Peesontsteking

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
martinev

Berichten: 2588
Geregistreerd: 08-03-06
Woonplaats: Soest

Peesontsteking

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-05-06 21:38

Sinds twee en halve maand heeft mijn paard een peesontsteking bij de kogel van zijn rechtervoorbeen. Door de ontsteking is er veel vocht naar de pees en het omliggende gebied getrokken waardoor de pees "sponzig" is geworden. Dit vocht moet weg, daarna kan de pees weer aansterken. Ik ben nu dus al ruim twee maanden aan het stappen en aan het koelen. De eerste twee weken heeft mijn paard met zijn been in een drukverband gestaan, dit om de zwelling te laten afnemen. Inmiddels is er een aantal keer een echo gemaakt, de laatste een week of drie geleden. Het gaat er nu wel beter uitzien, minder dik en hij loopt er ook niet meer kreupel op, volgende week gaan we weer naar de kliniek.

Wie heeft er ook zoiets meegemaakt?? De dierenarts verzekert mij steeds dat het echt weer goed komt, maar zou ook wel eens ervaringen van anderen willen horen.

En mijn grootste twijfelpunt, wel of niet in het land? In principe zou het heel goed zijn als hij de hele dag rustig beweegt, beter dan stil in de stal, al loopt hij wel drie keer per dag in de molen. Volgens de dierenarts mag hij in het land, zolang hij maar geen onverwachte bewegingen maakt, maarja, laat een paard maar eens stilstaan in het land, en dan zeker die van mij, best fel beestje!
tja, wat moet je dan??

Iemand ervaring?

kris_

Berichten: 362
Geregistreerd: 21-02-05

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-06 07:21

Hangt er van af hoe goed de pees genezen is. Misschien kan je een klein stukje land afspannen?
Heb je al eens kleipakkingen geprobeerd om het vocht weg te krijgen?

martinev

Berichten: 2588
Geregistreerd: 08-03-06
Woonplaats: Soest

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-05-06 09:59

Hoe goed de pees genezen is hoor is volgende week woensdag. Misschien is zo'n kleipakking wel een idee, hoe werkt dat precies dan? Is dat speciaal om vocht weg te krijgen?
Als ik haar in een klein stukje land zet gaat ze alsnog meedoen met de paarden om haar heen, beetje jammer dus!

Nouvel

Berichten: 28563
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bollenstreek

Re: Peesontsteking

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-06 10:02

Een van de paarden die ik tijd heeft ook een peesblessure.
Zij mag, in overleg, ook op een klein afgezet stukje land.
Zodat ze wel het idee heeft dat ze met de andere paarden buiten is, maar niet kan gaan rennen.
Zo staat ze rustiger dan de hele dag alleen op stal...

AstraGirlie

Berichten: 3578
Geregistreerd: 27-02-06
Woonplaats: Waardamme, België

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-06 10:03

Ik zou blijven stappen, gecontroleerde beweging is goed vaanf de zwelling eruit is zei mijn DA, en ik ben nu bij mijn paard bezig met massage van haar been ook, en blijven koelen na het stappen,
ik weet niet of het helpt, want wij mogen nog niet stappen met de onze. Die klei trekt als het ware het vocht aan dan? Ik ken het ook niet...

doom

Berichten: 5148
Geregistreerd: 15-03-05
Woonplaats: Sint Pancras

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-06 11:00

okey mijn raad :

niet in het weiland doen dan maar even pech voor je paard en hem drie maal daags in de molen zetten ..
zou nooit het risico nemen ..hij hoeft maar ergens van te schrikken en je bent terug bij af ...

die van mij heeft een platte hoef waardoor ze pees op spanning stond aldoor ....
wij wisten het niet en onze "gewone d.a"ook niet !
heb toen een jaar met hem niks gedaan en alleen in de molen ..
elke keer was hij net niet goed genoeg ..
ik was het zat en ben naar Van Unen gegaan in Vinkega ..
kost wel wat maar dan heb je wel een goeie './.
deze man gaat ook mee met olympische team etc!

