natuurlijk bekappen... goed of fout ?!

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
prompter

Berichten: 11237
Geregistreerd: 28-09-02

Re: natuurlijk bekappen... goed of fout ?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-06 20:07

sanne83 schreef:
De omstandigheden zijn er ook totaal niet naar. Ik ben zowieso verbaasd dat ze het nog anderhalf jaar volhouden zonder ijzers. Een half uur draven en verder vooral op stal is niet echt gunstig.
Het leek mij een heel leuk om nb een keer met dravers uit te proberen, maar t'is alleen veel te duur.


Als er nou sportpaarden zijn die veel buiten staan, zomer en winter, dan zijn het wel dravers. Op alle entrainementen waar ik ben geweest, komen ze allemaal elke dag buiten.

En een draver kost qua onderhoud net zoveel als een ander paard - en in aanschaf vaak nog veel minder Knipoog

arno8

Berichten: 4848
Geregistreerd: 25-08-05
Woonplaats: Sprang-Capelle

Re: natuurlijk bekappen... goed of fout ?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-06 21:13

promptertje schreef:
En een draver kost qua onderhoud net zoveel als een ander paard - en in aanschaf vaak nog veel minder Knipoog


Dat kan ik beamen Haha!

Zandruiter
Berichten: 94
Geregistreerd: 29-07-06

Re: natuurlijk bekappen... goed of fout ?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-06 00:49

Ik ben niet voor het een en niet voor het ander. Zelf heb ik mijn paard op lichte ijzertjes omdat ze daar goed op loopt, elke zeven a acht weken komt de smid. Hoefschoenen zie ik niet zitten, ik heb een probleem met lopen en denk dat ik omval als ik elke keer die dingen moet omdoen. Ik denk dat het heel persoonlijk is. Wel heb ik een tijd ijzerloos rondgereden en de hoeven van mijn paard sleten daarbij veel te snel af.
Ik zal er nooit een NBer bijhalen of zelf aan de slag gaan, ik blijf gaan voor mijn eigen smid omdat die het gewoon heel goed doet en dan vind ik het geen goed idee om dingen te veranderen. Mijn paard is geen proefdier in die zin van we proberen het even een jaartje uit.

opala

Berichten: 6374
Geregistreerd: 14-06-01
Woonplaats: Almere

Re: natuurlijk bekappen... goed of fout ?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-06 09:43

Mijn proefdier Tong uitsteken loopt de sterren van de hemel sinds ik haar bekap, wanneer ik dit eerder geweten had .... had ik er eerder mee begonnen

fransje23

Berichten: 15418
Geregistreerd: 09-07-03
Woonplaats: Heiloo

Re: natuurlijk bekappen... goed of fout ?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-06 11:43

promptertje schreef:
Als er nou sportpaarden zijn die veel buiten staan, zomer en winter, dan zijn het wel dravers. Op alle entrainementen waar ik ben geweest, komen ze allemaal elke dag buiten.

En een draver kost qua onderhoud net zoveel als een ander paard - en in aanschaf vaak nog veel minder Knipoog


Ik ben het met beiden opmerkingen eens Haha!

sanne83
Berichten: 5334
Geregistreerd: 22-04-03

Re: natuurlijk bekappen... goed of fout ?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-06 12:40

promptertje schreef:
sanne83 schreef:
De omstandigheden zijn er ook totaal niet naar. Ik ben zowieso verbaasd dat ze het nog anderhalf jaar volhouden zonder ijzers. Een half uur draven en verder vooral op stal is niet echt gunstig.
Het leek mij een heel leuk om nb een keer met dravers uit te proberen, maar t'is alleen veel te duur.


Als er nou sportpaarden zijn die veel buiten staan, zomer en winter, dan zijn het wel dravers. Op alle entrainementen waar ik ben geweest, komen ze allemaal elke dag buiten.

