hoefschoenen, hoe pak je het aan en bevalt het?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
germie

Berichten: 25992
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

hoefschoenen, hoe pak je het aan en bevalt het?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-06-06 13:48

Hoe begin je met hoefschoenen? Gewoon erom doen en wegrijden? of moet je je paard toch echt laten wennen?

En hoe en waar vind je een geschikt paar (of 2 paar)? Worden ze op maat gemaakt of is dat niet nodig? Gaan de standaardmodellen altijd uit van een 'symmetrische' hoef (geen enkele hoef is namelijk exact symmetrisch), of passen hoefschoenen altijd? En hoe zit het dan met hoge of juist lage verzenen? En met hoefgroei?
HOe lang gaan ze mee?

Graag jullie ervaringen, zowel positief als negatief en waar je die dingen gekocht hebt.

keetieee

Berichten: 785
Geregistreerd: 05-01-05
Woonplaats: utr

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-06 13:51

Ik volg je topic ook even

Lottie84
Berichten: 8689
Geregistreerd: 17-11-05

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-06 13:51

Volg dit even, wil ook graag hoefschoentjes voor het buitenrijden, maar mijn pony heeft een bokhoefje dus daar moet een schoentje voor op maat gemaakt worden want het voetje is te klein voor een standaard maat.

luna1986

Berichten: 677
Geregistreerd: 23-03-05
Woonplaats: Hoogerheide

Re: hoefschoenen, hoe pak je het aan en bevalt het?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-06 10:25

Ik zou ook graag willen weten watde ervaringen van jullie zijn met hoefschoenen. en welke jullie dan hebben. Ik hoor hele goeie verhalen maar ook wat mindere... En waarvoor jullie ze dan gebruiken?

fries_lover
Berichten: 33
Geregistreerd: 16-02-06

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-06 11:49

mijn broer is hoefsmid en zegt dat het wel werkt, maar er is een nadeel, de schoen zit op de bal van de hoef en dat gaat schuren. ze kunnen er kale plekken van krijgen en zelfs wondjes.

Manon81
Berichten: 6
Geregistreerd: 28-04-05

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-06 12:01

Mijn hoefsmid heeft de hoefschoenen zoals Equis (ik weet niet of ik het goed schrijf) inderdaad ook afgeraden i.v.m. de schuurplekken in de kootholte.

Ik gebruik nu de hoefschoenen van Easy boot, die zijn te koop bij Divoza voor € 59,95 per stuk.

Ik gebruik de hoefschoenen aan alle 4 de hoeven en alleen als ik de weg op ga. Hierdoor slijten zijn hoeven niet zo snel en scheef af. Meestal stap ik er alleen mee, heel soms een drafje. Als mijn paard heel erg schrikt dan springt hij zo alle schoenen uit dus naar mijn mening zijn ze niet geschikt om alle gangen mee te rijden. Iemand bij mij op stal doet dit trouwens wel met dit merk schoenen.

Maar eigenlijk ben ik er heel tevreden mee, voor hetgeen waar ik ze voor gebruik zijn ze prima geschikt.

djodjodjo

Berichten: 2331
Geregistreerd: 14-08-05
Woonplaats: World

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-06 12:03

Ik ga dit ook maar even volgen

polly2
Berichten: 4503
Geregistreerd: 21-07-05

Re: hoefschoenen, hoe pak je het aan en bevalt het?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-06 12:09

Wij hebben bij ons op de paardenhouderij opleiding met diverse schoenen geëxperimenteerd.
Die van Marquis kwamen bij ons qua pasvorm bij onze testpaarden het beste er uit.
Maar...bij iedere schoen kreeg je toch op een gegeven moment irritatie op de hoefballen.
Voor springen e.d. vonden wij ze niet geschikt, omdat ze nog wel eens uitgaan (alle modellen).
Voor endurance rijden ook niet...want als ze lang zitten, heb je meer kans op de irritatie op de hoefballen.
Verder heeft de docent van de hoefsmedenopleiding bij ons geconstateerd dat de schoenen niet altijd goed passen. Logisch.. de hoeven groeien aan en als het tegen het moment van bekappen aan zit, zitten de schoenen slechter.
Hij zei dat het dan eigenlijk zo moest zijn, dat degene die de schoenen gebruikt met regelmaat op de juiste manier, aangeleerd door zijn of haar hoefsmid de rand van de hoeven wat zou moeten raspen. Maar dat komt vrij precies, dus het ahngt er wel vanaf of degene er feeling voor heeft, zei hij.

Wij vonden de schoenen een leuk alternatief voor de ruiter die een rustig buitenritje maakt. Voor intensieve sporten zijn ze minder geschikt. dat is de conclusie die wij er op school aan verbonden hebben.

