Pony met scheur in de hoef doorrijden met hoefschoenen?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
YvonneAa
Berichten: 2063
Geregistreerd: 07-08-03

Pony met scheur in de hoef doorrijden met hoefschoenen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-06-06 13:22

Kan ik een pony met scheur in zijn hoef door rijden met hoefschoenen? In principe zou ik dit niet doen tot de hoefsmid er naar heeft gekeken, maar misschien maak ik nu even een uitzondering:

Ik rij de aankomende 2 weken de pony Anton van mijn vriendin (heleen) omdat zij op vakantie is. Anton staat te koop omdat Heleen volgend jaar ergens anders gaat studeren. Nu bestaat er een grote kans dat de eigenaren van mijn stal de pony als een soort van 'kinderpony' willen kopen. In deze twee weken zou ik hem dan ook bij ons op stal gaan rijden, zodat zij kunnen zien of Anton bevalt en of hij geschikt is voor hun kinderen. Nu heeft Anton sinds een paar dagen een scheur in zijn linker voorhoef. Als ik hem nu niet kan rijden zou dat erg jammer zijn, want dan is de kans groot dat de koop niet doorgaat (vanwege verschillende omstandigheden). Het is dus vrij belangrijk dat Anton wordt gereden bij ons op stal.

De scheur is in de paar dagen wel wat groter geworden. Hij is nu ongeveer tot de helft van de hoef gescheurd, en als ik de hoef optil en aan de onderkant kijk, zie ik dat hij ongeveer een 0.5 cm 'dik' is. Ik weet nu alleen niet of dit over de gehele scheur 0,5 cm dik is, of alleen aan de onderkant en naarmate de scheur naar boven loopt ook minder dik wordt.

Kan ik deze pony met hoefschoenen door rijden? Zo ja, moet ik dan rustiger aandoen? Is het ook mogelijk om zonder hoefschoenen te rijden?

*EDIT* We hebben gisteren de hoefsmid gebelt, maar die geeft geen gehoor. Waarschijnlijk an hij op zijn vroegst ook pas over een week komen

Lise81

Berichten: 2315
Geregistreerd: 08-09-04
Woonplaats: Eelde

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-06 13:33

Misschien is er een ander hoefsmid die snel even wil komen kijken, om te zorgen dat het niet verder doorscheurd! Even goed de situatie uitleggen.
Anders met een vijl een dwarse streep er boven zetten misschien? Maar alleen als het oppervlakkig is!!

Ik zou wel gaan rijden, mits het paard nog goed loopt + alleen op zachet ondergrond.
Hoefschoenen, daar heb ik geen verstand van.

YvonneAa
Berichten: 2063
Geregistreerd: 07-08-03

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-06-06 13:56

De pony loopt nog goed, dat wel. Ik ga er denk ik straks gewoon even opzitten en even kijken hoe hij het houdt. Hoop alleen echt niet dat het erger wordt..

Fantabulouss

Berichten: 3355
Geregistreerd: 10-01-03
Woonplaats: Wieringerwerf

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-06 14:14

Mijn vorige verzorgpaardje had ook een scheur van de kroonrand steeds verder naar beneden, ik wilde er wat aan laten doen (vastzetten ofzo) maar ze baasje deed er verder nix aan..alles is uiteindelijk vanzelf goed gekomen maarja...daar kun je ook niet van uit gaan daar heb ik geluk mee gehad denk ik ... hij had ook door kunnen scheuren en dan ben je denk ik verder van huis... Maarja..je kan er wat aan laten doen of gewoon verder rijden..maar dat is een risico

mellamoshan

Berichten: 4257
Geregistreerd: 22-12-05
Woonplaats: Purmerend

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-06 14:17

probeer anders idd een andere hoefsmit te bereiken die kan komen kijken. paardje dat ik reed had dit ook en kreeg een inkeping horizontaal boven de scheur zodat de druk van de hoef af was.
succes ermee

