Aangevallen voelen door Natuurlijke bekappers....

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Let_be
Berichten: 7796
Geregistreerd: 25-06-03

Aangevallen voelen door Natuurlijke bekappers....

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-05-06 16:15

Hoop dat het hier hoort....

Ligt het aan mij of niet? Wie verteld het mij? Soms probeer ik een discussie aan het gaan met een NB om er meer over te weten te komen etc. Zoals elke discussie in het dagelijks leven.

Maar ik merk al bij meedere natuurlijk bekappers dat die gewoon zo zwart-wit denken. Discussie is dan doelloos.

Wat voorbeeldjes van het forum (WIL MENSEN NIET PERSOONLIJK AANVALLEN);

Er werd bij bepaalde methode een reactie gegeven dat een drastische verandering niet goed zou zijn voor de pezen en dan krijg je een antwoord zonder inhoud terug:
'lees eerst maar eens de boeken van strasser'

Als er iets gevraagt word of niet begrepen in de zin van discussie;
'Verdiep je ergens in voordat je oordeelt'

En dan ook soms met smileys beetje sarcastisch reageren....
Ook met bv hoefschoenen --> Dat is toch ook niet 'natuurlijk'
En rijden dan? Is eigenlijk ook niet natuurlijk (we hadden ook op koeien kunnen rijden).
En die cursussen? Waarom moeten de traditionele dan jaren leren en ervaring opdoen en stage lopen etc etc voordat ze het zelf gaan doen?
Is natuurlijk bekappen dan makkelijker ofzo? Zijn toch ook paardenbenen?
En echt natuurlijk is er helemaal niets aan doen..... gewoon ze dag/nacht buiten zetten, niet enten, geen wormenkuren....

Als je dan dat soort opmerkingen geeft dan krijg je van die happige dingen terug....

Het lijkt wel een sekte (sorry hoor) die ineens in opkomst is en iedereen 'schoolt' tot bekapper.
Ook dat ze dan alles afkraken, waarom niet iedereen in zijn waarde laten? Daar win je toch meer mensen mee?

Wat is dat toch allemaal ineens?

NOGMAALS: ik wil geen ruzie hier mee creeren of iets dergelijks! Gewoon weten of meerdere mensen zich zo 'aangevallen' voelen.

Armaris

Berichten: 9535
Geregistreerd: 17-02-05

Re: Aangevallen voelen door Natuurlijke bekappers....

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-06 19:30

Ik begrijp je reactie heel goed.Ik ben zelf een 16jarige 'natural'.
Maar daar zit het al:wat is voor jou natural??Iemand die rijdt met een hoofdstel maar wel geen deken op zijn paard legt,kan je die dan als een natural beschouwen?? Die mening is in mijn ogen voor iedere persoon anders.

Bij de traditionele bekapping heb je slechte hoefsmeden maar ook in de natuurlijke bekapping heb je slechte bekappers.Het is aan jou om uit te zoeken welke goed is en welke niet. Neem best iemand die al zeer veel ervaring heeft en bij vele mensen bekend is. Helaas zijn er zeer weinige professionele bekappers,het aantal hoefsmeden is vele malen groter.

Sinds kort ben ik ook die weg in gegaan en ben er van overtuigd dat dit voor mijn vzpaard veel beter is en die vooruitgang zie je ook. Momenteel kijk ik met een scheel oog naar naturals,tot nu toe heb ik op mijn manège geen enkel paard tegengekomen waarbij ijzers nodig zijn.Maar ik laat mensen in hun waarde,tenzij het echt ten koste van het paard gaat.
(Bv een paard op de manège heeft artrose,die achterbenen worden dmv ijzers hoger gezet waarbij ze op de voorhand valt,neem een slordige 5cm dat hoger wordt gezet).


Helaas worden wij,naturals,ook in een hoekje gedrukt.Vaak krijg je reacties van:" doe eens normaal,sla er een ijzer onder,je mishandel je paard!!"(vooral als je op de openbare weg loopt).Dan begrijp je ook wel dat het niet fijn is voor ons.

Over die uitspraken,die zijn nog zo erg niet,heb er wel ergere gelezen.
Helaas zie ik veel vragen voorbij komen waaruit ik opmaak dat men zeer weinig over de hoef weet,en dat is toch wel erg belangrijk!!Dit vind ik dan zeer erg.