En een draver kost qua onderhoud net zoveel als een ander paard - en in aanschaf vaak nog veel minder Knipoog


daarom ook vooral Knipoog Op de stal waar ik getraint heb, komen de paarden zeker buiten, maar niet genoeg voor nb (4 uur in de paddock is nog altijd 20 uur in de stal). Zou je een draver blootsvoets willen houden, moet het natuurlijk een betere kwaliteit hoef hebben, dan een paard die elke dag een uurtje in een zandbak loopt. Het leek mij gewoon een leuk experiment, kijken in hoeverre de natuurlijke schokdemping beter zou zijn voor dravers (i.v.m gewrichtsslijtage).
Ik kan al nauwelijks een paard betalen Knipoog en verder weet ik natuurlijk ook 0 af van het trainen van dravers Haha!

fransje23

Berichten: 15418
Geregistreerd: 09-07-03
Woonplaats: Heiloo

Re: natuurlijk bekappen... goed of fout ?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-06 23:50

Ik bedenk weer even wat Clown

Als er maar echte gediplomeerde aanhcp-bekapper is en twee die deze opleiding nog niet hebben afgerond....wat hebben die andere NB dan voor achtergrond? En degene die de cursussen geeft is die wel gediplomeerd? Of worden die cursussen door een paar bijklussende autodidacten gegeven? Zijn die wel bekwaam genoeg om mensen hier over in te lichten?

@sanne83: er is al een draver (of meerdere?) die zonder ijzers loopt.

Anoniem

Re: natuurlijk bekappen... goed of fout ?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-06 00:08

Diverse andere NB-ers zijn voorheen hoefsmid geweest (waaronder de mijne). Ze zagen de effecten en nadelen van ijzers, hebben zich verdiept, zijn van de ijzers afgestapt en hebben zich volledig op het bekappen gericht.

Weer anderen hebben diverse verdiepingscursussen gevolgd, meegelopen met andere bekappers, veel gezien en kennis en ervaring opgedaan.

arno8

Berichten: 4848
Geregistreerd: 25-08-05
Woonplaats: Sprang-Capelle

Re: natuurlijk bekappen... goed of fout ?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-06 00:15

fransje23 schreef:
Ik bedenk weer even wat Clown

Als er maar echte gediplomeerde aanhcp-bekapper is en twee die deze opleiding nog niet hebben afgerond....wat hebben die andere NB dan voor achtergrond? En degene die de cursussen geeft is die wel gediplomeerd? Of worden die cursussen door een paar bijklussende autodidacten gegeven? Zijn die wel bekwaam genoeg om mensen hier over in te lichten?

@sanne83: er is al een draver (of meerdere?) die zonder ijzers loopt.



Goeie vragen. Ik wilde iets soortgelijks als Jovarna antwoorden.
Over de cursussen: ik ken niet alle cursussen, dus kan ik daar weinig zinnigs over zeggen.
Ik denk wel dat alleen een cursus niet genoeg is om je paard zelf bij te houden. Het is eigenlijk de plicht van een cursus om de cursisten duidelijk te maken dat ze er ook een 'professional' bij moeten halen. Dat geeft ook gelijk een soort controle: als de 'professional' dingen zegt of wil doen die totaal anders zijn dan wat je geleerd hebt, dan is er òf met de cursus òf met de professional iets mis.

Naast cursussen zijn er ook heel veel boeken om je verder te verdiepen, en daar lees je vaak hetzelfde als wat je bij de cursus hebt geleerd.

Achterom
Berichten: 23056
Geregistreerd: 28-09-04

Re: natuurlijk bekappen... goed of fout ?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-06 10:54

Jovarna schreef:
Diverse andere NB-ers zijn voorheen hoefsmid geweest (waaronder de mijne). Ze zagen de effecten en nadelen van ijzers, hebben zich verdiept, zijn van de ijzers afgestapt en hebben zich volledig op het bekappen gericht.

Weer anderen hebben diverse verdiepingscursussen gevolgd, meegelopen met andere bekappers, veel gezien en kennis en ervaring opgedaan.

En weer wat anderen, waaronder de mijne, zijn eigenlijk natural balance bekappers. Ook volledig gediplomeerd etc.

Maar een diploma zegt me eigenlijk niet zoveel.

Hippotha

Berichten: 859
Geregistreerd: 16-05-04
Woonplaats: Mooie locatie

Re: natuurlijk bekappen... goed of fout ?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-06 11:03

fransje23 schreef:
Ik bedenk weer even wat Clown

Als er maar echte gediplomeerde aanhcp-bekapper is en twee die deze opleiding nog niet hebben afgerond....wat hebben die andere NB dan voor achtergrond? En degene die de cursussen geeft is die wel gediplomeerd? Of worden die cursussen door een paar bijklussende autodidacten gegeven? Zijn die wel bekwaam genoeg om mensen hier over in te lichten?



