NB & TB: paard loopt gevoelig zonder ijzers

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Javayo

Berichten: 4098
Geregistreerd: 17-01-05
Woonplaats: Maassluis

NB & TB: paard loopt gevoelig zonder ijzers

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-05-06 15:05

Ik heb mijn 4-jarige nu een jaar. Bij aankoop stond hij met te lange hoeven, zonder ijzers. Hij liep toen goed, maar op ongelijke bodems of grint liep hij heel gevoelig. Helaas brokkelde ze rot af, sleten de hoeven scheef af, dat in combinatie met wat ongelijke voorhoeven, werd mij enkele maanden later geadviseerd een voor ijzertje te nemen.

Met voorijzers liep hij heel goed. Begin april had hij een verdikking op de strekpees aan een voorbeen, hij liep niet kreupel, maar hij moest wel z'n rust krijgen voor de genezing van de pees. Aangezien hij toen het land op ging, heb ik ervoor gekozen om de ijzers er af te laten halen. Hij raakte namelijk al erg makkelijk z'n ijzers kwijt doordat hij met het voorbeen nog niet snel genoeg weg is, en dus met de achterhoef het voorijzer eraf trapt. Mijn hoefsmid vond ook dat de hoeven van voldoende kwaliteit waren om het zonder te proberen.

Inmiddels zien de hoeven er 6 wk later heel netjes uit, (hij loopt op de straal, de hiel is vrij laag) maar het valt me op dat hij op de verharding heel duidelijk gevoelig loopt. Afgelopen vrijdag ben ik bij de DA geweest voor een controlescan van de pees. Die is gelukkig weer goed, maar voor het opbouwen adviseerde de DA mij wel aan er weer een voorijzer onder te laten zetten, omdat hij zo gevoelig loopt.

Ik zou hem het liefst zonder ijzer laten, maar voor mij is het belangrijkst dat hij pijnvrij kan lopen, zonodig met ijzers. Zijn welzijn is het belangrijkst!! Kan het zijn dat hij gewoon nog moet wennen, of zijn er paarden die altijd gevoeliger blijven lopen op de verharding?

jackie

Berichten: 1541
Geregistreerd: 13-11-01
Woonplaats: Nieuwerkerk a/d IJssel

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-06 21:33

na 6 weken wei kun je van je paard niet verwachten dat hij ook op het harde zonder problemen loopt. als je hem graag ijzerloos wilt laten zou ik er een gediplomeerde NBer bij halen en zijn/haar mening vragen. eventueel kun je ook met hoefschoenen gaan werken. ik heb goede ervaringen met Easyboot Epics.

CherokeeChum

Berichten: 2082
Geregistreerd: 10-01-06

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-06 22:00

Inderdaad zoals Jackie al zegt na 6 weken weide zullen zijn voeten niet meer gewend zijn aan hardere bodems, en daarvoor heeft hij een tijdje op ijzers gelopen .Waarschijnlijk moet hij gewoon wennen.Je kunt hem wel helpen door goed te kijken waar je rijd, en eventueel 3 a4 maal per week hoof&sole hardener te gebruiken gedurende de eerste periode. Ouderwets de zool teren (niet de straal)wil ook nog wel eens helpen om de zool wat droger en dus harder te maken.Een en ander kan wel weken tot maanden in beslag nemen, en sommige paarden lijken er nooit aan te wennen.

Javayo

Berichten: 4098
Geregistreerd: 17-01-05
Woonplaats: Maassluis

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-05-06 23:09

Bedankt voor jullie tips.

Hij loopt trouwens gevoelig op ons geasfalteerde erf, dat prachtig vlak is. Dan loopt hij daar ontzettend kort en langzaam, en vervolgens loop ik ons springveld op met een super vlakke en verende zandbodem, en dan gaat hij mooi ruim lopen, en begint hij enthousiast te dribbelen.

En toen ik hem kocht stond hij zonder ijzers, kwam net uit de opfok dus hij had uberhaupt nooit ijzers onder gehad. En toen liep hij ook heel gevoelig op de weg, en met een beetje grind zelfs bijna kreupel!