Om een hoefsmid te worden moet je een zeer lange opleiding doen,dat is waar.Maar hier spreekt men van een beroep aanleren,bovendien moet je ook veel leren over de ijzers.

Ga je als natural een cursus volgen word je geleerd hoe je de hoeven kunt BIJHOUDEN!! Dus dat wilt niet zeggen dat als je een cursus hebt gevolgd je meteen aan de slag kan en een etiketje opgekleefd krijgt als Natuurlijke Bekapper.Bovendien worden we in het oog gehouden door een professionele bekapper.


Echte naturals geven wél wormenkuren.Ze gaan alleen gebruik maken van kruiden die men bewezen heeft dat ze wel werken!! Dus een gewone wormenkuur krijgt hun paard niet,wel een wormenkuur op basis van kruiden.

Ik hoop nu dat het al een beetje duidelijker is.

__manon__

Berichten: 1315
Geregistreerd: 18-08-05
Woonplaats: Vught

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-06 19:37

Wij bekappen ons paard natuurlijk. Omdat bij andere mensen de hoeven zo heel goed herstelden en het ons goed leek voor de hoeven dan opeens zoals normaal bekappen in een keer heel veel eraf. Ons paard hebben we nu pas 2maanden en had nog nooit ijzers ofzo gehad dus een erge drastische verandering is het niet en ik noem me geen natural. Ik heb ook niets tegen ''normaal'' bekappen.

En een man die het al langer kan en bij sommige andere paarden ook bekapt helpt mijn moeder af en toe bij het bekappen zodat ze niets fout doet.

Let_be
Berichten: 7796
Geregistreerd: 25-06-03

Re: Aangevallen voelen door Natuurlijke bekappers....

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-05-06 19:50

Blue_Star schreef:
Ik begrijp je reactie heel goed.Ik ben zelf een 16jarige 'natural'.
Maar daar zit het al:wat is voor jou natural??Iemand die rijdt met een hoofdstel maar wel geen deken op zijn paard legt,kan je die dan als een natural beschouwen?? Die mening is in mijn ogen voor iedere persoon anders.

Precies, maar meestal als je daar wat over zegt, wordt er verwacht dat je dat behoort te weten.

Sinds kort ben ik ook die weg in gegaan en ben er van overtuigd dat dit voor mijn vzpaard veel beter is en die vooruitgang zie je ook. Momenteel kijk ik met een scheel oog naar naturals,tot nu toe heb ik op mijn manège geen enkel paard tegengekomen waarbij ijzers nodig zijn.Maar ik laat mensen in hun waarde,tenzij het echt ten koste van het paard gaat.
(Bv een paard op de manège heeft artrose,die achterbenen worden dmv ijzers hoger gezet waarbij ze op de voorhand valt,neem een slordige 5cm dat hoger wordt gezet).

Alleen achter ijzers is idd raar, maar jij reageert nu ook 'normaal'; van 'zolang het maar goed is voor je paard'.

Helaas worden wij,naturals,ook in een hoekje gedrukt.Vaak krijg je reacties van:" doe eens normaal,sla er een ijzer onder,je mishandel je paard!!"(vooral als je op de openbare weg loopt).Dan begrijp je ook wel dat het niet fijn is voor ons.

Over die uitspraken,die zijn nog zo erg niet,heb er wel ergere gelezen.
Helaas zie ik veel vragen voorbij komen waaruit ik opmaak dat men zeer weinig over de hoef weet,en dat is toch wel erg belangrijk!!Dit vind ik dan zeer erg.

Toch vind ik dat je dit soort reacties meer tegenkomt van de NB dan van de TB. Dingen weten over de hoef, zijn algemeen, maar soms verwachten NB dat je alle theoriën uit je hoofd kan opzeggen.

Om een hoefsmid te worden moet je een zeer lange opleiding doen,dat is waar.Maar hier spreekt men van een beroep aanleren,bovendien moet je ook veel leren over de ijzers.

Ga je als natural een cursus volgen word je geleerd hoe je de hoeven kunt BIJHOUDEN!! Dus dat wilt niet zeggen dat als je een cursus hebt gevolgd je meteen aan de slag kan en een etiketje opgekleefd krijgt als Natuurlijke Bekapper.Bovendien worden we in het oog gehouden door een professionele bekapper.

Er zijn (zoals het overkomt naar mij toe), maar weinig NB die echt het ook houden bij het bijhouden.

