Paard met slechte hoeven beslaan?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Hetja

Berichten: 2338
Geregistreerd: 12-03-04
Woonplaats: Assendelft

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-06 12:06

Wat regelmatiger naar de hoefsmid, hoeven wat vaker vochtig proberen te maken dan lijkt het mij al een stap in de goeie richting, succes verder!

Cookies
Berichten: 6574
Geregistreerd: 30-10-02
Woonplaats: Tuinzania

Re: Paard met slechte hoeven beslaan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-06 16:19

Als de eigenaren de hoefsmid maar eens in de 4 a 5 maanden laten komen kun je hem echt niet op ijzers zetten. Dat groeit er helemaal overheen en je krijgt dikke problemen. Mischien wil je hoefsmid je leren hoe je een rafeltje zelf bij kan houden. Dan kan jij het tussendoor doen.

melissa_b
Berichten: 1390
Geregistreerd: 28-04-06

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-06 16:22

hallo,

ik zou nooit me paard ijzers onderdoen dat is zo slecht..
maar kijk maar op
www.paardnatuurlijk.nl
daar staat heel erg veel informatie over onbeslagen.

Onyx88

Berichten: 739
Geregistreerd: 22-01-06
Woonplaats: Woerden

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-06-06 19:11

Melissa, kun jij lezen? En zo ja, weet jij het verschil tussen natuurlijk bekappen en 'gewoon' niet op ijzers zetten. Natuurlijk bekappen is GEEN optie. Ik dacht dat dat al wel duidelijk was...

dixie
Berichten: 79
Geregistreerd: 18-05-03
Woonplaats: Veghel

Re: Paard met slechte hoeven beslaan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-06 21:13

melissa_b schreef:
ik zou nooit me paard ijzers onderdoen dat is zo slecht..
maar kijk maar op
www.paardnatuurlijk.nl
daar staat heel erg veel informatie over onbeslagen.


Als ijzers zo slecht waren, zouden ze allang niet meer gebruikt worden. IJzers hebben zo hun voordelen en hun nadelen. Als je een goede smid heb zijn de nadelen klein.

Mijn paard staat niet op ijzers simpel omdat mijn vorige smid niet zo heel erg goed was en de hoeven verknald heeft. Ik ben niet zo kapot van dat natuurlijk bekappen, omdat je beter niet zelf aan die hoeven moet gaan zitten rotzooien, ik vind dat je dit over moet laten aan iemand die ervoor gestudeerd heeft. Als je het dan ook zelf wilt doen dan moet je hoefsmid worden of te wel ga studeren!

Casarell

Berichten: 9603
Geregistreerd: 15-02-06
Woonplaats: Drunen

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-06 22:35

100% mee eens... ijzers zijn niet altijd slecht!!!!!!!!!!

xcomplientx
Berichten: 2268
Geregistreerd: 24-04-06

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-06 18:29

Onyx88 schreef:
Melissa, kun jij lezen? En zo ja, weet jij het verschil tussen natuurlijk bekappen en 'gewoon' niet op ijzers zetten. Natuurlijk bekappen is GEEN optie. Ik dacht dat dat al wel duidelijk was...


Melissa wilde je volgens mij alleen maar helpen. Maarja sommige mensen willen niet verder zien dan hun neus lang is...

Als je nog nooit natuurlijk hebt laten bekappen, kun je er ook geen oordeel over hebben. Bovendien hoef je helemaal niet zelf je paard te bekappen, je kunt dit net als gewoon bekappen 1 keer in de 8 weken laten doen. En wandel je zo nu en dan met je paard op harde ondergrond dan slijt het natuurlijk en veranderd de hoef. Sommige mensen hoeven met natuurlijk bekappen nog maar 2 keer per jaar te bekappen. En er zijn ook mensen die endurance rijden zonder hoefijzers. Slechte hoeven komen meestal niet door een verkeerde hoefsmid maar door de eigenaren die veel te lang wachten met bekappen ! vaak wordt het een probleemhoef en uiteidelijk moet de stand maar gecorrigeerd worden door ijzers. Dan zijn de ijzers niet verkeerd, maar lossen de symptomen min of meer op. Maar de basis moet goed zijn. Natuurlijk bekappen is echt niet heilig, maar mijn paarden hebben prachtige hoeven. geen scheurtje te bekennen!!!.

Casarell

Berichten: 9603
Geregistreerd: 15-02-06
Woonplaats: Drunen

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-06 20:50

Idd, het op tijd bekappen is een must voor een goede voet. Vaak zijn mensen idd te laat, en als ze dan op ijzers staan, heb je zo 123 een voet verziekt.

Mijn paard staat wel op ijzers, dat is een keuze die ik heb gemaakt, maar deze gaat naar de smid voor hij er ook maar enigzins overheen gaat staan, of de voetas niet meer klopt.. En hij heeft hele mooie voeten...

Alytje
Berichten: 3264
Geregistreerd: 19-06-04

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-06 00:58

Mijn paard heeft hoeven die snel scheuren en die ontzettend droog zijn. Ik heb hem voor op ijzers laten zetten. Dat helpt wel De eerste keer dat hij weer op ijzers stond waren zijn hoeven erg slecht, en toen heeft hij zijn ijzers er ook 2 keer onder vandaan gehad. Nu zien zijn hoeven er al beter uit, en hoop ik dat de ijzers er nu goed onder blijven zitten.