Ik ben dus bang dat hij er nooit aan gaat wennen.

Armaris

Berichten: 9535
Geregistreerd: 17-02-05

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-06 00:29

Javayo schreef:
Bedankt voor jullie tips.

Hij loopt trouwens gevoelig op ons geasfalteerde erf, dat prachtig vlak is. Dan loopt hij daar ontzettend kort en langzaam, en vervolgens loop ik ons springveld op met een super vlakke en verende zandbodem, en dan gaat hij mooi ruim lopen, en begint hij enthousiast te dribbelen.

En toen ik hem kocht stond hij zonder ijzers, kwam net uit de opfok dus hij had uberhaupt nooit ijzers onder gehad. En toen liep hij ook heel gevoelig op de weg, en met een beetje grind zelfs bijna kreupel!

Ik ben dus bang dat hij er nooit aan gaat wennen.


Misschien dat hij eerst TB voor je hem kocht??Hoelang heb je gewacht om er een ijzertje onder te zetten?

Javayo

Berichten: 4098
Geregistreerd: 17-01-05
Woonplaats: Maassluis

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-05-06 08:56

Hij kwam net uit de opfok bij een boer, hij was uberhaupt al een hele poos niet bekapt. Zat wel een traditionele hoefsmid geweest zijn.

Ik heb hem in mei gekocht, en toen heeft hij nog een half jaar zonder ijzers gelopen. Maar toen werden de bermen minder, en werd dat gevoelige lopen met buitenritten echt hinderlijk. En met voor ijzers was het gauw opgelost.

oosterhoff

Berichten: 4894
Geregistreerd: 09-06-04
Woonplaats: Utrecht

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-06 09:23

Sommige paarden zijn gewoon gevoelig. Ik zou gewoon een ijzertje onder zetten!! Als een goede smid dat doet dan vallen ze er ook niet zomaar onder weg!

Arabesk

Berichten: 28675
Geregistreerd: 19-03-04
Woonplaats: Aan de dijk tussen Hoorn en Enkhuizen

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-06 10:28

Logisch dat hij gevoelig loopt hij heeft nooit op harde ondergrond gestaan, dat zal moeten wennen en afharden.

Maak je niet ongerust, gewoon lekker stappen over het harde.

Javayo

Berichten: 4098
Geregistreerd: 17-01-05
Woonplaats: Maassluis

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-05-06 12:06

Arabesk schreef:
Logisch dat hij gevoelig loopt hij heeft nooit op harde ondergrond gestaan, dat zal moeten wennen en afharden.

Maak je niet ongerust, gewoon lekker stappen over het harde.

Dat dacht ik dus ook, maar ik mag nu net weer gaan opbouwen vanuit een peesblessure, dus ik heb weinig zin om nu m'n paard met pijn te zien...

Ik heb een fijne hoefsmid die hem heel netjes op de ijzers zet, (en bekapt) dus ik vrees dat we daar dan maar aan moeten beginnen.

Als ik nou weet dat hij over een paar weken beter moet gaan lopen, dan wil ik dat wel proberen, maar als we het over maanden hebben....

Arabesk

Berichten: 28675
Geregistreerd: 19-03-04
Woonplaats: Aan de dijk tussen Hoorn en Enkhuizen

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-06 12:20

met ijzers los je het probleem niet op, maar alleen de symptonen

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-06 18:30

Javayo schreef:
Als ik nou weet dat hij over een paar weken beter moet gaan lopen, dan wil ik dat wel proberen, maar als we het over maanden hebben....

Dat weet je helaas vantevoren niet. Maar als je het geen kans geeft, zul je het nooit weten of het misschien een kwestie van een paar weken was.

