Strekken schadelijk?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Mendi

Berichten: 2290
Geregistreerd: 09-06-03
Woonplaats: Amsterdam

Strekken schadelijk?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-06-06 12:18

Ik rij veel buiten met mijn nieuwe paard. Nou heeft ze een soort turbo-draf waarbij ze dus heel hard kan draven en ik in de beugels moet gaan staan omdat het niet uit te zitten is.

Erg leuk, maar nou is ze kreupel aan één voorbeen en vraag ik me af of dat door het strekken kan komen. Ik heb wel eens gehoord dat je de pezen kan verrekken doordat de benen zo naar voren uitslaan. Klopt dit?

Overigens ga ik morgen naar de kliniek voor onderzoek, dus ik heb al wel actie ondernomen

MyWishMax

Berichten: 25348
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-06 16:00

Max is ook sinds zaterdag kreupel, na een keertje strekken, dus ik volg dit even

Elisa2

Berichten: 37313
Geregistreerd: 31-08-04

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-06 16:50

Ja,toevallig gister nog gehoord van de dierenartst,een dressuurpaarden blessure noemde hij het,door het strekken kunnen er idd scheurtjes in de pees komen.

Kyona

Berichten: 4768
Geregistreerd: 19-03-02
Woonplaats: Krimpen

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-06 19:01

Kans is groot dat ze het dan overstrekken. Meestal is het dan wat dikker op de plek van het check ligament (binnenzijde onder de voorknie bij de pees). Mijn paard had het ook doordat hij zo overdreven kan gaan lopen aan de longeerlijn. Gelukkig was de scan goed, dus moet nu voorlopig rustig aan doen en tuttig draven enz zodat er niet te veel druk op komt te staan. Komt overigens vaak voor idd.

Mendi

Berichten: 2290
Geregistreerd: 09-06-03
Woonplaats: Amsterdam

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-06-06 16:27

Paard blijkt door het strekken de gewrichtsbanden in haar voorknie wat verrekt te hebben. Gelukkig niet ernstig en gelukkig géén beschadigingen aan de pezen, maar wel vervelend. Ze is ingespoten en ik mag wat lichte arbeid doen. Over 3,5 week terug voor controle.
Ik had er nog nooit iets over gehoord maar begrijp dat het wel vaker voorkomt dus!
Vanaf nu ga ik ook maar "tuttig" rijden, hahaha

Kyona

Berichten: 4768
Geregistreerd: 19-03-02
Woonplaats: Krimpen

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-06 19:01

Fijn dat het meevalt! En welkom bij de 'tutten'club - valt overigens niet mee hoor dat tuttig rijden