Goeie vraag en voor velen een correct antwoord.

fransje23

Berichten: 15418
Geregistreerd: 09-07-03
Woonplaats: Heiloo

Re: natuurlijk bekappen... goed of fout ?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-06 12:41

arno8 schreef:

Naast cursussen zijn er ook heel veel boeken om je verder te verdiepen, en daar lees je vaak hetzelfde als wat je bij de cursus hebt geleerd.


Volgens mij is het cursumateriaal ook opgebouwd aan de hand van die boeken. Dus dat het overeenstemt lijkt mij vrij normaal. Maar je kan natuurlijk nog zoveel boeken lezen maar je moet de gelezen informatie ook kunnen omzetten en aanpassen aan de praktijk.

Arabesk

Berichten: 28675
Geregistreerd: 19-03-04
Woonplaats: Aan de dijk tussen Hoorn en Enkhuizen

Re: natuurlijk bekappen... goed of fout ?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-06 16:15

fransje23 schreef:
Ik bedenk weer even wat Clown

Als er maar echte gediplomeerde aanhcp-bekapper is en twee die deze opleiding nog niet hebben afgerond....wat hebben die andere NB dan voor achtergrond? En degene die de cursussen geeft is die wel gediplomeerd? Of worden die cursussen door een paar bijklussende autodidacten gegeven? Zijn die wel bekwaam genoeg om mensen hier over in te lichten?



sommigen zijn voormalig hoefsmid...

wij 'naturals' zijn ook niet blij met mensen die na 1 dag een cursus zichzelf verkopen als natuurlijk bekapper, gelukkig zijn dat er niet zoveel

en je hebt nog de strasser bekappers opgeleid en gecertificeerd door dr. Strasser

hoefsmidje

Berichten: 38
Geregistreerd: 02-02-06
Woonplaats: haaren (bij tilburg)

Re: natuurlijk bekappen... goed of fout ?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-06 17:23

je kunt je paard niet natuurlijk bekappen stelletje sufkutten
dan moet jou paard dus al nooit belast worden 24 uur per dag zn eigen weg kunnen zoeken ( en niet 23 uur op stal staan en de rest een dresuurproefje hobbelen) van die 24 uur nog is 16 uur kunnen grazen renne en je hebt een grote variatie van ondergronden nodig want zelf de mutsen die t over de rocky mountains hebbe daar hebben ze ook gras en rivierbedingen liggen denk alsjeblieft nie da dat alleen stenen zijn want waar zouden die paarden dan 16 uur per dag grazen en drinken
dat mag je mij dan uitlegge

ohw en dan nog weet je hoeveel duitse natuurlijke bekappers er al serieus opgepakt en berecht zijn voor dierenmishandeling ? ga maar zoeken op internet
in nederland kan dit helaas niet want hier is hoefsmid een vrijberoep wat leid tot veel onnodig dierenleed

groetjes van mij

arno8

Berichten: 4848
Geregistreerd: 25-08-05
Woonplaats: Sprang-Capelle

Re: natuurlijk bekappen... goed of fout ?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-06 17:28

hoefsmidje schreef:
je kunt je paard niet natuurlijk bekappen stelletje sufkutten


Ik zag je naam, heb tot hier gelezen... en dacht: laat maar.
Mocht je écht hoefsmid zijn, dan ben je enorm dom bezig. Zo niet, dan ben je gewoon dom bezig.

Djilna

Berichten: 31009
Geregistreerd: 20-09-02
Woonplaats: On the trails

Re: natuurlijk bekappen... goed of fout ?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-06 17:31

Hoefsmidje, dit soort taal wordt hier niet geaccepteerd. De sfeer was prima in dit topic en er wordt op een leuke manier gediscussiëerd over wel of niet natuurlijk bekappen. Mijn verzoek dit zo te houden!

hoefsmidje

Berichten: 38
Geregistreerd: 02-02-06
Woonplaats: haaren (bij tilburg)

Re: natuurlijk bekappen... goed of fout ?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-06 17:36

excuseer maar kijk een op www.hoofcare.nl en dan de gevolgen van natuurlijk bekappen denk alsjeblieft na wat je doet natuurlijk bekappen is niet natuurlijk een rijpaard is niet natuurlijk
een rijpaard is nie verkeer maar zeker niet natuurlijk

mijn advies laat je adviseren en goed niet bij de eerste de beste smid

ik leer btw voor smid dit wil echt niet zeggen dat ik alles weet dit zal ik ook nooit beweren maar dit is gewoon logica denk alsjeblieft na

