Gevoeligheid op harde ondergrond

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Inge86
Berichten: 22
Geregistreerd: 03-05-06
Woonplaats: Eindhoven

Gevoeligheid op harde ondergrond

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-05-06 14:41

Hallo,

Mijn paard loopt erg gevoelig op een harde ondergrond of kiezelachtige ondergronden. Hij loopt dan licht kreupel (alsof hij op eieren loopt)In het zand is er niks aan de hand en kan hij super lopen. Ik ben bij een paardenkliniek geweest en die hebben wat testjes gedaan en hij heeft verder geen medische beengebreken. Hij is de buigtesten enzo dus allemaal goed doorgekomen. Nu is hij wel +/- één jaar geleden hoefbevangen geweest waardoor we de (had alleen voorijzers)ijzers eronder uit hebben moeten laten halen en hij nu dus al een jaar zonder ijzers loopt. De dierenarts zegt dat hij gewoon erg gevoelig is en dunne zolen heeft en heeft aangeraden nu weer (voor)beslag aan te laten brengen met een lederzooltje en het liefst nog met een soort (gelpadachtig-iets)pad ertussen. Zodat het schokabsorberend wordt. Ze wil dit eerst afwachten voor we verder gaan kijken. Nu is mijn vraag aan jullie of iemand ook zoiets heeft meegemaakt met zijn paard en wat jullie ervaring met die zooltjes is of als je er iets anders over kwijt wilt. Zij is natuurlijk de dierenarts die ervoor geleerd heeft dus de hoefijzers krijgt hij zoiezo want zij heeft er natuurlijk verstand van. Maar laat maar iets achter als je dus ervaring of iets ermee hebt.

Alvast bedankt

tamary

Berichten: 29193
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-06 14:46

Paard is dus in orde, maar heeft geen "eelt" onder zijn hoeven. Dat kan je inderdaad met ijzers opvangen, maar ook hoefschoenen en een andere wijze van bekappen kan goed helpen.
Mijn paard liep ook gevoelig, maar met trainen (gewoon op glad asfalt waar hij wel goed op kon lopen vanaf het begin), hoefschoenen in het begin en anders bekappen is dat nu weg.

Nano05

Berichten: 2195
Geregistreerd: 12-02-04
Woonplaats: hier en niet daar

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-06 15:26

Mijn haf loopt tegen kreupel aan als hij een van zijn vier ijzers mist... dus ken het inderdaad!!!

khorizon

Berichten: 401
Geregistreerd: 28-02-05
Woonplaats: Breukelen

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-06 10:06

Mijn paard liep in draf ook altijd op eieren op het harde. Hij had ook regelmatig voor hoefzweren. Toen hebben we in overleg met de hoefsmid een leertje in de vorm van het ijzer laten plaatsen. Dit heeft hij nu al 3 jaar en hij heeft ook nooit meer een hoefzweer gehad. En op het harde loopt hij stukken beter. Dus bij mijn paard werkte het.

Inge86
Berichten: 22
Geregistreerd: 03-05-06
Woonplaats: Eindhoven

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-06-06 13:03

Bedankt voor de reacties tot nu toe. De smid is net weg en hij heeft dus leren zooltjes met een soort siliconengel ertussen, dus hoop dat het gaat werken.

griebels

Berichten: 15354
Geregistreerd: 10-12-01
Woonplaats: Regio Eindhoven

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-06 17:18

Die van mij liep ook gevoelig op het harde (niet kreupel en heel moeilijk te zien, ik zag het namelijk niet ) nu hij voor op ijzers staat gaat het goed. Toch ga ik van de winter proberen om hem weer zonder te zetten...

Gea_Fille

Berichten: 226
Geregistreerd: 28-03-04
Woonplaats: Dokkum

Re: Gevoeligheid op harde ondergrond

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-06 18:04

Een paard van een vriendin van mij had datzelfde ook
Nadat ze van de ijzers was gehaald,

Toen is ze begonnen bij een natuurlijk bekapper, Vera liep echt overal(asfalt,steentjes,kiezelstenen,baksten enz,) kreupel behalve in het zand, Ze wordt nu al een half jaar natuurlijk bekapt en het gaat al stukken beter!
Ze stapt over steentjes nog wel gevoelig maar op asfalt,bakstenen enz kan je nu gewoon met haar over heen draven.
En anders zijn hoefschoenen misschien een aanrader, maar een andere manier van bekappen scheelt al een hoop

Marjomar
Berichten: 120
Geregistreerd: 02-05-05

Re: Gevoeligheid op harde ondergrond

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-06 20:33

Hoi,
Mijn Quinto is ook héél gevoelig op steentjes en beton.Echt zielig gewoon Hij is vorig jaar september hoefbevangen geweest ,daarna heb ik hem vóór op ijzers gezet,maar nu een half jaar later loopt hij weer zonder ijzers.Ik heb hem graag op blote voeten,want ik rij helemaal niet veel op verhard terrein,maar als het zo doorgaat moet hij toch maar ijzers.Vandaag hoorde ik toevallig over die ijzers met een zooltje erin. Ik ben benieuwd wat jouw ervaring is ;kun je het gelijk al merken of pas later?