hij heeft een speciaal beslag gemaakt en zijn pees in gespoten ..
omdat hij er al niet heel slecht op liep mocht ik er binnen twee weken op !

af en toe heeft hij een beetje last van ze pees dat laat ik hem staan ..
als het langer dan twee maanden duurt ga ik weer naar van Unen en dan weet ik waar ik aan toe ben !
door een 'gewone d.a ' laat ik me niet meer vertellen wat ik moet doen met een pees ..

rust is altijd goed maar als het ook anders kan doe ik dat !

hoop dat je er wat aan heb ..
laat hem voorlopig nog in de molen staan
en ga als aanrader naar VAn Unen!

groetjes dominique

kris_

Berichten: 362
Geregistreerd: 21-02-05

Re: Peesontsteking

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-06 13:19

Ja, maar niet elke klei doet dit. Klei trekt afvalstoffen uit het gewricht (cataplasma), de etherische olie die er in zit verwerkt zit bij sommige merken gaat vochtophoping tegen. Ik gebruik bioflog van biofarms dat ook gebruikt wordt tegen gallen en piephakken.
Het linkje = http://www.biofarms.nl/bioflog.htm

RicardoOpa

Berichten: 2408
Geregistreerd: 09-03-06
Woonplaats: Salamanca, Spanje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-06 15:16

Je hebt ook magnetische bandages, deze helpen ook bij ontsteking geloof ik

AstraGirlie

Berichten: 3578
Geregistreerd: 27-02-06
Woonplaats: Waardamme, België

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-06 19:05

ik heb op mijn stage maneettherapie gebruikt bij een paard met een kogelontsteking, elektrisch aangedreven wel, na 8 keer zag je echt dat de zwelling verdwenen was, het paard had geen andere behandeling gehad en mocht wel op de wei.

martinev

Berichten: 2588
Geregistreerd: 08-03-06
Woonplaats: Soest

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-05-06 21:33

Bedankt voor de tips allemaal! Was vandaag wel blij want het zag er echt super uit! Maargoed, ik ga maar niet te veel hoop krijgen!

sammie_44
Berichten: 2376
Geregistreerd: 19-08-05
Woonplaats: Eelde, Drenthe

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-06 21:23

@doom: Daar gaan wij ook altijd naar toe als er echt iets aan de hand is, en we het onze normale va niet toevertrouwen.
Ik zou ook als ik jou was naar een echte goede paardenkliniek gaan, zodat je zekerheid hebt. Ik ken ook zo'n eentje die altijd maar zegt dat het goed komt, en het steeds langer duurt en je echt de kosten op jaagt! Niet om je bang te maken, maar sinds we toen naar van unen gegaan zijn, was mijn paard ineens binnen een paar dagen helemaal klaar! (had wel wat anders).
Ik zou hem niet op de wei doen, je zou jezelf nooit vergeven als er iets gebeurt. Dan maar wat langer op stal .

nancyimka

Berichten: 837
Geregistreerd: 27-11-04
Woonplaats: leiderdorp

Re: Peesontsteking

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-06 17:22

Hoi,

Mijn paardje had vorig jaar een behoorlijke peesblessure. En nu sinds maart heeft ze er een nieuwe bij. Ik heb haar gewoon op het land gezet. Ik heb een stukje voor dr afgezet en ze staat er alleen op. Het stukje is bijna zo groot als een postzegel maar goed ze staat wel lekker buiten. Zo kan je in ieder geval voorkomen dat ze mega uit dr dak gaat

Spookie

Berichten: 935
Geregistreerd: 24-08-03
Woonplaats: Loenen

Re: Peesontsteking

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-06 15:38

Mijn paard heeft in het verleden 2 keer een ernstige peesblessure gehad en hij werd ook helemaal gestoord op stal. Heb er toen ook voor gekozen om hem in een klein paddockje te zetten, met een flinke bult hooi . Dat ging echt super!
Verder heeft hij ook magneettherapie gehad en hij is van allebei weer helemaal hersteld.