Echte naturals geven wél wormenkuren.Ze gaan alleen gebruik maken van kruiden die men bewezen heeft dat ze wel werken!! Dus een gewone wormenkuur krijgt hun paard niet,wel een wormenkuur op basis van kruiden.
Die wormenkuren waren vb om aan te geven dat er altijd verschillen zullen zijn tussen natuurlijk paarden houden en niet.



Manon_Horses schreef:
Ik heb ook niets tegen ''normaal'' bekappen.


Veel NB-ers worden echt fel als je begint over TB.





Bedankt voor de berichtjes!

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-06 19:57

Wij houden onze paarden ook naturlijk, tenminste dat vinden wij.

En je moet gewoon kijken wat goed voor het paard is. Het is altijd jammer dat een paar doorgeslagen mensen, het negatief promoten.
Maar je hebt toch ook Tb'ers die zweren bij TB?
Wij hebben een NB'er die gewoon kijkt wat goed is voor het paard.

En Strasser vindt ik een rottige methode voor een dier.
Ik vind het ook raar dat mensen een cursus nemen en denken dat ze gelijk volleerd zijn.

En tuurlijk moet je paarden ontwormen enzo, hoezo niet, dara is niks mis mee.

En merrie's worden ook in de natuur bereden

olafj
Berichten: 1541
Geregistreerd: 13-11-04

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-06 20:01

Wat is dan natuurlijk bekappen?
Bekappen is toch niet natuurlijk?
Wat is er dan anders aan?

Waarom vallen ze je aan dan?

Ik denk dat paarden deze tijd zo gedomestiseerd zijn dat je weinig natuurlijk meer aantreft vandaag de dag.

Soms hoor je wel eens (algemeen gesproken) laat de natuur zijn gang gaan, maar dan denk ik weer....de natuur heeft ook de mens geschapen en die zo ontwikkeld dat ze anderen kunnen helpen.

Rozanne

Berichten: 8160
Geregistreerd: 10-03-06
Woonplaats: Amsterdam

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-06 20:07

Ik zou wel natuurlijk willen bekappen alleen mijn paard heeft nu al voor en achter hoefijzers, en dan voor ook nog zooltjes, om haar nu zomaar zonder ijzers te zetten terwijl ze al heel haar leven op ijzers loop durf ik niet aan hoor..

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-06 20:11

rozanne schreef:
Ik zou wel natuurlijk willen bekappen alleen mijn paard heeft nu al voor en achter hoefijzers, en dan voor ook nog zooltjes, om haar nu zomaar zonder ijzers te zetten terwijl ze al heel haar leven op ijzers loop durf ik niet aan hoor..


Wij durfden het wel aan, we hadden al een natuurlijk bekapte tinker. Toen we onze haf kochten had ie ook ijzers, voor en achter.
Maar we hebben ze weggehaald. In het begin had ie slechte hoeven maar nu (na 9 maanden) heeft ie hartstikke goede en sterke hoeven.

Urielle

Berichten: 50073
Geregistreerd: 28-07-05
Woonplaats: Rilland

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-06 20:28

Sommige NB-ers denken idd erg zwart wit maar opmerkingen als 'mishandeling' tegen een ruiter die ik zonder ijzers voorbij zie komen buiten zou ik persoonlijk ook niet maken dus er is blijkbaar ook een groep TB-ers die zo zwart wit denken. Alleen kom ik daarbij dus niet in het vaarwater.
Er zijn op Bokt best wat NB-ers die me ooit fijn advies hebben gegeven over de voeten van mijn paard

Aurora3

Berichten: 9716
Geregistreerd: 28-05-05

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-06 22:12

Ik ben ook niet zo voor natuurlijk bekappen hoor. Het is een soort hype die op dit moment opeens heel snel opkomt. Er is blijkbaar geen diploma voor, zodat iedereen zich natuurlijk bekapper kan noemen. Een gewone hoefsmid heeft tenminste een paar jaar opleiding gehad en heeft daarvan ook een diploma. Ik wil de NB-ers niet aanvallen, het principe lijkt me op zich best goed. Alleen moeten paardeneigenaren op dit moment heel voorzichtig zijn met NB omdat het nog maar zo kort bestaat en snel opkomt, daardoor zijn er op dit moment waarschijnlijk relatief veel prutsers. Over een paar jaar gaat het vast beter.
Een paar weken geleden las ik dit verhaal: **spamlink**

en daar ben ik enorm van geschrokken. Ik hoop dat veel paardeneigenaren dit lezen om zo nog meer paardenleed te voorkomen.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 28-05-06 12:34, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Spam verwijderd.