Pellie

Berichten: 16935
Geregistreerd: 19-08-02
Woonplaats: Ouwsterhaule (frl)

Re: natuurlijk bekappen... goed of fout ?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-06 18:02

dat verhaal van haar kennen we inmiddels wel op bokt Lachen en is niet bepaald een maatstaaf voor de doorsnee n.b.-er Lachen

fransje23

Berichten: 15418
Geregistreerd: 09-07-03
Woonplaats: Heiloo

Re: natuurlijk bekappen... goed of fout ?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-06 18:21

Gezellig hoefsmidje dat je ook mee discuseert... Jammer dat al jouw argumenten reeds besproken zijn in dit topic.
Laatst bijgewerkt door fransje23 op 31-07-06 18:25, in het totaal 1 keer bewerkt

fransje23

Berichten: 15418
Geregistreerd: 09-07-03
Woonplaats: Heiloo

Re: natuurlijk bekappen... goed of fout ?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-06 18:24

Arabesk schreef:
wij 'naturals' zijn ook niet blij met mensen die na 1 dag een cursus zichzelf verkopen als natuurlijk bekapper, gelukkig zijn dat er niet zoveel



Maar ze zijn er dus wel???? En worden die ook genoemd op PN bijvoorbeeld?
Dat soort beunhazen wil je inderdaad er niet bij hebben.Die geven NB zeker een slechte naam.
Maar ja, ook natural verkoopt....

Anoniem

Re: natuurlijk bekappen... goed of fout ?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-06 18:48

fransje23 schreef:
Maar ze zijn er dus wel???? En worden die ook genoemd op PN bijvoorbeeld?
Dat soort beunhazen wil je inderdaad er niet bij hebben.Die geven NB zeker een slechte naam.
Maar ja, ook natural verkoopt....

Dat is de vraag. Door "anti's" wordt dikwijls beweerd dat er mensen zijn die zich na één cursusdag NB-er noemen en andermans paarden gaan bekappen. Of dit zo is, weet ik niet. Dergelijke mensen zijn bij PN niet bekend en worden ook niet genoemd.
Nee, beunhazen zit niemand op te wachten. Knipoog

jackie

Berichten: 1541
Geregistreerd: 13-11-01
Woonplaats: Nieuwerkerk a/d IJssel

Re: natuurlijk bekappen... goed of fout ?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-06 20:13

@hoefsmidje: het negatieve verhaal over NB waar jij het over hebt is al redelijk afgezaagd. iedereen kent dat inmiddels wel.

je weet inderdaad niet alles, daar heb je gelijk in. hier heb je een leuke site waar je nog wat van kunt leren waaronder ook een beschaafdere manier van discusseren

http://www.horseshoes.com/forums/forumdisplay.php?f=3

hoefsmidje

Berichten: 38
Geregistreerd: 02-02-06
Woonplaats: haaren (bij tilburg)

Re: natuurlijk bekappen... goed of fout ?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-06 22:44

k weet nie alles maar da wil nie zegge dak stom ben als ik jou was zou ik mijn argumenten nog eens bekijken k zal er nog 1 bij zetten
als t natuurlijk zou kunnen waarom zorgen mensen dan al bij 2500 jaar dat paarden goed op der hoeven staan t zal nie voor niks zijn

Djilna

Berichten: 31009
Geregistreerd: 20-09-02
Woonplaats: On the trails

Re: natuurlijk bekappen... goed of fout ?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-06 22:57

Hoefsmidje, wil je aub hoofdletters en leestekens gebruiken en letten op je spelling?

CherokeeChum

Berichten: 2082
Geregistreerd: 10-01-06

Re: natuurlijk bekappen... goed of fout ?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-06 00:58

@hoefsmidje;Leer lezen en schrijven,fijn dat je een mening hebt,
maar zou je die iets genuanceerder kunnen brengen,denk je?
Ik begrijp dat je gefrustreerd bent,door zoveel andere inzichten
en dat je hier in Deurne niet op voorbereid word.
Ik hoop dat je de opleiding voltooid,maar als ik lees hoe je hier je gelijk probeerd te halen denk ik dat je nog een lange weg te gaan hebt.Was getekend een gediplomeerd hoefsmid sedert 1983.