Cookies
Berichten: 6574
Geregistreerd: 30-10-02
Woonplaats: Tuinzania

Re: hoefschoenen, hoe pak je het aan en bevalt het?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-06 16:24

De easyboots zitten niet over de hoefballen dus dat vond ik een groot pluspunt. Verder zitten ze ook goed en de prijs vond ik ook meevallen. Ponto heeft ze alleen voor om gehad vanwege hoefbevangenheid/hoefzweren. En hij liep er zo mee weg. Later toen het weer beter ging met zijn hoeven heb ik er ter bescherming ook nog een poosje mee gereden (alleen buiten) Stappen draven en galloperen. Zelfs door de blubber raakte hij ze niet kwijt.

germie

Berichten: 25992
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-06 17:57

Klinkt nog niet echt positief. Als ik een buitenrit maak, dan gaat dat in alle gangen, evt. een boomstammetje springen. Door plassen e.d.
En dan moeten ze wel blijven zitten. Dan is dus op blote voeten nog beter.

luna1986

Berichten: 677
Geregistreerd: 23-03-05
Woonplaats: Hoogerheide

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-06 09:45

Ik hoorde van iemand dat er paarden waren die er peesblessures van kregen?! Is dit waar?? Ik heb er nog niets verder over gelezen of gehoord. En er zijn toch ook hoefsmeden die ze aan meten?

Anoniem

Re: hoefschoenen, hoe pak je het aan en bevalt het?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-06 21:16

Wij hebben de schoenen van Smit. Jovarna liep er zo mee weg, we konden er mee draven en galopperen en door de bagger en plassen heen, allemaal geen probleem!
In het begin heeft ze een schuurplekje gehad en het bleek dat de schoen ietsjes te los zat. Hier moet je dus wel op letten.
Voor alle zekerheid poederde ik wel altijd een laag babypoeder achter op haar koten (voordat de schoenen aan gingen en ook met schoen aan voordat ik de sluiting dicht deed) en dat hielp; ze heeft sindsdien geen schuurplekjes meer gehad.

Wat polly2 zegt (dat je met regelmaat en op de juiste manier de hoefwand moet raspen), da's natuurlijk altijd goed, schoenen of geen schoenen.

Peesblessures zoals luna 1986 dat ergens gehoord heeft, zijn erg onwaarschijnlijk. De schoenen zijn namelijk van rubber en zijn dus erg flexibel (dit in tegenstelling tot ijzers ).

Neverhere
Berichten: 3381
Geregistreerd: 26-09-04

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-06 16:24

Ik gebruik 2 soorten hoefschoenen. Aan de voorhoeven krijgt mijn paard Smitschoenen en achter Easyboot.
Ben er erg tevreden over maar gebruik ze alleen op de straat. Het in model houden van de voeten doe ik zelf dus hebben we nooit problemen dat de schoen te krap zou worden omdat de hoeven te groot/lang zijn geworden.

Jaimyliefje

Berichten: 5003
Geregistreerd: 03-05-06
Woonplaats: zuid limburg (maar afkomstig uit Eindhoven)

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-06 22:20

als ik het zo hoor lijken mij hoefijzers het handigst.. of is dat nou juist weer een heel ander verhaal? in ieder geval als het gaat om veel buitenrijden hoefijzertjes erop. beschermt en geeft geen irritatie!!

luna1986

Berichten: 677
Geregistreerd: 23-03-05
Woonplaats: Hoogerheide

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-06 07:38

Ik ben eigenlijk op zoek naar een alternatief voor ijzers omdat mijn paard slechte hoeven heeft kanie niet zonder, maar ze scheuren om de nagels dus er zijn telkens hele happen uit zijn hoef. Dus ik hoop dat hoefschoenen wat zijn

AndreaB

Berichten: 1621
Geregistreerd: 06-06-03
Woonplaats: Meppen

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-06 07:56

Bij ons op stal is er een vrouw die had volgens mij de hoefschoenen van Marquis.
Zij gebruikte ze op buitenrit en tijdens het mennen in alle gangen en dat ging prima.
Ik heb ook weleens gehoord dat je om de hoef van je paard een sok kan doen tegen plekjes, maar ik weet niet of dit ook echt helpt.

Als je paard geen 'standaard' hoef heeft kan je de hoefschoenen op maat laten maken, volgens mij doet Van Rijs dit??

Voor een alternatief zou je Natuurlijk Bekappen kunnen proberen.
Dat heeft voor mijn pony heel goed geholpen, misschien is het ook wat voor jou pony.
Als je het wil proberen kan je PBen voor een NBer met ook de gewone hoefsmeden opleiding.

Groetjes Andrea.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-06 09:00

AndreaB schreef:
Als je paard geen 'standaard' hoef heeft kan je de hoefschoenen op maat laten maken, volgens mij doet Van Rijs dit??

Je bedoelt Gerrit Smit in Rijssen.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-06 09:08

Jaimyliefje schreef:
als ik het zo hoor lijken mij hoefijzers het handigst.. of is dat nou juist weer een heel ander verhaal? in ieder geval als het gaat om veel buitenrijden hoefijzertjes erop. beschermt en geeft geen irritatie!!

