Aangevallen voelen door Natuurlijke bekappers....

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Armaris

Berichten: 9535
Geregistreerd: 17-02-05

Re: Aangevallen voelen door Natuurlijke bekappers....

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-06 16:43

Jovarna schreef:
ps: nog een reactie op een qoute van iemand die zegt dat "echte" ( ) naturals geen gewone wormkuren geven maar gebaseerd op kruiden, dat is OOK een vooroordeel en aanname en niet waar.


Die persoon was ik.Wat is hier fout aan??Kijk maar op http://www.natuurlijk-ruiterschap.nl/forum/ en daar vind je heus wel voorbeelden waar ze kruiden gebruiken als ontwormingsmiddel. Zelfs Klaus Feuth gebruikt het
Laatst bijgewerkt door Armaris op 27-05-06 16:48, in het totaal 1 keer bewerkt

Armaris

Berichten: 9535
Geregistreerd: 17-02-05

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-06 16:46

[quote="Cayusejuhh]

Daarom kijk ik vaak met schuin oog naar mensen die het zelf doen.
EEn Smid heeft hoefkundige opleidingen gedaan.

wat gebeurt er als ik dit of dat weg haal. een paard gaat dan zus en zo lopen.. in voor of nadeel.
En dat missen mensen vaak

Mijn paarden hebben correcte beenstand. en de smid heeft mijn man een cursus gegeven bekappen op TB manier.
Hij doet alleen ozne paarden. 1 keer in de zoveel tijd laat ik me smid komen om te kijken hoe het gaat. of er verkeerde stand ontwikkeld is etc
[/quote]

Zo zo,je man doet het zelf. Bij de NB is het echt hetzelfde hoor

Wie zei er ook alweer iets van klepels??

Anoniem

Re: Aangevallen voelen door Natuurlijke bekappers....

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-06 17:35

Blue_Star schreef:
Die persoon was ik.Wat is hier fout aan??Kijk maar op http://www.natuurlijk-ruiterschap.nl/forum/ en daar vind je heus wel voorbeelden waar ze kruiden gebruiken als ontwormingsmiddel. Zelfs Klaus Feuth gebruikt het

Nù zeg je het goed . Er zijn dus mensen die kruiden gebruiken als ontwormingsmiddel.
In je eerste post zei je iets anders, namelijk: Echte naturals geven wél wormenkuren.Ze gaan alleen gebruik maken van kruiden die men bewezen heeft dat ze wel werken!! Dus een gewone wormenkuur krijgt hun paard niet,wel een wormenkuur op basis van kruiden.
Wat je hier deed, was spreken voor een groep mensen, alsof ze/we het allemaal zo doen. Bovendien maak je voor anderen een onderscheid in wel of geen "echte" naturals. Met zulke uitspraken help je dus misverstanden en vooroordelen de wereld in. 't Zou me niks verbazen als er straks weer in een topic beweerd wordt dat ("echte"?) naturals geen wormmiddelen geven maar kruiden. Ja, daar zitten we op te wachten...

dennie
Berichten: 32
Geregistreerd: 22-07-05

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-06 22:46

mistral schreef:
Wat is dan natuurlijk bekappen?
Bekappen is toch niet natuurlijk?
Wat is er dan anders aan?

Waarom vallen ze je aan dan?

Ik denk dat paarden deze tijd zo gedomestiseerd zijn dat je weinig natuurlijk meer aantreft vandaag de dag.

Soms hoor je wel eens (algemeen gesproken) laat de natuur zijn gang gaan, maar dan denk ik weer....de natuur heeft ook de mens geschapen en die zo ontwikkeld dat ze anderen kunnen helpen.

oei dat vind ik wel een erg verwaande uitspraak. Ik geloof dat als er een god is die ons geschapen heeft hij slapeloze nachten heeft hoe we de wereld verzieken i.p.v. helpen.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-06 22:52

dennie schreef:
mistral schreef:
Wat is dan natuurlijk bekappen?
Bekappen is toch niet natuurlijk?
Wat is er dan anders aan?

Waarom vallen ze je aan dan?

Ik denk dat paarden deze tijd zo gedomestiseerd zijn dat je weinig natuurlijk meer aantreft vandaag de dag.

Soms hoor je wel eens (algemeen gesproken) laat de natuur zijn gang gaan, maar dan denk ik weer....de natuur heeft ook de mens geschapen en die zo ontwikkeld dat ze anderen kunnen helpen.

oei dat vind ik wel een erg verwaande uitspraak. Ik geloof dat als er een god is die ons geschapen heeft hij slapeloze nachten heeft hoe we de wereld verzieken i.p.v. helpen.