Caye

Berichten: 7505
Geregistreerd: 20-07-04
Woonplaats: 070

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-06 22:16

nou moet zeggen dat ik ook vaak het gevoel krijg dat het door je strot wordt geduwd dat NB
echt bizar
ik vind ook. er is niks natuurlijks aan paarden houden>
Er wordt op gereden.
ze krijgen asederm als ze een wondje hebben. WE enten ze.
Geef ze wormekuur. zo niet dan perforeert de darm als ze wormen krijgen en je doet er niks aan..

Vind het allmeaal op kaas slaan
IK heb een grint pad als ik naar het weiland moet 100 meter lang
Mijn paard haar hoeven zitten vol met steentjes
ALsik geen ijzers onder doe. dan scheurt de witte lijn helemaal in
NEE dat is lekker voor je paard

Anoniem

Re: Aangevallen voelen door Natuurlijke bekappers....

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-06 22:31

Er zijn NB-ers die best wel veel weten en dan is het goed om daar van te leren. Veel mensen weten niet eens wat een hoefkatrol is, waar het zit en waar het voor dient, laat staan hoe de juiste stand van een voet moet zijn, etc. Dat is iets wat je in dat soort topics wel kunt leren.

Het maakt je kritisch, ook niet elke smid is heilig, zit ook veel kaf onder het koren.

Diegene die niet normaal kunnen communiceren, die laat je toch gewoon links liggen? Als zulke mensen niet in staat zijn iemand op een fatsoenlijke manier iets bij te brengen, laat ze dan lekker bij elkaar in een clubje vervelend zijn. Genoeg die wel normaal zijn en voldoende kennis hebben en dat op een prettige normale manier over brengen.

Ook qua voeding is er nog wel een heel gebied te ontdekken en daar ben ik ook anders mee bezig dan de gemiddelde en krijg daar veel kritiek op. Brok wil ik niet meer voeren, dank je de koekoek hoe ik mijn moeite moet doen om niet in een discussie te komen, dus houd mij maar dom om niet in een vervelende discussie te komen met de "normalen , alternatieven , conservatieven , hoe noem je iemand die brok gewoon brok vind en dat dat het beste is, want het komt van de voederfabriek en Anky voert ze ook dus dan is het het beste???

Overal pik je wat uit en dan wordt je een bewustere paardenbezitter. De irritante betweters die ook nog eens naar zijn, daar ben ik doof en blind voor.

Aurora3

Berichten: 9716
Geregistreerd: 28-05-05

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-06 00:32

Ik ben het met Russel eens, overal pik je uit wat jou het beste lijkt. Met mijn eerdere reactie wilde ik aangeven dat je best wat extra kritisch mag zijn over dat NB. Er zijn op dit moment veel beunhazen in die branche

Kinke

Berichten: 20540
Geregistreerd: 20-02-04
Woonplaats: Overijssel

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-06 10:38

Tja Aurora, zo zijn er ook veel beunhazen bij de " traditionele" smeden (ook gecertificeerde smeden).
Verder sluit ik me bij Russel aan, overal vind je fanatiekelingen, traditioneel of natuurlijk (om het maar even in hokjes te plaatsen).
Wel ben ik benieuwd wat het nut is van dit topic, TS, wat wil je bereiken met zo'n bericht??

Caye

Berichten: 7505
Geregistreerd: 20-07-04
Woonplaats: 070

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-06 10:46

Aurora3 schreef:
Ik ben het met Russel eens, overal pik je uit wat jou het beste lijkt. Met mijn eerdere reactie wilde ik aangeven dat je best wat extra kritisch mag zijn over dat NB. Er zijn op dit moment veel beunhazen in die branche


ja daar heb je gelijk in.

Bij TB zie je over het algemeen vaak mensen die jaren geleerd zijn.
NB is iets "nieuws"
en boeren gezegd.. wat de boer niet kent vreet ie niet
Vele mensen zijn "bang"
En hebben zo iets.. TB gaat altijg goed. dus durven ze niet om te stappen * IK OOK *

VAAAAAAAAAAAK zie je bij NB hoefsmeden die zich hebben om laten schakelen tot NB.
En dat is "nieuw"in paarden land. niet zo veel bekend heid op langere termijn.
Dus mensen kijken vaan met argus ogen daar tegen aan.
MEnsen die het proberen en daar baat bij hebben,. zweren daar bij.