Maar wat is nou de oorzaak van het gevoelig zijn? Dunne zolen? Te lange/dikke/overgroeide steunsels? Zoolkneuzingen? Steekt de straal uit? etc...?
Het lijkt me goed om eerst de oorzaak te weten.

jackie

Berichten: 1541
Geregistreerd: 13-11-01
Woonplaats: Nieuwerkerk a/d IJssel

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-06 19:32

de hoeven van paarden in de opfok worden vaak schandalig verwaarloosd. uiteraard gaat zo'n dier onmiddelijk beter lopen als er vakkundig ijzers onder worden geslagen. haal er een goede NBer bij en koop desnoods hoefschoenen voor de overgangsperiode dan gaat het waarschijnlijk zonder ijzers. vergt wat meer geduld en moeite (antrekken van hoefschoenen elke keer ). ga niet met een gevoelig lopend paard langdurig op harde ondergrond lopen. daar zijn de hoeven niet aan toe, TB of NB.
het is geen kwestie van "wennen" maar van goed bekappen (zool bij de toon niet te dun maken, steunsels kort houden en hoefwand goed afronden) en zonodig hoefschoenen.

CherokeeChum

Berichten: 2082
Geregistreerd: 10-01-06

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-06 20:13

haal er een goede NBer bij en koop desnoods hoefschoenen voor de overgangsperiode dan gaat het waarschijnlijk zonder ijzers. vergt wat meer geduld en moeite (antrekken van hoefschoenen elke keer ). ga niet met een gevoelig lopend paard langdurig op harde ondergrond lopen. daar zijn de hoeven niet aan toe, TB of NB.
het is geen kwestie van "wennen" maar van goed bekappen (zool bij de toon niet te dun maken, steunsels kort houden en hoefwand goed afronden) en zonodig hoefschoenen.[/quote]
@Jackie,volgens mij spreek je je zelf hier tegen?
We hebben het hier dan toch ook over een gewenning?wennen dus dat de bodem anders aanvoelt onder zijn voeten, dat de straal de grond raakt, wat vaak met beslag niet het geval is.En veel paarden zijn
voorzichtig op zich zelf, uit het natuurlijk instinct tot zelfbehoud.
Jij kan toch ook niet van de ene dag op de andere zonder schoenen lopen, daar moeten je voeten aan wennen,eelt opbouwen en harder worden.
Er zijn veel meer overeenkomsten tussen N.B&TB als je denkt trouwens.De wijze waarop jij en Arabesk het N.B beschrijven wijkt in
detail af van T.B. Alleen N.Bers nijgen naar mijn smaak nogal eens naar het veel te laag maken van de verzenen, extreem uithollen van de zool
en het denkbeeld dat alle paarden zonder ijzers kunnen.(niet alle)
Ik zie ook vaak tot bloedens toe verwijderde steunsels, kan iemand mij uitleggen waartoe dit dient?Heb veel in semi wilde omstandigheden levende paarden en hun voeten gezien en dat lijkt voor geen meter op wat hier als natuurlijk bekappen word gepropagandeerd?...
Zeer grote steunsels,en grote woekerende stralen, bijna vierkant afgesleten tonen, en volgegroeide zolen zie je dan....
Natuurlijk heb je ook veel prutsers onder T.Bers, maarja het is een vrij beroep he?en paarden zijn ongeveer vogelvrij wettelijk gezien.

jackie

Berichten: 1541
Geregistreerd: 13-11-01
Woonplaats: Nieuwerkerk a/d IJssel

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-06 22:04

@CherokeeChum: bij het begrip "wennen" zie ik een die hard NBer voor me die zijn/haar onwille paard over harde ondergrond sleurt in de hoop dat de hoeven daar beter van worden. dat vind ik niks.

je moet het paard wel beweging geven om de hoefgroei te bevorderen. maar als het niet wil bewegen gaat dat ook niet echt lukken. vandaar de hoefschoenen. als de hoeven dan voldoende "Eelt" hebben ontwikkeld kunnen de schoenen weer de kast in.

de onvereenkomsten tussen N.B. en T.B. zijn er zeker, allen hangen die af van degene die bekapt.

tot bloedens toe verwijderde steunsels kom je in strasser kringen tegen. daar ben ik op tegen. zo'n paard heeft pijn en belast zijn voeten niet normaal. dan krijg je ook geen normaal functionerend hoefmechanisme volgens mij.

ik ben voorstander van de methode van de AANHCP waar niet in de harde zool word gesneden en de steunsels niet verwijderd maar uitsluitend tot zoolhoogte teruggesneden worden.

wat voor paarden in semi wilde omstandigheden heb je gezien, als ik mag vragen?