Nou echt wel, oorlogen en wel, me dunkt.

olafj
Berichten: 1541
Geregistreerd: 13-11-04

Re: Aangevallen voelen door Natuurlijke bekappers....

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-06 22:57

@ dennie; er zitten altijd rotte appels tussen, maar dat maakt ze toch niet allemaal rot?

Of klink ik wèèr verwaand

opala

Berichten: 6374
Geregistreerd: 14-06-01
Woonplaats: Almere

Re: Aangevallen voelen door Natuurlijke bekappers....

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-06 23:12

QuijoSavan schreef:
Maar ik merk al bij meedere natuurlijk bekappers dat die gewoon zo zwart-wit denken.

En echt natuurlijk is er helemaal niets aan doen..... gewoon ze dag/nacht buiten zetten, niet enten, geen wormenkuren....


Over zwart-wit denken gesproken

Caye

Berichten: 7505
Geregistreerd: 20-07-04
Woonplaats: 070

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-06 23:54

Blue_Star schreef:
[

hee je kan zoeken naar problemen of normaal leren lezen..
Denk het eerste.
LEEEEEEEES nu eens wat ik zeg. alleen op gecontroleerde correcte beenstand bij de paarden doet hij bekappen. En die wordt in de zoveel tijd bij de smid bij gehouden.
Daarbij heeft hij een cursus gedaan qua bekappen. Dus er is veel controle bij.
Ik weet dat mijn man * 37* vakkundig bezig is wat hij doet ja.
Hoe veel meisjes van 16 gaan zo maar wt proberen?? en wie kan de schade oplappen?

Armaris

Berichten: 9535
Geregistreerd: 17-02-05

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-06 12:27

Cayusejuhh schreef:
[
[/quote]
hee je kan zoeken naar problemen of normaal leren lezen..
Denk het eerste.
LEEEEEEEES nu eens wat ik zeg. alleen op gecontroleerde correcte beenstand bij de paarden doet hij bekappen. En die wordt in de zoveel tijd bij de smid bij gehouden.
Daarbij heeft hij een cursus gedaan qua bekappen. Dus er is veel controle bij.
Ik weet dat mijn man * 37* vakkundig bezig is wat hij doet ja.
Hoe veel meisjes van 16 gaan zo maar wt proberen?? en wie kan de schade oplappen?


Ik kan in ieder geval er niet bijhoren.En je man is 37,so what??Al is het een bompa van 80,leeftijd doet er echt niet toe!!

Je zegt dat je het niet eens ben met mensen die zelf aan de slag gaan en die alleen maar een 'cursusje' hebben gevolgd.Je man doet hetzelfde..En in de NB gaat het er echt niet anders aan toe!!

Caye

Berichten: 7505
Geregistreerd: 20-07-04
Woonplaats: 070

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-06 14:13

kan jij je toon normaal houden tegen andere ?? nu dus tegen mij??
praat ook normaal tegen jou . dus hou even je snerk wil je.

Daar bij zei ik al in me eerde post. LEEEEEEEEES gewoon dingen die er staan en trek je eigen mening er niet uit

Armaris

Berichten: 9535
Geregistreerd: 17-02-05

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-06 19:17

Cayusejuhh schreef:
kan jij je toon normaal houden tegen andere ?? nu dus tegen mij??
praat ook normaal tegen jou . dus hou even je snerk wil je.

Daar bij zei ik al in me eerde post. LEEEEEEEEES gewoon dingen die er staan en trek je eigen mening er niet uit


Ik hou mijn toon normaal,jij zeg me dat ik moet lezen en ik mijn snerk moet houden.Ik heb nog steeds een mond en ik reageer op jouw mening.Daar dient bokt toch voor?
Het is niet dat ik 16ben en jij ouder dat je de baas moet spelen over mij.
Maar goed,ik leer hieruit dat je alleen je eigen mening wilt uiten en niemand mag daar kritiek op geven

Heb je hier nog wat over te zeggen,mijn pb box staat open.

Edit:Ik heb overigens getemd.Bokt is een forum waar men zijn mening mag zeggen,ongeacht of die persoon het daarmee eens is of niet.Als jij het daar niet mee eens bent,prima maar laat iedereen in zijn waarde

Caye

Berichten: 7505
Geregistreerd: 20-07-04
Woonplaats: 070

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-06 20:13

heb ik ergens jou leeftijd genoemd??
ik speel de baas over jou?? denk dat je eerst maar eens ff een communicatie studie moet gaan volgen..
Want je begint zelf e.a. uit te lokken.
En dingen bij een normale discussie te halen die NERGENS vermeld staan.
EN ook NERGENS een waardevermeerdering in zit


Cookies
Berichten: 6574
Geregistreerd: 30-10-02
Woonplaats: Tuinzania

Re: Aangevallen voelen door Natuurlijke bekappers....