Dat is het zelfde tijdperk als met boomloos rijden dat de laatste jaren een hype is geworden.

Moet zeggen dat de NB vaak weinigbekend heid hebben in de doorgewinterde paarden mensen. Vooral met wedstrijd ruiters.. die echt voor de sport gaan.
IK DENK dat je vaker zie bij rereatie ruiters NB..

Omdat het werk van NB wat eenvoudiger te hanteren is dan de TB * IN MIJN OGEN *
Gaan mensen vaak zelf te werk. Die hebben wat geleerd van hun bekapper .. en dat kunnen ze zelf.

MAAR OOK DAN moet je jevolle verstand er bij gebruiken.
IEder nieuw kommer inwat voor businues dan ook. Maak "kinderziektes"mee. Dus foutjes

Nadeel.. als je fouten maak in je hoeven gaat het vaak mis.
En dan zijn de poppen aan het dansne.
Als je te veel of de weinig OF verkeert iets van de hoeven afhaalt.

Daarom kijk ik vaak met schuin oog naar mensen die het zelf doen.
EEn Smid heeft hoefkundige opleidingen gedaan.

wat gebeurt er als ik dit of dat weg haal. een paard gaat dan zus en zo lopen.. in voor of nadeel.
En dat missen mensen vaak

Mijn paarden hebben correcte beenstand. en de smid heeft mijn man een cursus gegeven bekappen op TB manier.
Hij doet alleen ozne paarden. 1 keer in de zoveel tijd laat ik me smid komen om te kijken hoe het gaat. of er verkeerde stand ontwikkeld is etc

Mijn merrie staat op ijzers nu voor. En dus smid komt vaak hier
Gelukkig is hij vol Lof over bekappen van mijn vent. Dus gaat goed
Hij doet het met verstand. en als wij een paardje krijgen met aparte beenstand blijft hij er met zn vingers van af

Caye

Berichten: 7505
Geregistreerd: 20-07-04
Woonplaats: 070

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-06 10:48

Kinke schreef:
Tja Aurora, zo zijn er ook veel beunhazen bij de " traditionele" smeden (ook gecertificeerde smeden).
Verder sluit ik me bij Russel aan, overal vind je fanatiekelingen, traditioneel of natuurlijk (om het maar even in hokjes te plaatsen).
Wel ben ik benieuwd wat het nut is van dit topic, TS, wat wil je bereiken met zo'n bericht??

ik ga geen namen noemen.
Hier in eht dorp is eeen smid
gediplomeerd echt! hij presteerd het om vele paarden te plat ze zetten.
DUS hun strek pees op de achgterkant van de pijp. is te strak
zn hoeven zetten ze te nauw.

Dus de hoeven hebben geen goed doorbloeding gehad. en dus brokkelen en alle onheil van dien. Dit is bij meerder stallenin omgeving en meerde paarden gebeurt.
Wij hebben nu andere smid er bij allemaal
dus idd. NIET Alle gediplomeerde smeden zijn ok!

maar dat heb je als paarden mens al gauw door.

Maar net als andere vakken. niet elke dokter is goed en zo nog meer

AlexandraM
Berichten: 4677
Geregistreerd: 08-11-05

Re: Aangevallen voelen door Natuurlijke bekappers....

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-06 11:08

Blue_Star schreef:
Ik begrijp je reactie heel goed.Ik ben zelf een 16jarige 'natural'.
Maar daar zit het al:wat is voor jou natural??Iemand die rijdt met een hoofdstel maar wel geen deken op zijn paard legt,kan je die dan als een natural beschouwen?? Die mening is in mijn ogen voor iedere persoon anders.

Bij de traditionele bekapping heb je slechte hoefsmeden maar ook in de natuurlijke bekapping heb je slechte bekappers.Het is aan jou om uit te zoeken welke goed is en welke niet. Neem best iemand die al zeer veel ervaring heeft en bij vele mensen bekend is. Helaas zijn er zeer weinige professionele bekappers,het aantal hoefsmeden is vele malen groter.

