Ervaringen met beslag met zooltjes en siliconen?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Chatelaine

Berichten: 9151
Geregistreerd: 27-01-02
Woonplaats: Geboren in Dordt,via H.I Ambacht in Lelystad terecht gekomen!

Ervaringen met beslag met zooltjes en siliconen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-06 08:49

Beetje vage titel weer geloof ik

Mijn merrie staat sinds gister op nieuw beslag zooltjes met siliconen vullig.Is zeg maar in een wigvorming aangebracht zodat ze van achteren wat hoger komt te staan ( Invb te lage verzenen)

Maar vroeg me gewoon af of er op bokt meer op dit beslag stonden?.En wat bij jullie de reden daarvoor was

Needje

Berichten: 19205
Geregistreerd: 02-02-05
Woonplaats: Hoogland

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-06 08:53

Mijn paard staat op ijzers met zooltjes en siliconen. Dat hebben ze gedaan toen ie achter een peesblessure had, en voor niet goed liep. Na foto's maken bleek ie een kleine bemerking te hebben op z'n straalbeen voor. En om dat te ontlasten hebben we m voor op zooltjes gezet.
De hoefsmit vind m echter zo goed lopen weer dat ze er de eerst volgende keer weer onder vandaag gaan.
Mijne heeft geen wiggen.

Esther_

Berichten: 3999
Geregistreerd: 03-09-04
Woonplaats: omgeving Den Bosch

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-06 13:38

Mijn paard staat sinds eind maart op aluminium afgerond beslag, zooltjes en silliconen. Dit omdat ze in haar hoef een beschading heeft, die door verkeerd bekappen, last veroorzaakt. Dit beslag heeft ze dus gekregen, zodat ze makkelijk door de bochten kan en er meer demping is. Of het het juiste beslag is, kan ik helaas nog niet zeggen, want op een kant loopt ze nog niet helemaal zuiver.

Anita_D

Berichten: 1507
Geregistreerd: 15-11-03
Woonplaats: Lopik

Re: Ervaringen met beslag met zooltjes en siliconen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-06 23:51

Mijn paard kreeg ongeveer negen jaar geleden ijzers met leren zooltjes en siliconen voor, nadat er aan een voorbeen artrose was geconstateerd.
Voordat ze dat beslag kreeg struikelde/ zwikte ze af en toe tijdens het rijden, na een paar weken medicijnen toedienen en het speciale beslag is ze weer goed gaan lopen.
Ik heb tussendoor ook een hoefsmid gehad die in plaats van siliconen hennep en teer gebruikte, dat geeft ongeveer het zelfde effect (schokdempend), maar het is een stuk goedkoper.
Nadeel daarvan was dat mijn paard soms met haar achterhoef de hennep voor eruit trok tijdens het lopen.
Inmiddels staat ze om een andere reden alweer een paar jaar op natural balance beslag, eerst met zooltjes en siliconen, nu alleen nog op ijzers.
Ik ben altijd zeer tevreden geweest over hoefbeslag met siliconen.

DiantaM
Berichten: 11275
Geregistreerd: 10-04-04

Re: Ervaringen met beslag met zooltjes en siliconen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-06 10:46

Ik had een stalgenootje die dat ook kreeg, omdat ze te laag op haar verzenen stond. Daarvoor stond ze kreupel, en met dat beslag liep ze weer als vanouds.

Chatelaine

Berichten: 9151
Geregistreerd: 27-01-02
Woonplaats: Geboren in Dordt,via H.I Ambacht in Lelystad terecht gekomen!

Re: Ervaringen met beslag met zooltjes en siliconen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-06-06 10:53

Mijne staat idd ook te laag op der verzenen hoop dat zij ook weer van ouds gaat lopen Lachen.Liep dat paard meteen weer goed of?

Geriette

Berichten: 925
Geregistreerd: 04-01-03

Re: Ervaringen met beslag met zooltjes en siliconen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-06 19:04

Mijn paard heeft HKO en heeft ook ijzers met zooltjes en siliconen. Hij loopt hier super op. Hij is ook ingespoten aan een voorbeen, maar aan het andere voorbeen niet en hij loopt al anderhalf jaar geen pas meer kreupel

diola
Berichten: 53
Geregistreerd: 11-03-06

Re: Ervaringen met beslag met zooltjes en siliconen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-06 09:34

Ik heb een paard met op allebei zijn voorbenen behoorlijke HK gradatie en zag zijn toekomst zeer somber in mag ik wel zeggen. Na een telefoontje van mijn verzekering en doorverwezen te zijn naar iemand die er kunstof ijzers heeft ondergeslagen loopt mijn kereltje de sterren van de hemel en durf ik weer wat meer in de toekomst te gaan kijken.