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-06 20:22

Goh gezellig hier. Wat ik een beetje vreemd vind is dat iemand die een cursus "gewoon" bekappen gevolgt heeft en een paard met gezonde hoeven bekapt en het regelmatig laat controleren wel normaal gevonden word. Maar iemand die een cursus "natuurlijk" bekappen doet en op gezonde hoeven aan de gang gaat en ook onder controle staat, niet normaal is.
Op de cursus NB word er op gehamerd dat je alleen met gezonde hoeven aan de gang kan en dat je het regelmatig moet laten controleren.

olafj
Berichten: 1541
Geregistreerd: 13-11-04

Re: Aangevallen voelen door Natuurlijke bekappers....

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-06 20:26

Ik denk dat deze discussie precies hetgeen is waar de TS dus niks van begrijpt Gaat behoorlijk mis hier

Armaris

Berichten: 9535
Geregistreerd: 17-02-05

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-06 22:31

Cayusejuhh schreef:
heb ik ergens jou leeftijd genoemd??
ik speel de baas over jou?? denk dat je eerst maar eens ff een communicatie studie moet gaan volgen..
Want je begint zelf e.a. uit te lokken.
En dingen bij een normale discussie te halen die NERGENS vermeld staan.
EN ook NERGENS een waardevermeerdering in zit




Kijk,dat is nou datgeen wat ik bedoel.Wie zit te zeggen dat ik mijn ahum mond moet houden?(wat een snerk voor jou is).
Jij plaats,ik reageer en dit is een forum.Als je geen reacties op je berichten wilt verwijs ik je naar een ander forum

Armaris

Berichten: 9535
Geregistreerd: 17-02-05

Re: Aangevallen voelen door Natuurlijke bekappers....

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-06 22:32

Cookies schreef:
Goh gezellig hier. Wat ik een beetje vreemd vind is dat iemand die een cursus "gewoon" bekappen gevolgt heeft en een paard met gezonde hoeven bekapt en het regelmatig laat controleren wel normaal gevonden word. Maar iemand die een cursus "natuurlijk" bekappen doet en op gezonde hoeven aan de gang gaat en ook onder controle staat, niet normaal is.
Op de cursus NB word er op gehamerd dat je alleen met gezonde hoeven aan de gang kan en dat je het regelmatig moet laten controleren.


Jep,dat zei Cayusejuhh dus en dat begreep ik niet.Dus vroeg ik om uitleg emaar ze wilt niet antwoorden.

En nee,ik wil niets uitlokken

olafj
Berichten: 1541
Geregistreerd: 13-11-04

Re: Aangevallen voelen door Natuurlijke bekappers....

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-06 22:33

lekker doorgaan zo, nog effe en er zit een slot op. Ga het dan verder op PM uitpraten (typen _

Armaris

Berichten: 9535
Geregistreerd: 17-02-05

Re: Aangevallen voelen door Natuurlijke bekappers....

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-06 22:34

mistral schreef:
lekker doorgaan zo, nog effe en er zit een slot op. Ga het dan verder op PM uitpraten (typen _


Daarom dat ik haar ook verwijs naar mijn pb box maar hier reageert ze niet. Ik heb al op dit gedrag getemt dus ik hoop dat de mods deze berichten verwijderen.

opala

Berichten: 6374
Geregistreerd: 14-06-01
Woonplaats: Almere

Re: Aangevallen voelen door Natuurlijke bekappers....

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-06 22:40

De TS is hier geholpen met één uitspraak: Niemand over één kam scheren. NB'ers zijn individualisten, personen met eigen karakters, hebben enkel gemeen dat ze hun paard anders (laten) bekappen, dat er meerdere raakvlakken zijn, dat kan, maar hoeft niet persé. Dat er wel eens "ongeduldig" gereageerd wordt, tja, we zijn allemaal mensen met goede én slechte eigenschappen.

dennie
Berichten: 32
Geregistreerd: 22-07-05

Re: Aangevallen voelen door Natuurlijke bekappers....

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-06 22:46

mistral schreef:
@ dennie; er zitten altijd rotte appels tussen, maar dat maakt ze toch niet allemaal rot?