Sinds kort ben ik ook die weg in gegaan en ben er van overtuigd dat dit voor mijn vzpaard veel beter is en die vooruitgang zie je ook. Momenteel kijk ik met een scheel oog naar naturals,tot nu toe heb ik op mijn manège geen enkel paard tegengekomen waarbij ijzers nodig zijn.Maar ik laat mensen in hun waarde,tenzij het echt ten koste van het paard gaat.
(Bv een paard op de manège heeft artrose,die achterbenen worden dmv ijzers hoger gezet waarbij ze op de voorhand valt,neem een slordige 5cm dat hoger wordt gezet).


Helaas worden wij,naturals,ook in een hoekje gedrukt.Vaak krijg je reacties van:" doe eens normaal,sla er een ijzer onder,je mishandel je paard!!"(vooral als je op de openbare weg loopt).Dan begrijp je ook wel dat het niet fijn is voor ons.

Over die uitspraken,die zijn nog zo erg niet,heb er wel ergere gelezen.
Helaas zie ik veel vragen voorbij komen waaruit ik opmaak dat men zeer weinig over de hoef weet,en dat is toch wel erg belangrijk!!Dit vind ik dan zeer erg.

Om een hoefsmid te worden moet je een zeer lange opleiding doen,dat is waar.Maar hier spreekt men van een beroep aanleren,bovendien moet je ook veel leren over de ijzers.

Ga je als natural een cursus volgen word je geleerd hoe je de hoeven kunt BIJHOUDEN!! Dus dat wilt niet zeggen dat als je een cursus hebt gevolgd je meteen aan de slag kan en een etiketje opgekleefd krijgt als Natuurlijke Bekapper.Bovendien worden we in het oog gehouden door een professionele bekapper.


Echte naturals geven wél wormenkuren.Ze gaan alleen gebruik maken van kruiden die men bewezen heeft dat ze wel werken!! Dus een gewone wormenkuur krijgt hun paard niet,wel een wormenkuur op basis van kruiden.

Ik hoop nu dat het al een beetje duidelijker is.


heb dr weinig aan toe te voegen!!!

nasheeta

Berichten: 601
Geregistreerd: 14-11-03
Woonplaats: Belgische grensstreek

Re: Aangevallen voelen door Natuurlijke bekappers....

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-06 11:15

QuijoSavan schreef:
Hoop dat het hier hoort....

Ligt het aan mij of niet? Wie verteld het mij? Soms probeer ik een discussie aan het gaan met een NB om er meer over te weten te komen etc. Zoals elke discussie in het dagelijks leven.

Maar ik merk al bij meedere natuurlijk bekappers dat die gewoon zo zwart-wit denken. Discussie is dan doelloos.

Wat voorbeeldjes van het forum (WIL MENSEN NIET PERSOONLIJK AANVALLEN);

Er werd bij bepaalde methode een reactie gegeven dat een drastische verandering niet goed zou zijn voor de pezen en dan krijg je een antwoord zonder inhoud terug:
'lees eerst maar eens de boeken van strasser'

Als er iets gevraagt word of niet begrepen in de zin van discussie;
'Verdiep je ergens in voordat je oordeelt'

En dan ook soms met smileys beetje sarcastisch reageren....
Ook met bv hoefschoenen --> Dat is toch ook niet 'natuurlijk'
En rijden dan? Is eigenlijk ook niet natuurlijk (we hadden ook op koeien kunnen rijden).
En die cursussen? Waarom moeten de traditionele dan jaren leren en ervaring opdoen en stage lopen etc etc voordat ze het zelf gaan doen?
Is natuurlijk bekappen dan makkelijker ofzo? Zijn toch ook paardenbenen?
En echt natuurlijk is er helemaal niets aan doen..... gewoon ze dag/nacht buiten zetten, niet enten, geen wormenkuren....

Als je dan dat soort opmerkingen geeft dan krijg je van die happige dingen terug....

Het lijkt wel een sekte (sorry hoor) die ineens in opkomst is en iedereen 'schoolt' tot bekapper.
Ook dat ze dan alles afkraken, waarom niet iedereen in zijn waarde laten? Daar win je toch meer mensen mee?

Wat is dat toch allemaal ineens?

