetje gevijld, maar als er een scheur zit of er een brok af is durf ik het toch niet zo goed aan, omdat je dan dichter tegen het gevoelige gedeelte aan zit zeg maar...

zorro

Berichten: 8764
Geregistreerd: 19-02-05

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-06 16:13

Je hoeft alleen het onderste gedeelte te doen hoor, dat valt wel mee. Mijn vader slijpt de hoeven wel eens even bij met zo'n speciale slijpschijf voor paardenhoeven. Dat zou je ook kunnen doen. Zo'n schijf maakt de hoeven gewoon mooi rond.

Valentinow

Berichten: 986
Geregistreerd: 18-03-06
Woonplaats: België, Antwerpen

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-06 23:14

Biotine geven om te hoeven te versterken heb dit 3 maand bij mijn pony gedaan en nu (2 jaar later) heeft hij er nooit meer last van!!!

19sunny81

Berichten: 40
Geregistreerd: 05-06-06

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-06 20:55

Ik heb hetzelfde probleem. Mijn smid zegt dat je in ieder geval niet teveel vet erop moet smeren. Gewoon elke dag 15 min de hoeven in emmers met water zetten en vervolgens eventueel heel licht invetten. Werkt bij mijn paard heel goed moet ik zeggen.

Naambordje

Berichten: 2255
Geregistreerd: 17-02-06

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-06 17:44

strepen zetten met de vijl, boven de scheur..zodat ze niet verder scheuren!! Mijn broer is hoefsmid, althans, hij leert nog voor hoefsmid..als onze échte hoefsmid komt (tevens zijn stageplek) bekapt hij het, of vijlt het rond..maar mn broer zet dus een aardig diepe inham boven de scheur, zodat het niet verder scheurt..natuurlijk geen oplossing, maar het voorkomt verdere klachten!

Arabesk

Berichten: 28675
Geregistreerd: 19-03-04
Woonplaats: Aan de dijk tussen Hoorn en Enkhuizen

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-06 13:53

Zelfs van Nassau van hoofcare.nl raadt strepen zetten met de vijl boven een scheur ten strengste af!!

"tegenwoordig worden scheuren in de hoornschoen onderschat. De ernst hiervan wordt nog niet ingezien. Scheuren kunnen desastreuze gevolgen hebben (...) Wat jammer genoeg veel voorkomt is het dras invijlen van de hoornscheur. Een hoornscheur is altijd het gevolg van een probleem. "

www.hoofcare.nl
Laatst bijgewerkt door Arabesk op 08-06-06 13:58, in het totaal 1 keer bewerkt

freespirit
Berichten: 1913
Geregistreerd: 02-07-05
Woonplaats: tussen Assen en Emmen

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-06 13:57

Ook ik heb hetzelfde probeem met m'n paarden, die staan op het veen en dat onttrekt ook nog es vocht.
Ik vijl de hoefrand rond en gebruik RAINMAKER. Echt superspul, wel duur maar je doet er lang mee.

Onyx88

Berichten: 739
Geregistreerd: 22-01-06
Woonplaats: Woerden

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-06 14:01

Ik doe de hoeven van mijn pony de laatste tijd met dit spul:

http://www.paardendrogist.nl/index.asp? ... ctID=25407

Nu is het toevallig ook nog in de aanbieding Dat is een vochtinbrengende gel die je op droge hoeven moet aanbrengen. dat kost mij dan veel minder moeite en dan vind ik het minder erg om alle hoeven te vetten. Als je eerst de boel moet wassen, dan vetten etc. duurt het zo lang.

Ik heb een hafje, en die schijnen sowieso slechte hoeven te hebben in het algemeen. Misschien kun je de hoefsmid ook raadplegen?

Naambordje

Berichten: 2255
Geregistreerd: 17-02-06

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-06 21:55

nou, dan is dat niet correct want onze hoefsmid werkt meestal internationaal..en die zou het toch wel weten he xx

Maxielover

Berichten: 2681
Geregistreerd: 15-04-04
Woonplaats: Noordwijk aan Zee

Re: Wat te doen tegen scheurtjes in de hoeven ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-06-06 20:23

Hey, mijn Hafje Max staat sinds afgelopen zat. in het land voor 2 maandjes, lang leve de lol !!! Gisteren heb ik al zijn hoeven ong. anderhalve minuut in een emmer water gezet, wat hij voor de verandering een keer goed vond. De vorige keer was het bij de achterhoeven BOEM en toen vloog de emmer door de lucht (nog enger) !!! Daarna heb ik het ff goed in laten trekken en toen wat hoevenvet erop gesmeerd. Zo zit er voor een paar dagen weer wat vocht in, wat er anders niet in komt omdat het land zo droog is. Morgen komt de smid, dan gaan zijn ijzers (hij is alleen voor beslagen) eraf en worden zijn hoeven weer netjes bekapt en gevijld en alles. Dat vindt hij altijd heerlijk, hij staat al suffend te genieten van de ''pedicure'' !!!!!

Normaal gesproken staat hij op stal, nu hij wat aan zijn been heeft wandel ik met hem. Dit kan verschillen van een kwartiertje tot anderhalf uur wandelen, meestal over straat en soms een stukje strand. Toen hij nog niks aan zijn been had (2 ruime maanden geleden) reed ik bijna elke dag in het bos, duin en op het strand. Verschillend van een halfuurtje tot 2 uur of langer soms. Als hij op stal staat spuit ik bijna elke dag zijn benen en hoeven af, en vet ik ze nog 1x per maand in. Zo blijven ze het mooist en gezondst, heb ik ontdekt.

Tot nu toe ben ik tevreden over deze methode !!!

Maxielover

Berichten: 2681
Geregistreerd: 15-04-04
Woonplaats: Noordwijk aan Zee

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-06-06 20:24

MyFee schreef:
nou, dan is dat niet correct want onze hoefsmid werkt meestal internationaal..en die zou het toch wel weten he xx


Elke smid heeft zijn andere werkmethodes en gedachtes daar over. Niet elke smid is hetzelfde !!