Mucchio

Berichten: 2037
Geregistreerd: 28-12-05

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-06 20:41

hoi
je moet er leertjes tussen doen helpt heel goed
bij mijn pony ook.

Inge86
Berichten: 22
Geregistreerd: 03-05-06
Woonplaats: Eindhoven

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-06-06 22:19

Hij heeft ze nu sinds donderdag (de leren zooltjes met soort van siliconenkit) en hij loopt zoals normaal in het zand. Ik ben nog niet met hem op het harde geweest dat ga ik morgen proberen, dan kan ik ook echt pas zeggen of ik verbetering merk, maar tot nu toe is het goed. De smid heeft ook gezegd dat we ze er nu zo lang mogelijk on moeten laten zitten zodat hij de volgende keer de voet helemaal netjes kan bekappen en de zooltjes misschien niet meer nodig zijn.
Jullie horen het nog

xx_Merle

Berichten: 781
Geregistreerd: 29-09-03
Woonplaats: Nijmegen

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-06 09:30

mn fjordje is sinds 4 maande ijzer-loos.. Had vierkant.. in het begin liep ze echt super gevoelig maar nu is het 2 x gekapt en het gaat eigenlijk steeds beter..! zelfs op asvalt loopt ze nu gewoon goed
Met ijzers beschadig je een hoef toch...dus ik denk dat het de tijd nodig heeft om te herstellen
xxx

Renske_

Berichten: 20558
Geregistreerd: 12-10-02
Woonplaats: het zonnige zuiden van NL

Re: Gevoeligheid op harde ondergrond

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-06 11:14

die van mij stond van 3 jaar tot 11 jaar op ijzers voor en toen eraf gehaald, paar weken gevoelig op het harde, en nog wat langer gevoelig op steentjes
nu totaal niet meer, moet zeggen dat mijn smid ook niet de hoeven aan de binnenkant zo diep weg mag snijden van me, sommige smeden snijden ze echt diep uit vanbinnen, daar krijg je slappe hoeven van, iig dat is wat ik zelf merk aan de voeten van mn paarden

die van mn moeder stond van 3-18 jaar voor op ijzers, is eraf gehaald en 3 weken echt heel gevoelig, nu nog oppassen met niet te kort bekappen als ze vlak erna op t harde moet lopen, maar als je daar op let gaat het super, en ook op steenjes etc niets aan de hand!

BonneLove schreef:
Een paard van een vriendin van mij had datzelfde ook
Nadat ze van de ijzers was gehaald,

Toen is ze begonnen bij een natuurlijk bekapper, Vera liep echt overal(asfalt,steentjes,kiezelstenen,baksten enz,) kreupel behalve in het zand, Ze wordt nu al een half jaar natuurlijk bekapt en het gaat al stukken beter!
Ze stapt over steentjes nog wel gevoelig maar op asfalt,bakstenen enz kan je nu gewoon met haar over heen draven.
En anders zijn hoefschoenen misschien een aanrader, maar een andere manier van bekappen scheelt al een hoop

nadat ze van de ijzers zijn gehaald duurt het sowieso een paar weken voor ze niet meer gevoelig zijn op harde ondergrond
op steentjes/grint etc kunnen ze zelfs nog maanden gevoelig blijven nada ze van de ijzers zijn afgehaald

dat het dus na een tijdje beter ging wil niet zeggen dat het door natuurlijk bekappen komt, maar omdat t paard er na een tidj aan went om zonder ijzers te lopen

shaolanneke
Berichten: 612
Geregistreerd: 04-04-05
Woonplaats: Rotterdam

Re: Gevoeligheid op harde ondergrond

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-06 23:47

mijn paard heeft na een fractuur in het hoefbeen een leren zooltje met hoofpad gekregen, liep toen nog niet helemaal lekker en ben overgegaan op hoofpad (is nog elastischer dan siliconen, worden stuiterballen van gemaakt !!) met een leren zool. Vond alleen het nadeel aan siliconen/hoofpad dat je paard snel last heeft van rotstraal.