NOGMAALS: ik wil geen ruzie hier mee creeren of iets dergelijks! Gewoon weten of meerdere mensen zich zo 'aangevallen' voelen.


ik snap wat je bedoelt. zie dat ook gebeuren op paardnatuurlijk.nl al denkt niet iedereen daar zo zwart/wit.
onze paarden houden wij natuurlijk, dus 24/7 de wei in, bitloos rijden kan maar liever niet in wedstrijden en bepaalde trainingen, off season geen ijzers, echter in het wedstrijdseizoen wel. zo veel mogelijk natuurlijke voeding echter de kleintjes wel een compleet voer ivm de groei en het bodemgebrek bij ons (m.n. selenium)

bij die "PN"-ers is het al gauw je doet alles natuurlijk elke dag of niet. een tussenweg kennen sommigen daar niet. geldt ook zo voor de ijzers.
als je driemaal weeks minimaal 2 uur per keer over asfalt rijdt dit ivm endurancetraining dan helpt daar echt geen NB-er aan. je zal op ijzers moeten...er zijn NB-ers die beweren dat zelfs dit kan, honderden km's per jaar over asfalt in stap EN draf zonder ijzers. ligt ook aan het individuele paard. enfin, leven en laten leven is een moeilijk begrip, ook voor NB-ers/PN-ers..

AlexandraM
Berichten: 4677
Geregistreerd: 08-11-05

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-06 11:24

jee heb nu een hele teks geschreven gaat er iets fout en weg is het :S maargoed je mag me dus altijd wat vragen hoor discussie over internet is zowiezo niet geweldig...vaak als men normaal praat komen er al misverstanden omdat men de toon en de lichaamstaal niet hoort/ziet waardoor een stom woordje of zin vaak totaal verkeerd opgevat word... ikzelf heb gewoon een goede ervaring opgedaan met nb met mijn vzpaardje toen dr tijd.het heeft haar toen dr leven gered terwijl 3 da's haar opgegeven hadden....
ikzelf ben heel leergierig op gebied van paarden dus ik lees onwijs veel...en je kunt het echt een zelfthuis studie noemen!
ik sla meer de nh kant op MAAR ik sla niet helemaal in 1 methode bv parelli. ik doe waar ik me in kan vinden en wat ik vind en denk dat het beste is...dit beoordeel ik alleen door veel de bestuderen te verdiepen in dingen..dingen te vragen aan profecionals enc... ik pik gewoon dingen van verschillend methodes van de nh richting een beetje traditioneel en veel van mijn eigen methode gewoon van alles wat!!! en ik weet nog steeds niet alles! maargoed ik had dus net een hele tekst waar het veel beter geschreven stond heb het nu maar ff snel samengevat...

AlexandraM
Berichten: 4677
Geregistreerd: 08-11-05

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-06 11:28

zowiezo wil ik nog ff zeggen...nh mensen worden ook snel aangevallen hoor...zul je net zien de mensen die normaal reageren worden dan net weer aangevallen daardoor reageren ze de volgende keer sneller en heftiger op een meningsverschil ofzo..zelfs ik die soms vragen stelt op een nh forum met vragen van nher tot nher werd daar als ik iets vroeg aangevallen van alle kanten..dat stoot mij af en voel me niet meer prettig dus vraag daar dan niks meer...dit gebeurt me ook soms op bokt of andere forum's dus het is in het algemeen een veel voorkoment iets als het over verschillende meningen gaat...wat ik zelf heel jammer vind...ik vind je kunt beter 1000x iets uitleggen en rustig jou mening vertellen vragen beantwoorden enc dan in de aanval te gaan...maar zoals ik al zei mij mag je gerust dingen vragen wat ik kan beantwoord ik dan ook

Caye

Berichten: 7505
Geregistreerd: 20-07-04
Woonplaats: 070

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-06 11:29

ja maar het ging niet over NHS en omgang met paarden.
Want in andere discussie blijkt dus.
Dat NB en NHS niet met elkaar verwant "mag" worden

Caye

Berichten: 7505
Geregistreerd: 20-07-04
Woonplaats: 070

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-06 11:34

weet je alexanderaM dat houd je altijd wel..
al heb je het over de politiek.. opvoeding van je kids.
IEder heeft zn eigen doen en laten en mening.
En dat KAN je niet veranderen
In alle methodes zitten goede dingen .. maar ook slechte ... ik noem het maar negatieve dingen.