Sileconen heb ik ook gebruikt maar daar kreeg hij behoorlijk weke stralen van en verloor hij dit regelmatig.

Veel succes ermee

Bella

Berichten: 4051
Geregistreerd: 18-01-02
Woonplaats: Wanneperveen

Re: Ervaringen met beslag met zooltjes en siliconen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-06 16:21

Hier staan ook een aantal paarden op zooltjes met siliconen en allemaal met verschillende oorzaak:
- Hoefkatrol
- Verbening aan het hoefbeen (dit paard is helaas ingeslapen uiteindelijk, was te ernstig)
- cyste in het straalbeen

Anita_D

Berichten: 1507
Geregistreerd: 15-11-03
Woonplaats: Lopik

Re: Ervaringen met beslag met zooltjes en siliconen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-06 17:15

diola schreef:
Sileconen heb ik ook gebruikt maar daar kreeg hij behoorlijk weke stralen van en verloor hij dit regelmatig.


Mischien dat sommige daarom overgaan op hennep en teer, de teer houdt de straal hard.

DiantaM
Berichten: 11275
Geregistreerd: 10-04-04

Re: Ervaringen met beslag met zooltjes en siliconen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-06 17:25

Chatelaine schreef:
Mijne staat idd ook te laag op der verzenen hoop dat zij ook weer van ouds gaat lopen Lachen.Liep dat paard meteen weer goed of?

Ja, dit paard liep meteen weer goed. Inmiddels staat ze weer op normale ijzers.

lirasso
Berichten: 21
Geregistreerd: 22-06-06

Re: Ervaringen met beslag met zooltjes en siliconen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-06 18:59

de voet en stralen verweken omdat er i.p.v. hoofpad gewoon siliconenkit wordt gebruikt. Ook de speciale siliconenkit voor paarden heeft het zefde probleem. Ook werkt siliconenkit niet of nauwelijks. Het idee achter hoofpad is dat het de schok dempt en tegen druk geeft. Siliconenkit moet minstens 24 uur drogen (vandaar dat plakband op de voet). Tegen de tijd dat het hard is zit er al een groot gedeelte van de kit aan de achterkant van de voet. Hoofpad droogt binnen enkele minuten en behoudt de vorm waarin het is aangebracht.

DiantaM
Berichten: 11275
Geregistreerd: 10-04-04

Re: Ervaringen met beslag met zooltjes en siliconen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-06 10:13

Oh, ik geloof dat k iets verkeerds heb gezegd, deze pony stond dus niet op siliconen, maar op hoofpad.

Arabesk

Berichten: 28675
Geregistreerd: 19-03-04
Woonplaats: Aan de dijk tussen Hoorn en Enkhuizen

Re: Ervaringen met beslag met zooltjes en siliconen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-06 00:47

Hmm ik moet toch even kwijt dat ijzers, met zooltjes en siliconen alleen de symptonen bestrijden en de schade aan de hoef ondertussen doorgaat. Het is geen geneesmiddel, alleen een symptoonbestrijder!
Er zijn wel degelijk methodes om de O van HKO te genezen. De botvervormingen zullen altijd blijven, maar de onsteking kan genezen.

Even afgezien van de hoek waaruit ik kom, raadt zelfs Van Nassau WIGGEN ten strengste af!!! www.spam.nl

Wiggen maken het probleem alleen maar van kwaad tot erger.
Laatst bijgewerkt door Justy op 30-06-06 12:23, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Spam verwijderd

Chatelaine

Berichten: 9151
Geregistreerd: 27-01-02
Woonplaats: Geboren in Dordt,via H.I Ambacht in Lelystad terecht gekomen!

Re: Ervaringen met beslag met zooltjes en siliconen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-06-06 08:48

Dat kreeg ik idd per mail van hun.Weet niet goed wat ik er verder mee moet..

Maar ze heeft geen HKO hoor om verwarring te voorkomen.

DiantaM
Berichten: 11275
Geregistreerd: 10-04-04

Re: Ervaringen met beslag met zooltjes en siliconen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-06 10:43

Nou, de pony waar ik het over had, was dus naar Van Nassau geweest. Daarna liep ze helemaal rad, en nu staat ze dus in middels op normale 'breakover' ijzers.

lovelyme
Berichten: 211
Geregistreerd: 17-02-05

Re: Ervaringen met beslag met zooltjes en siliconen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-06 11:05

Bij een oud stage bedrijf van mij stond een paard die 15 was, met zware hoefkatrol. Hij kreeg bute met stroop en liep op silliconen beslag... Hij heeft 4x in het z gelopen...