Of klink ik wèèr verwaand

Nee zeker niet verbeter de wereld begin bij je zelf weet je wel. Al ken ik maar weinig mensen die er alles aan doen. (Noem ik ook moi zelf , bijv autorijden enz.)
O ja en girls maak je niet dik dun is de mode lalalalalalal. Waar hebben jullie het in godsn over maak je eens druk om de echte zaken in het leven.

Supertje

Berichten: 7094
Geregistreerd: 03-10-02
Woonplaats: Hoekse waard

Re: Aangevallen voelen door Natuurlijke bekappers....

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-06 00:08

Jovarna schreef:
Het woord "natuurlijk bekappen" is ook eigenlijk niet goed gekozen en schept blijkbaar verwarring bij mensen die niet weten wat natuurlijk bekappen nu eigenlijk inhoudt.
TS heeft gelijk dat bekappen op zich niet zo natuurlijk is. Bekappen - zoals dat regulier en 'traditioneel' gebeurt - gebeurt eens in de zoveel weken (om de 10 à 13 weken de hoef bekappen is gebruikelijk).
Natuurlijk bekappen is het nabootsen van de natuurlijke slijtage van de hoef. Omdat veel hoeven op onze gronden niet voldoende slijten, help je met natuurlijk bekappen de hoeven een handje, door die delen bij te werken die normaal gesproken, op een natuurlijke manier, zouden slijten. Dit bijhouden gebeurt wekelijks of tweewekelijks. En veel mensen die dit doen, hebben daarnaast nog een professionele natuurlijk bekapper (een ervaren en deskundige bekapper met opleiding) die eens in de zoveel tijd naar de hoeven kijkt, bijwerkt, uitleg geeft en adviseert.
Dus tot zover over de vooroordelen c.q. misverstanden.


En daar ben ik het dus niet volledig mee eens. Mijn paard heeft tijdenlang meerdere uren per week over harde ondergrond gelopen, asfalt, onregelmatig verharde wegen, etc. Merendeels in draf.
Toen ik hem net had waren zijn hoeven er vrij ernstig aan toe, niet vanwege slechte hoeven op zich, maar door verkeerd en veel te laat bekappen waardoor hij ernstig omgekrulde verzenen had en vreselijk lange tenen.
Mijn 'traditionele' smid heeft dat probleem toen aangepakt, in eerste instantie ook met behulp van ijzers, wat echt een noodzaak was. Zonder ijzers had hij onnodig pijn moeten lijden en met ijzers kon de hoef zich sneller herstellen. De ijzers zijn er weer onderuit gegaan nadat zijn hoeven weer in orde waren, en hij is toen normaal bekapt.
Toen hij weer zonder ijzers stond reed ik veel met hem buiten, we hebben echt heel wat kilometers gemaakt, en hij sleet zijn hoeven dus zelf af, bekappen gebeurde eens in het half jaar toen (mijn paard slijt zijn hoeven zelf perfect recht af). En wat verbaasde mij.... Zijn hoeven bleven er zo uitzien als de smid ze ook bekapte, door natuurlijke slijtage dus! En door die natuurlijke slijtage werden bijvoorbeeld zijn hielen echt niet zo laag als ik ze zie bij 'natuurlijk' bekapte paarden. En de steunsels, die bij natuurlijk bekappen vaak helemaal weggesneden worden, gingen zich juist ontwikkelen.

De methode van natuurlijk bekappen is afgeleid van de manier hoe de hoeven van paarden in Amerika eruit zien. Paarden die veelal op een héle andere ondergrond lopen dan onze paarden, en waar hun hoeven zich op aangepast hebben. De hoeven van paarden hier hebben zich aangepast aan hele andere omstandigeheden.

Antheman

Berichten: 11832
Geregistreerd: 08-02-04
Woonplaats: bij de plas

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-06 08:50

Supertje,

Natuurlijk bekappen doe je bij GEZONDE hoeven.
En zou het dus minder geschikt zijn voor de hoeven van jouw paard toen hij net bij je was.