Lise81

Berichten: 2315
Geregistreerd: 08-09-04
Woonplaats: Eelde

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-06 10:59

niceirisje15, de scheur die jij beschrijft is altijd erg! Vanaf de kroonrand moet je er altijd een kundige hoefsmid bij halen, die het opvult of vastzet! Het kan snel heel pijnlijk zijn voor een paard.

ellepel

Berichten: 47353
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Re: Pony met scheur in de hoef doorrijden met hoefschoenen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-06 11:01

zo'n scheur moet je altijd inkepen en vijlen, anders scheurt ie hoe dan ook verder..


dus toch even een hoefsmid bellen

LoVeYouH
Berichten: 295
Geregistreerd: 26-02-06

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-06 11:05

jah je moet er echt mee oppassen ik heb het ook gehad maar mijn scheur was van boven tot ong. de helf ik weet niet of die scheur van boven naar onder zit of van onder naar boven maar van mij dus van boven naar onder en toen is er door de scheur vuil gekomen in de scheur en is het gaan onsteken en daardoor liep ze kreupel en moest ze geholpen worden dus doe voorzichtig en haal er optijd iemand bij scheelt je hoop geld en tijd lang niet rijden.
gelukkig is die van mij weer helemaal beter geworden maar ik heb wel ong. 2/3 maanden niet met haar mogen rijden dus voor de verkoop moet je vooral voorzichtig zijn..

LoVeYouH
Berichten: 295
Geregistreerd: 26-02-06

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-06 11:06

beetje wazig verhaal.... hoop dat je er wat van begrijpt..

YvonneAa
Berichten: 2063
Geregistreerd: 07-08-03

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-06-06 12:09

De scheur is van onderen naar boven. Ik heb gisteren niet gereden, omdat ik het toch niet aandurf. Momenteel wordt er een hoefsmid gezocht Hoop dat er snel iemand komt..

LoVeYouH
Berichten: 295
Geregistreerd: 26-02-06

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-06 14:06

goed blijven invetten voor die tijd

Lise81

Berichten: 2315
Geregistreerd: 08-09-04
Woonplaats: Eelde

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-06 14:34

Zou juist niet vetten, dat droogt nl uit, of je moet van te voren de hoef echt goed nat maken...

Sharonaa_

Berichten: 2686
Geregistreerd: 25-08-05

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-06 15:09

zo snel mogelkijk een smid laten komen,, dat lijkt me de beste oplossing.., en goed de hoeven met hoefolie invetten.. dus niet met hoefvet..

Unseen

Berichten: 7297
Geregistreerd: 22-04-05
Woonplaats: Drenthe

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-06 14:24

Echt de hoefsmid bij halen ! Als het zo snel groeit (die scheur) als jij beschrijft...
Nu loopt hij nog goed inderdaad, maar dat duurt misschien wel niet lang meer en dan kun je wachten op problemen. Dat duurt namelijk echt een tijdje voor de hoef weer helemaal opgeknapt is. De hoefsmid kan een deukje in de hoef slaan waardoor hij niet verder scheurt. Ook kan hij het opvullen en dan is het gewoon afwachten wat hij verder zegt.
Ik zou eerlijk gezegt niet durven rijden met zo'n enorme scheur...

Bjarni
Berichten: 2220
Geregistreerd: 28-07-02
Woonplaats: Leusden

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-06 23:13

De pony van een vriendin van mij heeft ook een scheur in de hoef, tot aan de kroonrand. Hoefsmid erbij en advies was om het absoluut niet teveel te belasten. Hij heeft haar in eerste instantie anders bekapt zodat er minder druk op zou staan. 2 weken later heeft hij haar weer bekapt en een flink stuk weg gehaald zodat het hele scheurgedeelte zeg maar de grond niet meer raakt. Als het nu nog niet beter gaat zet hij er ijzertjes onder.
Ik zou dus zelf niet gaan rijden tot er een hoefsmid naar gekeken heeft, als hij verder doorscheurt ben je een stuk verder van huis.