Hoefijzers lijken inderdaad een handige en snelle "oplossing". Wanneer je je bewust bent van de vele nadelen van ijzers, zijn hoefschoenen een uitkomst. De schoenen belemmeren en fixeren niks (zoals ijzers dat wel doen), en je doet ze alleen aan voor ritten waarbij je op bepaalde ondergrond loopt waar je paard gevoelig op is. Verder kan het paard gewoon op blote voeten blijven lopen en da's alleen maar goed.

AndreaB

Berichten: 1621
Geregistreerd: 06-06-03
Woonplaats: Meppen

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-06 14:18

Jovarna schreef:
AndreaB schreef:
Als je paard geen 'standaard' hoef heeft kan je de hoefschoenen op maat laten maken, volgens mij doet Van Rijs dit??

Je bedoelt Gerrit Smit in Rijssen.


Ja, die bedoelde ik!

smurf1988
Berichten: 6051
Geregistreerd: 05-03-05

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-06 15:39

Ik ben ook opzoek naar hoefschoenen omdat ik niet zo van ijzers hou. Mijn paardje gaat binnenkort over op natuurlijk bekappen.
Ik heb eigenlijk alleen maar hoefschoenen nodig voor als ik wil gaan springen op het gras. Iemand tips wel merk dat het meest geschikt is?

Mri

Berichten: 15309
Geregistreerd: 01-12-04

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-06 15:51

ik heb smitjes, en die bevallen prima.

Op maat gemaakt, dus passen goed. Blijven ook redelijk goed zitten (fout paard om dat op de beoordelen eigenlijk, ijzers lagen er altijd met 2 tot 3 weken af)
ben denk ik 1 keer in de maand of 1 keer in de 2 maanden een schoen kwijt.

Je leert er van opletten, elke 100 meter kijk je met buiten rijden even naar de schoenen, bij elke oversteek bruggetje of wat dan ook. Heb je ze weer snel terug gevonden

Sosha

Berichten: 3126
Geregistreerd: 31-03-04
Woonplaats: Rhenen

Re: hoefschoenen, hoe pak je het aan en bevalt het?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-06 18:57

Die van de firma Smit in Rijssen kan ik je niet aanraden. Heb ze zelf vorig jaar aan laten meten. Mijn pony is tot 2x toe dwars door de zijkant van de hoefschoen gegaan. De 2e keer heb ik het zien gebeuren (aan de longe) en het was tijdens een rustige draf.

Ergste was nog dat de achterhoef er dus doorheen schoot waardoor de hoefschoen de koot omsloot (strak natuurlijk). Gevolg... enorme paniek bij mij pony en 2 gekneusde benen bij mij omdat ik toch die schoen van die pony af moest zien te wurmen.

Ik dacht zelf dat er sprake moest zijn van een productie fout, heb de foto's naar de firma Smit gemaild, maar die vond dat zoiets kon gebeuren ???????? Ik heb voor vervangende schoenen bedankt, ik vind het ronduit gevaarlijk.

Mri

Berichten: 15309
Geregistreerd: 01-12-04

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-06 21:01

Ik kan juist niks dan goeds zeggen over de firma smit.
Wat was voor jou de reden om ze te gebruiken met longeren (gezien ik er vanuit mijn situatie van uit ga dat dat op zand gaat)
Wij gebruiken ze dus echt enkel en alleen op de weg, op het zand heeft hij het gewoon echt niet nodig.

Ik denk dat elk product wel positieve en negatieve ervaringen bij mensen oproept.
Het is nu alleen aan de TS om te beslissen of ze de negatieve ervaringen belangrijker vind dn de positieve.

Anoniem

Re: hoefschoenen, hoe pak je het aan en bevalt het?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-06 21:21

@Sosha: wat bedoel je met dat ze door de zijkant van de schoen is gegaan? Is de schoen gescheurd, of hoe kan ik dat zien?

Blijft nog de vraag of de schoen wel goed vast zat? Want als je de schoen goed bevestigt, zit er immers geen speling in en kan de schoen niet verschuiven oid.

Heb je sindsdien andere schoenen en zo ja, welke?

Mri

Berichten: 15309
Geregistreerd: 01-12-04

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-06 22:23

Ik kan me bij smitjes (heb hard nagedacht!!) niet in denken hoe je door de zijkant heen kan gaan.
Wij hebben met ons 1e paar achter schoenen wel gehad dat hij bij het "profiel"was gescheurd (zo'n stuk profiel gewoon tot de rand gescheurd, waardoor je wel er door heen kon kijken)
Ik moet ook eerlijk zeggen dat wij toen al een halfjaar riepen dat we er een nieuwe zool op moesten zetten, en dat het gewoon "laksheid" van ozne kant was dat ze zo ver scheurden.

Heb je misschien die foto's nog vand e kapotte schoen? ben eigenlijk wel benieuwd!