Javayo

Berichten: 4098
Geregistreerd: 17-01-05
Woonplaats: Maassluis

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-05-06 22:27

Hoefschoenen vind ik geen interessante mogelijkheid, kost een vermogen en het lijkt mij dat die perfect moeten zitten om geen verwondingen te veroorzaken. Dan zouden ze dus aangemeten moeten worden.

Ik sleur m'n paard niet over de harde ondergrond hoor Zo gevoelig loopt hij nou ook weer niet! Hij staat dag en nacht op de wei, en wordt er door mij voor zo'n 2 uur uitgehaald, waarbij ik hem verzorg, voer én nog een stuk ga wandelen. Een wandeling is dus hooguit een half uur tot een uur, waarbij hij ook deels in de bermen mag lopen als hij dat liever doet.

Tja, ik zou een NB-er moeten laten komen dan. Het probleem is dat ik er een beetje huiverig voor ben geworden. Ik wil wel iemand bij m'n paard hebben die een goede opleiding heeft gehad!! Dus als je nog een goede NB-er in mijn omgeving aan kan raden dan hoor ik het graag. (via pb graag) Maar eigenlijk vind ik dat mijn huidige hoefsmid mijn paard heel netjes bekapt. Hij loopt op de straal (en de buitenkant van de hoef) en staat redelijk laag op z'n hiel in vergelijking tot toen hij op ijzers stond.

CherokeeChum

Berichten: 2082
Geregistreerd: 10-01-06

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-06 22:28

@Jackie;Mustangs in de VS,jonge Quarters in Canada,Dulmener wildpferde,paarden in de franse pyreneen en koniks in de polder.
Ik denk dat het sterk bodem afhankelijk is namelijk.

Javayo

Berichten: 4098
Geregistreerd: 17-01-05
Woonplaats: Maassluis

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-05-06 22:37

Dat leek mij ook altijd, een paard in de polder zal toch andere hoeven nodig hebben dan een paard die over de rotsen in de Pyreneen moet klimmen?

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-06 22:47

Javayo schreef:
Hoefschoenen vind ik geen interessante mogelijkheid, kost een vermogen en het lijkt mij dat die perfect moeten zitten om geen verwondingen te veroorzaken. Dan zouden ze dus aangemeten moeten worden.

Hoefschoenen zijn helemaal niet zo duur. Maar als je het dan toch over de kosten hebt, ben je met hoefschoenen in verhouding goedkoper uit dan met ijzers.

Hoefschoenen kunnen inderdaad aangemeten worden; een firma in Rijssen doet dat. Diverse NB-ers zijn bij hen aangesloten en komen aan huis de hoefschoenen aanmeten. Dan heb je ze dus op maat!
Als je meer wilt weten, kijk dan even op mijn site, bij 'Hoeven'.

Javayo schreef:
Maar eigenlijk vind ik dat mijn huidige hoefsmid mijn paard heel netjes bekapt. Hij loopt op de straal (en de buitenkant van de hoef) en staat redelijk laag op z'n hiel in vergelijking tot toen hij op ijzers stond.

Wat geeft jouw hoefsmid dan als oorzaak aan dat je paard gevoelig loopt?

jackie

Berichten: 1541
Geregistreerd: 13-11-01
Woonplaats: Nieuwerkerk a/d IJssel

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-06 22:55

CherokeeChum schreef:
@Jackie;Mustangs in de VS,jonge Quarters in Canada,Dulmener wildpferde,paarden in de franse pyreneen en koniks in de polder.
Ik denk dat het sterk bodem afhankelijk is namelijk.


dat denk ik ook. en ook nog afhankelijk van de leefomstandigheden. Pete Ramey wijst bijvoorbeeld op het verschil van Mustanghoeven in het wild en hoeven van Mustangs die al enige tijd op verzamelstations verblijven en niet meer de dagelijkse beweging zoals in het wild krijgen.
http://www.hoofrehab.com/wild_horses.htm

jackie

Berichten: 1541
Geregistreerd: 13-11-01
Woonplaats: Nieuwerkerk a/d IJssel

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-06 23:00

Javayo schreef:
Hoefschoenen vind ik geen interessante mogelijkheid, kost een vermogen en het lijkt mij dat die perfect moeten zitten om geen verwondingen te veroorzaken. Dan zouden ze dus aangemeten moeten worden.