AstraGirlie

Berichten: 3578
Geregistreerd: 27-02-06
Woonplaats: Waardamme, België

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-06 17:01

wij hebben ze nu ook in klein stukje wei gezet, is ze 1000 keer rustiger dan op stal.

dierfysio

Berichten: 5288
Geregistreerd: 16-10-05
Woonplaats: Leusden

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-06 16:29

als je inderdaad een klein stukje afzet kan het wel. niet een te groot stuk: een sprintje en je kunt terug bij af zijn... zou zonde zijn van alle tijd, moeite, energie, geld etc. wat je er al in hebt gestopt.
bij twijfel->vraag het je d.a.
succes, beterschap met m!

AstraGirlie

Berichten: 3578
Geregistreerd: 27-02-06
Woonplaats: Waardamme, België

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-06 09:27

Wij hebben uiteindelijk na 2 maanden rust nog een echo gedaan, de diepe buiger is al minder ontstoken, maar er het is nog een los geheel allemaal. Dus nu nog een maand rust op dat stukje wei en dan beginnen stappen. Geluk bij een ongeluk dat ik nu examens heb...

zappa_Pat

Berichten: 486
Geregistreerd: 26-12-05
Woonplaats: Zoetermeer

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-06 19:55

ik heb ook een paard met peesproblemen, de DA gaf ons het advies om te stappen op het HARDE, (dus niet in de bak)
na het stappen goed de pezen koelen met koud water of coldpacks.

martinev

Berichten: 2588
Geregistreerd: 08-03-06
Woonplaats: Soest

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-06-06 22:44

Oeps, beetje late reactie, maar ik was dus woensdag weer terug in de kliniek. Dierenarts heeft weer een echo gemaakt en het zag er super goed uit. Er zat nog een streepje vocht van ongeveer drie milimeter, maar dat was erg goed volgens da. Hij vond ook dat hij er erg goed op liep, helemaal niet meer kreupel dus! Dat idee had ik zelf ook wel maar toch fijn als dat even bevestigd wordt. Ik moet nog vier weken stappen, maar mag er om de dag wel op, moet wel vooral rechtuit stappen en inderdaad het liefst op het harde, had ik tot nu toe ook steeds gedaan trouwens.
Gelukkig mag ie nu ook weer in het land en hoef ik niet heel erg bang te zijn als hij een keer een sprintje trekt.
Al met al erg goed nieuws dus, we zijn er nog niet maar met een beetje geluk kunnen we over vier weken dus weer rustig gaan opbouwen!

AstraGirlie

Berichten: 3578
Geregistreerd: 27-02-06
Woonplaats: Waardamme, België

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-06 17:57

Bij ons hetzelfde verhaal, goed om te horen dat he goed gaat!
Alleen ogen wij pas binnen 3 weken stappen. Dat is alweer een stap verder.

Ver2006
Berichten: 69
Geregistreerd: 03-06-06
Woonplaats: Almere

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-06 08:17

Ik heb negen weken gerevalideerd met hetzelfde probleem. En ik heb absoluut geen weidegang gedaan. Een keer een bok en je bent weer terug bij af. Sneu voor het beestje, maar uiteindelijk zal ze weer van de wei kunnen genieten.

AstraGirlie

Berichten: 3578
Geregistreerd: 27-02-06
Woonplaats: Waardamme, België

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-06 12:43

Bij ons kon het niet anders, op stal trapt ze altijd met haar slechte been tegen de deur, omdat ze naar buiten wil, in haar kleine weitje heeft ze bovendien de kan niet om te bokken. Ik ga vant weekend er nog eens naar toe gaan en een foto nemen, ik ga ook beginnen me traumeel, heb daar goede dingen van gehoord.