MEnsen staan vaak niet open voor elkaar. ik vind.. ieder mag zn mening geven.. ieder mag uiten.
maar ieder moet de ander respecteren in hun mening. en niet iets anders door je strot duwen

ik heb NIKS met NHS. maar als ik die die harders aan het werk zie. vind ik het erg knap
Maar ik denk dat alle methodes WEL met elkaar verbonden zijn.
Want ik ga "normaal" met me paarden om. niet op NHS gebeuren bedoel ik

En toch zie je overeenkomsten.. iig IK
maar ja.
Weet je .. het draait in mijn ogen.

Ieder wil het best voor zijn haar paard. en dat die het beste en gelukkigste paard van de wereld is.
En dat doet ieder op zijn manier.
want niemand wil dat zijn paarden dier er op achter uit gaat* normaliter dan *

En niet iedereen is dresuurmiep * ik wel *
Ik ben niks met springen of western. terwijl andere daar bij zweren.

Tja ben maar blij dat ieder verschillend is. want anders zou de wereld er maar saai uit zien

en iedereen achter de zelfde man vrouw aanlopen * sjit.. bij het idee alleen al

Anoniem

Re: Aangevallen voelen door Natuurlijke bekappers....

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-06 11:36

Het woord "natuurlijk bekappen" is ook eigenlijk niet goed gekozen en schept blijkbaar verwarring bij mensen die niet weten wat natuurlijk bekappen nu eigenlijk inhoudt.
TS heeft gelijk dat bekappen op zich niet zo natuurlijk is. Bekappen - zoals dat regulier en 'traditioneel' gebeurt - gebeurt eens in de zoveel weken (om de 10 à 13 weken de hoef bekappen is gebruikelijk).
Natuurlijk bekappen is het nabootsen van de natuurlijke slijtage van de hoef. Omdat veel hoeven op onze gronden niet voldoende slijten, help je met natuurlijk bekappen de hoeven een handje, door die delen bij te werken die normaal gesproken, op een natuurlijke manier, zouden slijten. Dit bijhouden gebeurt wekelijks of tweewekelijks. En veel mensen die dit doen, hebben daarnaast nog een professionele natuurlijk bekapper (een ervaren en deskundige bekapper met opleiding) die eens in de zoveel tijd naar de hoeven kijkt, bijwerkt, uitleg geeft en adviseert.
Dus tot zover over de vooroordelen c.q. misverstanden.

ps: nog een reactie op een qoute van iemand die zegt dat "echte" ( ) naturals geen gewone wormkuren geven maar gebaseerd op kruiden, dat is OOK een vooroordeel en aanname en niet waar.

Caye

Berichten: 7505
Geregistreerd: 20-07-04
Woonplaats: 070

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-06 11:40

ja daar erger ik me dus aan he

Mensen die DENKEN en WETEN hoe het in elkaar steek. maar van ellende de klepel van de klok niet kunnen vinden
IRL merk ik dat zo vaak.
BV..
Verhalen.. IK DACHT...

Ik vind.. verdiep je er eerst in voor je een oordeel velt.
IK heb me er niet in verdiept en ik KAN geen oordeel geven vind ik.
Maar omdat IK het in mijn ogen voor MIJN paarden toch niet iets vind..

* maar dat heeft andere reden..paard zwaar verwaardelooste gekocht. en door die verwaardelozing. heeft hij "klompvoetjes"noem ik het maar.
Dus vervormde hoeven..
En NU gaat het goed zo. ben gewoon angstig dat het weer fout gaat als ik iets anders doe. Heb liever dat het NU goed gaat. dan dat ikiets probeer en hij reageert er niet goed op.

Dus dat is mijn angst.. aangezien hij GGK dekhengst is. kan ik niet permiteren dat hij niet goed gaat lopen
maar dat even terzijde *

AlexandraM
Berichten: 4677
Geregistreerd: 08-11-05

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-06 16:38

ja je hebt gelijk hoor en ja dat houd je altijd en vind het opzich erg jammer...je mag iemand zeker meer vertellen over jou mening en miss raakt een persoon vanzelf overtuigt of niet!!! en dat moet die persoon zelf weten al zal ik eerlijk zijn dan ik het ook fijn vind als mensen overstappen maar ik rijd ja ook op een manege op een traditionele manier en mn verzorgpaardjes zijn ook traditioneel bereden enzo...en de fokkerij waar ik de paarden verzorg en berijd mag ik het op mijn eigen manier doen...en hun zitten zelf tussen nh en nb en tn mensen is was opzich super is...ach ja ik ga doei doei