Ik sleur m'n paard niet over de harde ondergrond hoor Zo gevoelig loopt hij nou ook weer niet! Hij staat dag en nacht op de wei, en wordt er door mij voor zo'n 2 uur uitgehaald, waarbij ik hem verzorg, voer én nog een stuk ga wandelen. Een wandeling is dus hooguit een half uur tot een uur, waarbij hij ook deels in de bermen mag lopen als hij dat liever doet.

Tja, ik zou een NB-er moeten laten komen dan. Het probleem is dat ik er een beetje huiverig voor ben geworden. Ik wil wel iemand bij m'n paard hebben die een goede opleiding heeft gehad!! Dus als je nog een goede NB-er in mijn omgeving aan kan raden dan hoor ik het graag. (via pb graag) Maar eigenlijk vind ik dat mijn huidige hoefsmid mijn paard heel netjes bekapt. Hij loopt op de straal (en de buitenkant van de hoef) en staat redelijk laag op z'n hiel in vergelijking tot toen hij op ijzers stond.


ik gebruik zelf aangemeten Easyboot Epics en ben zeer tevreden over. heb ze alleen voor de voorhoeven. kosten: 130 euro per paar, zelf bij www.easycareinc.com besteld.

Annette Nielsen is een goede NB'ster. zij heeft de opleiding van de AANHCP gedaan. tel. nr. is 06-22398141

vencedor
Berichten: 9353
Geregistreerd: 27-05-04

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-06 23:01

Citaat:
of zijn er paarden die altijd gevoeliger blijven lopen op de verharding


Jup die zijn er die van mij is er een van. Ik denk dat waarom moeilijk doen als een paar ijzers het verhelpt

Javayo

Berichten: 4098
Geregistreerd: 17-01-05
Woonplaats: Maassluis

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-05-06 23:04

Jovarna schreef:
Wat geeft jouw hoefsmid dan als oorzaak aan dat je paard gevoelig loopt?

Zoals ik in m'n eerste berichtje al zette staat hij pas weer sinds 7 wk zonder voor ijzers. Ik heb mijn hoefsmid niet meer laten kijken, ze slijten zelf aardig, dus opnieuw bekappen is niet nodig geweest.

Ik moet hem er inderdaad nog naar laten kijken. Maar het was nu m'n dierenarts die me heeft aangeraden om er weer ijzers onder te zetten. Juist omdat ik rustig op moet gaan bouwen van een peesblessure achtte zij het niet bevorderlijk om dat met een gevoelig lopend paard te doen. En dat is ook de reden dat ik nu sterk overweeg toch maar weer ijzers te nemen. Daar heeft hij steeds prima op gelopen, terwijl ik zonder ijzers steeds hier tegenaan loop...

Javayo

Berichten: 4098
Geregistreerd: 17-01-05
Woonplaats: Maassluis

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-05-06 23:07

jackie schreef:
ik gebruik zelf aangemeten Easyboot Epics en ben zeer tevreden over. heb ze alleen voor de voorhoeven. kosten: 130 euro per paar, zelf bij www.easycareinc.com besteld.

Annette Nielsen is een goede NB'ster. zij heeft de opleiding van de AANHCP gedaan. tel. nr. is 06-22398141

Zit zij in Zuid-Holland? Is er ergens meer informatie te vinden over die opleiding? anders ga ik ff googlen

jackie

Berichten: 1541
Geregistreerd: 13-11-01
Woonplaats: Nieuwerkerk a/d IJssel

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-06 23:20

ik heb je gepb't

jackie

Berichten: 1541
Geregistreerd: 13-11-01
Woonplaats: Nieuwerkerk a/d IJssel

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-06 00:01