Onyx88

Berichten: 739
Geregistreerd: 22-01-06
Woonplaats: Woerden

Re: Paard met slechte hoeven beslaan?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-06-06 13:04

Vlinder32, ik heb in mijn beginpost gezegt dat ik liever geen natuurlijk bekapper-reacties had en Melissa kwam alsnog met de alom bekende link. Dit is niet mijn paard, ik kan niet zomaar allerlei kwakzalvers erop loslaten. Natuurlijk bekappen is daarom geen optie.

Citaat:
Als je nog nooit natuurlijk hebt laten bekappen, kun je er ook geen oordeel over hebben.


Tuurlijk kan ik wel een mening/oordeel erover hebben. Ik weet zelf alleen niet welk effect NB zou hebben op MIJN vzpony maar het is echt niet zo dat als iemand iets niet heeft geprobeert hij er geen mening over mag hebben! Er zijn genoeg uiteenlopende ervaringen op Bokt om voor jezelf een oordeel over te vormen.

Als ik zeg haarverf slecht voor je haar is ookal heb ik nog nooit mijn haar geverft is dat toch ook niet raar om te zeggen?

Cookies
Berichten: 6574
Geregistreerd: 30-10-02
Woonplaats: Tuinzania

Re: Paard met slechte hoeven beslaan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-06 14:43

[quote="Onyx88"]Vlinder32, ik heb in mijn beginpost gezegt dat ik liever geen natuurlijk bekapper-reacties had en Melissa kwam alsnog met de alom bekende link. Dit is niet mijn paard, ik kan niet zomaar allerlei kwakzalvers erop loslaten.
Natuurlijk bekappen is daarom geen optie.

[quote]

Nou dat komt er wel heel erg leuk uit zo. Iemand die zijn paard 5 maanden niet naar de hoefsmid laat gaan heb ik ook wel een mening over.

Tanja

Berichten: 21539
Geregistreerd: 14-04-01
Woonplaats: Mantinge

Re: Paard met slechte hoeven beslaan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-06 16:02

Kwakzalvers? Jee, leg eens uit? Daar ben ik toch heel benieuwd naar gezien je zelf zegt:
Onyx88 schreef:
.
Ik weet zelf alleen niet welk effect NB zou hebben op MIJN vzpony

Je weet niet welk effect het zal hebben maar maakt nb-ers wel meteen even uit voor kwakzalvers........hmmmm, ik ga even op mijn handen zitten. (voor de goede orde, ik ben dus géén nb-er)

Onyx88

Berichten: 739
Geregistreerd: 22-01-06
Woonplaats: Woerden

Re: Paard met slechte hoeven beslaan?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-06-06 17:35

Citaat:
Je weet niet welk effect het zal hebben


Ik weet inderdaad niet welk effect het zal hebben. Dat weet niemand trouwens vantevoren. Ik hoor zoveel positieve en negatieve verhalen. Ik kan geen risico nemen dat het mis gaat.

Misschien was 'kwakzalvers' niet de beste woordkeus aangezien het, nu ik het nog een keer lees, niet bepaald vriendelijk overkomt. Maar ik wilde eigenlijk zeggen dat ik niet zomaar Jan en alleman erop los kan laten. Ik kan niet vanalles op het beestje uitproberen. En zeker geen dingen waar je zoveel negatieve dingen over hoort.

Citaat:
Iemand die zijn paard 5 maanden niet naar de hoefsmid laat gaan heb ik ook wel een mening over


Het is niet mijn schuld dat dat beestje al zo lang niet bij de hoefsmid is geweest. Ik wist voorheen echt niet dat dat om de 8 weken moest. Voor mijn gevoel was dat ook niet mijn verantwoordelijkheid. Maar toen zijn hoeven lelijk begonnen te worden en te scheuren en brokkelen ging ik maar eens om advies vragen. De eigenaresse heeft gelukkig de hoefsmid al gebelt. Nu weet ik wel dat hij om de 8 weken moet en zal daarom ook tijdig aan de bel trekken de volgende keer.

Cookies
Berichten: 6574
Geregistreerd: 30-10-02
Woonplaats: Tuinzania

Re: Paard met slechte hoeven beslaan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-06 18:02

Het geeft niet als je je niet kunt vinden in een bepaalde methode. Dat heb ik ook wel eens. Maar dat geeft mijn niet het recht om het "goed fatsoen" te laten vallen.
Ik ben blij dat zelf ook vind dat het niet netjes is.

De eigenaresse had zeker op de hoogte moeten zijn dat een paard regelmatig bekapt moet worden. Als je dat regelmatig laat doen zullen zijn hoeven mooi en sterk blijven.

Angela

Berichten: 25692
Geregistreerd: 21-03-05
Woonplaats: Beuningen

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-06 08:51

Ik denk idd wat jou vz paard nodig heeft, geen ijzers zijn, maar een regelmatige bekapbeurt! Hou het voortaan goed in de gaten, en geef het de eigenaren op tijd door als de hoefsmid weer moet langskomen!