Abrahams

Berichten: 1117
Geregistreerd: 11-05-06
Woonplaats: Oosthuizen

Re: Ervaringen met beslag met zooltjes en siliconen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-06 19:46

Mijn paard heeft jarenlang op een zooltje met siliconen gestaan. Dit vanwege hoefkatrol en omdat hij hol in het voorbeen staat en daardoor de diepe buigpees continue op spanning stond en dus ging irriteren/ontsteken. De siliconen gaf hierbij wat demping en door een licht wigvormig zooltje stond hij iets minder hol in het voorbeen en werd zijn diepe buigpees ontlast. Hij heeft hier jaren goed en pijnloos op gelopen. Nu zijn de zooltjes en siliconen er onder uit omdat de stralen na jarenlang afgesloten te zijn geweest door de siliconen en zooltje, dusdanig verslechterd waren, dat hij ging kreupelen. Er is bijna niets meer over van z'n stralen. Dat is een nadeel van jarenlang siliconen. Helaas loopt hij zonder zooltje nog meer kreupel dus nu geniet hij van zijn pensioen.

Anoniem

Re: Ervaringen met beslag met zooltjes en siliconen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-06 21:23

Mjn vorige paard stond op zooltjes met siliconen ivm het verbeende hoefkraakbeen. Het is slecht voor het hoorn en de hoeflederhuid maar in dergelijke gevallen heb je geen keuze.

Arabesk

Berichten: 28675
Geregistreerd: 19-03-04
Woonplaats: Aan de dijk tussen Hoorn en Enkhuizen

Re: Ervaringen met beslag met zooltjes en siliconen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-06 23:28

Je hebt wel een keuze....

Anoniem

Re: Ervaringen met beslag met zooltjes en siliconen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-06 23:55

Arabesk schreef:
Je hebt wel een keuze....

En bedankt Verdrietig Daar schiet ik echt veel me op met jouw bijdrage Hamer
En even voor de duidelijkheid: ik zit hier niet te wachten op iemand die me een schuldcomplex aan gaat praten omdat ik mijn paard beter natuurlijk had kunnen laten bekappen.

Als je de keuze hebt tussen je paard direct in laten slapen of hem misschien nog een jaartje pijnvrij bij je houden lijkt me dat geen echte keuze.......

Helaas heb ik 10 jaar geleden de keuze moeten maken om mijn paard een waardig einde te geven. Zulke dingen zijn al triest genoeg en het geeft geen pas om zo'n harteloze en egoistische reactie geven aan iemand die jij niet kent en waarvan je de situatie niet kent.

Masada
Berichten: 3112
Geregistreerd: 21-04-06

Re: Ervaringen met beslag met zooltjes en siliconen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-06 00:55

Mee eens!!
Arabesk blijft steeds maar weer te pas en te onpas doordrammen.
Zulke mensen maken Bokt nou net even wat minder leuk.
Het is geeneens leuk meer om op de topics bij beweging en hoefverzorging te kijken want Arabesk
maakt er een irritante gewoonte van om altijd maar door te zeiken over hoe slecht hoefijzers wel niet zijn. Er zullen altijd medestanders en tegenstanders zijn dus nu wordt het echt tijd dat Arabesk eens een andere hobby gaat zoeken i.p.v. dat drammen. Ga nagelbijten of zo maar val ons niet lastig met je gedram.

Anoniem

Re: Ervaringen met beslag met zooltjes en siliconen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-06 08:05

Ok, als dat zo is dan ga ik temmen. Dank voor je iinput!

vencedor
Berichten: 9353
Geregistreerd: 27-05-04

Re: Ervaringen met beslag met zooltjes en siliconen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-06 20:53

Die van mij heeft er een tijdje opgestaan ivm hele gevoelige zolen. Eerst op sileconen daarna op hennep en teer. Ze zijn er onderuit gehaald omdat hij erge rotstraal ervan kreeg. Na een tijdje waren ze hoeven hard genoeg om ze weg te laten Lachen.

Symbeami

Berichten: 2662
Geregistreerd: 16-10-03
Woonplaats: Okkenbroek

Re: Ervaringen met beslag met zooltjes en siliconen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-06 21:07

mijn merrie heeft eerst zooltjes met silliconen gehad. De reden hiervoor, ze heeft veel te dunne zolen en loopt zonder extra bescherming dus niet goed.
Ik heb haar nu op ijzers met equi-pak van vettec. Dit beschermt de zool ook, geeft ook demping, maar beschadigt de hoef minder.
Doordat het beschermt is, krijgt het ook meer kans om te groeien.
Voor het eerst sinds vier jaar heeft ze alle 4 haar ijzers er 8 weken onder gehouden mede dankzij dit beslag.
Zij had ook bijna geen verzenen meer en inmiddels beginnen haar hoeven er weer normaal uit te zien.