En over het laag zetten van de verzenen:
ik heb mijn paarden ook niet zo heel laag lopen , dat voelt niet goed. Verder hou ik de hoefwand wat langer, omdat ze anders gevoelig kunnen gaan lopen.

jackie

Berichten: 1541
Geregistreerd: 13-11-01
Woonplaats: Nieuwerkerk a/d IJssel

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-06 08:57

@Supertje: ik geloof dat er toch een misverstand bestaat over de steunsels. die horen namelijk bij het natuurlijk bekappen (vind de naam ook maar niks) niet helemaal weggesneden te worden. de bedoeling is dat het dode materiaal van de zool verwijderd en de steunsel tot op zoolhoogte ingekort worden. als je de steunsels helemaal weg zou halen, haal je ook het verband uit de hoef.

ik heb de foto's van de hoeven van je paard gezien op het andere topic en daar zijn de steunsels overgroeid en liggen op de zool. dat hoort niet en is door je smid ook gecorrigeerd. met een ijzer. ok. jullie keuze. zonder ijzers en MET hoefschoenen had zeker ook gekunt.

het is ook niet zo dat bij elke natuurlijke bekapping de hielen in ene keer laag gezet worden en er zijn zeker ook verschillen in hielhoogtes passend bij de verschillende hoeven/paarden.

het doel van "natuurlijk bekappen" is eigenlijk ook zo min mogelijk bekappen doordat het paard door veel beweging op verschillende ondergronden zijn hoeven zelf gaat afslijten.

Caye

Berichten: 7505
Geregistreerd: 20-07-04
Woonplaats: 070

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-06 09:38

eigelijk wil ik me niet verlagen tot zo jip en janneke niveau * bedankt supertje *
Maar om toch even antwoord te geven op jou vraag

TB zijn veel langer bezig. en ook veel langere jaren het resultaat te boeken. Weten wat het doet op langere termijn etc.
Dus als je een studie doet alleen bekappen. weet de smid ook zeker wat het op langere termijn doet als je het zelf doet
met een opleiding/cursus/studie what ever hoe je het wil noemen
Mijn man wilt een gediplomeerd smid worden.
Maar door dat interne opleiding is. en wij 3 kinderen hebben en een pensionstal. EN hij fulltime werk heeft.
IS dat geen doen.
Daar leer je alles wat het vak in houd met de benodigde papieren.
Omdat hij geen ijzers wilt besmeden en onder slaan * daar heb je dus grote opleiding voor nodig*
heeft hij alleen een curus gedaan bekappen en hoefanatomie ? als ik het goed zeg.

Dus hij gaat niet zo maar als wilde aan de slag en kijken waar het schip strand.
Door dat het een vrij beroep is en iedereen mag zich in NL smid noemen. krijg je vaak beunhazen. hij doet alleen onz eigen paarden..
Omdat hij geen gediplomeerd smid is maar wel in bezit van cursus/studie van bekappen doet hij geen klanten.

Over NB. wat is daar op langere termijn bekend? het is gewoon te nieuw om daar een concreet antwoord op te geven.

IK vind dat eerst de mensen die zelf NB bekapper zijn met opleiding * zo ver dat die er is*
eens concreet moeten uitvogelen. hoe het is over 10 tallen jaren.
Wat het doet op langere termijn.
Als je dat kan vaststellen uit ervaringen en niet uit speculaties.
DAN vind ik dat je andere * derden * mee kan nemen.

Het is net als met proefdieren.. klinkt hard. maar niemand probeert het op zich zelf.
eerst testen voor dat het in de markt gaat en mensen het gebruiken.

Caye

Berichten: 7505
Geregistreerd: 20-07-04
Woonplaats: 070

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-06 09:40

jackie schreef:
@Supertje: ik geloof dat er toch een misverstand bestaat over de steunsels. die horen namelijk bij het natuurlijk bekappen (vind de naam ook maar niks) niet helemaal weggesneden te worden. de bedoeling is dat het dode materiaal van de zool verwijderd en de steunsel tot op zoolhoogte ingekort worden. als je de steunsels helemaal weg zou halen, haal je ook het verband uit de hoef.

ik heb de foto's van de hoeven van je paard gezien op het andere topic en daar zijn de steunsels overgroeid en liggen op de zool. dat hoort niet en is door je smid ook gecorrigeerd. met een ijzer. ok. jullie keuze. zonder ijzers en MET hoefschoenen had zeker ook gekunt.

het is ook niet zo dat bij elke natuurlijke bekapping de hielen in ene keer laag gezet worden en er zijn zeker ook verschillen in hielhoogtes passend bij de verschillende hoeven/paarden.

het doel van "natuurlijk bekappen" is eigenlijk ook zo min mogelijk bekappen doordat het paard door veel beweging op verschillende ondergronden zijn hoeven zelf gaat afslijten.

ok.. maar stel dat je een paard heb waar je dus alleen in de bak zal rijden.. en echt 1 keer per maand rondje buiten.
Dan slijten ze niet natuurlijk af.
Of heb ik het mis?? ik rijd BV weinig buiten.. alleen in de bak