Ben uiteindelijk toen het kon weer teruggegaan naar een ijzer met leren zool. Maar mijn paard kan absoluut niet op ongelijke bodem lopen (lees stenen die schots en scheef liggen) en gaat dan gewoon op 2 benen lopen

Nu heeft ze sinds een paar weken speciale zooltjes, luchtdrukzolen. Ze land eerst als het ware op de zool ( er zit een soort van bal in de zool) en dan pas op het ijzer. Werkt écht super, ze loopt nu helemaal lekker op het harde!!

maras

Berichten: 2347
Geregistreerd: 04-06-06

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-06 12:40

Hallo,
Ik zit zelf enorm te twijfelen of ik mijn Fjord nu wel of niet op de ijzers zal zetten. Ik heb hem nu een jaar en al die tijd zonder ijzers gereden maar hij loopt moeilijk op een harde ondergrond, zelfs op de zandpaden verkiest hij nog de berm. Ik heb hoefschoenen geprobeerd maar dat gaf ook nauwelijks verbetering. Nu ga ik denk ik toch maar ijzers proberen onder zijn voorhoeven alhoewel ik een voorstander ben van blootsvoets lopen. Maar is blootsvoets hier wel zo vriendelijk als hij pijnlijke voeten heeft???? Ik twijfel hier dagelijks over dus als iemand hier mijn twijfel weg kan halen zou ik erg dankbaar zijn.

vledder
Berichten: 97
Geregistreerd: 09-01-06

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-06 14:41

maras schreef:
Hallo,
Ik zit zelf enorm te twijfelen of ik mijn Fjord nu wel of niet op de ijzers zal zetten. Ik heb hem nu een jaar en al die tijd zonder ijzers gereden maar hij loopt moeilijk op een harde ondergrond, zelfs op de zandpaden verkiest hij nog de berm. Ik heb hoefschoenen geprobeerd maar dat gaf ook nauwelijks verbetering. Nu ga ik denk ik toch maar ijzers proberen onder zijn voorhoeven alhoewel ik een voorstander ben van blootsvoets lopen. Maar is blootsvoets hier wel zo vriendelijk als hij pijnlijke voeten heeft???? Ik twijfel hier dagelijks over dus als iemand hier mijn twijfel weg kan halen zou ik erg dankbaar zijn.


Heeft mijn paard ook lange tijd last van gehad. Altijd de berm opzoeken.
Heb haar ongeveer 8 maanden biotine-plus gevoerd en probleem is geheel opgelost. Resultaat is er natuurlijk niet gelijk, maar toch werkte het bij die van mij vrij snel al.
Hoop dat je er iets aan hebt. Zou jammer zijn als je toch moest besluiten om er ijzers onder te doen, terwijl je er eigenlijk niet voor bent.

HenJ
Berichten: 790
Geregistreerd: 11-01-06

Re: Gevoeligheid op harde ondergrond

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-06 14:52

Bij Jordy (staat ook op blote voeten) heb ik daar geen last van.
Een vriendin van mij heeft er wel last van met haar fjord. Hij loopt onregelmatig wanneer er steentjes op het pad liggen. Zijzelf draaft op dat soort paden niet en ook geen galop. De stenen is een van de redenen waarom ze van stal is verandert. Ze doet er verder volgens mij niet aan, maar ik zal haar een wijzen op dit topic. Misschien heeft ze er wat aan.
Gr heidie

brenda21
Berichten: 452
Geregistreerd: 10-03-05

Re: Gevoeligheid op harde ondergrond

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-06 17:00

Mijn paard heeft geen last van de harde ondergrond, wel van stenen, heeft hij ook altijd gehad. Ik rijd ook niet op paden waar veel stenen liggen. Ik ga er daarvoor ook geen ijzers onder doen, verder heeft hij goede hoeven die niet gauw scheuren. Ik kijk gewoon uit waar we rijden. Maar heb er nu nauwelijks last van, sta bij het bos met ruiterpaden waar geen stenen liggen, alleen los zand.

Inge86
Berichten: 22
Geregistreerd: 03-05-06
Woonplaats: Eindhoven

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-06-06 17:45

Bedankt alweer voor alle interessante reacties. Hij staat nu sinds donderdag dus weer sinds +/- een jaar op (voor)ijzers. Deze keer met een lederenzooltje en een soort siliconen-gel dat tussen hoef en zooltje wordt gespoten om het op te vullen en dit werkt dus schokdempend. Het ging al stukken beter. Ook op het harde en over steentjes gaat het veel beter. Heb vandaag les gehad (net terug) en hij loopt weer als een tierelier. Echt perfect. Ik kan het iedereen aanraden. Ik ben weer helemaal gelukkig

maras

Berichten: 2347
Geregistreerd: 04-06-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-06 10:00