Het maken van inkepingen wordt trouwens veel minder toegepast begreep ik. Het schijnt niet te werken zoals de bedoeling is, vaak scheurt hij dan toch nog door.

YvonneAa
Berichten: 2063
Geregistreerd: 07-08-03

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-06-06 10:35

Bedankt allemaal voor de reactie. Ik heb niet meer gereden sinds de scheur is ontstaan. Ik moet nu gewoon op de hoefsmid wachten. Duurd misschien wel een aantal dagen/weken maar goed. Liever wachten dan een kreupele pony.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-06 22:16

VSW --> BEH.

Arabesk

Berichten: 28675
Geregistreerd: 19-03-04
Woonplaats: Aan de dijk tussen Hoorn en Enkhuizen

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-06 08:10

op www.hoofcare.nl staat een heel stuk over de (on)zin van het inkepen en invijlen van hoefscheuren...

Ir111

Berichten: 11964
Geregistreerd: 06-04-04
Woonplaats: home is where the heart is...

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-06 08:19

YvonneAa schreef:
Ik moet nu gewoon op de hoefsmid wachten. Duurt misschien wel een aantal dagen/weken maar goed. Liever wachten dan een kreupele pony.


Eh? Misschien een andere smid bellen? Beetje vreemd dat dat zo lang moet duren eerlijk gezegd. Kan natuurlijk niet van achter mijn beeldscherm bepalen hoe erg het is maar zoals jij het beschrijft klinkt het niet alsof je die pony daar weken me rond moet laten lopen.

Daarbij moet hij verkocht worden. Dat gaat beter als hij in conditie is en als zijn voeten er netjes uit zien. Ik zou als ik jou was, en afgaande op wat je hier schrijft, goed aandringen bij de smid dat hij snel komen moet. Daar zou ik als eigenaar die op vakantie is ook erg blij mee zijn!

Succes ermee! Natuurlijk altijd lastig als je voor dit soort beslissingen staat terwijl het niet je eigen pony is...

YvonneAa
Berichten: 2063
Geregistreerd: 07-08-03

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-06-06 11:02

De hoefsmid kan pas tegen het eind van juni (!?). Hij zou kijken of hij eerder kon. De moeder van Heleen zou kijken of er nog een andere smid eerder kon komen, maar daar heb ik nog niets over gehoord. Tot die tijd rij ik hem dus ook niet. Heleen komt inmiddels eind deze week thuis en die heeft er ook iets meer verstand van dan ik.

Belker

Berichten: 15322
Geregistreerd: 28-05-01
Woonplaats: Veluwezoom

Re: Pony met scheur in de hoef doorrijden met hoefschoenen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-06 17:33

ellepel schreef:
zo'n scheur moet je altijd inkepen en vijlen, anders scheurt ie hoe dan ook verder..


dus toch even een hoefsmid bellen

Dat maakt dus geen ene moer uit
Als de scheur zo actieg verder scheurt en ook diep is zou ik oppassen dat er geen schimmel in zit. Deze schimmel tast de wand aan en daardoor scheurt de hoef steeds verder. Met of zonder inkeping.

Een goede hoefsmid kan in dit geval geen kwaad. De scheur insmeren met honing kan ook geen kwaad. De enzymen uit de honing doodt de schimmel.

Kyona

Berichten: 4768
Geregistreerd: 19-03-02
Woonplaats: Krimpen

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-06 12:21

Zou snel zorgen dat er een andere smid bij komt op heel korte termijn. Vaak werkt het goed als er vanaf de onderkant een stukje weggehaald wordt bij de scheur (omgekeerde V). Dan is de druk eraf, omdat dat stukje geen contact heeft met de grond en scheurt hij meestal niet verder.