hoefstal voor hoeven te krabben?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Duhelo

Berichten: 28558
Geregistreerd: 29-05-03

hoefstal voor hoeven te krabben?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-06-06 18:48

Het paardje dat ik rij (belg) kan op de hand geen hoeven geven, uitkrabben lukt dus niet.
de boulonnais kan dit ook niet, en eenmaal het shireveulen zal volgroeid zijn zal dit ook niet zomaar 123 gaan.
in de hoefstal zijn de belg en de boulonnais erg braaf, de shire moet het nog leren.
de eigenaars praten er ook over om een hoefstal op het erf te zetten, zodat ook een gewone hoefsmid ze kan bekappen.
nu is mijn vraag: is dit ook te gebruiken (door mij dus) om ze gewoon hun hoeven te laten uitkrabben?
zonder stal geven ze hun hoeven dus niet...

Morrie

Berichten: 22318
Geregistreerd: 08-07-03
Woonplaats: 't Gooi

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-06 18:56

in [url=http://www.bokt.nl/forums/viewtopic.php?f=119&t=597691] dit topic[url] staanmisschien wat tips om paarden te lren voeten te geven

Arabesk en ik hebben op een stal gewerkt met allemaal zware koudbloeden die van jongs af aan niet gewend zijn aan voeten geven en altijd in een hoefstal beslagen werden.

Arabesk bekapt ze nu uit de hand, zonder hoefstal, losstaand (niet aangebonden).
Misschien eens bij naturals vragen hoe je een paard dat kan leren

Mijn eigen paard kon toen hij uit Oostenrijk kwam ook geen voeten geven, het was levensgevaarlijk, nu is dat heel anders, maar het kost tijd en veel geduld

Duhelo

Berichten: 28558
Geregistreerd: 29-05-03

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-06-06 19:02

Ik wil er gerust tijd insteken, maar ik kan er niet iedere dag mee werken, en heb ook geen "natural" basis, dus het zou enkel maar voor de hoeven zijn...

het is maar, het duurt soms een tijdje tegen dat de hoefsmid komt (was een jaar geleden ), en hij toonde een steentje dat serieus diep in de straalgroeve zat.
als dat door de zool prikt (ik wil niet weten hoe lang die steen er al inzat, en ik moet regelmatig over kiezels rijden)

nu is mina een paard van, ze probeeert eerst eens, en als ze zich niet los krijgt dan is het allemaal goed en wel. ook met het aangebonden staan, ze probeert eerst eens met goed te snokken, en krijgt ze het niet los dan legt ze zich erbij neer.
met voeten geven net zo, als ik ze kan blijven vasthouden (lukt soms met een been ) dan is er geen probleem, maar meestal kan ze zich lostrekken, en haar achterbenen durf iknog niet aan...

Morrie

Berichten: 22318
Geregistreerd: 08-07-03
Woonplaats: 't Gooi

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-06 19:04

bij sommige paarden bij ons was het in de hoefstal zetten nog een groter probleem dan de voeten op takelen, dus veel succes!

Duhelo

Berichten: 28558
Geregistreerd: 29-05-03

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-06-06 21:14

dat viel nog mee
de eerste keer vloog mina er wel weer achteruit uit, maar eenmaal dat ze doorhad dat ze mee moest ging het goed (zelfde verhaal als zich lostrekken, doet ze ook bij het bit, beetje een tikje geworden denk ik, een of 2 maal achteruit vliegen, en daarna is alles weer goed )
ik heb geweest gaan kijken in de topics
de enige mogejkheden dat ik zie is de gewone manier (werkt dus niet want ik kan ze niet houden als ze maait, een gewoon paard kan ik men handen nog een beetje om de koot sluiten, bij mina dus niet )
of met de touwen...

mariska32

Berichten: 5765
Geregistreerd: 07-01-05

Re: hoefstal voor hoeven te krabben?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-06 10:33

ik heb ook en zwaar trekpaard en die kan ik gelukkig uit de hand oppakken en laten beslaan
ik denk dat het mogelijk is om het nog aan te leren,mischien dan wel met zijn 2en en een touw,of een sterke vent in het begin?
succes

8nnemiek

Berichten: 43415
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-06 11:48

Ik denk dat het zeker nog kan worden aangeleerd, zeker bij het shire veulen. Een shire is in mijn ogen niet meer dan een XL tinker, en die geven ook bijna allemaal netjes hun voetjes.
Ik denk dat je nu gewoon wat moet oefenen, met veel geduld, steeds iets langer omhoog houden, dan gaat dat over een tijdje vanzelf.

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-06 14:02

Een hoefstal is om de rug van de smid te ontlasten, gewoon hoevenkrabben moet ook zonder kunnen, ongeacht de maat van het paard. Hoevenkrabben is overigens een techniek, en heeft niets met kracht te maken.

Duhelo

Berichten: 28558
Geregistreerd: 29-05-03

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-06 15:40

de hire zal niet echt een probleem zijn, die geeft de voorvoetjes mooi
maar de belg is al 10 jaar, en de boulonnais 3
de boulonnais heeft voor mij geen respect (ik werk er ook niet meer mee), maar heeft haar hoeven zowiezo niet.
met mina lukt het soms, maar als ze egeen zin heeft doet ze niks...

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-06 15:54

Hoe lang hou je vol als ze geen zin heeft?

Duhelo

Berichten: 28558
Geregistreerd: 29-05-03

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-06 16:30

minder lang dan zij
probleem is dat ze na een keer of 5 begint harder te trappen (en vooral tegen men handen,pijnlijk)
ik ga vrijdag pas terug, dus dan zal ik eens kijken wat ze doet als ik blijf doordoen.
neem ik haar voet dan beter "gewoon" op, of beter met een touw?

Morrie

Berichten: 22318
Geregistreerd: 08-07-03
Woonplaats: 't Gooi

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-06 16:46

ik zou beginnen met een touw: stay out of the kickzone zegt Parelli altijd....

nu zou ik helemaal niet beginnen met voeten geven met dat paard, maar dat is een heel ander verhaal..... ik zou eerst met héle andere dingen beginnen, zoals vertrouwen, respect, overal aan mogen raken, toestemming vragen etc........ en daar maandelang dagelijks meerdere malen mee bezig zijn..... een quick fix help op lange termijn nooit!

Duhelo

Berichten: 28558
Geregistreerd: 29-05-03

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-06 16:52

het gaat dus wel over mina, niet de boulonnais
met mina rij ik dus meerdere keren per week, kan er alles meedoe, behalve hoeven krabben.
(bv in de hoefstal, bij de eigenaar vluchtte ze weg en trok zich los, half in paniekik kon er zo naar toe lopen (ze stond in de stal maar het schot was toe, dus blokkeerde het deurgat) zei gewoon achterut, en ze stapte netjes achteruit zodat ik haar kon pakken, 5 seconden later ston ze rustig in de hoefstal.
overal aanraken is ook geen probleem, ook haar sokken kan ik kammen, en wassen met spul tegen beenschurft (prikt, naar de eigenaar doet ze dom, van mij blijft ze redelijk rustig staan)
ook onder het rijden gaat alles goed (behalve rijtechnische problemen, maar dat ligt aan mij)
longeren ed gaat ook goed...
dus ik denk dat ze wel respect en vertrouwen in me heeft?

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-06 18:09

Ik zou ook met touw werken, desnoods met carrot stick beginnen.