vledder schreef:
maras schreef:
Hallo,
Ik zit zelf enorm te twijfelen of ik mijn Fjord nu wel of niet op de ijzers zal zetten. Ik heb hem nu een jaar en al die tijd zonder ijzers gereden maar hij loopt moeilijk op een harde ondergrond, zelfs op de zandpaden verkiest hij nog de berm. Ik heb hoefschoenen geprobeerd maar dat gaf ook nauwelijks verbetering. Nu ga ik denk ik toch maar ijzers proberen onder zijn voorhoeven alhoewel ik een voorstander ben van blootsvoets lopen. Maar is blootsvoets hier wel zo vriendelijk als hij pijnlijke voeten heeft???? Ik twijfel hier dagelijks over dus als iemand hier mijn twijfel weg kan halen zou ik erg dankbaar zijn.


Heeft mijn paard ook lange tijd last van gehad. Altijd de berm opzoeken.
Heb haar ongeveer 8 maanden biotine-plus gevoerd en probleem is geheel opgelost. Resultaat is er natuurlijk niet gelijk, maar toch werkte het bij die van mij vrij snel al.
Hoop dat je er iets aan hebt. Zou jammer zijn als je toch moest besluiten om er ijzers onder te doen, terwijl je er eigenlijk niet voor bent.

Dan ga ik vanaf nu ook biotine voeren,ik had ooit ergens gelezen dat als je paard geen slechte hoeven had ( lees brokkelhoeven o.i.d.) dat Biotine dan geen zin had. Maar het kan vast geen kwaad om het bij te gaan voeren. Ik laat toch maar wel deze week de smid komen om hem voor op ijzers te zetten om mijn twijfel nu eens weg te nemen. Elke dag opnieuw jezelf afvragen " zal ik nu wel, zal ik nu niet" is tamelijk vermoeiend. En op een gegeven moment ga je je afvragen of je het paard er wel een plezier mee doet om hem zo natuurlijk mogelijk te houden, in dit geval dus ook zonder ijzers.

Arabesk

Berichten: 28675
Geregistreerd: 19-03-04
Woonplaats: Aan de dijk tussen Hoorn en Enkhuizen

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-06 16:47

Zonder ijzers geeft een paard aan wat zijn grenzen op dat moment zijn en kun je die respecteren.

SelindeR
Berichten: 71
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Heinoo!!

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-06 18:01

Mijn paard heeft dat ook , maar ja.. zoveel mogelijk in de bermen rijden:D

maras

Berichten: 2347
Geregistreerd: 04-06-06

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-06 09:15

Maar als hij nu met ijzers wel probleemloos loopt, met grote ruime passen ipv altijd die korte gevoelige passen dan is dat voor het paard toch prettiger? Ik weet dus niet of hij daadwerkelijk beter loopt met ijzers, mocht dit niet zo zijn dan gaan ze er gewoon weer onderuit en dan moet ik me af gaan vragen of ik op een paard wat gevoelig loopt wel moet blijven rijden.....
Ik vind alles wat met natuurlijk ruiterschap te maken heeft interessant en zal mijn paard zoveel mogelijk op die manier proberen te houden maar indien een ijzer pijnloze voeten oplevert dan denk ik dat ik daar toch de voorkeur aan ga geven.

Arabesk

Berichten: 28675
Geregistreerd: 19-03-04
Woonplaats: Aan de dijk tussen Hoorn en Enkhuizen

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-06 10:18

Een ijzer geeft gevoelloze hoeven, niet pijnloos. De pijn is er nog steeds maar wordt niet meer waargenomen!

maras

Berichten: 2347
Geregistreerd: 04-06-06

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-06 17:51

Daar kan ik me niet helemaal in vinden, ofwel de ijzers werken niet en paard blijft gevoelig lopen ofwel de ijzers nemen de gevoeligheid weg en paard kan weer normaal lopen. Let wel: ik ben absoluut geen voorstander van ijzers maar ik heb niet zo veel keus op het moment. Of ik probeer ijzers of ik rijd niet meer op mijn paard. Dat laatste vind ik geen goede optie als ik dat kan voorkomen. En soms is het middel eens niet erger dan de kwaal.

Onyx88

Berichten: 739
Geregistreerd: 22-01-06
Woonplaats: Woerden

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-06 20:02

Arabesk, motiveer je antwoorden eens. Je brult maar wat. Ik snap best dat je tegen beslaan bent aangezien jij zo'n 'natuurlijk bekapper' bent. Maar hoe weet jij dat de hoeven van een paard plotseling geen pijn meer waarnemen als er ijzers onder zitten? En is dat iets slechts? Als hij het niet waarneemt heeft hij geen pijn. In mijn ogen is het fijn als mijn paard geen pijn heeft, maar als jij daar anders over denkt....